Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Ik denk dat er wel plaats is voor bevindelijke prediking Dia, zie de aanbevolen preek van Ds Schipaanboord.
Maar niet 'uitsluitend'. En dat is misschien iets wat jij graag zou zien?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het overigens ver onder de maat hoe @eilander,@Luther,@Nathanaël @DIA met geestelijk grote woorden de les lezen. Daar heb ik dan weer niks mee. Dit is een forum.

Ik weet nog niet wie hier nu dwaalt, om Luthers woorden te gebruiken.
Als de eer van God ermee in het gedrang komt, dan is een duidelijke weerlegging en bewogen waarschuwing zeer op z'n plaats. Dat zou een ieder goed kunnen en moeten weten. De reactie van @eilander heb ik volledig gelezen en als je dit bestempeld als "met geestelijk grote woorden de les lezen", dan is dat niet fair. De post van @eilander is doordrenkt met liefde, met bewogenheid, ik proef een oprecht hart. Ik weet niet hoe jij het leest, maar ik lees een zielenood. Een nood omdat de eer van Zijn God en Vader en Zijn Zaligmaker in het gedrang komt. En dan mag men niet zwijgen. Daar zou een ieder (inclusief ikzelf) een voorbeeld aan kunnen nemen, niet om de mens of de persoon overigens, maar wel aan de liefdevolle oprechtheid.

Misschien praat ik voor m'n beurt omdat ik @eilander in deze niet hoef te verdedigen en hij daar zelf voldoende toe in staat is, ik wilde het echter toch gezegd hebben.
Inderdaad. Ik vind het zelfs heel erg dat zo'n oprechte post van @Luther en vooral @eilander zo afgedankt kan 'worden'. Dat vind ik nou pas triest.

Ik heb hier gisterenavond verschillende bijbelteksten aangehaald. Ik heb @DIA nog niet 1 keer dat ook zien doen. Hij verwijt een ander steeds dat hij te vaag is, maar waarom noemt hij zelf dat niet op grond van Gods onfeilbaar Woord waarom hij zich niet thuisvoelt bij dit soort preken?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Bovenstaande betekent, zoals ik het waarneem, als dat niet zo is, zeg het, dat voor de werkelijk bevindelijke leer, geen plaats is op dit forum.
Mochten mijn bevindingen hieromtrent bevestigd worden (ik wil het graag van anderen horen), dan moet ik me terugtrekken van dit forum. Is er plaats voor (lees ook 10 jaar terug) of niet? Ik neem deze consequentie volledig voor mijn rekening.
Op dit forum is plaats voor de leer die gestoeld is op de 3fve. Als wat u de "bevindelijke leer" noemt daar mee overeenstemd is daar zeker plaats voor.

Maar dan is het aan u om argumenten aan te dragen vanuit schrift en belijdenis. Een leer die hier geen basis in heeft, en enkel berust op ervaringen van bezaghebbende personen, is echter een vorm van gnostiek.

Dus wat mij betreft bent u hartelijk welkom om op basis van de Reformatorische grondslag van dit forum in gesprek te gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Bovenstaande betekent, zoals ik het waarneem, als dat niet zo is, zeg het, dat voor de werkelijk bevindelijke leer, geen plaats is op dit forum.
Mochten mijn bevindingen hieromtrent bevestigd worden (ik wil het graag van anderen horen), dan moet ik me terugtrekken van dit forum. Is er plaats voor (lees ook 10 jaar terug) of niet? Ik neem deze consequentie volledig voor mijn rekening.
Natuurlijk is daar plaats voor. Je bent echt niet de enige die daarvoor een lans breekt hier.
Sterker nog, en dat is niet tegenstrijdig met mijn eerdere posting hier, als daar geen plek voor is, ben ik verdwenen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het overigens ver onder de maat hoe @eilander,@Luther,@Nathanaël @DIA met geestelijk grote woorden de les lezen. Daar heb ik dan weer niks mee. Dit is een forum.

Ik weet nog niet wie hier nu dwaalt, om Luthers woorden te gebruiken.
Ik moet wel zeggen dat ik het heel lastig vind om een juiste manier te vinden om met DIA in gesprek te gaan. Op het moment dat ik op zijn eigen verzoek inhoudelijk aangeef welke opvattingen in strijd zijn met het woord en de 3fve, komt er geen inhoudelijke reactie meer, maar word aangegeven dat we het tegenwoordig niet meer geestelijk verstaan. En dat we hem niet verdragen en wantrouwen. Terwijl DIA zelf regelmatig aangeeft dat de bijbel en de belijdenis ons leidraad moeten zijn.

Op die manier lukt het mij niet meer om inhoudelijk verder te komen in het gesprek, omdat er geen onderbouwing komt waarover gesproken kan worden, maar hier met een beroep op gezaghebbende personen die dit zo beleefd hebben omheen word gepraat.

Als iemand handvatten of tips heeft om in een dergelijk vastzittend gesprek verder te komen, hoor ik dat graag. Ik heb deze wijsheid namelijk niet.
Ik zou mezelf als ik een dscussie aanga een paar vragen stellen: Wat wil ik met dit gesprek bereiken? Wil ik de ander overtuigen van mijn gelijk? Wil ik de ander begrijpen? Wil ik van de ander leren?

Met de wetenschap dat je in een forumdiscussie zoveel ruis hebt dat het niet vergelijkbaar is met een echt gesprek. En daarom blijf ik erbij dat de manier waarop hier op DIA wordt gereageerd in ieder geval niet christelijk/gereformeerd/reformatorisch is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef: Inderdaad. Ik vind het zelfs heel erg dat zo'n oprechte post van @Luther en vooral @eilander zo afgedankt kan 'worden'. Dat vind ik nou pas triest.
Ik zie dat anders. Ik heb dat inmiddels ook uitgelegd, meen ik.
Ik heb hier gisterenavond verschillende bijbelteksten aangehaald. Ik heb @DIA nog niet 1 keer dat ook zien doen. Hij verwijt een ander steeds dat hij te vaag is, maar waarom noemt hij zelf dat niet op grond van Gods onfeilbaar Woord waarom hij zich niet thuisvoelt bij dit soort preken?
Omdat het soms niet concreet te maken is. Ook daar heb ik al iets van gezegd, meen ik.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Ik denk dat er wel plaats is voor bevindelijke prediking Dia, zie de aanbevolen preek van Ds Schipaanboord.
Maar niet 'uitsluitend'. En dat is misschien iets wat jij graag zou zien?
Maar dat geeft toch wrijving. Het is of volledig plaats of niet. Met een halve plaats kan ik hier niet meer uit de weg. Ik kan niet schipperen met én/én, maar het is voor mij óf/óf.
Het Woord is scherp, tweesnijdend scherp zwaard, het verdeeld, het legt open. Het ontschuldigd of beschuldigd.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 jan 2019, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Volgens mij is het prima mogelijk om met elkaar in gesprek te gaan. De enige voorwaarde is, dat mensen naar elkaar willen luisteren.

En ik vind echt dat het daar in dit gesprek toch vooral bij DIA aan lijkt te ontbreken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Wandelende »

Ad Anker schreef:Ik geloof alles van Eilanders bewogenheid en die waardeer ik ook. Toch meen ik dat zijn reactie over de top is, vooral als je geen vreemdeling op RF bent. Maar met name de reactie van Luther maakt mij boos. Hij verwijt DIA zaken, voegt ook nog eens fijntjes toe dat DIA daar niks aan kan doen omdat hij waarschijnlijk nooit anders hoort (oftewel, die predikant van DIA deugt niet). Dan staat bij mij echt de wagen stil.
Nu zeg je het m.i. wel iets anders dan "met geestelijke grote woorden de les lezen".
Hier gaat het trouwens telkens op mis: Eilander vind de preek en de prediker bijzonder goed, DIA vind het mager volgens de interpretatie van Helma en Orchidee vindt het niet mager. Tja, waar begin je dan? Ga dat maar eens vredig op een forum bespeken. Dat lukt toch niet?
Zeker, volledig eens met de onmogelijkheid van een vredige bespreking vanuit sommige 'stellingen'.
Maar de reacties van @eilander en @Luther lees ik niet als een verdediging van de preek of de predikant. Het in het gedrang komen van Gods eer, is een vele malen wezenlijker punt dan jij er nu uit lijkt te halen.

En voor de rest wil ik er nog aan toevoegen dat God Zelf de belangrijkste Beschermer is van Zijn eer. Daar hoeven Zijn kinderen in eerste instantie niet voor te zorgen, hoewel het verzwijgen ook niet in alle situaties kan en mag. God spreekt Zelf: "Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere."
(~)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Volgens mij is het prima mogelijk om met elkaar in gesprek te gaan. De enige voorwaarde is, dat mensen naar elkaar willen luisteren.

En ik vind echt dat het daar in dit gesprek toch vooral bij DIA aan lijkt te ontbreken.
Dat zullen we niet vergeten. Ik ben fout (in de ogen van velen op dit forum)
Het ga allen goed.

We hopen, mits iets echt om een weerwoord vraagt te stoppen. Niet alles kan altijd zomaar gezegd worden. Of wel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef: Het ga allen goed.

We hopen, mits iets echt om een weerwoord vraagt te stoppen. Niet alles kan altijd zomaar gezegd worden. Of wel?
Het is aan uzelf om hierover te beslissen. Wat mijzelf betreft had ik echter de voorkeur gehad om inhoudelijk en met argumenten het gesprek te voeren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Inderdaad. Ik vind het zelfs heel erg dat zo'n oprechte post van @Luther en vooral @eilander zo afgedankt kan 'worden'. Dat vind ik nou pas triest.
Ik zie dat anders. Ik heb dat inmiddels ook uitgelegd, meen ik.
Ik heb hier gisterenavond verschillende bijbelteksten aangehaald. Ik heb @DIA nog niet 1 keer dat ook zien doen. Hij verwijt een ander steeds dat hij te vaag is, maar waarom noemt hij zelf dat niet op grond van Gods onfeilbaar Woord waarom hij zich niet thuisvoelt bij dit soort preken?
Omdat het soms niet concreet te maken is. Ook daar heb ik al iets van gezegd, meen ik.
En waarom zie je dat anders? Wat zou je er van vinden als ik vandaag opeens ds. B. zou uitmaken?
Verder vindt ik het laatste helemaal onzin. Als een preek 'remonstrantse invloeden' heeft, zoals @DIA aan het begin van de discussie zei, hoor je daar een Bijbelse onderbouwing voor te hebben. Dat is heel eenvoudig. Overigens heeft hij zelf ook beloofd om vandaaruit te discussiëren, met de verklaring van Matthew Henry erbij. Als ik dan vervolgens wat bijbelgedeelten aanhaal (2 Korinthe 5 en 6), snapt hij niet waarom ik dat aanhaal. Noem ik Filippenzen 2 vers 13, zegt hij dat het ook in de context gelezen moet worden. Maar de kanttekening erbij en de verklaring van Matthew Henry, wil hij dan niet lezen of bespreken. Kortom: ik heb vanuit de Bijbel gepoogd met hem van gedachte te wisselen, maar dat is niet gelukt. Dat vind ik jammer. En zeker als er dan stug volgehouden wordt dat de preek niet (helemaal) klopt, en er niet een duidelijk argument naar voren komt, behalve dat nog een enkeling, waaronder de jouw bekende emeritispredikant, het werkelijk kent, vraag ik me af, hoe het ooit mogelijk is om zo van elkaar te leren. Een forum kan toch ook nuttig zijn tot vermaning en onderwijzing? Het Avondmaalsformulier schrijft daar toch ook over?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

Wandelende schreef:
Nu zeg je het m.i. wel iets anders dan "met geestelijke grote woorden de les lezen".
Ik laat het toch staan. Vooral om deze zin: Dan zal ik zeggen wat ik mis in deze bijdragen: ik mis ernstig de verbreking van het hart onder de opzoekende zondaarsliefde van een drie-enig God.
Ik zou dit niet durven zeggen op basis van de postings van DIA. Echt niet.
Wandelende schreef:Zeker, volledig eens met de onmogelijkheid van een vredige bespreking vanuit sommige 'stellingen'.
Maar de reacties van @eilander en @Luther lees ik niet als een verdediging van de preek of de predikant. Het in het gedrang komen van Gods eer, is een vele malen wezenlijker punt dan jij er nu uit lijkt te halen.
Wat ik van de bijdrage van Luther vind heb ik genoemd. Daar blijf ik bij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef: Het ga allen goed.

We hopen, mits iets echt om een weerwoord vraagt te stoppen. Niet alles kan altijd zomaar gezegd worden. Of wel?
Het is aan uzelf om hierover te beslissen. Wat mijzelf betreft had ik echter de voorkeur gehad om inhoudelijk en met argumenten het gesprek te voeren.
Nee. Ik wil nu helderheid en geen vaagheid. Ik beslis niet, laat anderen het beoordelen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 jan 2019, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:Bovenstaande betekent, zoals ik het waarneem, als dat niet zo is, zeg het, dat voor de werkelijk bevindelijke leer, geen plaats is op dit forum.
Mochten mijn bevindingen hieromtrent bevestigd worden (ik wil het graag van anderen horen), dan moet ik me terugtrekken van dit forum. Is er plaats voor (lees ook 10 jaar terug) of niet? Ik neem deze consequentie volledig voor mijn rekening.
Dit is weer onzin Dia.
Je verwijt iedereen van alles. Staat boven ons allen , want alleen jij weet en kent het nog.
En als er om onderbouwing gevraagd wordt dan is het opeens vijandschap en een niet begrijpen.
Maar in de loop van de 10 jaar zijn er tallloze vragen aan je gesteld die je niet wilde beargumenteren en het bleef steken in een: "men kent het niet meer"
En wat je karakter of persoonlijkheid ook is. Een forum is leerzaam als je met argumenten! een discussie kunt voeren.
Wil je dat niet, dan kun je inderdaad beter een ander passend forum zoeken.

Natuurlijk is er ruimte voor bevindelijke leer. Niemand zal dat hier ontkennen.
Alleen de vraag is wat je onder bevindelijke leer verstaat.
En zodra dat blijft steken in een mystiek taalgebruik en wollige woorden en algemeenheden en bepaalde termen die vooral op gezelschappen verzonnen zijn, dan mag dat bevraagd worden om onderbouwing vanuit het Woord. Als dat niet meer mag, tja , dan houdt het inderdaad op. Maar dat heeft dan niets, maar dan ook niets met vijandschap te maken.

Misschien een interessant draadje: wat is bevindelijke prediking. Zonder predikanten of kerken te noemen.
Plaats reactie