Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Er lijkt me weinig mis met deze uitspraak van DIA.
Mensen hebben nu eenmaal een pik op je of niet. Let maar eens op. Maar wennen doet het niet. Je mag je niet meer exclusief uitdrukken. We moeten alleen een beetje inclusief worden.
Ik heb een aantal artikelen gelezen van wijlen ds. M. van Beek. Die beschrijft precies wat hier op het forum eigenlijk gebeurt naar een bepaalde 'sekte' toe. Ik vind het wel leerzaam om deze stukjes eens te plaatsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Evangelist »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Er lijkt me weinig mis met deze uitspraak van DIA.
Mensen hebben nu eenmaal een pik op je of niet. Let maar eens op. Maar wennen doet het niet. Je mag je niet meer exclusief uitdrukken. We moeten alleen een beetje inclusief worden.
Ik heb een aantal artikelen gelezen van wijlen ds. M. van Beek. Die beschrijft precies wat hier op het forum eigenlijk gebeurt naar een bepaalde 'sekte' toe. Ik vind het wel leerzaam om deze stukjes eens te plaatsen.
Nee hoor, DIA, ik heb niet de pik op je. Maar ik blijf het pijnlijk vinden dat je een hele groep GG-predikanten in één simpele onnodige opmerking weer wegschuift.
Hartelijke groet,
Evangelist
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Chrisje72 »

Ik hoor ook de ene dominee liever dan andere. Dat wil niet zeggen dat ik de anderen wegschuif!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Evangelist schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Er lijkt me weinig mis met deze uitspraak van DIA.
Mensen hebben nu eenmaal een pik op je of niet. Let maar eens op. Maar wennen doet het niet. Je mag je niet meer exclusief uitdrukken. We moeten alleen een beetje inclusief worden.
Ik heb een aantal artikelen gelezen van wijlen ds. M. van Beek. Die beschrijft precies wat hier op het forum eigenlijk gebeurt naar een bepaalde 'sekte' toe. Ik vind het wel leerzaam om deze stukjes eens te plaatsen.
Nee hoor, DIA, ik heb niet de pik op je. Maar ik blijf het pijnlijk vinden dat je een hele groep GG-predikanten in één simpele onnodige opmerking weer wegschuift.
Maar wat is eenzaam en verschoven....? Weet u het ook? Verder veroordeel ik zelf niemand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Nou, dat staat te bezien. Je zegt erbij: "Meer hoef ik toch niet te zeggen." Die zin beduidt dat er veel mis is, maar dat het niet nodig is om daarover uit te wijden. Dat komt op mij hoogmoedig en zelfingenomen over. Al begrijp ik ook wel dat het eerder een treurig verzuchten is dat het met veel mensen maar slecht gesteld is.

En daarom is dat wel degelijk een opmerking die niet deugt. Als iemand vermaand moet worden, dan hoort dat duidelijk en recht. Niet via slinkse streken. En natuurlijk met een onderbouwing, want wij mogen niemand onverhoord oordelen.

We noemen een dergelijke opmerking wel: passief-aggressief.

https://nl.wikihow.com/Passief-agressie ... -herkennen
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Als ik hier had gezegd wat dominees als Kersten, Verschuure, Mallan, Lamain, of van der Groe, Hellenbroek, Bunyan, helemaal citeerde had zonder naam te noemen zouden die dan niet een ban krijgen vanwege het exclusief spreken, wat men thans dan 'oordelen' noemt. Besef wat we leren. En hoe alles verschuift naar zacht, zoet en lief. Een exclusieve waarheid sluit de de grootste liefde niet uit. Ik geloof daar de meest ernstige christenen onder zijn. Een radicaal reformatorisch denken wordt verdacht. Of u mag zeggen dat ik hier van afwijk. Of anderen misschien soms afwijken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
We noemen een dergelijke opmerking wel: passief-aggressief.

https://nl.wikihow.com/Passief-agressie ... -herkennen
Passief-agressief gedrag is een manier van omgaan met conflict zonder er echt een oplossing voor te vinden, en het kan relaties beschadigen. Passief-agressieve mensen hebben de neiging om eerst aangenaam te lijken, maar zich later anders te gedragen; je zou ze kunnen omschrijven als "mensen met twee gezichten."[1] Deze mensen hebben de neiging om hun gevoelens of afkeuring, woede, frustratie en pijn in te houden en niet te praten met de persoon die de pijn heeft veroorzaakt (het "passieve" deel), om in een later stadium op "agressieve" wijze de relatie te ondermijnen of saboteren, of de andere persoon uit vergelding te kwetsen. Heb je het vermoeden dat je te maken hebt met passieve agressie? Leer passief-agressief gedrag te herkennen, om ermee om te kunnen gaan in je eigen relaties.

Kijk nu toch eens aan wat me nu toch weer toegedicht wordt.... dat zegt heel veel. Gaat het masker af?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

Evangelist schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Er lijkt me weinig mis met deze uitspraak van DIA.
Mensen hebben nu eenmaal een pik op je of niet. Let maar eens op. Maar wennen doet het niet. Je mag je niet meer exclusief uitdrukken. We moeten alleen een beetje inclusief worden.
Ik heb een aantal artikelen gelezen van wijlen ds. M. van Beek. Die beschrijft precies wat hier op het forum eigenlijk gebeurt naar een bepaalde 'sekte' toe. Ik vind het wel leerzaam om deze stukjes eens te plaatsen.
Nee hoor, DIA, ik heb niet de pik op je. Maar ik blijf het pijnlijk vinden dat je een hele groep GG-predikanten in één simpele onnodige opmerking weer wegschuift.
Je slaat wel heel snel aan als @DIA een opmerking plaatst. Ik luister ook liever naar ds. Lohuis dan naar veel CGK/HHK/GG predikanten. Meer hoef ik toch niet te zeggen? Zo nu mag je mij bashen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Evangelist schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Er lijkt me weinig mis met deze uitspraak van DIA.
Mensen hebben nu eenmaal een pik op je of niet. Let maar eens op. Maar wennen doet het niet. Je mag je niet meer exclusief uitdrukken. We moeten alleen een beetje inclusief worden.
Ik heb een aantal artikelen gelezen van wijlen ds. M. van Beek. Die beschrijft precies wat hier op het forum eigenlijk gebeurt naar een bepaalde 'sekte' toe. Ik vind het wel leerzaam om deze stukjes eens te plaatsen.
Nee hoor, DIA, ik heb niet de pik op je. Maar ik blijf het pijnlijk vinden dat je een hele groep GG-predikanten in één simpele onnodige opmerking weer wegschuift.
Je slaat wel heel snel aan als @DIA een opmerking plaatst. Ik luister ook liever naar ds. Lohuis dan naar veel CGK/HHK/GG predikanten. Meer hoef ik toch niet te zeggen? Zo nu mag je mij bashen.
Nee, nee, dat mag net zo goed niet. Laten we het alstublieft netjes houden. Een christelijk forum waardig!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Nee, nee, dat mag net zo goed niet. Laten we het alstublieft netjes houden. Een christelijk forum waardig!
Dit is wel verstandig. Laten we onze woorden wegen en niet onnodig ergenis opwekken. We stoppen hierover. Verdere reacties worden verwijderd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door pierre27 »

Richard W schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.youtube.com/@Onbemuurd/videos
Mooi kanaal welke ik laatst tegen kwam.
Blijkbaar wil de beheerder over muren heen kijken gezien zijn nickname.
Inderdaad een breed aanbod. Mooi is dat want dat zie je niet zo vaak. Maar volgens mij wordt er helaas niet zo breed gekeken….
Er staan nu 31 preken op het YouTube kanaal zie ik. Wat mij opvalt is dat de preek van Ds. A.T. Huijser in 10 dagen tijd al 9.000 keer is bekeken en dat is méér dan alle andere 30 preken bij elkaar!
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ds. A.T. Huijser toestemming heeft gegeven tot publicatie van zijn preek op YouTube.
In diverse media alsmede ook op de Synode heeft hij zich redelijk expliciet uitgesproken tegen preken op YouTube te zijn.
Ik zie dat ook bij andere prekensites van de rechterflank zoals, De Oude Waarheid, De Zuivere Waarheid, De Geestelijke Apotheek of Bevindelijke Preken dat de preken van ds. A.T. Huijser het populairst zijn en soms wel meer dan 40.000 keer zijn bekeken.
Wat kan een predikant hier tegen doen? Ik zie op dit kanaal ook geen mailadres oid.
Het lijkt mij erg onwenselijk als er zonder toestemming van predikanten zomaar preken worden gepubliceerd.
Eens hoor, een slechte ontwikkeling als er ondanks uitdrukkelijk verzoek preken niet op Youtube te publiceren het toch blijft gebeuren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:... daarover uit te wijden
... daarover uit te weiden ;)
simonschenk
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jun 2022, 22:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door simonschenk »

---knip--- niet toegestaan
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:... daarover uit te wijden
... daarover uit te weiden ;)
Dat is erg, inderdaad. Dank!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

simonschenk schreef:---knip--- niet toegestaan
Jawel. Als student heeft hij wel eens in Waardenburg en Ridderkerk gepreekt, volgens mij.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie