Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Inderdaad.
Dit is overigens niet de eerste keer dat je de drogreden van het autoriteitsargument ten onrechte gebruikt. Ik wed dat je het zingen nog niet eens beluisterd hebt.
Sommige weddenschappen kun je maar beter niet aangaan. En sommige beschuldigingen kun je maar beter niet schrijven, wil je nog een béétje serieus genomen worden.
Denk je nou echt dat ik zomaar iets schrijf, zonder die opname te hebben beluisterd?
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ja.

Maar goed, dat is dus niet zo. Dan gaat je aversie tegen de bovenstem als cultureel verschijnsel met je op de loop. Het is prima dat je dat niet mooi vindt.

Maar dit is -als het al bedoeld zou zijn als een bovenstem, wat ik betwijfel- niet met goed fatsoen zo te kwalificeren. En als je daarvan dan ook nog eens beweert dat de mensen het daar mooi vinden, dan ben ik zo vrij om daar niets van te geloven.

En dan mag ik geen conservatorium hebben gedaan, maar over liturgie ben ik beter op de hoogte dan de gemiddelde theoloog of conservatoriumorganist. Ik heb geen reden om aan mijn waarnemingsvermogen te twijfelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Je kunt van alles vinden van een bovenstem, maar dit valt daar niet onder. Ik begrijp dat de bovenstem niet overal zo fraai klinkt als in Damwoude, maar dit is geen bovenstem.
Damwoude?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Wat wilde je precies over Spurgeon zeggen? Want ik heb het idee dat je je punt niet helemaal afmaakt.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Je kunt van alles vinden van een bovenstem, maar dit valt daar niet onder. Ik begrijp dat de bovenstem niet overal zo fraai klinkt als in Damwoude, maar dit is geen bovenstem.
Damwoude?
Wouterswoude, als ik het verkeerd onthield. Daar is zelfs een speciaal koor hiervoor.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Wat wilde je precies over Spurgeon zeggen? Want ik heb het idee dat je je punt niet helemaal afmaakt.
Nou, het enige wat ik wilde zeggen -en dat is vast niet het enige dat Spurgeon hierover meldt- is dat een preek inderdaad een inspirerend en vermanend karakter moet hebben. Het is niet de bedoeling dat je de hele preek zelf kunt houden zonder enige voorbereiding.

Maar dat is een opmerking die losstaat van de preek die hier nu besproken wordt. Hoewel 'besproken' niet helemaal klopt: er is nog niet veel inhoudelijks over gezegd. Maar dat is misschien omdat andere mensen hun commentaar op mij niet kunnen hardmaken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Je kunt van alles vinden van een bovenstem, maar dit valt daar niet onder. Ik begrijp dat de bovenstem niet overal zo fraai klinkt als in Damwoude, maar dit is geen bovenstem.
Damwoude?
Wouterswoude, als ik het verkeerd onthield. Daar is zelfs een speciaal koor hiervoor.
Dat heb ik wel eens beluisterd op YouTube inderdaad.

Maar Damwoude hebben we wel eens besproken in een draadje over de bovenstem. Ze zingen daar ritmisch met bovenstem. Dat heb ik net opgezocht. Daar was jij uiterst positief over, las ik. Dus je hebt het niet verkeerd onthouden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Dank. Mijn punt is dat je iemand die hard zingt en geen wijs kan houden niet moet vergelijken met een bovenstem. Dat is kinderachtig en onjuist.

Je kunt een bovenstem lelijk of mooi vinden, maar dat is geen reden om iedere willekeurige vals zingende zanger als bovenstemzinger te kwalificeren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ja.

Maar goed, dat is dus niet zo. Dan gaat je aversie tegen de bovenstem als cultureel verschijnsel met je op de loop. Het is prima dat je dat niet mooi vindt.

Maar dit is -als het al bedoeld zou zijn als een bovenstem, wat ik betwijfel- niet met goed fatsoen zo te kwalificeren. En als je daarvan dan ook nog eens beweert dat de mensen het daar mooi vinden, dan ben ik zo vrij om daar niets van te geloven.

En dan mag ik geen conservatorium hebben gedaan, maar over liturgie ben ik beter op de hoogte dan de gemiddelde theoloog of conservatoriumorganist. Ik heb geen reden om aan mijn waarnemingsvermogen te twijfelen.
Welterusten.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

:)

Je noemt mij zelfingenomen :D
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Is er trouwens nog iemand opgevallen dat er ook een ambtsdrager herbevestigd werd? Vandaar dat er wat meer versjes gezongen werden, @DDD.

En ik vind dat geblèr inderdaad ook erg lelijk. Ik hoor de bovenstem graag. En ik luister ook graag naar de samenzang in bijvoorbeeld Genemuiden of Damwoude. Maar dit trekt echt nergens op. Het is geen bovenstem. De persoon was vast te gast omdat de ouderling werd herbevestigd. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men dit elke dienst aanhoort.

Overigens hoorde ik verder opvallend veel vrouwen zingen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ja, maar ook bij andere diensten zie ik tweemaal een tussenzang in de preek. Dat staat los van de bevestiging.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Ja, maar ook bij andere diensten zie ik tweemaal een tussenzang in de preek. Dat staat los van de bevestiging.
Klopt. Deze dominee laat standaard na elk punt zingen.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Overigens, nu Hendrikus het zo volhoudt, heb ik nog wat andere psalmen beluisterd. Maar in psalm 75 hoor ik inderdaad een bovenstem. Dat staat geheel los van mijn commentaar over het gejammer bij een andere psalm. Nu ik er nog eens goed naar luister, is er ook bij psalm 118 en 72 een bovenstem. Er zingt alleen iemand erg vals doorheen.

Maar goed. Dan had ik het op dat punt toch mis.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Beste mensen. De psalmen maken heel wat los. Maar we kunnen ook verwijzen naar lessen uit de psalmen. En... weet je, niet ieder kan even mooi zingen. Maar een schor krassende kraai en een mooi fluitende nachtegaal zijn voor God even gelijk. Het komt maar op het hart aan. Een koud hart dat mooi kan zingen zal God nooit aangenaam zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie