Preken beluisteren op internet

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

https://kerkdienstgemist.nl/stations/11 ... 5480001117
Aanbevolen: preek van emerituspredikant ds. A. Vermeij, eveneens over de laatste passage van de lofzang van Zacharias. Hij ging gisterenmorgen voor in de Gereformeerde Gemeente te Uddel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Charles schreef:Gisteren gezucht onder een gastpredikant. Liefelijke man maar een aaneenrijging van waarheden, versjes en uitdrukkingen. Kinderen konden niks navertellen. 's Middags daarom 'buiten de deur' geluisterd. Ademloos geluisterd. Dat is preken! Van harte aanbevolen.

https://youtu.be/5VpEUNr8HaU
Zomaar even een vraag, heb je ook voor die liefelijke man gezucht?
Ik vermoed van wel. Degenen die het onverschillig laat, dat zijn meestal degenen die niet bidden voor een predikant. Maar degenen die het onverschillig laat, zullen dat niet vermelden hier, en die zullen geen andere preek wél aanbevelen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Nathanaël »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Charles schreef:Gisteren gezucht onder een gastpredikant. Liefelijke man maar een aaneenrijging van waarheden, versjes en uitdrukkingen. Kinderen konden niks navertellen. 's Middags daarom 'buiten de deur' geluisterd. Ademloos geluisterd. Dat is preken! Van harte aanbevolen.

https://youtu.be/5VpEUNr8HaU
Zomaar even een vraag, heb je ook voor die liefelijke man gezucht?
Ik vermoed van wel. Degenen die het onverschillig laat, dat zijn meestal degenen die niet bidden voor een predikant. Maar degenen die het onverschillig laat, zullen dat niet vermelden hier, en die zullen geen andere preek wél aanbevelen.
Toch lijkt me dat stug. Als je je gebeden besluit met het woordje ´amen´ bid je met verwachting. Dan is het niet meer nodig om ´s middags ergens anders te gaan luisteren.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Daar ben ik het niet mee eens. Een gebed om zegen voor de predikant kan nog zo oprecht zijn, als de predikant zijn werk niet goed doet, dan is dat gebed niet verhoord. Ook al zeg je amen, ook al zeg je om Jezus wil, of Uw wil geschiede.
De hoorders hebben inderdaad de plicht om voor de predikant te bidden.
De predikant heeft de plicht om zijn Zender duidelijk voor ogen te stellen. Het Woord van zijn Zender duidelijk uit te leggen. Dus geen opsomming van uitdrukkingen en versjes, ook al zijn het (wellicht) waarheden.
Als het goed is, hebben de hoorders honger naar een duidelijke uitleg van Gods Woord!

We zeggen dat we willen dat Zijn wil geschied, maar doen we ook Zijn wil? Of zeggen we tegen God dat Zijn wil wel moet zijn zoals wij het bedacht hebben?

Ergens anders luisteren, kan ook heel duidelijk wijzen op die honger.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

De predikanten die bekend staan als een wat minder begaafde redenaar, hebben vaak het meest vrucht op hun prediking. Dat heb ik althans wel eens gehoord.

Dus, @Forummer, ik vind het werkelijk grote onzin wat je uitkraamt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Nathanaël »

Forummer schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Een gebed om zegen voor de predikant kan nog zo oprecht zijn, als de predikant zijn werk niet goed doet, dan is dat gebed niet verhoord. Ook al zeg je amen, ook al zeg je om Jezus wil, of Uw wil geschiede.
De hoorders hebben inderdaad de plicht om voor de predikant te bidden.
De predikant heeft de plicht om zijn Zender duidelijk voor ogen te stellen. Het Woord van zijn Zender duidelijk uit te leggen. Dus geen opsomming van uitdrukkingen en versjes, ook al zijn het (wellicht) waarheden.
Als het goed is, hebben de hoorders honger naar een duidelijke uitleg van Gods Woord!

We zeggen dat we willen dat Zijn wil geschied, maar doen we ook Zijn wil? Of zeggen we tegen God dat Zijn wil wel moet zijn zoals wij het bedacht hebben?
Volgens mij is het vrij eenvoudig. Óf je bidt met verwachting voor een predikant. Dan ga je er ook vanuit dat er een gezegende dienst zal zijn.
Óf je verbindt er nog allerlei voorwaarden aan, bijvoorbeeld dat de predikant ook zijn best moet doen. Dacht je echt dat de Heere dat niet zal geven als je er met verwachting om bidt? Lees de laatste vraag (en het antwoord) van de HC nog even.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Jantje schreef:De predikanten die bekend staan als een wat minder begaafde redenaar, hebben vaak het meest vrucht op hun prediking. Dat heb ik althans wel eens gehoord.
Ik meen dat de dag nog moet komen waarop dat zal blijken. Tot die dag kunnen we hooguit zeggen: "wat wij denken dat vrucht op de prediking is".
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:De predikanten die bekend staan als een wat minder begaafde redenaar, hebben vaak het meest vrucht op hun prediking. Dat heb ik althans wel eens gehoord.

Dus, @Forummer, ik vind het werkelijk grote onzin wat je uitkraamt.
Tjongejonge.... "Dat heb ik althans wel eens gehoord", ja, da's echt het einde van alle tegenspraak :hum
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Charles schreef:Gisteren gezucht onder een gastpredikant. Liefelijke man maar een aaneenrijging van waarheden, versjes en uitdrukkingen. Kinderen konden niks navertellen. 's Middags daarom 'buiten de deur' geluisterd. Ademloos geluisterd. Dat is preken! Van harte aanbevolen.

https://youtu.be/5VpEUNr8HaU
Zomaar even een vraag, heb je ook voor die liefelijke man gezucht?
Ik vermoed van wel. Degenen die het onverschillig laat, dat zijn meestal degenen die niet bidden voor een predikant. Maar degenen die het onverschillig laat, zullen dat niet vermelden hier, en die zullen geen andere preek wél aanbevelen.
Toch lijkt me dat stug. Als je je gebeden besluit met het woordje ´amen´ bid je met verwachting. Dan is het niet meer nodig om ´s middags ergens anders te gaan luisteren.
Je kunt wekelijks voor de koning bidden, maar dat wil niet zeggen dat je ook in redelijkheid een kersttoespraak naar jouw zin kunt verwachten. Nu ben ik meestal naar alle omstandigheden van het geval wel tevreden met de kersttoespraak, daar niet van. Ik ben het helemaal met Forummer eens, dat dit geen juiste verwachting is.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

Nathanaël schreef: Volgens mij is het vrij eenvoudig. Óf je bidt met verwachting voor een predikant. Dan ga je er ook vanuit dat er een gezegende dienst zal zijn.
Óf je verbindt er nog allerlei voorwaarden aan, bijvoorbeeld dat de predikant ook zijn best moet doen. Dacht je echt dat de Heere dat niet zal geven als je er met verwachting om bidt? Lees de laatste vraag (en het antwoord) van de HC nog even.
Ik heb me 20 keer herpakt om geconcentreerd te luisteren. Elke keer dwaal je weg omdat monotoon allerlei waarheden worden opgesomd. Het werd onrustig aan tafel, de aandacht bij de kinderen verdween. Het 'amen' klonk als een bevrijding. Middagpreken kijken we 's avonds terug als de jongste twee op bed liggen. Als we wat anders kijken dan altijd dezelfde kerk omdat daar familie in de kerk zit, er wel eens komen euh kwamen en het dus bekend is voor de kinderen. En 's avonds ademloos zitten luisteren en na het 'amen' denk je; was nog een half uur doorgegaan.

En met verwachting bidden voor een predikant om toch een zegen te krijgen. Allemaal waar. Maar dan hadden we Rooms-Katholiek moeten blijven.
Laatst gewijzigd door Charles op 22 dec 2020, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Van die oude(re) leraars die nog fris en groen zijn.

Ds. J. Westerink

Tekst: Mal. 4: 1 – 3

Thema: De Dag van de HEERE komt
1. de Zon gaat op
2. de goddelozen worden verbrand
3. de godvrezenden worden genezen

Aanbevolen:

https://kerkdienstgemist.nl/stations/91 ... 7100000091
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

En de zee was niet meer
Een prediking van een rijk evangelie voor verloren mensen.
Het is een ernstvolle, aangrijpende, bijzonder indrukwekkende preek.
Een kind was gestorven in de gemeente, een kind dat opging naar Gods altaren.

We menen dat deze preek is gehouden in Scherpenisse.
Daar was een kind gestorven.
Daar was een ziel ingegaan in de eeuwige vreugde.
Dat is het deel van de Kerk des Heeren.

Degenen die de waarheid lief hebben zullen met verwondering luisteren,
maar hen die het niet raakt, daar zal het aan voorbijgaan.
Daarom, deze preek is voor gasten en vreemdelingen op de aarde.
Mag het tot onderwijs en vertroosting zijn
maar ook tot ontdekking van hen die op een droggrond leven.
Waar elke dag de laatste golf die grond onder hun voeten kan wegslaan.
En waar is de ziel dan?

We luisteren naar een prediker die nu ook Boven is,
daar waar dat kind ook zijn mag.
En de ogen die gezien hebben, zullen niet terugzien.
Zijn naam is nog niet vergeten,
bij alleen die de Heere vrezen in waarheid en oprechtheid.
Voor het geval men niet weet wie deze prediker was,
het was ds. E. Venema.

Zondag is er bij ons een preek van hem gelezen.
De tekst was zondag uit Openbaring 12 de verzen 4b en 5a
Het thema van deze preek was:
Op reis naar Bethlehem.

https://www.youtube.com/watch?v=i3mxmaX8hrM&t=3s

NB Ik heb het plan om deze preek uit te schrijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef: NB Ik heb het plan om deze preek uit te schrijven.
Tip: Zet in Youtube de ondertiteling aan en sla deze op. Dan hoef je alleen nog maar te corrigeren. Scheelt een bult werk!
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef: NB Ik heb het plan om deze preek uit te schrijven.
Tip: Zet in Youtube de ondertiteling aan en sla deze op. Dan hoef je alleen nog maar te corrigeren. Scheelt een bult werk!
Hoe doe je dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:
-DIA- schreef: NB Ik heb het plan om deze preek uit te schrijven.
Tip: Zet in Youtube de ondertiteling aan en sla deze op. Dan hoef je alleen nog maar te corrigeren. Scheelt een bult werk!
Hoe doe je dat?
https://www.google.com/search?q=onderti ... e&ie=UTF-8

Je kunt natuurlijk ook de ouderling vragen of je het boek mag lenen waar hij uit gelezen heeft.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie