Preken beluisteren op internet

Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Marion »

-DIA- schreef:
Marion schreef:
-DIA- schreef:De preek die ds. Huijser noemde van ds. Venema over dezelfde stof ken ik. Ik heb die op mijn pc staan. Het is een oudere versie uit 1970. Hij is juist dat jaar toegetreden tot de Gereformeerde Gemeenten. Bij de info staat wel: In Chr. Ger. Kerk.
Heb je de geluidsopname of een tekstversie?
't zat trouwens bomvol met Rijssenaren die avond naar ik begreep. Veel ambtsdragers ook.
't was een degelijk gezelschap in een foeilelijk en modern kerkgebouw. Maar smaken verschillen... :)
Het is een gedigitaliseerd cassettebandje. Op welke plaats was dat dan? Het kerkgebouw in Enter foeilelijk? Ik heb het over de preek van ds. Venema. De preek van ds. Huijser heb ik niet opgeslagen, maar heel misschien dat die nog online staat.
Ik heb het over dinsdagavond. Daar was het bomvol met Rijssenaren enz. En mijn persoonlijke mening dat ik het een foeilelijk kerkje vind. Die preekstoel, daar moet je als dominee ook niet prettig staan. Ik begrijp dat je het over Venema hebt. Inmiddels heb ik de preek gevonden via Theologienet.nl. Uitgeschreven weliswaar.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Het is geheel terzijde, maar het lijkt me een geweldige spreekplek. Je kunt even weglopen, maar zonder te struikelen terug naar de lessenaar. Wat is er onprettig aan?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Het is geheel terzijde, maar het lijkt me een geweldige spreekplek. Je kunt even weglopen, maar zonder te struikelen terug naar de lessenaar. Wat is er onprettig aan?

Lijkt mij ook. Spreken op een open podium is lastiger.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Sommige dominees vinden het heel prettig om veel ruimte te hebben op de preekstoel. Ik herinner me ooit een dominee (toen nog student) die zo vol vuur preekte dat hij bijna van de preekstoeltrap afviel. Helaas is hij daarna nooit meer wezen preken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Inderdaad. Sommige dominees vinden het heel prettig om veel ruimte te hebben op de preekstoel. Ik herinner me ooit een dominee (toen nog student) die zo vol vuur preekte dat hij bijna van de preekstoeltrap afviel. Helaas is hij daarna nooit meer wezen preken.
Je had het nog wel eens willen zien? ;)

Zou dat echt om het trapje geweest zijn of staat hij nu te ver weg?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Nee hoor. Hij staat in de zuidelijke gemeente van dé Veluwse stad bij uitstek. De preekstoel daar is overigens vast zeer fijn voor hem, want ik herinner me die als extreem groot. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Nee hoor. Hij staat in de zuidelijke gemeente van dé Veluwse stad bij uitstek. De preekstoel daar is overigens vast zeer fijn voor hem, want ik herinner me die als extreem groot. ;)
en niet zo hoog
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Die preekstoel is juist vreselijk groot. Ik vind dat wel tenminste.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:Die preekstoel is juist vreselijk groot. Ik vind dat wel tenminste.
Dat ontkent Hendrikus toch niet? Groot en hoog is niet hetzelfde...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
Jantje schreef:Die preekstoel is juist vreselijk groot. Ik vind dat wel tenminste.
Dat ontkent Hendrikus toch niet? Groot en hoog is niet hetzelfde...
Het is nog anders: Toen de Gereformeerde Kerk (PKN) werd gerestaureerd hebben ze met opzet de preekstoel weggehaald. Dit, omdat dat plaatselijk predikant niet uit de hoogste op de gemeente wilde neerzien, maar gewoon tussen het kerkvolk wilde staan.
Het is dus een geval van een (mijns inziens) ongezonde nivellering. Toen ik nog naar de kerk kon stond de preekstoel er nog, maar er was al geen Statenbijbel meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Klavart schreef:
Jantje schreef:Die preekstoel is juist vreselijk groot. Ik vind dat wel tenminste.
Dat ontkent Hendrikus toch niet? Groot en hoog is niet hetzelfde...
Ik bedoelde ook hoog, uiteraard. Ik ben ooit eens een keer in die kerk geweest. En toen vond ik hem vreselijk groot en hoog.

Overigens vraag ik me sterk af of @Hendrikus en ik dezelfde preekstoel voor ogen hebben
Jantje schreef:Nee hoor. Hij staat in de zuidelijke gemeente van dé Veluwse stad bij uitstek. De preekstoel daar is overigens vast zeer fijn voor hem, want ik herinner me die als extreem groot. ;)
Ik heb het dus niet over Rijssen-Zuid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Klavart schreef:
Jantje schreef:Die preekstoel is juist vreselijk groot. Ik vind dat wel tenminste.
Dat ontkent Hendrikus toch niet? Groot en hoog is niet hetzelfde...
Ik bedoelde ook hoog, uiteraard. Ik ben ooit eens een keer in die kerk geweest. En toen vond ik hem vreselijk groot en hoog.

Overigens vraag ik me sterk af of @Hendrikus en ik dezelfde preekstoel voor ogen hebben
Jantje schreef:Nee hoor. Hij staat in de zuidelijke gemeente van dé Veluwse stad bij uitstek. De preekstoel daar is overigens vast zeer fijn voor hem, want ik herinner me die als extreem groot. ;)
Ik heb het dus niet over Rijssen-Zuid.
Ik heb de indruk dat je het over Barneveld-Zuid hebt, maar het is het makkelijkst als je het gewoon zegt. Dan hoeven mensen niet te gissen. Als ik er een foto van bekijk vind ik de preekstoel inderdaad mooi groot (het is erg prettig om een beetje heen en weer te kunnen lopen, onze oude hervormde kerken hebben soms van die nauwe dingen waar je erg in opgesloten staat), maar ik vind hem inderdaad niet erg hoog.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Klavart »

Het is meer een 'loopstal' dan een 'houten broek'.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nathanaël »

Klavart schreef:Het is meer een 'loopstal' dan een 'houten broek'.
Haha, misschien houden ze er van vrije uitloop.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Ik bedoelde inderdaad die preekstoel. En hij lijkt misschien niet hoog, maar hij is het wel degelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie