Israël was voor die tijd ook al een steen des aanstoots, hoe vaak is niet geprobeerd om het volk uit te roeien en te verdrukken?eilander schreef:Wel mooi, maar het heeft geen relatie meer met de tekst. Want zo hebben de Joden dat niet bedoeld natuurlijk.samanthi schreef:Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Waar ik moeite mee heb, is de uitleg alsof alles wat de Joden overkomen is, op die ene tekst is terug te voeren. Toch geloof ik zonder meer dat het bijbels is dat we dat alles wel mogen terugvoeren op het verwerpen van de Messias als geheel, dus zoals Stefanus dat als lange geschiedenis aanhaalt in Hand. 7. Het is niet één gebeurtenis, maar een lange geschiedenis van het verwerpen van de Messias.
En dat heeft dan vervolgens weer niets te maken met het goedkeuren van antisemitisme en alle afschuwelijke daden die daaruit voortvloeien. Daarvoor geldt: wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet [2]
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Zeker. Maar dat is niet strijdig met wat ik zeg.samanthi schreef:Israël was voor die tijd ook al een steen des aanstoots, hoe vaak is niet geprobeerd om het volk uit te roeien en te verdrukken?eilander schreef:Wel mooi, maar het heeft geen relatie meer met de tekst. Want zo hebben de Joden dat niet bedoeld natuurlijk.samanthi schreef:Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Waar ik moeite mee heb, is de uitleg alsof alles wat de Joden overkomen is, op die ene tekst is terug te voeren. Toch geloof ik zonder meer dat het bijbels is dat we dat alles wel mogen terugvoeren op het verwerpen van de Messias als geheel, dus zoals Stefanus dat als lange geschiedenis aanhaalt in Hand. 7. Het is niet één gebeurtenis, maar een lange geschiedenis van het verwerpen van de Messias.
En dat heeft dan vervolgens weer niets te maken met het goedkeuren van antisemitisme en alle afschuwelijke daden die daaruit voortvloeien. Daarvoor geldt: wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Nee zeker niet.eilander schreef:Zeker. Maar dat is niet strijdig met wat ik zeg.samanthi schreef:Israël was voor die tijd ook al een steen des aanstoots, hoe vaak is niet geprobeerd om het volk uit te roeien en te verdrukken?eilander schreef:Wel mooi, maar het heeft geen relatie meer met de tekst. Want zo hebben de Joden dat niet bedoeld natuurlijk.samanthi schreef:Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Waar ik moeite mee heb, is de uitleg alsof alles wat de Joden overkomen is, op die ene tekst is terug te voeren. Toch geloof ik zonder meer dat het bijbels is dat we dat alles wel mogen terugvoeren op het verwerpen van de Messias als geheel, dus zoals Stefanus dat als lange geschiedenis aanhaalt in Hand. 7. Het is niet één gebeurtenis, maar een lange geschiedenis van het verwerpen van de Messias.
En dat heeft dan vervolgens weer niets te maken met het goedkeuren van antisemitisme en alle afschuwelijke daden die daaruit voortvloeien. Daarvoor geldt: wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Dat vind ik mooi! Ik heb het wel positief horen uitleggen in de zin van: Moge ZIjn bloed over ons en onze kinderen komen, maar niet in relatie met Israël. Mag ik vragen naar je bron? (Dan krijgt die de credits als ik het doorvertel.)samanthi schreef: Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Who is John Galt?
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Die toepassing hoor je tegenwoordig vrij breed in onze gezindte.
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Dat kan toch nooit de uitleg van deze tekst zijn? Of hoe zie je dit nu precies?John Galt schreef:Dat vind ik mooi! Ik heb het wel positief horen uitleggen in de zin van: Moge ZIjn bloed over ons en onze kinderen komen, maar niet in relatie met Israël. Mag ik vragen naar je bron? (Dan krijgt die de credits als ik het doorvertel.)samanthi schreef: Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Ds KoppelaarJohn Galt schreef:Dat vind ik mooi! Ik heb het wel positief horen uitleggen in de zin van: Moge ZIjn bloed over ons en onze kinderen komen, maar niet in relatie met Israël. Mag ik vragen naar je bron? (Dan krijgt die de credits als ik het doorvertel.)samanthi schreef: Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
https://www.laankerk.nl/de-laankerk/pre ... ef/page/2/
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Ik heb het pas ook gehoord in een preek van ds. A. Schot voor Israël.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Eens met Eilander.eilander schreef:Dat kan toch nooit de uitleg van deze tekst zijn? Of hoe zie je dit nu precies?John Galt schreef:Dat vind ik mooi! Ik heb het wel positief horen uitleggen in de zin van: Moge ZIjn bloed over ons en onze kinderen komen, maar niet in relatie met Israël. Mag ik vragen naar je bron? (Dan krijgt die de credits als ik het doorvertel.)samanthi schreef: Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Het klinkt misschien mooi, maar het is inlegkunde, want de exegese klopt niet. Het is niet de betekenis van de tekst.
Re: Preken beluisteren op internet [2]
De keerzijde is dus dat je niet anders kan dan uitleggen dat hier een oordeel over henzelf wordt uitgeroepen. Maar dat is tegenwoordig (sinds WOII) ook moreel verwerpelijk om te suggereren.Tiberius schreef:Eens met Eilander.eilander schreef:Dat kan toch nooit de uitleg van deze tekst zijn? Of hoe zie je dit nu precies?John Galt schreef:Dat vind ik mooi! Ik heb het wel positief horen uitleggen in de zin van: Moge ZIjn bloed over ons en onze kinderen komen, maar niet in relatie met Israël. Mag ik vragen naar je bron? (Dan krijgt die de credits als ik het doorvertel.)samanthi schreef: Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Het klinkt misschien mooi, maar het is inlegkunde, want de exegese klopt niet. Het is niet de betekenis van de tekst.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Ik vond het een mooie les in die Israëlpreek.Tiberius schreef:Het klinkt misschien mooi, maar het is inlegkunde, want de exegese klopt niet. Het is niet de betekenis van de tekst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]
Ds Schot zei dit ook niet als exegese van deze tekst. De Joden bedoelden daar immers echt iets anders.Jantje schreef:Ik heb het pas ook gehoord in een preek van ds. A. Schot voor Israël.
Maar als we zien op de beloften die er liggen voor Israel kunnen we wel zeggen dat deze uitroep op een heel andere wijze dan de Joden bedoeld hebben vervulling zal krijgen (toepassing van het bloed).
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Ik noem dit geen inlegkunde.Tiberius schreef:Eens met Eilander.eilander schreef:Dat kan toch nooit de uitleg van deze tekst zijn? Of hoe zie je dit nu precies?John Galt schreef:Dat vind ik mooi! Ik heb het wel positief horen uitleggen in de zin van: Moge ZIjn bloed over ons en onze kinderen komen, maar niet in relatie met Israël. Mag ik vragen naar je bron? (Dan krijgt die de credits als ik het doorvertel.)samanthi schreef: Pas gehoord in een preek, Zijn bloed kome over ons en onze kinderen wordt vervuld als de Joden dein Jezus gaan geloven.
Het klinkt misschien mooi, maar het is inlegkunde, want de exegese klopt niet. Het is niet de betekenis van de tekst.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Als het letterlijk zo gezegd is zoals jij het aanhaalde is het wel inlegkunde. Het is namelijk geen profetie die vervuld zal worden. Het is een vreselijke uitspraak die de Joden daar doen.samanthi schreef:Ik noem dit geen inlegkunde.Tiberius schreef:Eens met Eilander.eilander schreef: Dat kan toch nooit de uitleg van deze tekst zijn? Of hoe zie je dit nu precies?
Het klinkt misschien mooi, maar het is inlegkunde, want de exegese klopt niet. Het is niet de betekenis van de tekst.
Daar kun je vervolgens inderdaad wel mooie lijnen uit trekken, in de zin van: heel anders dan de Joden het bedoelden, etc.
Maar als er letterlijk gezegd wordt: deze tekst wordt vervuld als de Joden in Jezus gaan geloven, dan is dat absoluut inlegkunde.
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Het gaat erom: wat is Bijbels?Herman schreef:De keerzijde is dus dat je niet anders kan dan uitleggen dat hier een oordeel over henzelf wordt uitgeroepen. Maar dat is tegenwoordig (sinds WOII) ook moreel verwerpelijk om te suggereren.
We moeten deze tekst niet isoleren, alsof plotseling met deze uitroep alles anders werd. Nee, de Joden hebben de Heere Jezus als Messias verworpen, en daar was dit één van de uitingen van.
Wat een groot wonder dat de Heere vasthoudt aan Zijn verbond met Zijn volk Israël, en dat ze eenmaal zullen zien Wie ze doorstoken hebben (Zach. 12:10).