Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door pierre27 »

Een tweetal mooie preken, dank voor het plaatsen van de links DIA. Het zal mij verder een worst wezen in welk verband deze preken gedaan zijn. Hopelijk ten goede van het Koninkrijk van Vorst Immanuël.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Cirdan »

Vorst schreef:
DDD schreef:
Vorst schreef:Ik zou zeggen: zorg eerst voor eenheid binnen je eigen kerkverband en ga niet ter rechterzijde buiten de deur preken. Dat is nergens goed voor en zorgt alleen maar voor extra zelfgemaakte clubjes.
Ik ben ook niet zo voor preken ter rechterzijde buiten de deur. Maar je kunt deze dominee toch niet verwijten dat hij niet de eenheid zoekt op zijn manier? Anders zou ik daar wel graag een voorbeeld van willen. Hij preekt in alle soorten gemeenten waar hij wordt gevraagd.
Daarmee bereikt hij geen eenheid. De gg staat officieel namelijk geen kanselruil toe. Dat deze dominee meer opheeft met kerkverbanden ter rechterzijde van zijn eigen verband en daar openlijk blijk van geeft door daar kansels te beklimmen vind ik absoluut niet zoals het hoort.

Edit: ik was nog niet klaar. Het probleem ontstaat juist als ieder het 'op zijn eigen manier' gaat vormgeven. Daarmee geef je ook een signaal af.
Het scheelt dat deze predikant echt niet alleen in de rechterflank van de GG preekt. Hij preekt over de gehele breedte (niet overal even vaak). Dus deze woorden kloppen hier niet.
Daarbij vind ik de HHK van Arnemuiden nou niet het voorbeeld van ter rechterzijde preken voor een predikant die in de GG van Scherpenzeel stond.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

---knip--- Op de persoon
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Wat mij betreft wordt het dominees verboden zich met de GBS op te houden, want ik vind dat een van de meest kwalijke organisaties die in de gereformeerde gezindte bestaan.
Nou nou, ik ben er maar wat blij mee met o.a. de GBS. Vanwaar jouw standpunt beste DDD?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Marion »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Wat mij betreft wordt het dominees verboden zich met de GBS op te houden, want ik vind dat een van de meest kwalijke organisaties die in de gereformeerde gezindte bestaan.
Nou nou, ik ben er maar wat blij mee met o.a. de GBS. Vanwaar jouw standpunt beste DDD?
Kom zeg, niet zo bitter over de hoeders der cultuur.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jongere »

Vorst schreef:Ik houd het bij mijn eigen kerkverband en gemeente. Daar heb ik veel meer aan.
Dat is een mooi uitgangspunt. Het zou je sieren als je die ook op je kritiek toepast.

Dat geldt iedereen trouwens. Eenheid zou daar wel eens kunnen beginnen.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Wat mij betreft wordt het dominees verboden zich met de GBS op te houden, want ik vind dat een van de meest kwalijke organisaties die in de gereformeerde gezindte bestaan.
Nou nou, ik ben er maar wat blij mee met o.a. de GBS. Vanwaar jouw standpunt beste DDD?
Zonder de GBS was in de GG allang een zowel in leesbaarheid als in inhoud betrouwbare Bijbelvertaling geaccepteerd. De GBS is er de oorzaak van dat de helft van de gemeenteleden en een aanzienlijk deel van de ambtsdragers de bijbel alleen kan lezen in de vorm van een kinderbijbel zoals de BMU. Dat is nergens voor nodig en een kwalijke zaak.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Een zo gebeurde het dat het Woord verscheurd werd door menselijke twisten voor wie het levende Woord een aanstoot is. Het Woord leert ons wel dat deze dingen moeten geschieden. Laten onze ogen ervoor open mogen gaan. Want hier woedt een geestelijke strijd waar we niet licht over moeten denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:U begrijpt dus wel goed dat het Woord weerstand verwekt. Dat is toch ook Schriftuurlijk.
Te vaak voldoet het prediking helemaal niet aan de eisen die het Woord er zelf aan stelt. Wanneer je dus niet meegaat in een onzuivere verkonding, dan is dat geen synoniem voor weerstand. Die fout wordt te vaak gemaakt en daar wil ik dus openlijk afstand van nemen.
Ik verwijs daarbij naar Galaten 2 waar Paulus Petrus openlijk wederstond omdat de rechtvaardiging door het geloof alleen in het geding was.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Een zo gebeurde het dat het Woord verscheurd werd door menselijke twisten voor wie het levende Woord een aanstoot is. Het Woord leert ons wel dat deze dingen moeten geschieden. Laten onze ogen ervoor open mogen gaan. Want hier woedt een geestelijke strijd waar we niet licht over moeten denken.
Even een persoonlijke vraag: Heb je de preek van ds. Vreugdenhil beluisterd?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Tiberius »

Persoonlijke vragen kunnen via pb.
Hier on-topic a.u.b.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Wat mij betreft wordt het dominees verboden zich met de GBS op te houden, want ik vind dat een van de meest kwalijke organisaties die in de gereformeerde gezindte bestaan.
Nou nou, ik ben er maar wat blij mee met o.a. de GBS. Vanwaar jouw standpunt beste DDD?
Zonder de GBS was in de GG allang een zowel in leesbaarheid als in inhoud betrouwbare Bijbelvertaling geaccepteerd. De GBS is er de oorzaak van dat de helft van de gemeenteleden en een aanzienlijk deel van de ambtsdragers de bijbel alleen kan lezen in de vorm van een kinderbijbel zoals de BMU. Dat is nergens voor nodig en een kwalijke zaak.
Vind ik... moet je er dan wel achter zetten.

Je maakt wel een grote denkfout: in vroeger dagen zaten de eenvoudigen met het Woord voor zich te zuchten om licht van Boven. Dat kregen ze ook, het Woord (Statenvertaling) was hun eten en drinken. In onze dagen hebben we door eigen interventies dat licht van Boven wat overbodig gemaakt. We kunnen zelf door leesbare vertalingen wel begrijpen wat er staat. Dus dat velen in onze dagen alleen nog een kinderbijbel kunnen begrijpen is niet de schuld van de GBS maar een vrucht van de doe-het-zelf-generatie.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Sheba »

@DDD
Plus dat jouw opvattingen mbt bepaalde onderwerpen in discussies soms lijken te laten zien dat ondanks dat jij geen kinderbijbel hoeft te lezen omdat je ook andere vertalingen kent, het je niet behoedt voor het niet begrijpen...

:)

Ik zou niet de kwalificatie die jij aan het GBS geeft, durven naspreken. Ondanks dat ik het niet in alle standpunten met hen eens ben.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Auto »

DDD schreef:
Zonder de GBS was in de GG allang een zowel in leesbaarheid als in inhoud betrouwbare Bijbelvertaling geaccepteerd. De GBS is er de oorzaak van dat de helft van de gemeenteleden en een aanzienlijk deel van de ambtsdragers de bijbel alleen kan lezen in de vorm van een kinderbijbel zoals de BMU. Dat is nergens voor nodig en een kwalijke zaak.
Ook weer zo'n losse flodder die je niet onderbouwt en niet hard kan maken. In het verleden heeft men (ook GG predikanten) gewerkt aan een andere vertaling en die is afgewezen binnen de GG en dat had niets met het GBS te maken.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Auto schreef:
DDD schreef:
Zonder de GBS was in de GG allang een zowel in leesbaarheid als in inhoud betrouwbare Bijbelvertaling geaccepteerd. De GBS is er de oorzaak van dat de helft van de gemeenteleden en een aanzienlijk deel van de ambtsdragers de bijbel alleen kan lezen in de vorm van een kinderbijbel zoals de BMU. Dat is nergens voor nodig en een kwalijke zaak.
Ook weer zo'n losse flodder die je niet onderbouwt en niet hard kan maken. In het verleden heeft men (ook GG predikanten) gewerkt aan een andere vertaling en die is afgewezen binnen de GG en dat had niets met het GBS te maken.
Dat is niet waar. De voorloper van de GBS heeft zich daar juist zo uitdrukkelijk mee bemoeid, dat de toogdagen van de GBS nog jarenlang niet in de Saambinder werden aangekondigd.
Plaats reactie