Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Floppy »

Ik zal deze preek niet beluisteren, omdat ik van tevoren weet dat het bij mij van binnen dezelfde reactie zal geven als wat DDD beschreef. Veel preken binnen de (o)gg(in) hoek ervaar ik zo. Echter: ik heb ook gemerkt en geleerd dat wanneer God niet tot mij spreekt in een bepaalde preek, en ik er juist een afkeer van heb, andere mensen door God diep geraakt kunnen worden.
Zelf heb ik de neiging om objectieve maatstaven te hanteren bij het luisteren en verwacht een goed en leerzaam betoog met een relevante toepassing. In dat opzicht kan je de ene preek ook beter vinden dan de andere. Inmiddels zijn er zoveel preken beschikbaar dat de mogelijkheid er is om hierin wat te filteren.
Gezegend hij of zij echter die in staat is om in iedere preek, goed of matig van opzet, de stem van God te herkennen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Wat wilde je precies over Spurgeon zeggen? Want ik heb het idee dat je je punt niet helemaal afmaakt.
Nou, het enige wat ik wilde zeggen -en dat is vast niet het enige dat Spurgeon hierover meldt- is dat een preek inderdaad een inspirerend en vermanend karakter moet hebben. Het is niet de bedoeling dat je de hele preek zelf kunt houden zonder enige voorbereiding.
Maar dat zijn heel verschillende dingen.
Een preek zonder enige voorbereiding is niet perse gelijk aan een niet-inspirerende preek. Andersom zeker niet: een preek kan goed voorbereid zijn, maar toch niet inspirerend zijn. En het vermanend karakter staat van los van beide.

Ik ben zelf ook voorstander van een inspirerende preek, al was het alleen maar om de arme toehoorders niet in slaap te laten vallen. En om de preek niet over hun hoofden te laten gaan.
Maar mijn vraag is: móét een preek inspirerend zijn? En waarom?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Floppy schreef:Ik zal deze preek niet beluisteren, omdat ik van tevoren weet dat het bij mij van binnen dezelfde reactie zal geven als wat DDD beschreef. Veel preken binnen de (o)gg(in) hoek ervaar ik zo. Echter: ik heb ook gemerkt en geleerd dat wanneer God niet tot mij spreekt in een bepaalde preek, en ik er juist een afkeer van heb, andere mensen door God diep geraakt kunnen worden.
Zelf heb ik de neiging om objectieve maatstaven te hanteren bij het luisteren en verwacht een goed en leerzaam betoog met een relevante toepassing. In dat opzicht kan je de ene preek ook beter vinden dan de andere. Inmiddels zijn er zoveel preken beschikbaar dat de mogelijkheid er is om hierin wat te filteren.
Gezegend hij of zij echter die in staat is om in iedere preek, goed of matig van opzet, de stem van God te herkennen.
Ik denk eerlijk gezegd, dat de preek je blij zou verrassen. Ik heb er inmiddels grote delen van beluisterd, en ik heb er inhoudelijk weinig op aan te merken. Het is ook een begrijpelijke preek, in -voor de doelgroep- helder Nederlands.

Maar dat neemt niet weg, dat ik de aanbeveling van DIA storend vind, in het licht van zijn andere bijdragen. De preek is niets beter van opzet of inhoud dan veel preken die hij hier verdacht maakt. En de suggestie dat andere mensen hier dit wel niets zullen vinden, is ook onjuist.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Wat wilde je precies over Spurgeon zeggen? Want ik heb het idee dat je je punt niet helemaal afmaakt.
Nou, het enige wat ik wilde zeggen -en dat is vast niet het enige dat Spurgeon hierover meldt- is dat een preek inderdaad een inspirerend en vermanend karakter moet hebben. Het is niet de bedoeling dat je de hele preek zelf kunt houden zonder enige voorbereiding.
Maar dat zijn heel verschillende dingen.
Een preek zonder enige voorbereiding is niet perse gelijk aan een niet-inspirerende preek. Andersom zeker niet: een preek kan goed voorbereid zijn, maar toch niet inspirerend zijn. En het vermanend karakter staat van los van beide.

Ik ben zelf ook voorstander van een inspirerende preek, al was het alleen maar om de arme toehoorders niet in slaap te laten vallen. En om de preek niet over hun hoofden te laten gaan.
Maar mijn vraag is: móét een preek inspirerend zijn? En waarom?
Voor mij wel. Ik vind het niet zo erg als ik het meeste zelf kan bedenken. Maar in structuur en achtergrondinformatie en het leggen van verbanden zou een preek in veel gevallen toch iets nieuws moeten kunnen bieden.

Een niet-inspirerende preek is net zo goed verkondiging van het Woord van God. In dat opzicht wil ik niet beweren dat een preek inspirerend moet zijn. Maar een prediker moet streven naar een goede vertaling en boodschap. En daarvoor is wél nodig dat de preek inspirerend is, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Grotendeels eens; ik zou het zelfs iets aan willen scherpen: goede vertalingen en actuele boodschap; actueel voor de hoorder van hier en nu.

Het is inderdaad niet zo erg als je het meeste zelf kan bedenken, want een prediker bouwt een betoog op en neemt je daarin mee. Als je iets sneller denkt dan de gemiddelde spreker kan spreken (en dat doen de meeste mensen), dan ben je hem vaak in gedachten al voor.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Toch is dat bij goede preken mijns inziens niet zo. Natuurlijk kan ik sneller denken dan de predikant kan spreken. Toch hoor ik geregeld preken die ook verbanden leggen en toepassingen die opkomen uit de tekst, die op dat moment onderwijzend zijn en die voor een geoefende bijbellezer toch niet onmiddellijk duidelijk zijn. Soms niet eens omdat ik ze zelf niet kan bedenken, maar slechts omdat ik ze zonder de preek niet hád bedacht. Dat is óók een functie van de preek.

Maar dat neemt niet weg, dat een goede preek mijns inziens ook verrassende onderdelen moet hebben. Gedachten die aanzetten om door te denken over het een of het ander. En daarbij kun je niet van iedere predikant hetzelfde vragen. En zijn predikanten die niet in staat zijn om zelf door te denken, en dan moet je je verwachtingspatroon bijstellen. Hoewel ik ook predikanten weet die door te lezen van anderen toch iedere keer weer nieuwe dingen naar voren brengen, die ze zelf hebben geleerd. Ik heb daar heel veel bewondering voor.

Meer dan voor predikanten die slim genoeg zijn maar gewoon geen werk maken van hun preek en druk zijn met allerlei bestuursfuncties en andere leukere bezigheden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Wat wilde je precies over Spurgeon zeggen? Want ik heb het idee dat je je punt niet helemaal afmaakt.
Nou, het enige wat ik wilde zeggen -en dat is vast niet het enige dat Spurgeon hierover meldt- is dat een preek inderdaad een inspirerend en vermanend karakter moet hebben. Het is niet de bedoeling dat je de hele preek zelf kunt houden zonder enige voorbereiding.
Maar dat zijn heel verschillende dingen.
Een preek zonder enige voorbereiding is niet perse gelijk aan een niet-inspirerende preek. Andersom zeker niet: een preek kan goed voorbereid zijn, maar toch niet inspirerend zijn. En het vermanend karakter staat van los van beide.

Ik ben zelf ook voorstander van een inspirerende preek, al was het alleen maar om de arme toehoorders niet in slaap te laten vallen. En om de preek niet over hun hoofden te laten gaan.
Maar mijn vraag is: móét een preek inspirerend zijn? En waarom?
Goede vraag, want is inspirerend het goede woord? Een preek is geen peptalk ofzo. Inspirerend in de zin van: de inspiratie van de Heilige Geest van binnen te mogen proeven, dat je hart aangeraakt wordt: dat is wel het grote doel. Soms (misschien zelfs vaak) wordt een krommige, gebrekkige preek daarvoor gebruikt, zonder dat dat gegeven natuurlijk een vrijbrief mag zijn voor predikanten om geen werk van de voorbereiding te maken. Zelf denk ik de tekst: "Niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde" (Galaten 5) weleens beter te zijn gaan begrijpen nadat ik erg onder de indruk ben geraakt van een bepaalde doorwrochte prediking. Ik was er weg van, maar daardoor raakte Christus uiteindelijk ook weg. De preektechniek, de predikant en de intellectuele inspiratie werden voor mij geweldig. Dat lag niet aan de uiteindelijke inhoud, maar wel aan hoe ik opging in de vorm. Intussen maakte ik daarmee het kruis van Christus ijdel, zo heb ik het tenminste ervaren.

Best een spanningsveld, want de prediking van Christus verdient wel het beste. Ook de beste vorm.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erskinees »

Toch gebruikte Christus zélf aansprekende en inspirerende gelijkenissen. Hoewel Zijn toehoorders wellicht niet de achterliggende gedachten hebben begrepen, waren de beelden en voorbeelden die Hij gebruikte uiterst actueel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

Erskinees schreef:Toch gebruikte Christus zélf aansprekende en inspirerende gelijkenissen. Hoewel Zijn toehoorders wellicht niet de achterliggende gedachten hebben begrepen, waren de beelden en voorbeelden die Hij gebruikte uiterst actueel.
Als je de woorden aansprekende en inspirerende nu eens vervangt door ontdekkende dan ben je een stuk dichter bij de waarheid en bij de crisis van veel preken.
Ontdekking is wat in Jezus spreken altijd zit. Net zoals in Zijn voorloper Johannes de Doper of in de pinksterpreek van Petrus of van het spreken van de profeten.
Maar in 2021 willen we een fijne preek en een mooie dienst en is de ontdekking uit veel preken verdwenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

huisman schreef: Maar in 2021 willen we een fijne preek en een mooie dienst en is de ontdekking uit veel preken verdwenen.
Dat is niet van 2021, maar van alle tijden. Zie Joh. 6:60.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

huisman schreef:
Erskinees schreef:Toch gebruikte Christus zélf aansprekende en inspirerende gelijkenissen. Hoewel Zijn toehoorders wellicht niet de achterliggende gedachten hebben begrepen, waren de beelden en voorbeelden die Hij gebruikte uiterst actueel.
Als je de woorden aansprekende en inspirerende nu eens vervangt door ontdekkende dan ben je een stuk dichter bij de waarheid en bij de crisis van veel preken.
Ontdekking is wat in Jezus spreken altijd zit. Net zoals in Zijn voorloper Johannes de Doper of in de pinksterpreek van Petrus of van het spreken van de profeten.
Maar in 2021 willen we een fijne preek en een mooie dienst en is de ontdekking uit veel preken verdwenen.
Dit ja.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Overigens, nu Hendrikus het zo volhoudt, heb ik nog wat andere psalmen beluisterd. Maar in psalm 75 hoor ik inderdaad een bovenstem. Dat staat geheel los van mijn commentaar over het gejammer bij een andere psalm. Nu ik er nog eens goed naar luister, is er ook bij psalm 118 en 72 een bovenstem. Er zingt alleen iemand erg vals doorheen.

Maar goed. Dan had ik het op dat punt toch mis.
Tja, dan kun je wel roepen dat je over liturgie beter op de hoogte bent dan de gemiddelde theoloog of conservatoriumorganist, maar het begint toch gewoon met luisteren. Je wilde zelfs wedden dat ik niet eens geluisterd had, maar wie had er nou niet goed geluisterd?
Enfin, het zij je vergeven. Ik hoop dat je goed geslapen hebt, ondanks alle commotie die je opriep. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ik sliep prima Maar wij beluisterden vermoedelijk in eerste instantie andere delen van de samenzang. Wat natuurlijk geen excuus is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ik heb soms het idee dat mensen nu veel meer op het uiterlijke letten. De stijl moet aanspreken, we moeten het verstandelijk kunnen beredeneren. Dat gaat echt niet altijd door iedereen als is die professor in de theologie. Ik ben toch anders luisteren gewend. Ik luister niet zozeer naar de stijl, naar de bewoordingen, maar ik luister of de preek ontdekkend is, of de preek iets verklaard. Dat kan ook met een spraakgebrek of zelf met een kromme zin. Ik merk vaker op dat we mooie redes hier vaak ook als een 'mooie preek' betitelen. Ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik heb soms het idee dat mensen nu veel meer op het uiterlijke letten. De stijl moet aanspreken, we moeten het verstandelijk kunnen beredeneren. Dat gaat echt niet altijd door iedereen als is die professor in de theologie. Ik ben toch anders luisteren gewend. Ik luister niet zozeer naar de stijl, naar de bewoordingen, maar ik luister of de preek ontdekkend is, of de preek iets verklaard. Dat kan ook met een spraakgebrek of zelf met een kromme zin. Ik merk vaker op dat we mooie redes hier vaak ook als een 'mooie preek' betitelen. Ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren.
Je bent echt het product van de preekcultuur, waarin kerkdienst synoniem is met preek - nou ja, met nog wat randverschijnselen erbij, maar die zijn natuurlijk totaal onbelangrijk. Zoals sommige predikanten plachten te zeggen "We zingen nog een versje ter verpozing van de gewijde aandacht".
Van oudsher is een kerkdienst een liturgisch geheel waarvan de preek slechts één onderdeeltje is, een onderdeeltje dat in bepaalde gevallen zelfs achterwege kan blijven.
Dus "ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren" mag voor jou waar zijn, prima, maar je moet dat een ander niet gaan voorschrijven.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie