Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Auto schreef:
DDD schreef:
Zonder de GBS was in de GG allang een zowel in leesbaarheid als in inhoud betrouwbare Bijbelvertaling geaccepteerd. De GBS is er de oorzaak van dat de helft van de gemeenteleden en een aanzienlijk deel van de ambtsdragers de bijbel alleen kan lezen in de vorm van een kinderbijbel zoals de BMU. Dat is nergens voor nodig en een kwalijke zaak.
Ook weer zo'n losse flodder die je niet onderbouwt en niet hard kan maken. In het verleden heeft men (ook GG predikanten) gewerkt aan een andere vertaling en die is afgewezen binnen de GG en dat had niets met het GBS te maken.
Dat is niet waar. De voorloper van de GBS heeft zich daar juist zo uitdrukkelijk mee bemoeid, dat de toogdagen van de GBS nog jarenlang niet in de Saambinder werden aangekondigd.
Een domme vraag, maar van vragen kan men wijs worden: Wat of wie was de voorloper van de GBS? We kennen de Stichting tot instandhouding (of tot handhaving) van de Statenvertaling. Dat was echter geen voorloper, maar dat was de GBS zelf, voor een naamsverandering. Verder is me niets bekend van een voorloper.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

In het draadje over de Tukkerbijbel is genoegzaam te zien wat de kwalijke gevolgen van de GBS zijn geweest, en ook wat de voorlopers waren van de GBS. Je hebt daar zelf in drievoud een overzicht gegeven van comité en stichting.

Het komt er op neer dat vanuit de kringen van de GBS allerlei onredelijke bezwaren zijn geuit tegen de Tukkerbijbel. Dat heeft ds. Vergunst veel pijn gedaan en terecht.

En dan nog over de lange tenen. Een radicaal evangelische christen met lange tenen kan echt niet in de GG functioneren, net als een radicale hypercalvinist echt geen oudste kan zijn in een pinkstergemeente. Ik begrijp niet wat daar onduidelijk aan is.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Vorst »

Jongere schreef:
Vorst schreef:Ik houd het bij mijn eigen kerkverband en gemeente. Daar heb ik veel meer aan.
Dat is een mooi uitgangspunt. Het zou je sieren als je die ook op je kritiek toepast.

Dat geldt iedereen trouwens. Eenheid zou daar wel eens kunnen beginnen.
Ik denk dat je zeker een punt hebt; wellicht laat ik me teveel meevoeren soms. Neemt niet weg dat veel items hier kerkmuuroverschrijdend zijn of anderszins raakvlakken hebben tussen verschillende verbanden.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Wat mij betreft wordt het dominees verboden zich met de GBS op te houden, want ik vind dat een van de meest kwalijke organisaties die in de gereformeerde gezindte bestaan.
Nou nou, ik ben er maar wat blij mee met o.a. de GBS. Vanwaar jouw standpunt beste DDD?
Zonder de GBS was in de GG allang een zowel in leesbaarheid als in inhoud betrouwbare Bijbelvertaling geaccepteerd. De GBS is er de oorzaak van dat de helft van de gemeenteleden en een aanzienlijk deel van de ambtsdragers de bijbel alleen kan lezen in de vorm van een kinderbijbel zoals de BMU. Dat is nergens voor nodig en een kwalijke zaak.
Vind ik... moet je er dan wel achter zetten.

Je maakt wel een grote denkfout: in vroeger dagen zaten de eenvoudigen met het Woord voor zich te zuchten om licht van Boven. Dat kregen ze ook, het Woord (Statenvertaling) was hun eten en drinken. In onze dagen hebben we door eigen interventies dat licht van Boven wat overbodig gemaakt. We kunnen zelf door leesbare vertalingen wel begrijpen wat er staat. Dus dat velen in onze dagen alleen nog een kinderbijbel kunnen begrijpen is niet de schuld van de GBS maar een vrucht van de doe-het-zelf-generatie.
Dat is onjuist. Tot de oprichting van de GBS werd de SV geregeld geactualiseerd. De GBS ging een editie uitgeven in een taalkleed van 90 jaar oud, en is vervolgens gestopt met veranderen. En dat gaat nu eenmaal niet, dus zo bijt de slang in zijn eigen staart.

Als de betrokkenen bij de GBS hadden begrepen wat zij deden en daar eerlijk over zouden zijn geweest, dan hadden zij moeten zeggen dat zij streefden naar een bijbel in een taalkleed van ongeveer twee generaties geleden.

Dan laat ik nog even buiten beschouwing dat de taalkundige ontwikkelingen tegenwoordig vermoedelijk sneller gaan dan omstreeks 1930. Maar ik weet niet zeker of dat zo is, want de opkomst van de trein en de industrialisering waren ook heel ingrijpende gebeurtenissen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Moderamen »

:offtopic
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door refo »

De GBS had moeten blijven waken over de tekst van SV. Door zich als uitgever aan te stellen, bijt ze in haar eigen staart. Iedere wijziging van de tekst maakt de voorraden die er nog zijn minder verkoopbaar, zo niet waardeloos. Dus wordt er niets veranderd.

In 1619 waren de boekhandels ook niet enthousiast, ze hadden nog tienduizenden exemplaren van oudere vertalingen in voorraad. Toen de SV in 1637 verscheen, waren ze blijer geworden. De voorraden waren blijkbaar verkocht en een nieuwe afzetmarkt diende zich aan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Terri »

refo schreef:De GBS had moeten blijven waken over de tekst van SV. Door zich als uitgever aan te stellen, bijt ze in haar eigen staart. Iedere wijziging van de tekst maakt de voorraden die er nog zijn minder verkoopbaar, zo niet waardeloos. Dus wordt er niets veranderd.

In 1619 waren de boekhandels ook niet enthousiast, ze hadden nog tienduizenden exemplaren van oudere vertalingen in voorraad. Toen de SV in 1637 verscheen, waren ze blijer geworden. De voorraden waren blijkbaar verkocht en een nieuwe afzetmarkt diende zich aan.
:D tja, niets menselijks is ze vreemd.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Ik ontving van een vriend inzage in een oudere (lijkt mij) Bijbelverklaring over Romeinen 9 vanaf vers 15.
Dan hoeven we, lijkt mij toe, niet te verantwoorden of tegen te spreken als een predikant soms in een andere gemeente op uitnodiging voorgaat, en kunnen we wellicht oordelen of het recht is als we het voorgaan van dienaren des Woords in anderen gemeenten op uitnodiging zouden veroordelen. Het lijkt me nuttig om dit even aandachtig te lezen. Hier geeft Paulus zelf richtlijnen voor dienaren des Woords, en stelt hij met apostolisch gezag zichzelf ten voorbeeld. Misschien is het goed dat eventueel naar een ander topic te verzetten want het is intussen wel erg off topic geworden met de GBS.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

15. Maar ik heb geen van deze dingen gebruikt. En ik heb dit niet geschreven, opdat het alzo aan mij geschieden zou; want het ware mij beter te sterven, dan dat iemand dezen mijn roem zou ijdel maken. 16. Want indien ik het Evangelie verkondig, het is mij geen roem, want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig! 17. Want indien ik dat gewillig doe, zo heb ik loon; maar indien onwillig, de uitdeling is mij evenwel toebetrouwd. 18. Wat loon heb ik dan? Namelijk dat ik het Evangelie verkondigende, het Evangelie van Christus kosteloos stel, om mijne macht in het Evangelie niet te misbruiken.

Hier zegt hij hun, dat hij desniettegenstaande van zijn voorrecht afstand gedaan heeft en noemt zijn redenen daarvoor op.
I. Hij zegt hun dat hij in vroeger tijd verwaarloosd heeft zijn recht te handhaven. Ik heb geen van deze dingen gebruikt, vers 15. Hij at noch dronk op hunne kosten; hij leidde geen vrouw met zich om, en ontzag geen arbeid om zijn eigen onderhoud te betalen. Van anderen had hij onderstand aangenomen, maar niet van hen; en dat om bepaalde redenen.
Ook schreef hij dit niet om nú zijn rechten te laten gelden. Ofschoon hij thans zijn aanspraak handhaafde, liet hij haar toch niet gelden, maar verloochende zichzelf om hunnentwil en ter wille van het Evangelie.

II. Hier wordt ons de reden aangetoond voor dit betoon van zelfverloochening. Hij wilde niet dat zijn roem verijdeld werd. Het ware mij beter te sterven, dan dat iemand dezen mijn roem zou ijdel maken, vers 15. Deze roem had niets gemeen met pochrij, zelfverheffing of jacht op toejuiching, maar had een hoge graad van voldoening en troost Het was hem een buitengewoon genoegen het Evangelie kosteloos te prediken; en hij was vast besloten onder hen deze roem niet te verliezen. Zijn vorderingen in de uitbreiding van het Evangelie waren zijn roem; en deze achtte hij boven zijn rechten, ja zelfs boven zijn leven. Beter ware het hem te sterven, dan dat deze zijn roem zou verijdeld worden; dan dat naar waarheid gezegd kon worden dat hij zijn loon boven zijn werk schatte. Neen, hij was bereid zichzelf ter wille van het Evangelie te verloochenen om Christus te dienen en de zielen te redden. Dusdoende verricht hij wel niet meer dan hij verplicht is; hij handelt altijd nog binnen de grenzen der liefde. Maar hij handelt volgens waarlijk-edele beginselen, hij brengt zodoende God meer eer; die Hem eren zal Hij eren. Dit zal God goedkeuren en belonen, wat iemand zelf mag waarderen en tot troost herdenken, ofschoon er op zichzelf geen verdienste voor God in is.

III. Hij toont aan dat deze zelfverloochening in zichzelf eervoller was en hem meer tevredenheid en troost verschafte, dan zijn prediking deed. Want indien ik het Evangelie verkondig, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij indien ik het Evangelie niet verkondig, vers 16. Het is mijn lust, mijn werk; dat is het werk waartoe ik tot apostel aangesteld ben. Het is in geen enkel opzicht een zaak, die me vrijstaat. De nood is mij opgelegd. Ik zou vals en ontrouw aan mijn roeping zijn; ik zou een duidelijk en opzettelijk bevel overtreden, en wee mij indien ik het Evangelie niet verkondig. Wee hun zo ze het niet doen! Niemand is daarvan uitgezonderd. Maar tot geen hunner komt het bevel het Evangelie om niet te prediken; het te verkondigen en daarin niet zijn levensonderhoud te vinden. Er is niet gezegd: Wee hunner indien zij het Evangelie niet prediken en niet tegelijkertijd voor hun onderhoud zorgen. Op dit punt hebben zijn vrijheid. Het kan in sommige tijden en omstandigheden zijn plicht zijn te prediken, zonder daarvoor levensonderhoud te ontvangen, maar in het algemeen heeft hij er recht op, en mag het verwachten van hen, onder wie hij arbeidt. Wanneer hij van dit recht afstand doet ter wille van het Evangelie en van de zielen der mensen, doet hij dat niet op hoog bevel, neen, uit zelfverloochening geeft hij zijn voorrecht en recht prijs; hij doet meer dan zijn opdracht en dienst over het algemeen hem verplichten. Wee hem zo hij het Evangelie niet predikt; maar het kan in sommige gevallen zijn plicht zijn de beloning daarvoor te vorderen; en wanneer hij daarvan afziet staat hij af van zijn rechten, ofschoon daar iemand daar in sommige tijden geroepen worden kan door zijn plicht van liefde tot God en de mensen. Men heeft een hoog standpunt in de godsdienst bereikt wanneer men afziet van eigen rechten ten goede van anderen; dit zal aanspraak geven op buitengewone beloning door God. Want:

IV. De apostel deelt ons mede dat het vervullen van onze plicht met een willig hart genadige beloning bij God vindt. Indien ik dat gewillig doe; dat is zowel het Evangelie prediken als afzien van levensonderhoud daarvoor: zo heb ik loon. Inderdaad, alleen gewillige dienst wordt door God beloond. Het is niet het bloot verrichten van onze plicht, maar dat van harte (dat is gewillig en gaarne) te doen, wat God beloofd heeft te zullen belonen. Houd uw hart buiten uw plichten, en God zal ze verafschuwen; ze zijn dan slechts geraamten van godsdienst, zonder leven en geest. Zij die wensen Gode aangenaam te zijn, moeten gewillig prediken. Zij moeten hun genoegen vinden in hun werk gewillig verrichten, zullen ze verwachten dat het aangenomen en beloond wordt. Maar hetzij de plicht van de dienst gewillig of met tegenzin vervuld wordt; hetzij het hart erbij is of er zich aan onttrekt; alle dienaren hebben een last en opdracht van God, waarvan zij rekenschap zullen geven. Dienaren hebben de uitdeling van het Evangelie, huisbezorging, Lukas 14 : 2, rentmeesterschap is hun toevertrouwd. Aan de gewillige dienaren van Christus zal hun beloning niet ontgaan; en dat wel geëvenredigd naar hun getrouwheid, ijver en werkzaamheid, en al Zijn luie en onwillige dienstknechten zullen ter verantwoording geroepen worden. Het aannemen van Zijn naam en het uitvoeren van Zijn werk maakt iemand rekenplichtig voor Zijn rechtbank. En hoe treurig zal de verantwoording van luie dienstknechten zijn!

V. De apostel vat zijn bewijsvoering samen door hun voor te houden de bemoedigende hoop op grote beloning voor zijn merkwaardige zelfverloochening. Wat loon heb ik dan? vers 18. Welke beloning mag ik daarvoor van God verwachten? Dat ik het Evangelie verkondigende, het Evangelie van Christus kosteloos stelle, om mijne macht in het Evangelie niet te misbruiken.
Of: dat ik niet zó aanspraak maak op mijn recht dat daardoor het grote doel van mijn dienst vernietigd wordt; maar er daarom afstand van doe. Het is misbruik van macht wanneer men haar aanwendt tegen de duidelijke bedoeling in waartoe ze gegeven is. En de apostel wilde nooit zijn macht gebruiken, of de voorrechten aan zijn dienst verbonden, aanwenden, zó dat ze het doel verijdelen, maar wenste gewillig en met liefde zichzelf te verloochenen voor de eer en het welzijn der zielen. De dienaren, die zijn voorbeeld volgen, mogen op goede gronden op volle beloning rekenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

huisman schreef:---knip--- Op de persoon
Terechte knip......excuses. :garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Ik stuitte net weer op een preek op prekenweb.
Een preek van wijlen ds. Chr. van Dam, wiens preken ik wel goed ken.
Van deze predikant zijn er bij ons veel preken gelezen in de middagdiensten.
Van harte aanbevolen!
Tekst:
Jesaja 40:9
O Sion, gij verkondigster van goede boodschap, klim op een hogen berg; o Jeruzalem, gij verkondigster van goede boodschap, hef uw stem op met macht, hef ze op, vrees niet, zeg den steden van Juda: Zie hier is uw God!

http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22268
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Een preek van wijlen ds. A. Bac
over
1 KORINTHE 15 : 50-53
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beerven kunnen, en de verderfelijkheid beerft de onverderfelijkheid niet.
Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

DE ZEKERHEID VAN DE OPSTANDING UIT DE DODEN
1. Door de dood van Christus
2. Bevestigd in de opstanding van Christus

Link:
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/16862
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door aggieoudje »

De preek van gisterenavond van Ds J. J. Mulder over Exodus 28: 1 t/m 30
Ik vind het terug luisteren waard, echt een fijne preek! Geen makkelijk onderwerp maar zo mooi de lijn doorgetrokken naar de Grote Hogepriester Jezus Christus!

http://kerkdienstgemist.nl/playlists/97 ... height=480

Is tot volgende week zondag met beeld terug te kijken/luisteren via bovenstaande link.

Anders te downloaden via de website van onze gemeente:
https://bwkrimpen.nl/n/213/download-pre ... ulder.html
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Weet iemand of er op internet ergens preken van wijlen ds. J.J. Buskes te vinden zijn?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Weet iemand of er op internet ergens preken van wijlen ds. J.J. Buskes te vinden zijn?
Hier is een deel te horen van een toespraak, of het een preek ik weet ik niet, het is een toespraak op de televisie in de jaren 60 (misschien?)
Laatst gewijzigd door -DIA- op 20 feb 2018, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Weet iemand of er op internet ergens preken van wijlen ds. J.J. Buskes te vinden zijn?
Hier is een deel te horen van een toespraak, of het een preek ik weet ik niet, het is een toespraak op de televisie in de jaren 60 (misschien?)
Ik heb de link weggehaald, want het hij stak de draak met de het Onze Vader.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie