Preken beluisteren op internet

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Denk aan bevindelijke predikers, of oudvaders, of de Bijbel met kanttekeningen of Matthew Henry. Die geven een goed beeld van de bevinding der heiligen.
Dit vind ik wel een mooi uitgangspunt. Echter, als je eerlijk leest zie je hier toch ook een behoorlijke diversiteit? Ik lees in Matthew Henry toch echt niet hetzelfde als wat ik in GG-preken hoor. Natuurlijk geloof ik vast dat de kern ervan (zalig worden alleen door Jezus Christus) hetzelfde is, maar toch...
Er is ook sprake van diversiteit. Geen enkele prediker is gelijk, alleen moet het wel binnen de kaders van de gereformeerde leer blijven.
Ik begrijp de reacties wel. Dezelfde die ik hier thuis ontvang, maar dan vaak nog een graadje erger. Ik begrijp eigenlijk dat 'maar toch...' niet goed.
Dat 'maar toch...' betekent mijns inziens dat je meer oog zou moeten hebben voor die diversiteit: je mag je thuis voelen bij de prediking zoals jij die hoort, maar dat hoeft niet te betekenen dat je alles wat daarvan afwijkt gelijk als niet-bevindelijk beschouwt en dan ook gelijk maar als 'onder de maat'.
Pak maar eens de uitleg van een tekst zoals je die zelf in je gemeente hoort, en pak daarna Matthew Henry erbij. Ik ben ervan overtuigd dat je dan niet precies hetzelfde leest. Is dat erg? Welnee!
Maar pas op dat je dan niet de uitleg van Matthew Henry prima vindt omdat het.... nu ja, nu eenmaal Matthew Henry is - en tegelijkertijd de uitleg van een predikant van nu wat anders beoordeelt ('toch mis ik er iets in' bijvoorbeeld).
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Arie Flipse »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Hoe mystieker hoe meer men overtuigd is dat eigen beleving de standaard is waar iedereen aan moet voldoen.
Dus iedereen die of andere woorden gebruikt of de zaken anders beleeft wordt gewantrouwd.
Dat is in alle godsdiensten zo, en dus ook in het christendom

Daarom begrijp ik jullie verbazing niet zo over de opmerkingen van DIA en Arie.
Discussie levert niets op, niets.
Nu het woord mystiek. Dat is het ook niet. Dat is komt meer uit een wijsgerig godsdienstige hoek. Nee, misschien is aan te raden hoe bijvoorbeeld de Nederlandse Geloofsbelijdenis of Dordtse Leerregels, zaken als bevinding en bekering des mensen omschrijven, en de . Die hebben nog altijd bewezen recht in de verklaring te zijn. Zoals wij het nu horen is het Goddelijke werk en wonder helemaal zoek. Het lijkt niet meer zo op een groter wonder dan de schepping van hemel en aarde uit het niets, op een geheel nieuwe schepping of een levend worden uit de dood. Hij lijkt meer op wat een religieus gevoel ons zegt.

Dia iedereen hier onderschrijft de NGB en de DL als het goed is.
En als dat niet zo is, dan gaan ze tegen de forum regels in.
En wat ik 100% zeker weet is dat alle predikanten uit de GG deze belijdenissen onderschrijven.

Maar volgens DiArieAanse theologie is dat niet genoeg. En dat is een zeer enge ontwikkeling, want dan kom je inderdaad in mystieke sferen terecht die wel zwaaien met Gods Woord en de 3FvE, maar dat ten diepste niet genoeg vinden. En dan ook nog precies weten wie er wel en wie er niet aan voldoen. Dat getuigd van grote geestelijke hoogmoed.

Predikanten voelen zich in sommige gemeenten niet welkom.
Enkele gemeenten nodigen een selectief gezelschap uit.
Enkele predikanten vanuit Zeeland van de rechterflank spannen een zaak aan tegen een andere Zeeuwse predikant. (2017) dit ging niet om de kleur stropdas.

En toch zoeken ze herkenning bij elkaar??? Kom op, de door DIA beschreven scheiding ligt er wel degelijk hoewel deze aan beide kanten over de kerk muren heen lopen.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door gallio »

Arie Flipse schreef:

Predikanten voelen zich in sommige gemeenten niet welkom.
Enkele gemeenten nodigen een selectief gezelschap uit.
Enkele predikanten vanuit Zeeland van de rechterflank spannen een zaak aan tegen een andere Zeeuwse predikant. (2017) dit ging niet om de kleur stropdas.

En toch zoeken ze herkenning bij elkaar??? Kom op, de door DIA beschreven scheiding ligt er wel degelijk hoewel deze aan beide kanten over de kerk muren heen lopen.
Als het goed is zoeken ze die herkenning wel. Een groot probleem is dat sommigen hier er van houden om het verschil zo veel mogelijk te benadrukken, en dan liefst met zichzelf als de juiste persoon om aan te wijzen wie wel of niet goed genoeg is. Maar dat oordeel komt ons niet toe.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Bruna »

Arie Flipse schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Hoe mystieker hoe meer men overtuigd is dat eigen beleving de standaard is waar iedereen aan moet voldoen.
Dus iedereen die of andere woorden gebruikt of de zaken anders beleeft wordt gewantrouwd.
Dat is in alle godsdiensten zo, en dus ook in het christendom

Daarom begrijp ik jullie verbazing niet zo over de opmerkingen van DIA en Arie.
Discussie levert niets op, niets.
Nu het woord mystiek. Dat is het ook niet. Dat is komt meer uit een wijsgerig godsdienstige hoek. Nee, misschien is aan te raden hoe bijvoorbeeld de Nederlandse Geloofsbelijdenis of Dordtse Leerregels, zaken als bevinding en bekering des mensen omschrijven, en de . Die hebben nog altijd bewezen recht in de verklaring te zijn. Zoals wij het nu horen is het Goddelijke werk en wonder helemaal zoek. Het lijkt niet meer zo op een groter wonder dan de schepping van hemel en aarde uit het niets, op een geheel nieuwe schepping of een levend worden uit de dood. Hij lijkt meer op wat een religieus gevoel ons zegt.

Dia iedereen hier onderschrijft de NGB en de DL als het goed is.
En als dat niet zo is, dan gaan ze tegen de forum regels in.
En wat ik 100% zeker weet is dat alle predikanten uit de GG deze belijdenissen onderschrijven.

Maar volgens DiArieAanse theologie is dat niet genoeg. En dat is een zeer enge ontwikkeling, want dan kom je inderdaad in mystieke sferen terecht die wel zwaaien met Gods Woord en de 3FvE, maar dat ten diepste niet genoeg vinden. En dan ook nog precies weten wie er wel en wie er niet aan voldoen. Dat getuigd van grote geestelijke hoogmoed.

Predikanten voelen zich in sommige gemeenten niet welkom.
Enkele gemeenten nodigen een selectief gezelschap uit.
Enkele predikanten vanuit Zeeland van de rechterflank spannen een zaak aan tegen een andere Zeeuwse predikant. (2017) dit ging niet om de kleur stropdas.

En toch zoeken ze herkenning bij elkaar??? Kom op, de door DIA beschreven scheiding ligt er wel degelijk hoewel deze aan beide kanten over de kerk muren heen lopen.
Waar gaat het precies over, heb nog nooit van een ‘zaak ‘ gehoord. Als het gewoon bekend is zou je het dan wat duidelijker willen omschrijven?
Jochem
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 mei 2018, 20:54

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jochem »

Arie Flipse schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Hoe mystieker hoe meer men overtuigd is dat eigen beleving de standaard is waar iedereen aan moet voldoen.
Dus iedereen die of andere woorden gebruikt of de zaken anders beleeft wordt gewantrouwd.
Dat is in alle godsdiensten zo, en dus ook in het christendom

Daarom begrijp ik jullie verbazing niet zo over de opmerkingen van DIA en Arie.
Discussie levert niets op, niets.
Nu het woord mystiek. Dat is het ook niet. Dat is komt meer uit een wijsgerig godsdienstige hoek. Nee, misschien is aan te raden hoe bijvoorbeeld de Nederlandse Geloofsbelijdenis of Dordtse Leerregels, zaken als bevinding en bekering des mensen omschrijven, en de . Die hebben nog altijd bewezen recht in de verklaring te zijn. Zoals wij het nu horen is het Goddelijke werk en wonder helemaal zoek. Het lijkt niet meer zo op een groter wonder dan de schepping van hemel en aarde uit het niets, op een geheel nieuwe schepping of een levend worden uit de dood. Hij lijkt meer op wat een religieus gevoel ons zegt.

Dia iedereen hier onderschrijft de NGB en de DL als het goed is.
En als dat niet zo is, dan gaan ze tegen de forum regels in.
En wat ik 100% zeker weet is dat alle predikanten uit de GG deze belijdenissen onderschrijven.

Maar volgens DiArieAanse theologie is dat niet genoeg. En dat is een zeer enge ontwikkeling, want dan kom je inderdaad in mystieke sferen terecht die wel zwaaien met Gods Woord en de 3FvE, maar dat ten diepste niet genoeg vinden. En dan ook nog precies weten wie er wel en wie er niet aan voldoen. Dat getuigd van grote geestelijke hoogmoed.

Predikanten voelen zich in sommige gemeenten niet welkom.
Enkele gemeenten nodigen een selectief gezelschap uit.
Enkele predikanten vanuit Zeeland van de rechterflank spannen een zaak aan tegen een andere Zeeuwse predikant. (2017) dit ging niet om de kleur stropdas.

En toch zoeken ze herkenning bij elkaar??? Kom op, de door DIA beschreven scheiding ligt er wel degelijk hoewel deze aan beide kanten over de kerk muren heen lopen.
Wie heeft u betoverd o, Arie Flipse, dat gij deze dingen zeggen zult?
De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht. 1 Korinthe 8:1
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Ik kan (helaas uit ervaring) Arie Flipse geen moed geven dat het hier beter wordt. Misschien is het wel zo dat mensen die deze leer nog proberen vast te houden langzaam uit het publieke domein worden gebannen. Deze leer is immers ergerlijk voor de mens?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:Ik kan (helaas uit ervaring) Arie Flipse geen moed geven dat het hier beter wordt. Misschien is het wel zo dat mensen die deze leer nog proberen vast te houden langzaam uit het publieke domein worden gebannen. Deze leer is immers ergerlijk voor de mens?
Heb je het ‘maar toch’ van Eilander al gedaan? Dat is beter dan slachtoffertje spelen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Ik kan (helaas uit ervaring) Arie Flipse geen moed geven dat het hier beter wordt. Misschien is het wel zo dat mensen die deze leer nog proberen vast te houden langzaam uit het publieke domein worden gebannen. Deze leer is immers ergerlijk voor de mens?
@Arie Flipsen
@DIA
Misschien is het goed om ook te antwoorden op reacties van geuite beschuldigingen, ipv te zeggen dat je van het publieke domein wordt gebannen, want dat mis ik toch wel een beetje.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:
-DIA- schreef:Ik kan (helaas uit ervaring) Arie Flipse geen moed geven dat het hier beter wordt. Misschien is het wel zo dat mensen die deze leer nog proberen vast te houden langzaam uit het publieke domein worden gebannen. Deze leer is immers ergerlijk voor de mens?
Heb je het ‘maar toch’ van Eilander al gedaan? Dat is beter dan slachtoffertje spelen.
Nee, dit is toch een waarneembaar feit? Lees maar eens terug, we leren niet van het verleden, telkens wordt je opnieuw als het ware in een verdachtenbankje geplaatst. Dat zal niet altijd met opzet zijn, maar het gebeurt wel.
Ik meen toch werkelijk dat ik genoegzaam heb geprobeerd duidelijk te maken waar wij als belijdende leden van de Gereformeerde Gemeente voor staan. En in zal niet zeggen dat we in middelmatige zaken geen duimbreed mogen wijken maar wel in de hoofdzaken. Er is me in de loop van de jaren al wat op conto van een autistische stoornis geschreven. Er is me al wat keren toegevoegd dat ik in de verkeerde kerk zou zitten en wat nog meer is wel terug te lezen voor zover het niet is verwijderd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hierboven nog zo'n reactie erbovenop.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:Hierboven nog zo'n reactie erbovenop.
Ik plaats je niet in een verdachtenbankje, ik vraag of je het ‘maar toch’ hebt gedaan. Ga je dat nog doen?
Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

Wat heeft dit nu allemaal met preken beluisteren op internet te maken?
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door gallio »

Zeeuw schreef:Wat heeft dit nu allemaal met preken beluisteren op internet te maken?
Er wordt aangegeven waar preken te vinden zijn uit de gehele breedte van de Ger Gem. Dat 'gehele' moet er natuurlijk bij vermeld worden want sommige mensen kunnen niet zonder dat soort hokjes denken. Dan komt de voorspelbare reaktie dat er enorm verschil zit tussen goede en niet zo goede GG dominees. En daar komen dan weer de nodige, voorspelbare reakties op.

En over twee weken doen we het allemaal weer over in een ander topic.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Roeline »

Zeeuw schreef:Wat heeft dit nu allemaal met preken beluisteren op internet te maken?
Ja, en waarom blijven we deze discussie voeren? De hokjes, flanken, richtingen in en het verval en de verdeeldheid binnen de Gereformeerde Gemeenten. Het is een langspeelplaat met een diepe groef hier.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Carrie »

Ik heb dit hele topic proberen te lezen, maar om eerlijk te zijn ben ik een beetje de draad en kern kwijtgeraakt.
Er zijn bij mij wel vragen opgekomen...

Als er zó kritisch, bijna wiskundig geluisterd word naar preken. Missen we dan misschien niet juist wat God onszelf door een preek te zeggen heeft?

Als zelfs de prediking binnen de GG niet in zijn geheel geaccepteerd wordt. Hoe zien jullie dan Gods werk in de kerk wereldwijd?

En als de weg van bekering en bevinding sterk gepredikt moet worden. Hoe kan die weg dan naast de bijbel gelegd worden waar we juist zien dat God bij ieder anders werkt? Denk alleen al aan Paulus en Timoteus
En neem bv eens Esther mee, waar in dat bijbelboek God niet eens in voorkomt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Plaats reactie