Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik raad je ook van ganser harte de hierboven eerder genoemde preek aan! Zeer aanbevelenswaardig en indrukwekkend!

Laat er maar veel gebed zijn voor het zendingswerk, ook ziende op de politieke situatie in Cambodja, als er ook daar steeds meer zaken naar wijzen dat er een dictatuur zal komen.
Die heb ik ook al beluisterd, maar die vatte geen post vanbinnen. Verder kan ik er weinig over zeggen.
Jammer...
Het is mijns inziens toch beschamend dat de nood op de zendingsvelden zo groot is en er zo weinig mensen zijn om deze roepstemmen te volgen. Heeft dat ons niet wat te zeggen?
We zien de nood ook wel, maar allereerst de nood bij onszelf. Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? Of met Job 13: Zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken? Dat is persoonlijk.
Ik, ik, ik en de rest kan stik? Hoe is het dan gesteld met de uitspraak vanuit de Bijbel: ben ik mijns broeders hoeder?
Hoe interpreteren we dan Exodus 32:
31 Zo keerde Mozes weder tot den HEERE, en zeide: Och, dit volk heeft een grote zonde gezondigd, dat zij zich gouden goden gemaakt hebben.
32 Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.

Of heeft dat geen waarde meer tegenwoordig, @Dia?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wat binden?
Volgens mij ben ik vrij duidelijk. Wat begrijp je niet?
Ik bedoel dat die nood, die ik in de vorige post beschreef, op ons (lees: Gereformeerde gezindte) hart gebonden moet worden met de bede of er nog mannen en vrouwen zouden mogen zijn die de begeerte hebben of krijgen om Gods Evangelie uit te dragen op de zendingsvelden. Dat was kwam ook in deze zendingsdienst aan de orde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Roos2018 »

Jantje schreef: Het is mijns inziens toch beschamend dat de nood op de zendingsvelden zo groot is en er zo weinig mensen zijn om deze roepstemmen te volgen. Heeft dat ons niet wat te zeggen?
Dat heeft zeker wat te zeggen ... als de nood in waarheid vanbinnen niet wordt gevoeld, dan leeft de nood voor een ander ook niet in waarheid, en dan leeft de persoonlijke nood in waarheid ook niet, ongeacht welke vrome woorden er ook geuit kunnen worden.
Dan zijn het slechts woorden, het is niets, het is slechts een morgendamp, maar meer ook niet, ondanks de vrome gestalte. Helaas.
Laat een ieder dit in oprechtheid tussen God en z´n ziel mogen opmerken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: We zien de nood ook wel, maar allereerst de nood bij onszelf. Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? Of met Job 13: Zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken? Dat is persoonlijk.
Ik, ik, ik en de rest kan stik? Hoe is het dan gesteld met de uitspraak vanuit de Bijbel: ben ik mijns broeders hoeder?
Hoe interpreteren we dan Exodus 32:
31 Zo keerde Mozes weder tot den HEERE, en zeide: Och, dit volk heeft een grote zonde gezondigd, dat zij zich gouden goden gemaakt hebben.
32 Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.

Of heeft dat geen waarde meer tegenwoordig, @Dia?
Begrijpt u het echt niet? Gaat u naar de kerk? En wat hoort u dan? Als het gaat om ons eeuwig wel en wee, is dat strikt persoonlijk. Dat wil beslist niet zeggen dat je je naaste maar kunt laten gaan, juist niet, want wie eigen nood kent die ziet de nood van de naaste. Maar de persoon die dat ziet zal toch in de eerste plaats tot zichzelf moeten inkeren. Luther wist dat ook: Hoe krijg ik genade bij een rechtvaardig God, waar Recht niet boven Genade gaat en Genade niet boven Recht. In welke tijd zijn we beland? Luther en Bunyan kennen we niet meer.
Mensen, hoe lang durven we ons nog reformatorisch te noemen? Degene die probeert op deze grond te staan wordt welhaast vervolgd. Het is teken des tijds een ernstige waarschuwing!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

Gisteren genoemde zendingsdienst beluisterd.
Inderdaad een oproep om in de zending te komen werken. De mensen die gereageerd hebben op dit topic hebben gesolliciteerd?
Even voor de insiders: helaas kan ik niet werken op een zendingsveld. Deze deur is gesloten voor mij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Gisteren genoemde zendingsdienst beluisterd.
Inderdaad een oproep om in de zending te komen werken. De mensen die gereageerd hebben op dit topic hebben gesolliciteerd?
Even voor de insiders: helaas kan ik niet werken op een zendingsveld. Deze deur is gesloten voor mij.
Sorry, maar dit kan echt niet de bedoeling zijn. Als de nood van het predikantentekort wordt gedeeld, is het echt niet de bedoeling dat alle mannen zich bij de eerstvolgende ronde bij het curatorium gaan melden. Wél dat die nood meegenomen wordt in de binnenkamer.
Zo is het ook met de zending. Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik maar weinig mee bezig ben. Zoals MacCheyne (die overigens zelf graag in de zending had gewild!) zei: ik moet een lijstje aanleggen met punten waarvoor ik bidden moet.
Ik denk dat daar het voornaamste punt ligt. Ik ben bang dat het maar voor weinigen als nood gezien wordt, maar misschien reken ik nu teveel naar mezelf.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mistig »

Ad Anker schreef:https://kerkdienstgemist.nl/media/15928 ... ingsdienst
Hier was ik vanavond. Zeer aanbevolen!
"Toevallig" heb ik deze dienst live meegeluisterd. Wat een indringende ernstige oproep.

Gisterenavond ben ik hier naar een weekdienst, met ds. Tanis geweest.
Dat was zo bijzonder liefelijk. Ben er nog steeds van aan het bijkomen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
CvdW schreef:Gisteren genoemde zendingsdienst beluisterd.
Inderdaad een oproep om in de zending te komen werken. De mensen die gereageerd hebben op dit topic hebben gesolliciteerd?
Even voor de insiders: helaas kan ik niet werken op een zendingsveld. Deze deur is gesloten voor mij.
Sorry, maar dit kan echt niet de bedoeling zijn. Als de nood van het predikantentekort wordt gedeeld, is het echt niet de bedoeling dat alle mannen zich bij de eerstvolgende ronde bij het curatorium gaan melden. Wél dat die nood meegenomen wordt in de binnenkamer.
Zo is het ook met de zending. Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik maar weinig mee bezig ben. Zoals MacCheyne (die overigens zelf graag in de zending had gewild!) zei: ik moet een lijstje aanleggen met punten waarvoor ik bidden moet.
Ik denk dat daar het voornaamste punt ligt. Ik ben bang dat het maar voor weinigen als nood gezien wordt, maar misschien reken ik nu teveel naar mezelf.
Ben het met je eens.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wat binden?
Volgens mij ben ik vrij duidelijk. Wat begrijp je niet?
Ik bedoel dat die nood, die ik in de vorige post beschreef, op ons (lees: Gereformeerde gezindte) hart gebonden moet worden met de bede of er nog mannen en vrouwen zouden mogen zijn die de begeerte hebben of krijgen om Gods Evangelie uit te dragen op de zendingsvelden. Dat was kwam ook in deze zendingsdienst aan de orde.
Is hard nodig ja, het lijkt er soms op dat men alleen maar geld wil geven, en bij sommige lijkt het op een soort afkopen.
Maar tijd erin besteden, tijd ervoor opofferen, zendingswerk op die manier steunen, en als men geroepen wordt zelf gaan...

Maar wat mij soms ook steekt is dat er veel aandacht is voor zending, maar evangelisatie hoewel dichterbij soms veraf blijft/blijkt te staan van mensen. Zo waren er die zich stoorde aan iemand die een kringloopwinkel geopend had ten bate van de evangelisatie i.p.v. de zending.

Beide is nodig en zending en evangelisatie.
En gebed en daden (en dan niet alleen in geld geven).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wat binden?
Volgens mij ben ik vrij duidelijk. Wat begrijp je niet?
Ik bedoel dat die nood, die ik in de vorige post beschreef, op ons (lees: Gereformeerde gezindte) hart gebonden moet worden met de bede of er nog mannen en vrouwen zouden mogen zijn die de begeerte hebben of krijgen om Gods Evangelie uit te dragen op de zendingsvelden. Dat was kwam ook in deze zendingsdienst aan de orde.
Juist ja.

Dat stond er niet, en los daarvan is het een erg onduidelijke uitdrukking. Maar goed, je kunt hem taalkundig juist gebruiken. Dat was hier niet het geval.

Overigens heb ik nog steeds geen idee wat exact de strekking is. God moet de nood op jouw/ons hart binden, begrijp ik wel. Of moet je dat zelf doen? In het eerste geval is 'moet' misschien wat onbeleefd.

Er is niets mis met beeldspraak, maar als het meer verwarring zaait dan helderheid brengt, kan het ook heel ongelukkig zijn.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: We zien de nood ook wel, maar allereerst de nood bij onszelf. Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? Of met Job 13: Zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken? Dat is persoonlijk.
Ik, ik, ik en de rest kan stik? Hoe is het dan gesteld met de uitspraak vanuit de Bijbel: ben ik mijns broeders hoeder?
Hoe interpreteren we dan Exodus 32:
31 Zo keerde Mozes weder tot den HEERE, en zeide: Och, dit volk heeft een grote zonde gezondigd, dat zij zich gouden goden gemaakt hebben.
32 Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.

Of heeft dat geen waarde meer tegenwoordig, @Dia?
Begrijpt u het echt niet? Gaat u naar de kerk? En wat hoort u dan? Als het gaat om ons eeuwig wel en wee, is dat strikt persoonlijk. Dat wil beslist niet zeggen dat je je naaste maar kunt laten gaan, juist niet, want wie eigen nood kent die ziet de nood van de naaste. Maar de persoon die dat ziet zal toch in de eerste plaats tot zichzelf moeten inkeren. Luther wist dat ook: Hoe krijg ik genade bij een rechtvaardig God, waar Recht niet boven Genade gaat en Genade niet boven Recht. In welke tijd zijn we beland? Luther en Bunyan kennen we niet meer.
Mensen, hoe lang durven we ons nog reformatorisch te noemen? Degene die probeert op deze grond te staan wordt welhaast vervolgd. Het is teken des tijds een ernstige waarschuwing!
Nou, nou, welhaast vervolgd is wel veel gezegd. Vervolging betekent opgepakt, gevangen gezet, gemarteld, enz. Daar is hier nog nergens sprake van. Hooguit van uitgelachen worden of een keer uitgescholden. Dat kun je geen vervolging noemen. Dat heeft te maken met zelfverloochening. Heb je er zelf voor over om het evangelie van Jezus Christus uit te dragen? Maar dat is nog heel wat anders dan vervolging.

Verder is het maar de vraag of je het eeuwig wel of wee wel zo strikt persoonlijk kunt noemen wanneer het gaat om de verkondiging van het evangelie dichtbij of veraf. In het OT wordt steeds Israël als volk aangesproken en in het NT worden steeds de gemeenten aangeschreven. Binnen de Kerk gaat het om gemeenschap en niet om personen. Tegelijk geldt zowel toen als nu steeds de oproep 'bekeert u !'
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ditbenik »

.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 16 aug 2018, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Snuf »

https://www.kerkfoon.nl/hhgnieuwlekkerland.php
De preek van 29 april over Romeinen 1, een soort tijdrede van de. Van Meggelen.
Laatst gewijzigd door Snuf op 16 aug 2018, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door olfie »

Niet om af te kopen of weg te kruipen maar Eilander noemt wel iets Bijbels. God bedient Zich van mensen maar wij mensen staan Hem vaker in de weg dan dat we in Zijn weg zijn.
"Och of mijn wegen gericht werden".

[Éfeze 4:11] En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
"
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: We zien de nood ook wel, maar allereerst de nood bij onszelf. Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? Of met Job 13: Zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken? Dat is persoonlijk.
Ik, ik, ik en de rest kan stik? Hoe is het dan gesteld met de uitspraak vanuit de Bijbel: ben ik mijns broeders hoeder?
Hoe interpreteren we dan Exodus 32:
31 Zo keerde Mozes weder tot den HEERE, en zeide: Och, dit volk heeft een grote zonde gezondigd, dat zij zich gouden goden gemaakt hebben.
32 Nu dan, indien Gij hun zonden vergeven zult! doch zo niet, zo delg mij nu uit Uw boek, hetwelk Gij geschreven hebt.

Of heeft dat geen waarde meer tegenwoordig, @Dia?
Begrijpt u het echt niet? Gaat u naar de kerk? En wat hoort u dan? Als het gaat om ons eeuwig wel en wee, is dat strikt persoonlijk. Dat wil beslist niet zeggen dat je je naaste maar kunt laten gaan, juist niet, want wie eigen nood kent die ziet de nood van de naaste. Maar de persoon die dat ziet zal toch in de eerste plaats tot zichzelf moeten inkeren. Luther wist dat ook: Hoe krijg ik genade bij een rechtvaardig God, waar Recht niet boven Genade gaat en Genade niet boven Recht. In welke tijd zijn we beland? Luther en Bunyan kennen we niet meer.
Mensen, hoe lang durven we ons nog reformatorisch te noemen? Degene die probeert op deze grond te staan wordt welhaast vervolgd. Het is teken des tijds een ernstige waarschuwing!
Nou ja, je bent wel favoriet voor de Piet Puk bokaal.
Plaats reactie