Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Van mij mag het hoor, maar ik zie er geen enkele meerwaarde in. Een tijdje geleden hoorde ik een kerkdienst waarin de Schriftlezing werd aangekondigd met : "De Shcirftlezing van hedenochtend kan uw gewijde aandacht opgetekend vinden in de eerste brief van den apostel Paulus aan de gemeente van Korinthe en daarvan nader het elfde hoofdstuk."
Prachtig! Maar ik begrijp dan wel dat onze kerkdiensten een halfuur korter duren.
Who is John Galt? :quoi
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Chrisje72 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Tsja, offtopic maar wel eens. Wij hebben hier een puber die sowieso niet zo graag meer hardop wil bidden na het eten, maar als 'ie het doet wordt het aangekondigd als "zoeken wij het aangezicht (..) in een gemeenschappelijk gebed"...
Wat is daar bijzonder aan?

.
Dat een puber dat zegt bij het gebed aan tafel
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Chrisje72 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Tsja, offtopic maar wel eens. Wij hebben hier een puber die sowieso niet zo graag meer hardop wil bidden na het eten, maar als 'ie het doet wordt het aangekondigd als "zoeken wij het aangezicht (..) in een gemeenschappelijk gebed"...
Wat is daar bijzonder aan?

.
Dat een puber dat zegt bij het gebed aan tafel
Tsja, als die pubers zich daar al druk over gaan maken...

Ik vind het een beetje onzin. Volgens mij is er niets mis met deze zin. We moeten niet op elke slak zout willen leggen. Dat gebeurt veel te veel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Het is denk ik een stukje verhevenheid willen uitstralen, laten zien dat het gebed(en ook de rest van de eredienst) boven de dagelijkse zaken uitstijgt. Daarom ook dit soort uitdrukkingen. Bij ons klinkt nog wel eens: 'zoeken we dan voor en met elkaar het heilig aangezicht des Heeren in een gemeenschappelijk gebed om van Hem te vragen een verbeurde, doch zo onmisbare zegen'. Tja, dat kan korter.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef:
DDD schreef:Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Het is denk ik een stukje verhevenheid willen uitstralen, laten zien dat het gebed(en ook de rest van de eredienst) boven de dagelijkse zaken uitstijgt. Daarom ook dit soort uitdrukkingen. Bij ons klinkt nog wel eens: 'zoeken we dan voor en met elkaar het heilig aangezicht des Heeren in een gemeenschappelijk gebed om van Hem te vragen een verbeurde, doch zo onmisbare zegen'. Tja, dat kan korter.
Waarom herhaal je deze quote voor de derde keer?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Tsja, offtopic maar wel eens. Wij hebben hier een puber die sowieso niet zo graag meer hardop wil bidden na het eten, maar als 'ie het doet wordt het aangekondigd als "zoeken wij het aangezicht (..) in een gemeenschappelijk gebed"...
Sja, hoe reageer je dan als ouder? :)
Ik zou vroeger een draai om mijn oren gekregen hebben.
Henk J schreef:Het is denk ik een stukje verhevenheid willen uitstralen, laten zien dat het gebed(en ook de rest van de eredienst) boven de dagelijkse zaken uitstijgt. Daarom ook dit soort uitdrukkingen. Bij ons klinkt nog wel eens: 'zoeken we dan voor en met elkaar het heilig aangezicht des Heeren in een gemeenschappelijk gebed om van Hem te vragen een verbeurde, doch zo onmisbare zegen'. Tja, dat kan korter.
Een uitgesproken gebed kan zo lang zijn, dat de halve preek er al in verwerkt is.
Er zijn zelfs voorgangers die een vaste inleiding hebben en dan pas tot een echt gebed komen.
Veel predikanten spreken het gebed uit vóór het bijbellezen. Dat vind ik persoonlijk wel passend. De Zegen vragen voordat je het Woord openslaat en bidden om Licht.
En alsjeblieft op een normale toon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:
Chrisje72 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:Tsja, offtopic maar wel eens. Wij hebben hier een puber die sowieso niet zo graag meer hardop wil bidden na het eten, maar als 'ie het doet wordt het aangekondigd als "zoeken wij het aangezicht (..) in een gemeenschappelijk gebed"...
Wat is daar bijzonder aan?

.
Dat een puber dat zegt bij het gebed aan tafel
Tsja, als die pubers zich daar al druk over gaan maken...

Ik vind het een beetje onzin. Volgens mij is er niets mis met deze zin. We moeten niet op elke slak zout willen leggen. Dat gebeurt veel te veel.
Het is a) onnodig ouderwets taalgebruik b) denk dat voor pubers het grote probleem is dat ieder gebed iedere zondag iedere dienst zo wordt aangekondigd. Inhoudelijk is het best een mooie aankondiging. Ik ben blij dat de liturgie in onze kerken zo gestructureerd is en niet iedere dienst wisselt. Maar dat betekent niet dat we uitdrukkingen als cliché ook iedere dienst moeten gebruiken. Dat stuit pubers echt tegen de borst. Zeker wanneer ze merken dat het in andere kerken (HHK bijv.) zulke uitdrukkingen worden vermeden, afgewisseld of hertaald.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Het is gewoon in de ogen van veel mensen belachelijk. Dat kun je toch ook gewoon eerlijk toegeven. Dan kun je natuurlijk van mening verschillen of dat terecht is.

Ik zou zo'n zin niet kunnen uitspreken, in ieder geval. Ik zou het oneerbiedig vinden. De kerk is geen toneelvereniging.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik vind dat echt overdreven. De kerk is een plaats waar we eerbied dienen te hebben. Dat mag heus plechtig zijn. Dat pubers dat raar of vreemd vinden zegt meer over henzelf dan over de ouderling of dominee van dienst.

Ik vind het niet normaal om dáárover je al druk te maken. Is dat tegenwoordig al een reden om van kerk te wisselen???
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ik maak mij er niet druk om. Maar ik vind het wel belachelijk. Dat zijn toch twee verschillende dingen?

Gelukkig zijn er ook een hoop predikanten en ouderlingen die zoiets niet zeggen, maar gewoon zeggen: 'laten wij bidden, of 'Ik zou u nu graag willen voorgaan in gebed'.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

GerefGemeente-lid schreef:Ik vind dat echt overdreven. De kerk is een plaats waar we eerbied dienen te hebben. Dat mag heus plechtig zijn. Dat pubers dat raar of vreemd vinden zegt meer over henzelf dan over de ouderling of dominee van dienst.
Jij bent nooit een puber geweest?
Eerbied zit m in andere dingen en niet in statig, oud Nederlands taalgebruik.
GerefGemeente-lid schreef: Is dat tegenwoordig al een reden om van kerk te wisselen???
Het is absoluut geen reden van om kerk te wisselen. Maar ik vraag me bij sommige ambtsbroeders weleens af: hoe praten zij thuis? Wat vindt hun echtgenote, of hun kinderen hiervan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:
DDD schreef:Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Het is denk ik een stukje verhevenheid willen uitstralen, laten zien dat het gebed(en ook de rest van de eredienst) boven de dagelijkse zaken uitstijgt. Daarom ook dit soort uitdrukkingen. Bij ons klinkt nog wel eens: 'zoeken we dan voor en met elkaar het heilig aangezicht des Heeren in een gemeenschappelijk gebed om van Hem te vragen een verbeurde, doch zo onmisbare zegen'. Tja, dat kan korter.
Waarom herhaal je deze quote voor de derde keer?
Ik had dit bericht gisteravond al verzonden, maar waarom die dan nu pas op het forum terecht kwam? Via mijn mobiel wil het versturen van berichten sowieso minder goed als via de laptop. Maar dat is een ander verhaal.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef: Het is a) onnodig ouderwets taalgebruik b) denk dat voor pubers het grote probleem is dat ieder gebed iedere zondag iedere dienst zo wordt aangekondigd. Inhoudelijk is het best een mooie aankondiging. Ik ben blij dat de liturgie in onze kerken zo gestructureerd is en niet iedere dienst wisselt. Maar dat betekent niet dat we uitdrukkingen als cliché ook iedere dienst moeten gebruiken. Dat stuit pubers echt tegen de borst. Zeker wanneer ze merken dat het in andere kerken (HHK bijv.) zulke uitdrukkingen worden vermeden, afgewisseld of hertaald.
Ik moet zeggen, ik hou ook best af en toe van deze uitdrukkingen. Maar ik vind het ook fijn wanneer zaken worden afgewisseld en/of uitgelegd. Onze dominee begon afgelopen zondag met een uitleg over votum en groet, waar veel mensen iets van geleerd hebben. Ik vind dat mooi.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Henk J schreef:
DDD schreef:Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Het is denk ik een stukje verhevenheid willen uitstralen, laten zien dat het gebed(en ook de rest van de eredienst) boven de dagelijkse zaken uitstijgt. Daarom ook dit soort uitdrukkingen. Bij ons klinkt nog wel eens: 'zoeken we dan voor en met elkaar het heilig aangezicht des Heeren in een gemeenschappelijk gebed om van Hem te vragen een verbeurde, doch zo onmisbare zegen'. Tja, dat kan korter.
Waarom herhaal je deze quote voor de derde keer?
Ik had dit bericht gisteravond al verzonden, maar waarom die dan nu pas op het forum terecht kwam? Via mijn mobiel wil het versturen van berichten sowieso minder goed als via de laptop. Maar dat is een ander verhaal.
Eén keer op Verstuur drukken is voldoende.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door ejvl »

GerefGemeente-lid schreef:Ik vind dat echt overdreven. De kerk is een plaats waar we eerbied dienen te hebben. Dat mag heus plechtig zijn. Dat pubers dat raar of vreemd vinden zegt meer over henzelf dan over de ouderling of dominee van dienst.

Ik vind het niet normaal om dáárover je al druk te maken. Is dat tegenwoordig al een reden om van kerk te wisselen???
Eerbied en plechtigheid hebben naar mijn weten niets van doen met oud taalgebruik.
Plaats reactie