Preken beluisteren op internet

merel
Berichten: 9834
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door merel »

Herman schreef:
Bezorgd schreef:
merel schreef:
Het is inderdaad een duidelijk verhaal van een predikant die ik hoog heb/ had zitten. Ik kan alleen op de site van de WHO zijn stellingen nergens vinden. Als je verder googled , kom je op complot sites uit. Zou ook hij bevangen zijn door complottheorieën?
Hij bedoelde The World Economic Forum https://www.weforum.org/
Als je Wikipedia raadpleegt op great reset, Schwab, WEF, SDG's en dat in verband brengt met ontwikkelingen die je om je heen ziet gebeuren, dan is een kritische beschouwing op zijn minst op zijn plaats.
Wordt Schwab ook niet in de hoek van de complotten geduid?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Terri »

Johann Gottfried Walther schreef:
Zita schreef:De preek van ds Visser is intussen wel viral gegaan, met 139000 weergaven. Intussen heb ik 'm ook gehoord. Ik had liever gezien dat een preek waarin het om de Heere Jezus en Zijn werk gaat zoveel luisteraars zou hebben gehad.
De thematiek van de preek is natuurlijk wel belangrijk om te doordenken: wat heeft corona ons te zeggen? Maar hier hoorde ik een vrij verward verhaal met veel complottheorie, halve verdachtmakingen, veel onzorgvuldigheden (WHO / WEF bijvoorbeeld) en vrijwel geen onderbouwing vanuit het Woord.
En zelfs al zou hij helemaal gelijk hebben qua verdachtmakingen, dan heb ik nog niet gehoord hoe de gemeente met de huidige situatie moet omgaan.
Mee eens!
Dit is precies hetgeen ik zo miste. Ik vind de wake-up call prima, maar is er dan geen bemoediging? En wat baat het ons als we dit alles geloven? Wat kunnen we anders doen? Of ......enz.
Ik heb ds Visser zeker hoog staan, maar hiermee gaat hij mijns inziens net een stap te ver.
Tegelijk moeten we niet alles onder het kopje complottheorieën scharen, want dat is ook te kort door de bocht.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zita »

Terri schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zita schreef:De preek van ds Visser is intussen wel viral gegaan, met 139000 weergaven. Intussen heb ik 'm ook gehoord. Ik had liever gezien dat een preek waarin het om de Heere Jezus en Zijn werk gaat zoveel luisteraars zou hebben gehad.
De thematiek van de preek is natuurlijk wel belangrijk om te doordenken: wat heeft corona ons te zeggen? Maar hier hoorde ik een vrij verward verhaal met veel complottheorie, halve verdachtmakingen, veel onzorgvuldigheden (WHO / WEF bijvoorbeeld) en vrijwel geen onderbouwing vanuit het Woord.
En zelfs al zou hij helemaal gelijk hebben qua verdachtmakingen, dan heb ik nog niet gehoord hoe de gemeente met de huidige situatie moet omgaan.
Mee eens!
Dit is precies hetgeen ik zo miste. Ik vind de wake-up call prima, maar is er dan geen bemoediging? En wat baat het ons als we dit alles geloven? Wat kunnen we anders doen? Of ......enz.
Ik heb ds Visser zeker hoog staan, maar hiermee gaat hij mijns inziens net een stap te ver.
Tegelijk moeten we niet alles onder het kopje complottheorieën scharen, want dat is ook te kort door de bocht.
Vóór de dienst werd gezongen: 'Satan, hij beeft, want hij weet: Jezus leeft'. Ik heb in de dienst wel veel over de macht van Satan gehoord, maar dat zijn macht zo tijdelijk en beperkt is omdat ons leven in de hand van de Heere is, dát heb ik eigenlijk nauwelijks gehoord. Het was veel beven voor Satan (en dat kan geen kwaad zo nu en dan: je bewust zijn van de macht die hij heeft), maar moet mijns inziens altijd in het perspectief van Christus' overwinning geplaatst worden.
Bij het duiden van Openbaring, is het naar mijn idee belangrijk om terughoudend te zijn met waarheidsclaims. Een gemeente kan er natuurlijk wel op gewezen worden dat kenmerken van onze tijd overeen komen met kenmerken die in Openbaringen genoemd worden. Maar ds Visser vond ik heel wat stelliger, en bovendien erg beperkt in de onderbouwing van die stelligheid. 'Leest u het maar zelf na' vind ik niet ijzersterk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Zita schreef:'Leest u het maar zelf na' vind ik niet ijzersterk.
Tja. De zin: "achter in de kerk ligt een academisch verantwoord paper met bronvermelding", heb ik ook nooit gehoord op zondag. :D
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

Zojuist ds. Visser beluisterd. Kan iemand mij vertellen wat hier complot-achtig aan is? Die agenda 2030 is reëel, de zogenaamde SDG's. Daar kun je online van alles over vinden, ook op sites van de Nederlands Rijksoverheid. Ik merk dat sommigen anderen al een wappie vinden als ze The Great Reset noemen. De SDG's zijn allemaal nobele doelen maar Laurens van der Tang heeft in RD al keer gewezen over de gevaarlijke kanten (voor de christenen) van deze doelen. Ook in Epoque is ingegaan op de SDG's en zijn de mogelijke zwartste scenario's geschetst (ik herinner me o.a. grondonteigening en wat lekt een jaar later uit...).

Doel 5 is Gender Equality. Nou, daar merken we al het nodige van en het einde is nog niet in zicht.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Charles schreef:Zojuist ds. Visser beluisterd. Kan iemand mij vertellen wat hier complot-achtig aan is? Die agenda 2030 is reëel, de zogenaamde SDG's. Daar kun je online van alles over vinden, ook op sites van de Nederlands Rijksoverheid. Ik merk dat sommigen anderen al een wappie vinden als ze The Great Reset noemen. De SDG's zijn allemaal nobele doelen maar Laurens van der Tang heeft in RD al keer gewezen over de gevaarlijke kanten (voor de christenen) van deze doelen. Ook in Epoque is ingegaan op de SDG's en zijn de mogelijke zwartste scenario's geschetst (ik herinner me o.a. grondonteigening en wat lekt een jaar later uit...).

Doel 5 is Gender Equality. Nou, daar merken we al het nodige van en het einde is nog niet in zicht.
Eenzijdigheid, en geen aandacht voor Christus en Zijn rijk, vind je geen terechte opmerkingen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Eenzijdigheid, en geen aandacht voor Christus en Zijn rijk, vind je geen terechte opmerkingen?
Nee, dat vind ik niet. Dat moet je concluderen over meerdere preken.
TSD
Berichten: 2111
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door TSD »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Eenzijdigheid, en geen aandacht voor Christus en Zijn rijk, vind je geen terechte opmerkingen?
Nee, dat vind ik niet. Dat moet je concluderen over meerdere preken.
Ik heb de preek ook beluisterd. Wie er complottheorieën in hoort heeft in mijn ogen echt verkeerd geluisterd. Hij probeert gewoon de ontwikkelingen te duiden en als hij al verwees, dan was het naar een bestaand boek, van een bestaand persoon en een bestaande website (al noemde hij de WHO en bedoelde WEF). Ik vond dat hij juist op dat punt goed in het midden bleef: Niet toevlucht nemen tot complotten en tegelijkertijd op de gevaren van de ontwikkelingen nu duiden (alles wordt digitaal aangesloten, waardoor steeds meer controle en minder individuele vrijheid, "waar loopt het op uit?"). Volgens mij is dat een heel reëel gevaar.

Enige opmerking "op het randje" (al bracht hij hem met de nodige voorzichtigheid, hij zei er zelf bij 'ik weet niet of het zo is') is de opmerking dat met Corona gezien kan worden hoe makkelijk we te beïnvloeden zijn, als een soort 'testcase'. Dat vond ik een onverstandige opmerking omdat je dan wel in het complot-vaarwater kan komen (al meen ik toch dat hij dat niet bedoelde). Tegelijkertijd snap ik zijn opmerking wel, als je ziet hoezeer alle overheden via "control" deze pandemie proberen te beteugelen, kan dat wel zeker een model zijn om op deze manier ook andere "crises" te gaan bestrijden.

Ik geloof dat Ds. Visser toch wel echt een punt had wat mij tot nadenken stemde. Juist als Christen zou dat ons waakzaam moeten maken, het gevaar komt niet via 'geweld' maar dat er via deze ontwikkelingen (zoals hij dat noemt: de transhumanisatie), dat we straks in de wurggreep zitten van 'meedoen' en 'meedenken' of anders 'uitgeplugd' worden.

Verder ben ik het met JGW eens dat in deze preek, als je het dan toch over toekomstige ontwikkelingen hebt, het wel heel 'laat' in de preek "nog even" ging over het feit dat je als Christen geworteld moet zijn in Christus om werkelijk tegenstand te kunnen bieden en je niet moet denken dat je met een bepaalde manier van handelen je hieraan kunt onttrekken. Ik vond de boodschap wel Bijbels, maar binnen de preek was daar wel echt te weinig ruimte voor. En ook wat eerder genoemd is, de separatie, die miste ik ook wel.

Ps. Voor degenen die nog willen luisteren: Het is wel handig om niet pas bij de start van de preek te beginnen, maar bij de start van het lezen van het schriftgedeelte omdat een gedeelte van de exegese van Ds. Visser al daar plaatsvindt, al lezende en toelichtende.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Eenzijdigheid, en geen aandacht voor Christus en Zijn rijk, vind je geen terechte opmerkingen?
Nee, dat vind ik niet. Dat moet je concluderen over meerdere preken.
Ja precies, en volgens mij is dit maar een deel van de totale preek, alleen het slot. Weet jij veel wat vooraf is gezegd over Christus en Zijn rijk.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Charles schreef:
Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Eenzijdigheid, en geen aandacht voor Christus en Zijn rijk, vind je geen terechte opmerkingen?
Nee, dat vind ik niet. Dat moet je concluderen over meerdere preken.
Ja precies, en volgens mij is dit maar een deel van de totale preek, alleen het slot. Weet jij veel wat vooraf is gezegd over Christus en Zijn rijk.
Hoe kom je erbij dat dit maar een gedeelte van de preek van ds Visser is? De hele dienst werd gelinkt…
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zita »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Eenzijdigheid, en geen aandacht voor Christus en Zijn rijk, vind je geen terechte opmerkingen?
Nee, dat vind ik niet. Dat moet je concluderen over meerdere preken.
Dat kun je misschien nog wel stellen als het gaat om de eigen gemeente. Daarin kan de eigen predikant een serie preken houden die stuk voor stuk misschien niet helemaal in balans zijn, maar waarin hij in die serie een bepaalde opbouw heeft.
Maar ds Visser was in de gemeente waarin hij de preek hield te gast.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Charles »

Johann Gottfried Walther schreef:
Charles schreef:
Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Eenzijdigheid, en geen aandacht voor Christus en Zijn rijk, vind je geen terechte opmerkingen?
Nee, dat vind ik niet. Dat moet je concluderen over meerdere preken.
Ja precies, en volgens mij is dit maar een deel van de totale preek, alleen het slot. Weet jij veel wat vooraf is gezegd over Christus en Zijn rijk.
Hoe kom je erbij dat dit maar een gedeelte van de preek van ds Visser is? De hele dienst werd gelinkt…
Via Google opgezocht en degene die ik vond was alleen het gedeelte over The Great Reset.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zita »

Charles schreef: Via Google opgezocht en degene die ik vond was alleen het gedeelte over The Great Reset.
https://youtu.be/usT8T0H9eGs?t=2728
dit is de volledige dienst.
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Een gastpredikant hoeft natuurlijk niet de volle raad Gods te verkondigen, maar kan zich gewoon beperken tot het bijbeldeel dat aan de orde is. De kerkenraad zal heus wel zorgen voor een goede preekverdeling.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Een gastpredikant hoeft natuurlijk niet de volle raad Gods te verkondigen, maar kan zich gewoon beperken tot het bijbeldeel dat aan de orde is. De kerkenraad zal heus wel zorgen voor een goede preekverdeling.
Onze predikant zei pas nog in elke preek hoort er aandacht voor Christus te zijn en dat is ook goed en Bijbels, vele teksten geven daar aanleiding voor.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie