Preken beluisteren op internet

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Zeker. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik geloof zelf dat Zacheüs puur en alleen vanwege de nieuwsgierigheid in die boom ging zitten. Overigens heb ik wel eens een preek daarover gehoord van een dominee die als uiterst rechts kan worden bestempeld in de GG en die zei dat ook.

Verder ben ik met het overige ook helemaal eens, uiteraard. Maar het bijverzinnen wat @Lilian1975 hier doet, is wel het toppunt wat ik ooit heb meegemaakt om je eigen gelijk te krijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:Zeker. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik geloof zelf dat Zacheüs puur en alleen vanwege de nieuwsgierigheid in die boom ging zitten. Overigens heb ik wel eens een preek daarover gehoord van een dominee die als uiterst rechts kan worden bestempeld in de GG en die zei dat ook.

Verder ben ik met het overige ook helemaal eens, uiteraard. Maar het bijverzinnen wat @Lilian1975 hier doet, is wel het toppunt wat ik ooit heb meegemaakt om je eigen gelijk te krijgen.
Lilian1975 schrijft: Het is de rechtvaardiging van de goddeloze, niet van de bekeerde, of wedergeborene.
Ik hoop dat we het hier wel mee eens zijn.

Lilian1975 schrijft: Want dat is toch echt de praktijk in reformatorisch Nederland. De zoekende, twijfelende gelovige die rechtvaardiging toegerekend wordt zonder de zekerheid van een persoonlijke Borg en Zaligmaker.
Dat is echt andere taal als in de Schrift, maar ook Luther en Calvijn.

Verklaring van Matthew Henry laat andere dingen zien dan wat Lilian1975 schrift.
Het gaat om een gelijkenis waarbij doel en betekenis er vooraf is bijgevoegd, in vers 9 van Lukas 18 staat dat.

In Hebreeën 11 lees ik niet 'O God, wees mij de zondaar genadig'. Wel lees ik dat de genoemde personen (en niet genoemde personen) door het geloof leefden. Zeker zal ook hun bede geweest zijn 'O God, wees mij de zondaar genadig'. Is het ook uw bede?
Leven wij door het geloof?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Jantje, nu is het wel zo dat erbij bedenken, of inkleuren, aan de andere zijde ook nog al eens gebeurt. Dat Zacheüs nog wel wat had beleefd voor hij in de boom klom, of juist toen hij er net uit was. En vele andere voorbeelden meer. Zo eerlijk moet je dan wel zijn.
Bij zo'n onderwerp doet zich toch altijd wat vreemds voor, en plotseling voel ik dan toch weer een beetje mee met ds. Moerkerken. En dat is dat ik sommige mensen waar je 'een trek naar Boven' hoort, niet bij het grofvuil wil zetten. En andersom doet mij verdriet als je mensen die het dogmatisch m.i. heel juist zien, in zulke harde bewoordingen ziet spreken. Alles in naam van de waarheid, en ongetwijfeld goed bedoeld. Maar toch...
We zijn weer tot elkaar gekomen, eilander. Zo geheel eens.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Jantje, nu is het wel zo dat erbij bedenken, of inkleuren, aan de andere zijde ook nog al eens gebeurt. Dat Zacheüs nog wel wat had beleefd voor hij in de boom klom, of juist toen hij er net uit was. En vele andere voorbeelden meer. Zo eerlijk moet je dan wel zijn.
Bij zo'n onderwerp doet zich toch altijd wat vreemds voor, en plotseling voel ik dan toch weer een beetje mee met ds. Moerkerken. En dat is dat ik sommige mensen waar je 'een trek naar Boven' hoort, niet bij het grofvuil wil zetten. En andersom doet mij verdriet als je mensen die het dogmatisch m.i. heel juist zien, in zulke harde bewoordingen ziet spreken. Alles in naam van de waarheid, en ongetwijfeld goed bedoeld. Maar toch...
Weet je wat ik zo verdrietig vind? Woorden als bij grof vuil zetten etc.
Waar ik op wil wijzen is dat uitspraken als je kunt wedergeboren zijn zonder Christus te kennen en het is onmogelijk zeggen wedergeboren te zijn zonder Christus te kennen het mensen alleen terugwerpt op zichzelf ipv op Christus. Want mensen gaan zoeken naar kenmerken als bewijs zonder Christus te omhelzen in het geloof, halen daar hun zekerheid uit, waar geen zekerheid in te vinden is.
Niemand heeft mij nog ooit een bijbelcitaat aan kunnen tonen waar nl zo gesproken wordt.

Het enige dat een predikant, wat een ieder mag doen is heenwijzen naar Chritus. BIJ Hem is de zekerheid, de troost. In Hem zijn we wedergeboren tot een levende hoop.
En het gaat niet buiten Hem om.

Tegen Nicodemus werd niet gezegd ( en hij heeft zeker een trek naar Boven gevoeld) je kunt wedergeboren zijn zonder Mij te geloven...

Nee, niemand , ook Nicodemus kan het Koninkrijk etc tenzij hij wederom geboren wordt.
En later zien we hem het graf voor de Heere Jezus samen met Jozef regelen.
Hij wrd niet als wedergeborene aangesproken omdat hij een trek naar boven voelde. Hij werd door de Heiland Zelf gewezen op de noodzaak van wedergeboorte ( wat niet buiten Hem omgaat).
Niemand heeft ooit nog rust gekregen bij woorden als hierboven. Je kunt wedergeboren zijn zonder Christus te kennen.
Zei Augustinus niet ons hart is onrustig totdat het rust in U vindt?
Kan een iemand hier op het forum noemen waarom bovenstaande woorden hen tot Christus geleid heeft?
Kan een iemand op dit forum noemen dat deze woorden hen niet heeft doen zoeken op bewijs van dat het misschien een beetje goed zit ipv dat het rust in Christus alleen vond?


En weet je... natuurlijk wordt er gezegd dat het wel tot Christuskennis moet komen. Maar niemand mag rust gegeven worden zonder te weten in Hem geborgen te zijn. En wat is het dan verdrietig om dan te zeggen je zet mensen bij grof vuil. Juist niet. Je hoopt en bidt dat ze rust en vrede alleen in Christus zullen vinden.
En weet je, drijvers tot Christus alleen. Want het is in Hem, door Hem en uit Hem alleen, is beter dan drijvers die mensen op zichzelf terugwerpen.

Dat is het enige dat ik heb willen zeggen.

En dan is het maar fantasie volgens mensen als Jantje.
Maar ik weet dat Mijn verlosser leeft. En het is voor mij niet ik mag hopen dat mijn Velosser ook voor mij leeft.
En dat wens ik een ieder toe.

In Lukas 18 vers 9 staat dat Hij deze gelijkeenis sprak tot hen die iets in zichzelf zochten. Die dachten de werken van de wet te kunnen doen. Die Hem verwierpen.
En Hij zei deze gelijkenis niet om te zeggen dat de zondaar rust kon vinden in het feit dat hij riep. Zijn ogen zelfs niet op wilde heffen.
Maar omdat hij gerechtvaardigd naar huis ging.en die vrijspraak kunnen wij niet pakken, niet aanmeten. Maar kan allee door Hem gegeven worden.
En het is een gelijkenis. Maar zou de tollenaar niet geweten hebben dat hij vrijgesproken was?

De moordenaar aan het kruis kreeg geen rust door de erkenning dat hij daar terecht hing. Hij kreeg geen rust door het smeken Heere gedenk mij als u in het Koninkrijk der hemelen bent. Hij kreeg alleen rust door de woorden van Christus; heden, vanaf nu, zult u met Mij in het Koninkrijk zijn.
Of zou hij die woorden tot hem van Christus ter zijde hebben geschoven?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Even tussendoor een misverstand uit de weg ruimen, richting @Lilian1975. Ik heb helemaal niet bedoeld te zeggen dat hier iemand mensen bij het grofvuil wil zetten. Dat is een uitdrukking van mezelf, nog best een vreemde uitdrukking ook. Ik wilde echt alleen maar zeggen: ik heb deze mensen hoog staan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Lilian, zou je willen reageren op het stukje van ds. C. Harinck over de Christenreis?
Ik denk namelijk dat daarin weergegeven wordt hoe verschillen overbrugd kunnen worden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:Lilian, zou je willen reageren op het stukje van ds. C. Harinck over de Christenreis?
Ik denk namelijk dat daarin weergegeven wordt hoe verschillen overbrugd kunnen worden.
Nee, ik wil het nu bij de Schrift alleen laten.
De christenreis wordt teveel gebruikt als een bewijs waar ieder zijn eigen dogmatiek op projecteerd. Daarom de Schrift alleen. En ik wil zekerde christenreis niet gebfuiken om verschillen te bagatelliseren. En net te doen of het niet uitmaakt. ( dat is ook nooit de bedoeling van Bunyan geweest, denk ik)
Dank je dat je dat misverstand uit de weg heb willen ruimen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Lilian, zou je willen reageren op het stukje van ds. C. Harinck over de Christenreis?
Ik denk namelijk dat daarin weergegeven wordt hoe verschillen overbrugd kunnen worden.
Nee, ik wil het nu bij de Schrift alleen laten.
De christenreis wordt teveel gebruikt als een bewijs waar ieder zijn eigen dogmatiek op projecteerd. Daarom de Schrift alleen. En ik wil zekerde christenreis niet gebfuiken om verschillen te bagatelliseren. En net te doen of het niet uitmaakt. ( dat is ook nooit de bedoeling van Bunyan geweest, denk ik)
Als je nog niet de moeite doet om dat stukje te lezen, zijn we inderdaad uitgepraat.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door GJdeBruijn »

Ik moet bij dit soort discussies altijd weer denken aan hoe de DL spreken over mensen die God liefhebben (rokende vlaswiek) maar er nog niet bij kunnen als het gaat om de zekerheid van de vergeving der zonden, de rechtvaardiging.
DL schreef:Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
De DL gaat toch uit van een categorie mensen die kennelijk wel de Zaligmaker achten maar "Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen".
Zeeuw
Berichten: 11623
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

GJdeBruijn schreef:Ik moet bij dit soort discussies altijd weer denken aan hoe de DL spreken over mensen die God liefhebben (rokende vlaswiek) maar er nog niet bij kunnen als het gaat om de zekerheid van de vergeving der zonden, de rechtvaardiging.
DL schreef:Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
De DL gaat toch uit van een categorie mensen die kennelijk wel de Zaligmaker achten maar "Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen".
Heel helder. Staat in ‘des Christens groot interest’ duidelijk beschreven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef:[
Het gebrek aan de theologische opleiding van Ambtenaar?
Mijn theologische kennis is inderdaad niet uitmuntend te noemen, maar voldoende om te weten dat je niet wedergeboren kunt zonder kennis van Christus te hebben.

Degene die dit wel leert, is een dwaalleraar.
En een goede theologische opleiding behoedt voor dwaalleer? :quoi

Overigens is dat stuk van GG Middelburg Zuid een zeer onduidelijk verhaal. Laten we het eenvoudig houden: je bent verlost of je bent niet verlost. Maar kennis van Christus zonder verlost te zijn is m.i. niet mogelijk en ook niet Bijbels.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe: Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking; Maranatha!

Als Paulus ons tot voorbeeld is, dan ook deze Paulus.
Scherp? Ja. Hard? Nee...ik denk dat het veel harder is als je mensen rust geeft buiten dit enige fundament.

Voor mijzelf was deze teks het middel om buiten hoop te raken en de toevlucht te nemen tot Christus. Daar waar alles je uit handen geslagen wordt blijft er geen andere weg meer over.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

@Lilian1975,
Ik begrijp heus jouw visie wel, ik schat zo ongeveer op de lijn van ds. A. Kort. En die respecteer ik nog ook, hoewel ik hem niet deel. Mijns inziens kom je zo echt in de drang met bekeerde jonggestorven kinderen en gehandicapte mensen. Zou jij daar eens op willen reageren (@JCRyle, deze vraag heb ik ook aan jouw gesteld, eerder deze week al.).

Echter, het enige punt wat ik wilde maken, is dat jij teveel vrije exegese legt in de gelijkenis van de tollenaar en de farizeeër. Wat er niet staat, moeten we er ook niet bij verzinnen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 mei 2019, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Het is een verhaal. Geen geschiedenis.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is een verhaal. Geen geschiedenis.
Excuses. :garde
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 mei 2019, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie