Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Waar maakt iemand zich druk om? Dat vind ik veel meer bizar dan dat iemand zingt met een psalmboekje open....
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door newton »

Hendrikus schreef:
Bertiel schreef:Ik verwonder me eerder als ik dominees dit zie oplezen. Ik denk dat de 10 geboden wel aardig uit m'n hoofd zou kunnen opzeggen.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat het belangrijk is dat ze ondersteuning hebben.
Tja, kijk eens om je heen hoeveel mensen "t Hijgend hert der jacht ontkomen" uit hun psalmboekje zingen...
De tekst van veel verzen ken ik wel uit mijn hoofd, maar de plaatsing van de komma's heb ik minder paraat, dus ik zoek ook alle psalmen op.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

ik heb meer moeite met mensen die heel opzichtig hun psalmboek dichtslaan, soms ook bij onbekende psalmen, en dan al zingend triomfantelijk rondkijken, "kijk mij eens zingen uit het hoofd"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:ik heb meer moeite met mensen die heel opzichtig hun psalmboek dichtslaan, soms ook bij onbekende psalmen, en dan al zingend triomfantelijk rondkijken, "kijk mij eens zingen uit het hoofd"
Bij Psalm 11 of Psalm 60 (e.d.) zoek ik de Psalm ook op. Maar bij bekende Psalmen niet hoor. Dan laat ik gewoon het Schriftgedeelte open liggen.

Iemand die een Bijbel in de eredienst dicht slaat, heb ik overigens nog nooit gezien, tenzij je het zingen van de nazang bedoelt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door windorgel »

helma schreef:Waar maakt iemand zich druk om? Dat vind ik veel meer bizar dan dat iemand zingt met een psalmboekje open....
Precies. Ik kijk in mijn psalmboek zodat ik mijn gedachten erbij houd. Anders ben ik al snel gedachtenloos aan het zingen. Nooit geweten dat mensen zich daaraan kunnen ergeren.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Mensen kunnen zich aan van alles ergeren. Ik probeer de liturgische formulieren uit mijn hoofd te leren, en soms weet ik even niet hoe de volgende alinea begint. Er zijn al mensen die zich er aan storen dat je dan maar soms even in je boekje kijkt.

Of mensen zoals Bezorgd die dat irritant vinden omdat het onbescheiden zou zijn. Ik vind overigens niet dat je je daar wat van aan moet trekken. De christelijke gemeente zou een stuk christelijker zijn als mensen zich niet zo druk zouden maken om onbenulligheden. Dat zeg ik ook tegen mijzelf, want ik heb dan weer een hekel aan opzichtige kijk-mij-eens-van-de-rechterflank-zijn-kleding of -nekhouding. Ik krijg al pijn in mijn nek als ik iemand zo zie staan.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door KDD »

DDD schreef:Mensen kunnen zich aan van alles ergeren. Ik probeer de liturgische formulieren uit mijn hoofd te leren, en soms weet ik even niet hoe de volgende alinea begint. Er zijn al mensen die zich er aan storen dat je dan maar soms even in je boekje kijkt.

Of mensen zoals Bezorgd die dat irritant vinden omdat het onbescheiden zou zijn. Ik vind overigens niet dat je je daar wat van aan moet trekken. De christelijke gemeente zou een stuk christelijker zijn als mensen zich niet zo druk zouden maken om onbenulligheden. Dat zeg ik ook tegen mijzelf, want ik heb dan weer een hekel aan opzichtige kijk-mij-eens-van-de-rechterflank-zijn-kleding of -nekhouding. Ik krijg al pijn in mijn nek als ik iemand zo zie staan.
Touché
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Mensen kunnen zich aan van alles ergeren. Ik probeer de liturgische formulieren uit mijn hoofd te leren, en soms weet ik even niet hoe de volgende alinea begint. Er zijn al mensen die zich er aan storen dat je dan maar soms even in je boekje kijkt.

Of mensen zoals Bezorgd die dat irritant vinden omdat het onbescheiden zou zijn. Ik vind overigens niet dat je je daar wat van aan moet trekken. De christelijke gemeente zou een stuk christelijker zijn als mensen zich niet zo druk zouden maken om onbenulligheden. Dat zeg ik ook tegen mijzelf, want ik heb dan weer een hekel aan opzichtige kijk-mij-eens-van-de-rechterflank-zijn-kleding of -nekhouding. Ik krijg al pijn in mijn nek als ik iemand zo zie staan.
Eens met dat mensen zich niet zo druk zouden moeten maken om onbenulligheden. Fijn dat je dat ook tegen jezelf zegt. Wel jammer dat je dat gebruikt om verkapt je ergernissen te ventileren met denigrerende termen. Als je dat achterwege laat, komt je posting een stuk christelijker over. Practice what you preach, zou ik zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Volgens mij mag je je best ergeren aan een gedrag dat lijkt op een farizeeërs gebed op de hoek van de straat.
En dat kan verschillende vormen hebben.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Dodo »

Wat kun je jezelf veel negatieve energie besparen als je niet zoveel vindt van gedrag van mensen om je heen. Ik heb me dat ook eigen moeten maken, en het is nog wel eens lastig. Maar echt, ga er vanuit dat mensen goede bedoelingen hebben, dat ze een reden hebben voor hun uiterlijk of gedrag, en je gaat zoveel makkelijker door het leven.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Wat kun je jezelf veel negatieve energie besparen als je niet zoveel vindt van gedrag van mensen om je heen. Ik heb me dat ook eigen moeten maken, en het is nog wel eens lastig. Maar echt, ga er vanuit dat mensen goede bedoelingen hebben, dat ze een reden hebben voor hun uiterlijk of gedrag, en je gaat zoveel makkelijker door het leven.
:tilt
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:ik heb meer moeite met mensen die heel opzichtig hun psalmboek dichtslaan, soms ook bij onbekende psalmen, en dan al zingend triomfantelijk rondkijken, "kijk mij eens zingen uit het hoofd"
Nou ja, daar mag je toch best een beetje trots op zijn? :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Volgens mij mag je je best ergeren aan een gedrag dat lijkt op een farizeeërs gebed op de hoek van de straat.
En dat kan verschillende vormen hebben.
Dat kan inderdaad verschillende vormen hebben. Zo'n vorm kan zijn: je ergeren aan een gedrag dat lijkt op een farizeeërs gebed op de hoek van de straat.

Niet bedoelt als dooddoener, maar wat ik ermee bedoel is dit: de farizeersgestalte is heel erg subtiel. Er zijn zaken waar we gelijk aan denken als we het over farizeers hebben, maar ik geloof dat het geniepiger is dan een paar uiterlijke kenmerken, en diep in onszelf zit. Daarom denk ik dat het goed is als we vooral onszelf daarop onderzoeken, in plaats van dat we naar in onze ogen te Reformatorische kleding of een naar onze bekrompen maatstaf te rechte nekhouding van anderen gaan kijken (de zaken die in dit topic als illustratie genoemd zijn) en ons daaraan ergeren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Dodo schreef:Wat kun je jezelf veel negatieve energie besparen als je niet zoveel vindt van gedrag van mensen om je heen. Ik heb me dat ook eigen moeten maken, en het is nog wel eens lastig. Maar echt, ga er vanuit dat mensen goede bedoelingen hebben, dat ze een reden hebben voor hun uiterlijk of gedrag, en je gaat zoveel makkelijker door het leven.
Deels eens, maar niet met je mensbeeld. De bijbel spreekt meer over arglistigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Niet bedoelt als dooddoener, maar wat ik ermee bedoel is dit: de farizeersgestalte is heel erg subtiel. Er zijn zaken waar we gelijk aan denken als we het over farizeers hebben, maar ik geloof dat het geniepiger is dan een paar uiterlijke kenmerken, en diep in onszelf zit. Daarom denk ik dat het goed is als we vooral onszelf daarop onderzoeken, in plaats van dat we naar in onze ogen te Reformatorische kleding of een naar onze bekrompen maatstaf te rechte nekhouding van anderen gaan kijken (de zaken die in dit topic als illustratie genoemd zijn) en ons daaraan ergeren.
Er zijn mensen met een kerkfobie.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 2cfe05b4db
Zij kunnen gedrag vertonen waarvan anderen kunnen denken: doe toch eens niet zo raar, onbeschoft, vervelend, irritant.
In onze kerk zat een man die zich een hoekje van de laatste bank had toegeëigend, hij stuurde iemand weg als die op zijn plaats zat.
Hij moest heel dicht bij de deur zitten, zodat hij snel en onmerkbaar weg zou kunnen.
De moeder van mijn vriendin had dat dit ook, omdat ze halverwege naar het toilet moest. Ze schaamde zich daar zo voor, dat ze nooit naar een andere kerk durfde.
Dat zijn zaken waar je niet mee te koop loopt, bij het grote publiek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie