Preken beluisteren op internet

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:Zoals sommige predikanten plachten te zeggen "We zingen nog een versje ter verpozing van de gewijde aandacht".
Dat hoorde ik van de week voor het eerst inderdaad.

Ik vond het niet storend, eigenlijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Rare zin. Al die fratsen, in plaats van gewoon te zeggen dat we gaan zingen. Nou vooruit, "we gaan een versje zingen," is ook nog wel te doen.

Of die "prachtige" zinnen die met ds. Visschers woorden ook samengevat kunnen worden met : "We gaan bidden."
-
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erskinees »

Tsja, offtopic maar wel eens. Wij hebben hier een puber die sowieso niet zo graag meer hardop wil bidden na het eten, maar als 'ie het doet wordt het aangekondigd als "zoeken wij het aangezicht (..) in een gemeenschappelijk gebed"...
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door ejvl »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:Zoals sommige predikanten plachten te zeggen "We zingen nog een versje ter verpozing van de gewijde aandacht".
Dat hoorde ik van de week voor het eerst inderdaad.

Ik vond het niet storend, eigenlijk.
Een versje is natuurlijk niet bedoeld als verpozing maar als een zeer serieus iets, waar God groot mee gemaakt wordt.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

Erskinees schreef:Tsja, offtopic maar wel eens. Wij hebben hier een puber die sowieso niet zo graag meer hardop wil bidden na het eten, maar als 'ie het doet wordt het aangekondigd als "zoeken wij het aangezicht (..) in een gemeenschappelijk gebed"...
Mag ik gniffelen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Ik heb soms het idee dat mensen nu veel meer op het uiterlijke letten. De stijl moet aanspreken, we moeten het verstandelijk kunnen beredeneren. Dat gaat echt niet altijd door iedereen als is die professor in de theologie. Ik ben toch anders luisteren gewend. Ik luister niet zozeer naar de stijl, naar de bewoordingen, maar ik luister of de preek ontdekkend is, of de preek iets verklaard. Dat kan ook met een spraakgebrek of zelf met een kromme zin. Ik merk vaker op dat we mooie redes hier vaak ook als een 'mooie preek' betitelen. Ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren.
Toch zit de ene preek beter in elkaar dan de andere. En ook al is er dan inhoudelijk niets mis mee, doet zoiets er mijns inziens wel toe.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb soms het idee dat mensen nu veel meer op het uiterlijke letten. De stijl moet aanspreken, we moeten het verstandelijk kunnen beredeneren. Dat gaat echt niet altijd door iedereen als is die professor in de theologie. Ik ben toch anders luisteren gewend. Ik luister niet zozeer naar de stijl, naar de bewoordingen, maar ik luister of de preek ontdekkend is, of de preek iets verklaard. Dat kan ook met een spraakgebrek of zelf met een kromme zin. Ik merk vaker op dat we mooie redes hier vaak ook als een 'mooie preek' betitelen. Ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren.
Je bent echt het product van de preekcultuur, waarin kerkdienst synoniem is met preek - nou ja, met nog wat randverschijnselen erbij, maar die zijn natuurlijk totaal onbelangrijk. Zoals sommige predikanten plachten te zeggen "We zingen nog een versje ter verpozing van de gewijde aandacht".
Van oudsher is een kerkdienst een liturgisch geheel waarvan de preek slechts één onderdeeltje is, een onderdeeltje dat in bepaalde gevallen zelfs achterwege kan blijven.
Dus "ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren" mag voor jou waar zijn, prima, maar je moet dat een ander niet gaan voorschrijven.
Maar wat voor onderwijs verkrijgen we dan uit een preek? Als ik een 'mooie preek' hoor, die netjes wordt uitgesproken, en ik denk zo: Maar dat weet ik allemaal wel, en soms: Ga nu daar eens wat dieper op in... Dat is niet zomaar kritiek om de kritiek, maar dan mis je wat. Ik weet ook wel dat we oren moeten krijgen om te horen, en ogen om te zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ik ben inderdaad razend benieuwd welk onderwijs jij uit deze preek hebt gehaald. Ik ben er in middels bijna doorheen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik ben inderdaad razend benieuwd welk onderwijs jij uit deze preek hebt gehaald. Ik ben er in middels bijna doorheen.
Dat is niet makkelijk zo te zeggen, maar je hoort zinsneden waarvan je voelt: hier spreekt de praktijk. Vroeger vergeleken 'de oudjes', zoals wijlen ds. P. Blok wel placht te zeggen, het met een voorbeeld:
Een man heeft heel veel gelezen over Amerika. Hij vertelt er heel veel over. Maar dan komt er een andere man, en die is daadwerkelijk in Amerika geweest en alles gezien en gehoord. Dan merk je het verschil tussen beide mannen. De ene man wist alles door boeken erover te lezen, en de andere sprak uit de beleving. Wie het niet voelt als de hartensnaren eens aangeraakt worden, tja dat is ook weer lastig, want dit is niet iets wat je zoekt, maar wat er gebeurt onder een preek. En let wel, dan doel ik niet op louter gevoeligheid, want dat kan ook heel bedrieglijk zijn, en vooral bij mensen met een gevoelige natuur.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Het blijkt inderdaad niet zo makkelijk te zeggen. Dat komt omdat het niet over de inhoud gaat. Die is afgezien van wat losse opmerkingen over de levensstijl niet anders dan van predikanten die jij niet graag hoort. (Van de discussie met Hendrikus leer ik dat ik het voorbehoud moet maken: voor zover ik het nu heb gehoord. En dat is al een stuk in het tweede punt.

Jouw gevoel hierin is mogelijk op niets gebaseerd. Het betreft louter cultureel bepaalde verschijnselen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Tsja, offtopic maar wel eens. Wij hebben hier een puber die sowieso niet zo graag meer hardop wil bidden na het eten, maar als 'ie het doet wordt het aangekondigd als "zoeken wij het aangezicht (..) in een gemeenschappelijk gebed"...
Wat is daar bijzonder aan?

Bij ons doen de meeste ouderlingen dat ook gewoon zo aankondigen hoor. Of ze gebruiken het woord 'verootmoedigen' er nog bij. En zo ouderwets zijn ze bij ons toch niet. Dat zou jij kunnen en moeten weten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Blijkbaar behoort het wel tot het taalgebruik van de specifieke subcultuur.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Het is denk ik een stukje verhevenheid willen uitstralen, laten zien dat het gebed(en ook de rest van de eredienst) boven de dagelijkse zaken uitstijgt. Daarom ook dit soort uitdrukkingen. Bij ons klinkt nog wel eens: 'zoeken we dan voor en met elkaar het heilig aangezicht des Heeren in een gemeenschappelijk gebed om van Hem te vragen een verbeurde, doch zo onmisbare zegen'. Tja, dat kan korter.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Ik hoor het ook nog regelmatig, maar het is geen normaal Nederlands.
Het is denk ik een stukje verhevenheid willen uitstralen, laten zien dat het gebed(en ook de rest van de eredienst) boven de dagelijkse zaken uitstijgt. Daarom ook dit soort uitdrukkingen. Bij ons klinkt nog wel eens: 'zoeken we dan voor en met elkaar het heilig aangezicht des Heeren in een gemeenschappelijk gebed om van Hem te vragen een verbeurde, doch zo onmisbare zegen'. Tja, dat kan korter.
Plaats reactie