Preken beluisteren op internet

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Maar die opvatting zal voor een groot deel van de tweeverbondenleer-aanhangers ook gelden. Zo staat het ook gewoon in de belijdenisgeschriften.
Geen idee wat het verschil tussen ons ( HHK) en CGK is hierin.
Ik vraag me ook af of dominees rond Bewaar het Pand ook de drie-verbondenleer leren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ben blij dat de twee- of drie verbonden in de HHK geen issue is, en er ook geen officieel standpunt over is.

En met Helma eens: met beide standpunten kun je een verkeerde kant op. Als de prediking maar schriftuurlijk-bevindelijk is, en weg blijft van de extremen van verbondautomatisme en hypercalvinisme.
De hoofdlijn van de HHK is wel degelijk dat ieder die geboren is uit gedoopte ouders in het verbond begrepen is.
Dat zag/zie je ook wel terug in HHJO-conferentie thema's. Ook zal het overgrote deel van de HHK-predikanten er zo instaan.
Het zal zeker zo zijn dat de meeste predikanten de drie verbonden aanhangen, en slechts een kleine minderheid twee verbonden.

Een officieel standpunt of bindende uitspraak is er echter niet over (i.t.t. de GG en de CGK). Beide standpunten (zowel het meerderheids- als het minderheidsstandpunt) komen dus voor. En dat vind ik prima zo.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ben blij dat de twee- of drie verbonden in de HHK geen issue is, en er ook geen officieel standpunt over is.

En met Helma eens: met beide standpunten kun je een verkeerde kant op. Als de prediking maar schriftuurlijk-bevindelijk is, en weg blijft van de extremen van verbondautomatisme en hypercalvinisme.
De hoofdlijn van de HHK is wel degelijk dat ieder die geboren is uit gedoopte ouders in het verbond begrepen is.
Dat zag/zie je ook wel terug in HHJO-conferentie thema's. Ook zal het overgrote deel van de HHK-predikanten er zo instaan.
Het xal zo zijn dat de meeste predikanten de drie verbonden aangangen, en slechts een kleine minderheid twee verbonden.

Een officieel standpunt of bindende uitspraak is er echter niet over (i.t.t. de GG en de CGK). Beide standpunten (zowel het meerderheids- als het minderheidsstandpunt)komen dus voor. En dat vind ik prima.
Dat is zo, ook al is in de GG ook een 2 stromenland, maar zijn de verhoudingen anders dan in de HHK.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Ik denk dat de veel predikanten in de studeerkamer tweeverbonders zijn (en op de preekstoel drieverbonder.)
Dat is ook de hoofdstroom in de theologie, al is het vaak ook niet heel breed uitgewerkt.

Het gaat vaak ook om de visie op het aanbod van genade. En daar kunnen zowel twee als drieverbonders heel ruim in zijn, maar ook andersom. Als is dat laatste voor drieverbonders wel lastiger.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Bezorgd schreef:Ik denk dat de veel predikanten in de studeerkamer tweeverbonders zijn (en op de preekstoel drieverbonder.)
Dat is ook de hoofdstroom in de theologie, al is het vaak ook niet heel breed uitgewerkt.


Het gaat vaak ook om de visie op het aanbod van genade. En daar kunnen zowel twee als drieverbonders heel ruim in zijn, maar ook andersom. Als is dat laatste voor drieverbonders wel lastiger.
Waarom denk je dat?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door FlyingEagle »

Afgelopen zondag werd deze preek van ds. Visscher bij ons gelezen

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Downl ... 0227021335

De volgende passage wil ik even doorgeven, ook dit klinkt in de GG.


Kinderen, zegt de apostel, wees je ouders gehoorzaam. Luister goed naar hen en laat je niet meeslepen door de wereld. Mooi eigenlijk dat Paulus de kinderen er ook helemaal bij betrekt. Krachtens de doop is dit ook vanzelfsprekend. Kinderen zijn net als de ouderen in het verbond en de gemeente begrepen. Dus, jonge mensen, zoek de Heere en wees gehoorzaam aan God bevel. Wees gehoorzaam aan de Bijbel. Wees gehoorzaam aan de inzettingen en de geboden van God. Luister naar het onderwijs van de Heere.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Sterker nog: alle GG predikanten zullen dit vinden. Het staat gewoon in de Heidelbergse Catechismus.

Het antwoord op Zondag 27 Vraag 74 begint zó: “Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn (…).”

Daar is toch geen woord Frans bij. Al vraag ik mij af hoeveel predikanten weten wat het woordje 'mitsdien' betekent. Maar dat is dan weer een ander probleem.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door BJD »

FlyingEagle schreef:Afgelopen zondag werd deze preek van ds. Visscher bij ons gelezen

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Downl ... 0227021335

De volgende passage wil ik even doorgeven, ook dit klinkt in de GG.


Kinderen, zegt de apostel, wees je ouders gehoorzaam. Luister goed naar hen en laat je niet meeslepen door de wereld. Mooi eigenlijk dat Paulus de kinderen er ook helemaal bij betrekt. Krachtens de doop is dit ook vanzelfsprekend. Kinderen zijn net als de ouderen in het verbond en de gemeente begrepen. Dus, jonge mensen, zoek de Heere en wees gehoorzaam aan God bevel. Wees gehoorzaam aan de Bijbel. Wees gehoorzaam aan de inzettingen en de geboden van God. Luister naar het onderwijs van de Heere.
Hij was laatst ook in mijn gemeente. Wat een verademing die man.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Geytenbeekje schreef:
Bezorgd schreef:Ik denk dat de veel predikanten in de studeerkamer tweeverbonders zijn (en op de preekstoel drieverbonder.)
Dat is ook de hoofdstroom in de theologie, al is het vaak ook niet heel breed uitgewerkt.


Het gaat vaak ook om de visie op het aanbod van genade. En daar kunnen zowel twee als drieverbonders heel ruim in zijn, maar ook andersom. Als is dat laatste voor drieverbonders wel lastiger.
Waarom denk je dat?
Omdat het een uitdrukking is die je wel hoort van predikanten. ;) De meeste reformatoren en puriteinen zijn twee verbonders.
Of het zijn weer tussenvormen. Zo spreekt Calvijn over tweeërlei kinderen van het verbond.

Soms krijg ik het idee dat de uitwerking van de drie verbonden leer is ontstaan als reactie op het gevaarlijke hypercalvinisme.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

BJD schreef:
FlyingEagle schreef:Afgelopen zondag werd deze preek van ds. Visscher bij ons gelezen

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Downl ... 0227021335

De volgende passage wil ik even doorgeven, ook dit klinkt in de GG.


Kinderen, zegt de apostel, wees je ouders gehoorzaam. Luister goed naar hen en laat je niet meeslepen door de wereld. Mooi eigenlijk dat Paulus de kinderen er ook helemaal bij betrekt. Krachtens de doop is dit ook vanzelfsprekend. Kinderen zijn net als de ouderen in het verbond en de gemeente begrepen. Dus, jonge mensen, zoek de Heere en wees gehoorzaam aan God bevel. Wees gehoorzaam aan de Bijbel. Wees gehoorzaam aan de inzettingen en de geboden van God. Luister naar het onderwijs van de Heere.
Hij was laatst ook in mijn gemeente. Wat een verademing die man.
Binnen de GG heb je ook altijd een stroming gehad die neigde naar de drieverbonden. Zo is dat bv ook van ds Minderman bekend.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
BJD schreef:
FlyingEagle schreef:Afgelopen zondag werd deze preek van ds. Visscher bij ons gelezen

https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Downl ... 0227021335

De volgende passage wil ik even doorgeven, ook dit klinkt in de GG.


Kinderen, zegt de apostel, wees je ouders gehoorzaam. Luister goed naar hen en laat je niet meeslepen door de wereld. Mooi eigenlijk dat Paulus de kinderen er ook helemaal bij betrekt. Krachtens de doop is dit ook vanzelfsprekend. Kinderen zijn net als de ouderen in het verbond en de gemeente begrepen. Dus, jonge mensen, zoek de Heere en wees gehoorzaam aan God bevel. Wees gehoorzaam aan de Bijbel. Wees gehoorzaam aan de inzettingen en de geboden van God. Luister naar het onderwijs van de Heere.
Hij was laatst ook in mijn gemeente. Wat een verademing die man.
Binnen de GG heb je ook altijd een stroming gehad die neigde naar de drieverbonden. Zo is dat bv ook van ds Minderman bekend.
Toch was er bij 'het volk' altijd diepe achting voor deze dominee, ook al zouden we nu misschien vreemd opkijken als hij nu zo de kansel beklom. Maar dat was alleen het uiterlijke.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Waarom: 'toch'?

Het is grotendeels een kwestie van definitie. Of je nu over twee soorten kinderen van het verbond spreekt of over drie verbonden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: Het is grotendeels een kwestie van definitie. Of je nu over twee soorten kinderen van het verbond spreekt of over drie verbonden.

Eens, het is een heel opgeblazen theologen discussie. Die vooral door Ds. G. H. Kersten en prof. J. J. van der Schuit werd gevoerd. Waarbij ik wel eens bang bent dat deze discussie zo scherp gevoerd werd omdat ds Kersten een afwijzing kreeg van CGK.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er dominees zijn die dit behandelen op catechisatie. Wat is er mis met Hellenbroek of de Catechismus of een andere gewone methode?
Plaats reactie