Preken beluisteren op internet

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Er zijn predikanten die de Geloofsbelijdenis volledig uit hun hoofd opzeggen.
De 12 artikelen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Mara schreef: Er zijn predikanten die de Geloofsbelijdenis volledig uit hun hoofd opzeggen.
De 12 artikelen?
Dat is toch niet zo'n prestatie?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Er zijn predikanten die de Geloofsbelijdenis volledig uit hun hoofd opzeggen.
De 12 artikelen?
Dat is toch niet zo'n prestatie?
Dat was ook mijn gevoel, daarom de verduidelijkingsvraag.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

Ik verwonder me eerder als ik dominees dit zie oplezen. Ik denk dat de 10 geboden wel aardig uit m'n hoofd zou kunnen opzeggen.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat het belangrijk is dat ze ondersteuning hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef:Ik verwonder me eerder als ik dominees dit zie oplezen. Ik denk dat de 10 geboden wel aardig uit m'n hoofd zou kunnen opzeggen.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat het belangrijk is dat ze ondersteuning hebben.
Het lijkt me sowieso raadzaam om de tekst paraat te hebben voor het geval dat je even begint te twijfelen, of omdat die vlieg langskomt, of... nou ja, wat je dan ook maar afleidt.
-
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Er zijn predikanten die de Geloofsbelijdenis volledig uit hun hoofd opzeggen.
De 12 artikelen?
Dat is toch niet zo'n prestatie?
Dat was ook mijn gevoel, daarom de verduidelijkingsvraag.
De Geloofsbelijdenis wordt uit het hoofd gedaan zodat de voorganger contact heeft met de gemeente en zodoende belijd je samen het geloof. De wet wordt voorgelezen met de symboliek dat we ons buigen voor die wet.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door newton »

Nasrani schreef: De Geloofsbelijdenis wordt uit het hoofd gedaan zodat de voorganger contact heeft met de gemeente en zodoende belijd je samen het geloof. De wet wordt voorgelezen met de symboliek dat we ons buigen voor die wet.
Deze uitleg heb ik inderdaad vaker gehoord. De betreffende dominee vond het opzeggen en niet oplezen van de geloofsbelijdenis een belangrijk punt en ik ben het eigenlijk wel met hem eens.
"Wij belijden samen met de kerk van alle tijden en alle plaatsen ons christelijk geloof."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Er zijn predikanten die de Geloofsbelijdenis volledig uit hun hoofd opzeggen.
De 12 artikelen?
Dat is toch niet zo'n prestatie?
Dat was ook mijn gevoel, daarom de verduidelijkingsvraag.
Ja die. Maar waarom doen ze het dan niet allemaal?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Ja die. Maar waarom doen ze het dan niet allemaal?
Misschien dat niet iedere dominee zich even zeker voelt. Ik begrijp dat ze de tekst erbij houden, maar het uit het hoofd doen en op dat moment het contact met de gemeente zoeken, lijkt me absoluut goed.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

Bertiel schreef:Ik verwonder me eerder als ik dominees dit zie oplezen. Ik denk dat de 10 geboden wel aardig uit m'n hoofd zou kunnen opzeggen.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat het belangrijk is dat ze ondersteuning hebben.
Tja, kijk eens om je heen hoeveel mensen "t Hijgend hert der jacht ontkomen" uit hun psalmboekje zingen...
~~Soli Deo Gloria~~
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

Hendrikus schreef:
Bertiel schreef:Ik verwonder me eerder als ik dominees dit zie oplezen. Ik denk dat de 10 geboden wel aardig uit m'n hoofd zou kunnen opzeggen.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat het belangrijk is dat ze ondersteuning hebben.
Tja, kijk eens om je heen hoeveel mensen "t Hijgend hert der jacht ontkomen" uit hun psalmboekje zingen...
Dat doe ik ook altijd. Dat komt omdat ik hem geleerd heb als "Als een hert gejaagt o Heere." Je gaat zo snel mis, als ik even niet oplet zing ik weer in Datheen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef: De 12 artikelen?
Dat is toch niet zo'n prestatie?
Dat was ook mijn gevoel, daarom de verduidelijkingsvraag.
De Geloofsbelijdenis wordt uit het hoofd gedaan zodat de voorganger contact heeft met de gemeente en zodoende belijd je samen het geloof. De wet wordt voorgelezen met de symboliek dat we ons buigen voor die wet.
Niet eens vanwege de symboliek, maar de wet wordt ook in de Schrift gelezen. Voorgelezen voor het volk. Omdat het Gods 10 woorden zijn. Daarom kan de geloofsbelijdenis uit het hoofd worden uitgesproken: 'ik geloof....' en wordt de wet gelezen: 'Toen sprak God al deze woorden...'
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ora et labora »

Ditbenik schreef:
Ora et labora schreef:
Charles schreef:Weer een krachtige prediking van ds Latzel beluisterd. Ditmaal over: ‘Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.’
‭‭
https://youtu.be/MoQOZY_7XdM

Twee aangrijpende voorbeelden in de preek; van een SS-er en over Hemmingway. Viel me verder op dat Latzel de Heidelbergse Catechismus citeerde.
Het votum word met de ogen open gebeden. Wie weet welke traditie hier achter zit?
Apart. In de Hervormde eigenlijk moet ik zeggen in de PKN word dit ook wel is gedaan.
Jammer dat mijn Duits niet zo goed is.
Dit is toch niet het votum maar de groet?
Het votum en de groet word meestal in 1 adem genoemd.
Na het votum komt meestal de groet.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
Bertiel schreef:Ik verwonder me eerder als ik dominees dit zie oplezen. Ik denk dat de 10 geboden wel aardig uit m'n hoofd zou kunnen opzeggen.
Aan de andere kant begrijp ik wel dat het belangrijk is dat ze ondersteuning hebben.
Tja, kijk eens om je heen hoeveel mensen "t Hijgend hert der jacht ontkomen" uit hun psalmboekje zingen...
Daar verbaas ik me ook altijd heel erg over. Je hebt ook van die mensen die als de doopouders toegezongen worden heel breeduit met hun Bijbel open bij Psalm 134 staan te zingen, alsof ze een muziekmap in hun handen hebben. :bobo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ach, misschien willen ze niet opscheppen.
Plaats reactie