Preken beluisteren op internet

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

gallio schreef:
Zeeuw schreef:Wat heeft dit nu allemaal met preken beluisteren op internet te maken?
Er wordt aangegeven waar preken te vinden zijn uit de gehele breedte van de Ger Gem. Dat 'gehele' moet er natuurlijk bij vermeld worden want sommige mensen kunnen niet zonder dat soort hokjes denken. Dan komt de voorspelbare reaktie dat er enorm verschil zit tussen goede en niet zo goede GG dominees. En daar komen dan weer de nodige, voorspelbare reakties op.

En over twee weken doen we het allemaal weer over in een ander topic.
Het was retorisch :D.
Heb jij nog een mooie preek beluisterd onlangs?
Ik heb deze recent gelezen: http://www.dshuisman.nl/PDF/BOEK1/1_Exodus15.pdf. Veel lessen en een heerlijke bemoediging.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door gallio »

Zeeuw schreef:
Het was retorisch :D.
Snap ik. :D.

Zeeuw schreef:
Heb jij nog een mooie preek beluisterd onlangs?
Ja, van Wilhelmus Eversdijk, over Zacharia 13:1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Er wordt aangegeven waar preken te vinden zijn uit de gehele breedte van de Ger Gem. Dat 'gehele' moet er natuurlijk bij vermeld worden want sommige mensen kunnen niet zonder dat soort hokjes denken.
Krijg ik nou de schuld? :jongle
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Er wordt aangegeven waar preken te vinden zijn uit de gehele breedte van de Ger Gem. Dat 'gehele' moet er natuurlijk bij vermeld worden want sommige mensen kunnen niet zonder dat soort hokjes denken.
Krijg ik nou de schuld? :jongle
Jazeker, het komt weer door dat hokjesdenken van jouw. Leuk woord trouwens, maar het haalt het lang niet bij beroepenhijger. :haha
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik ga bij de kapper een scheiding in mijn haar laten knippen. Rechts van het midden. Ik ken iig 1 predikant die dat ook heeft. En dat is toevallig nog een goeie ook.
Als het dezelfde is, die ik denk dat het is, dan is dat zeker zo. Ik hoop dat hij nog eens komt preken. Ik heb hem al lang niet gehoord.

Overigens heb ik mijn haar al sinds jaar en dag met een scheiding naar rechts gekamd. :yahoo
Het probleem is wel dat ik links een kruin heb...
Geweldig Jan. Jij hebt er gelijk een concrete dominee bij. Ik heb geen flauw benul van predikanten kapsels eerlijk gezegd. Ik deed louter een poging om tot het niveau van de discussie af te dalen.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Er wordt aangegeven waar preken te vinden zijn uit de gehele breedte van de Ger Gem. Dat 'gehele' moet er natuurlijk bij vermeld worden want sommige mensen kunnen niet zonder dat soort hokjes denken.
Krijg ik nou de schuld? :jongle
Ga je nou om 1 uur s nachts een discussie voortzetten waar ik net geprobeerd heb deze te stoppen? Probeer nou rond die tijd eens te slapen of, nog beter, een preek via internet te luisteren Jan.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
gallio schreef:
Zeeuw schreef:Wat heeft dit nu allemaal met preken beluisteren op internet te maken?
Er wordt aangegeven waar preken te vinden zijn uit de gehele breedte van de Ger Gem. Dat 'gehele' moet er natuurlijk bij vermeld worden want sommige mensen kunnen niet zonder dat soort hokjes denken. Dan komt de voorspelbare reaktie dat er enorm verschil zit tussen goede en niet zo goede GG dominees. En daar komen dan weer de nodige, voorspelbare reakties op.

En over twee weken doen we het allemaal weer over in een ander topic.
Het was retorisch :D.
Heb jij nog een mooie preek beluisterd onlangs?
Ik heb deze recent gelezen: http://www.dshuisman.nl/PDF/BOEK1/1_Exodus15.pdf. Veel lessen en een heerlijke bemoediging.
Mooi... bedankt voor het delen!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Thea »

Bij een discussie als bovenstaande, denk ik vaak: negeren is soms beter dan reageren...
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Ik vond een heel heldere preek van wijlen ds. J. Catsburg, over Daniel in de Leeuwenkuil.
Ds. Catsburg was predikant in de Nederlands Hervormde Kerk, en overleed in 1984 zo plotseling op de nog jonge leeftijd van 55 jaar.
Ik herinner me nog goed de zondag na zijn overlijden hoe onze toenmalige predikant, ds. A. Bregman ook het overlijden van deze geliefde predikant herdacht. Daar voelde je iets van echte oecumene, en daar vielen de kerkmuren weg.
https://www.youtube.com/watch?v=41AnH-5JZ1k

In DE WAARHEIDSVRIEND lazen we het volgende IN MEMORIAM:

In memoriam ds. Jan Catsburg
Diep geschokt, verbijsterd en verdrietig namen in de loop van woensdag 9 mei velen in ons land kennis van het zo plotseling overlijden van de hervormde predikant en pastor van Garderen, ds. J. Catsburg, nog maar 55 jaar oud.
Diep geschokt, verbijsterd en verdrietig namen in de loop van woensdag 9 mei velen in ons land kennis van het zo plotseling overlijden van de hervormde predikant en pastor van Garderen, ds. J. Catsburg, nog maar 55 jaar oud. Raakt dit zo onverwacht verscheiden allereerst zijn vrouw, kinderen en familie het diepst, niet minder groot is de verslagenheid bij allen die met hem bekend en bevriend waren. Werd mij gevraagd dit In Memoriam te schrijven, dan kleur ik dat mede met een enkele persoonlijke herinnering. Tijdens de studietijd aan de Utrechtse universiteit - wij waren beiden spoorstudenten - was er sprake van verbondenheid en vriendschap. Beiden deden we in oktober 1957 onze proefpreek, we waren bij elkander paranymf. Als ik het goed heb, was zijn tekstkeuze voor de proefpreek Micha 2 : 13, over de Doorbreker. Namens ''Voetius'' woonde ik de trouwdienst en huwelijksdag bij in Zunderdorp. Ds. van Sliedregt bevestigde het huwelijk van zijn vrouw en hem met de woorden uit Exodus 33 ''Zou Mijn aangezicht moeten medegaan om u gerust te stellen...''? Deze predikant was ook zijn mentor geweest bij het leervicariaat. Deze ried hem aan zich via de oude bladen van het Geref. Weekblad te verdiepen in de theologie van ds. I. Kievit. Hoezeer de overledene ook ''eigen wegen'' ging, de warmte en de evangelische inslag van zijn prediking zullen daar niet geheel vreemd aan zijn. In zijn eerste gemeente, in Genderen, hebben we nog een ontmoeting met de Voetius-jaargenoten gehad, hartelijk door zijn vrouw en hem ontvangen. Meerdere gemeenten werden door de heengegane predikant gediend; Na Genderen (1958-1962), kwamen Opheusden (1962-1967), Sint Maartensdijk, Zld. (1967-1972), Katwijk aan Zee (1972-1977) en Garderen, vanaf Tweede Kerstdag 1977 tot jongstleden woensdag 9 mei 1984. Na jaren werden en waren we collega's in Katwijk aan Zee. Beiden hadden we een ontwikkeling doorgemaakt, die ons niet (meer) gelijk deden denken over bepaalde zaken op het terrein van het kerkelijk leven en het onderwijs met name. Maar spontaan als altijd gaf hij zijn medewerking bij het regelmatig bijeenkomen van ons als Herv. Geref. predikanten. In zijn huis destijds aan de Hoge weg in Katwijk is menige lijst van omliggende gemeenten en vooral evangelisaties in wijde omtrek behandeld en ingevuld met preekbeurten! Het mentorschap van Herv. Geref. minderheidsgroepen te Haarlem, Voorburg, Vriezenveen, Urk, Vaassen werd bekleed. Politiek was hij overtuigd de beginselen van de SGP toegedaan, waarvoor hij veel tijdredes hield. Ook voor de Geref. Bijbelstichting (GBS) sprak hij regelmatig. Mede door initiatieven van zijn kant ontstond het blad ''Het Gekrookte Riet'', dat verdieping beoogt van het bevindelijk geestelijk leven binnen de Ned. Hervormde Kerk, terwijl hij tevens vast medewerker was van het bekende blad ''Om Sions Wil''. Hoewel sterk kritisch bleef hij, in onderscheiding van enkele andere collega's, tot op het laatst lid van de Geref. Bond. Sterk predikend vanuit de verkiezing wenste hij niettemin voluit Christocentrisch te preken, waarbij nimmer het aanbod der genade ontbrak evenmin als de ernstige waarschuwing aan onbekeerden. Wel heel treffend staat in dit verband boven de overlijdenstijding de tekst 2 Korinthe 5 : 20 ''Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege... laat u met God verzoenen''. De vrucht ervan moge hijzelf nu genieten. ''Ook dominees moeten sterven'', zei eens wijlen ds. L. Vroegindeweij, maar dan sterven we niet als dominees, maar als naakte, arme zondaren, die het alleen moeten en mogen hebben van een volkomen Zaligmaker. Vóór zijn vrouw en kinderen in het bijzonder moge vervuld worden: Hij is, al treft u het felst verdriet, uw Wachter, Die uw voet voor wankelen behoedt''.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door kerkganger »

Een bijzondere preek van Ds. J. Lohuis over Nederland en God in deze tijd tijdens de avondpredikatie op biddag vorige week. Moeite waard om terug te luisteren!

Tekstwoorden:
Het is tijd voor den HEERE, dat Hij werke, want zij hebben Uw wet verbroken.
Waterbeken vlieten af uit mijn ogen, omdat zij Uw wet niet onderhouden.
En als Hij nabij kwam, en de stad zag, weende Hij over haar.

https://www.hervormdscherpenisse.nl/ere ... 02-27-6753
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Ik vond een heel heldere preek van wijlen ds. J. Catsburg, over Daniel in de Leeuwenkuil.
Ds. Catsburg was predikant in de Nederlands Hervormde Kerk, en overleed in 1984 zo plotseling op de nog jonge leeftijd van 55 jaar.
Mijn vader had prekenbanden van hem. Ik dacht jarenlang dat het een CGK dominee was. Mijn pa was niet zo van de kerkmuren ml.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

kerkganger schreef:Een bijzondere preek van Ds. J. Lohuis over Nederland en God in deze tijd tijdens de avondpredikatie op biddag vorige week. Moeite waard om terug te luisteren!

Tekstwoorden:
Het is tijd voor den HEERE, dat Hij werke, want zij hebben Uw wet verbroken.
Waterbeken vlieten af uit mijn ogen, omdat zij Uw wet niet onderhouden.
En als Hij nabij kwam, en de stad zag, weende Hij over haar.

https://www.hervormdscherpenisse.nl/ere ... 02-27-6753
Ik zet hem na de preek van Jantje wel in de preekluisterkring.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Ik vond een heel heldere preek van wijlen ds. J. Catsburg, over Daniel in de Leeuwenkuil.
Ds. Catsburg was predikant in de Nederlands Hervormde Kerk, en overleed in 1984 zo plotseling op de nog jonge leeftijd van 55 jaar.
Mijn vader had prekenbanden van hem. Ik dacht jarenlang dat het een CGK dominee was. Mijn pa was niet zo van de kerkmuren ml.
Nee, hij behoorde (hoewel bezwaard over de ontwikkelingen) tot de Gereformeerde Bond. Was wel hervormd in hart en nieren. Die had je destijds meer. Maar er was principieel gezien geen verschil tussen wat men thans de 'rechterflank van de Geref. Gem.' noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Ik vond een heel heldere preek van wijlen ds. J. Catsburg, over Daniel in de Leeuwenkuil.
Ds. Catsburg was predikant in de Nederlands Hervormde Kerk, en overleed in 1984 zo plotseling op de nog jonge leeftijd van 55 jaar.
Mijn vader had prekenbanden van hem. Ik dacht jarenlang dat het een CGK dominee was. Mijn pa was niet zo van de kerkmuren ml.
Nee, hij behoorde (hoewel bezwaard over de ontwikkelingen) tot de Gereformeerde Bond. Was wel hervormd in hart en nieren. Die had je destijds meer. Maar er was principieel gezien geen verschil tussen wat men thans de 'rechterflank van de Geref. Gem.' noemt.
Hij hoorde ook graag ds. Olie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Ik vond een heel heldere preek van wijlen ds. J. Catsburg, over Daniel in de Leeuwenkuil.
Ds. Catsburg was predikant in de Nederlands Hervormde Kerk, en overleed in 1984 zo plotseling op de nog jonge leeftijd van 55 jaar.
Mijn vader had prekenbanden van hem. Ik dacht jarenlang dat het een CGK dominee was. Mijn pa was niet zo van de kerkmuren ml.
Nee, hij behoorde (hoewel bezwaard over de ontwikkelingen) tot de Gereformeerde Bond. Was wel hervormd in hart en nieren. Die had je destijds meer. Maar er was principieel gezien geen verschil tussen wat men thans de 'rechterflank van de Geref. Gem.' noemt.
Hij hoorde ook graag ds. Olie.
Hem heb ik nog regelmatig gehoord in de tijd dat hij in Spijk woonde. Een man met humor en met ernst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie