Preken beluisteren op internet

CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

DDD schreef:
Herman schreef:Een reactie met drie elementen:

1. Volgens mij hoort het helemaal bij de psyche van de mens om onder druk van een ontmaskering of bij het op heterdaad betrapt worden, te ontkennen. Of de diepere laag daarvan angst is, of niet, dat doet niet ter zake. Ongetwijfeld is een dergelijke reactie binnen de psychologie wetenschappelijk onderzocht en geboekstaafd. Aan de reactie van Petrus is dus niets menselijks vreemd.

2. Volgens mij is het bevindelijk lezen van de schrift niet even gelijk aan de psychologische of pedagogische lezing of wat voor rationalistische lezing dan ook. Bevindelijk wil zeggen dat er een menselijke ervaring plaatsvind die betrekking heeft op het leven van het geloof, of in dit geval in een verloochening van zijn Meester en Heiland. De ervaring relateert dus aan een geestelijke werkelijkheid en niet aan een menselijke reactie in een actueel leven.

3. Binnen het kader van de bijbeluitleg staat het lijden en sterven in een heilshistorisch perspectief en Petrus is een bijzondere representant van iemand die moet leren dat Jezus' lijden zich geheel alleen voltrok. Hij trad de pers alleen. In dat licht verbleken alle mogelijke excuses of uitleg waarom Petrus tot zijn verloochening kwam, omdat de geschiedenis in dat dogmatische kader staat en dus daar overeenkomstig mee moet worden uitgelegd.

Kortom. Je zienswijze op de persoon van Petrus vind ik boeiend, maar een niet noodzakelijke verklaring van zijn daad.
Ik ben het hier niet mee eens. Ik heb er nog eens goed over nagedacht.

Maar werkelijke geloofservaring staat helemaal niet buiten onze menselijke reacties in ons dagelijks leven. Ik vind dit een merkwaardig dualisme tussen geestelijke zaken en het gewone leven. Ik zou niet weten op grond van welk Bijbelwoord je dit onderscheid op deze manier kunt maken.

Verder ging het helemaal niet om excuses, maar het gaat erom dat wij verstaan wat hier ten diepste aan de orde is, en dat wij onszelf daaraan spiegelen. Deze dingen zijn tot onze lering geschreven, zegt de schrijver van de brief aan de Hebreeën. Zonder inzicht valt er niets te leren. Inzicht in jezelf, in Gods weg met de bijbelheiligen, en in Gods weg met jou zijn allemaal nodig.

Tenslotte vind ik niet dat je bij heilshistorie moet spreken van een 'dogmatisch kader' maar wellicht is dat een kwestie van terminologie en gaat het maar om de bedoelde inhoud dat de gelovigen moeten leren op Jezus alleen te vertrouwen.
Was dit laatste maar zo dan zou er geen verschil zijn met Gods Woord en bijv. Calvijn. Het is geen kwestie van terminologie, maar een uitgestippeld pad. Verschillende predikanten/geleerden hebben hier interessante boeken over geschreven.
Laatst nog een gebed gehoord waarin spreker aan God ging vertellen hoe hij een mens dient te bekeren. Spreker beseft denk ik niet waarmee hij bezig is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Herman »

Ik heb de preek niet beluisterd, DDD.

Ik bepleit geen dualisme.

Als ik heerlijk op mijn fiets door het land toer. Mooi zonnetje. Deuntje erbij. Een fantastische ervaring van schoonheid kan ik je achteraf vertellen.

Precies hetzelfde. Maar dan peins ik over psalm 19 in plaats van een deuntje. Ik bevind dan dat wat in de Schrift staat waar is.

Het tweede is schriftuurlijke bevinding. Het eerste niet.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door John Galt »

helma schreef:Wat vond je zelf van de uitleg John G? Ik vond het nog niet heel overtuigend.
De preek sprak me aan, in twee betekenissen van de uitdrukking.

Ik houd van een originele uitleg. Bijbelverhalen zijn soms zo overbekend, dat ze je niet meer raken. Zet iemand de spotlight dan eens vanuit een andere hoek op een Bijbelpassage, dan geeft dat vaak stof tot nadenken en reflectie. Daarom lees en luister ik graag buiten onze eigen traditie.

In deze specifieke uitleg vind ik wel logica zitten. In de traditionele ook: Petrus had veel praatjes, maar toen het erop aankwam, stellde hij teleur. Maar deze uitleg plaatst de gebeurtenissen juist binnen zijn krakter en manier van doen. Hij verloochtende Jezus niet ondanks zijn resoluutheid, maar dankzij. En door zijn eigen dadendrang liep hij Jezus juist voor de voeten.

Het tweede punt: Petrus moet beter naar Jezus luisteren, daar herkende ik mezelf wel in.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Ja, ik snap wat je bedoelt. Ik zie het ook wel als optie, en ik begrijp ook de reflectie naar jezelf. Maar de andere uitleg zou ik ook niet zondermeer aan de kant schuiven. Voor mij is die wat overtuigender.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door liz boer »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Ik geloof niet dat ik dat uit de kinderbijbel geleerd heb hoor. Ik denk eerder dat hij Jezus maar een verachtelijk slappe man vond en dat hij er helemaal klaar mee was toen Jezus het oor weer vastzette in plaats van dat in twee stukken te scheuren.
Exegese is vrij, maar jij durft nogal wat te zeggen...!
Toch staat in de kinderbijbel van vreugdehil, een soortgelijke verklaring alle discipelen waren teleurgesteld, ze hadden het anders verwacht, een strijder en niet iemand die Zichzelf overgaf.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Het is zeker niet mijn bedoeling om Petrus te laten buikspreken.

Maar Jezus zegt dat hij zich aan hem ergerde. Wat stel jij je daar dan zelf bij voor?
Het woord 'ergeren' in de Bijbel heeft een andere betekenis dan het in ons dagelijks taalgebruik heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Het is zeker niet mijn bedoeling om Petrus te laten buikspreken.

Maar Jezus zegt dat hij zich aan hem ergerde. Wat stel jij je daar dan zelf bij voor?
Het woord 'ergeren' in de Bijbel heeft een andere betekenis dan het in ons dagelijks taalgebruik heeft.
Ik denk dat @DDD de zin 'gij zijt mij een aanstoot' bedoelt. Want als het woord 'ergeren' gebruikt wordt in de Bijbel, staat er alleen dat de discipelen aan de Heere geërgerd worden, niet andersom. En inderdaad, dat woord betekent iets anders dan wat het nu bij ons inhoudt.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Is er verschil tussen de ergernis en aanstoot? Dat wist ik eerlijk niet. Ik dacht dat het allemaal teruggaat op een struikelblok zijn op de goede weg.

Petrus was voor Jezus een struikelblok in het bestrijden van de noodzaak van Jezus lijden, maar Jezus lijden was voor de discipelen óók een struikelblok.

Petrus vocht zich liever dood.

@Helma: bedoel je de suggestie dat Petrus mogelijk zijn zwaard bij zich had in de zaal van Kajafas? Daar had ik ook nog nooit bij stilgestaan, maar het past goed in het hele plaatje.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Het is zeker niet mijn bedoeling om Petrus te laten buikspreken.

Maar Jezus zegt dat hij zich aan hem ergerde. Wat stel jij je daar dan zelf bij voor?
Het woord 'ergeren' in de Bijbel heeft een andere betekenis dan het in ons dagelijks taalgebruik heeft.
Ik denk dat @DDD de zin 'gij zijt mij een aanstoot' bedoelt. Want als het woord 'ergeren' gebruikt wordt in de Bijbel, staat er alleen dat de discipelen aan de Heere geërgerd worden, niet andersom. En inderdaad, dat woord betekent iets anders dan wat het nu bij ons inhoudt.
Ik bedoelde het eerlijk gezegd andersom; Petrus werd aan Jezus geërgerd, maar dat is onbegrijpelijk Nederlands. Het gesprek hier ging niet over wat Jezus van Petrus vond, maar over wat Petrus van Jezus vond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

@DDD, ik denk dat @Posthoorn jou niet goed begreep. Daarom probeerde ik dat misverstand weg te nemen. Dus in deze was ik het met jou eens, het ging dus niet om een verschil tussen ergernis en aanstoot.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Ik snap het misverstand eerlijk gezegd nog steeds niet, maar het voornaamste is dat wij het op dit punt eens zijn. Want als ik niet zou begrijpen wat er staat, wordt deze discussie helemaal een Babylonische spraakverwarring in de figuurlijke en geestelijke zin van het woord.

Los daarvan is het misschien handig als Posthoorn niet alleen zegt wat het niet is, maar ook wat het wel is. Dan begrijp ik haar bijdrage wellicht ook weer helemaal.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nasrani »

liz boer schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Ik geloof niet dat ik dat uit de kinderbijbel geleerd heb hoor. Ik denk eerder dat hij Jezus maar een verachtelijk slappe man vond en dat hij er helemaal klaar mee was toen Jezus het oor weer vastzette in plaats van dat in twee stukken te scheuren.
Exegese is vrij, maar jij durft nogal wat te zeggen...!
Toch staat in de kinderbijbel van vreugdehil, een soortgelijke verklaring alle discipelen waren teleurgesteld, ze hadden het anders verwacht, een strijder en niet iemand die Zichzelf overgaf.
Zelfs bij de hemelvaart vragen ze nog om de oprichting van het koninkrijk Israël.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:Zelfs bij de hemelvaart vragen ze nog om de oprichting van het koninkrijk Israël.
Die domme discipelen toch... (niet dus!)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:Zelfs bij de hemelvaart vragen ze nog om de oprichting van het koninkrijk Israël.
Die domme discipelen toch... (niet dus!)
Volgens mij begrijp je me verkeerd....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
eilander schreef:
Nasrani schreef:Zelfs bij de hemelvaart vragen ze nog om de oprichting van het koninkrijk Israël.
Die domme discipelen toch... (niet dus!)
Volgens mij begrijp je me verkeerd....
O.
Plaats reactie