Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef:Toch bevreemde mij soms enkele zinnen. Eén er van zou ik graag hier willen noemen: "Een zalig heimwee naar een onbekende God, een onverzoende God...." Mogen we dit eigenlijk wel zo gebruiken: 'onverzoende God' ? Ik begrijp dat er bedoeld wordt dat we heimwee krijgen naar een God, naar wie we uitgaan om verzoening te smeken. Maar legitimeert het weten wat er bedoeld wordt de soms (naar mijn mening) kromme uitspraken?
Niet een vraag bedoeld om de preek te fileren, maar ik zat daar zo wat over na te denken.
En als nu hierin je ziel eens werd verklaard? Als je over de aarde gaat met een ongeredde ziel? Als je nu voelt dat God op je moet toornen, dat je ontdekt wordt aan je verlorenheid, dat je Zijn doen en oordeel moet billijken, en vindt je ziel negens verklaard? Mensen die kennis hebben gekregen aan hun onverzoende staat voor God, voor hen zal het niet vreemd zijn, want dat is immers hun beleving? Dan is het geen gepraat erover maar beleving. Dat zal een mens in zo'n toestand ook niet uitbazuinen, maar die zoekt het te verbergen. En vanbinnen wordt het: Ik wou vluchten, maar kon nergens heen, mijn dood voor ogen! Overal gezocht, nergens antwoord. Ik weet dat er ook nog jonge mensen over de aarde lopen die hun ziel verklaard zoeken, en het niet vinden. Het zou dan zomaar kunnen dat hier een ziel verklaard wordt. En als dat beleving wordt verdwijnen meteen alle vragen. Wordt het herkent? Dat is de prediking die vanouds klonk, en voor velen tot zegen was, als van de kansels verkondigd werd wat in de binnenkamer omging.
En als je dat diepe heimwee niet kent, ja dan zal het wellicht vreemde taal zijn, maar is het ook zo dat je dit maar spaarzamelijk hoort. Het is een tijd van grote afval en vervlakking, maar Gods werk gaat door. En zielen moeten verklaard worden. Daarvoor wil God de prediking van Zijn geroepen en gezonden knechten gebruiken. Daar kunnen zielen verklaard worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef:Toch bevreemde mij soms enkele zinnen. Eén er van zou ik graag hier willen noemen: "Een zalig heimwee naar een onbekende God, een onverzoende God...." Mogen we dit eigenlijk wel zo gebruiken: 'onverzoende God' ? Ik begrijp dat er bedoeld wordt dat we heimwee krijgen naar een God, naar wie we uitgaan om verzoening te smeken. Maar legitimeert het weten wat er bedoeld wordt de soms (naar mijn mening) kromme uitspraken?
Niet een vraag bedoeld om de preek te fileren, maar ik zat daar zo wat over na te denken.
En als nu hierin je ziel eens werd verklaard? Als je over de aarde gaat met een ongeredde ziel? Als je nu voelt dat God op je moet toornen, dat je ontdekt wordt aan je verlorenheid, dat je Zijn doen en oordeel moet billijken, en vindt je ziel negens verklaard? Mensen die kennis hebben gekregen aan hun onverzoende staat voor God, voor hen zal het niet vreemd zijn, want dat is immers hun beleving? Dan is het geen gepraat erover maar beleving. Dat zal een mens in zo'n toestand ook niet uitbazuinen, maar die zoekt het te verbergen. En vanbinnen wordt het: Ik wou vluchten, maar kon nergens heen, mijn dood voor ogen! Overal gezocht, nergens antwoord. Ik weet dat er ook nog jonge mensen over de aarde lopen die hun ziel verklaard zoeken, en het niet vinden. Het zou dan zomaar kunnen dat hier een ziel verklaard wordt. En als dat beleving wordt verdwijnen meteen alle vragen. Wordt het herkent? Dat is de prediking die vanouds klonk, en voor velen tot zegen was, als van de kansels verkondigd werd wat in de binnenkamer omging.
En als je dat diepe heimwee niet kent, ja dan zal het wellicht vreemde taal zijn, maar is het ook zo dat je dit maar spaarzamelijk hoort. Het is een tijd van grote afval en vervlakking, maar Gods werk gaat door. En zielen moeten verklaard worden. Daarvoor wil God de prediking van Zijn geroepen en gezonden knechten gebruiken. Daar kunnen zielen verklaard worden.
Je ziel verklaard... jawel, maar niet met iets buiten Gods Woord om, hoop ik.
Het lijkt mij goed om hier nu eens goed over na te denken: "als je voelt dat God op je moet toornen", 'Zijn oordeel billijken', 'vluchten zonder te weten waarheen, met de dood voor ogen'.... ik geloof zeker dat dit de bevinding kan zijn. Maar als dit echt de beleving is, is er toch hoop ik geen enkele aansluiting als een predikant dat 'een zalig heimwee' noemt?! Wát zalig heimwee? Mijn ziel moet gered worden!

Is het niet veel bijbelser om te zeggen: wie het oordeel billijkt, wordt (of is!) vrijgesproken? Als je de dood voor ogen hebt, kun je niet meer leven. En juist dan word je gered! Jarenlang de dood voor ogen hebben, is zelfbedrog. Ik zeg het nu heel scherp, maar dat is omdat ik denk dat er op deze manier horden mensen worden zoet gehouden buiten Christus.
Die vrijspraak is trouwens niet op grond van logica, maar op grond van het spreken van God Zelf.

Iemand die op de vlucht was naar de vrijstad, kon ner-gens mee geholpen worden dan met aansporingen om de stad binnen te gaan, met juiste wegwijzers die hem de kortste weg wezen. En getroost was hij pas als hij de poort binnen ging.

Alles wat we daar anders over gaan oordelen, is mijns inziens een breuk met de (Nadere) Reformatie en de puriteinen, en - belangrijker: niet naar Gods Woord.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef:Toch bevreemde mij soms enkele zinnen. Eén er van zou ik graag hier willen noemen: "Een zalig heimwee naar een onbekende God, een onverzoende God...." Mogen we dit eigenlijk wel zo gebruiken: 'onverzoende God' ? Ik begrijp dat er bedoeld wordt dat we heimwee krijgen naar een God, naar wie we uitgaan om verzoening te smeken. Maar legitimeert het weten wat er bedoeld wordt de soms (naar mijn mening) kromme uitspraken?
Niet een vraag bedoeld om de preek te fileren, maar ik zat daar zo wat over na te denken.
En als nu hierin je ziel eens werd verklaard? Als je over de aarde gaat met een ongeredde ziel? Als je nu voelt dat God op je moet toornen, dat je ontdekt wordt aan je verlorenheid, dat je Zijn doen en oordeel moet billijken, en vindt je ziel negens verklaard? Mensen die kennis hebben gekregen aan hun onverzoende staat voor God, voor hen zal het niet vreemd zijn, want dat is immers hun beleving? Dan is het geen gepraat erover maar beleving. Dat zal een mens in zo'n toestand ook niet uitbazuinen, maar die zoekt het te verbergen. En vanbinnen wordt het: Ik wou vluchten, maar kon nergens heen, mijn dood voor ogen! Overal gezocht, nergens antwoord. Ik weet dat er ook nog jonge mensen over de aarde lopen die hun ziel verklaard zoeken, en het niet vinden. Het zou dan zomaar kunnen dat hier een ziel verklaard wordt. En als dat beleving wordt verdwijnen meteen alle vragen. Wordt het herkent? Dat is de prediking die vanouds klonk, en voor velen tot zegen was, als van de kansels verkondigd werd wat in de binnenkamer omging.
En als je dat diepe heimwee niet kent, ja dan zal het wellicht vreemde taal zijn, maar is het ook zo dat je dit maar spaarzamelijk hoort. Het is een tijd van grote afval en vervlakking, maar Gods werk gaat door. En zielen moeten verklaard worden. Daarvoor wil God de prediking van Zijn geroepen en gezonden knechten gebruiken. Daar kunnen zielen verklaard worden.
Je ziel verklaard... jawel, maar niet met iets buiten Gods Woord om, hoop ik.
Het lijkt mij goed om hier nu eens goed over na te denken: "als je voelt dat God op je moet toornen", 'Zijn oordeel billijken', 'vluchten zonder te weten waarheen, met de dood voor ogen'.... ik geloof zeker dat dit de bevinding kan zijn. Maar als dit echt de beleving is, is er toch hoop ik geen enkele aansluiting als een predikant dat 'een zalig heimwee' noemt?! Wát zalig heimwee? Mijn ziel moet gered worden!

Is het niet veel bijbelser om te zeggen: wie het oordeel billijkt, wordt (of is!) vrijgesproken? Als je de dood voor ogen hebt, kun je niet meer leven. En juist dan word je gered! Jarenlang de dood voor ogen hebben, is zelfbedrog. Ik zeg het nu heel scherp, maar dat is omdat ik denk dat er op deze manier horden mensen worden zoet gehouden buiten Christus.
Die vrijspraak is trouwens niet op grond van logica, maar op grond van het spreken van God Zelf.

Iemand die op de vlucht was naar de vrijstad, kon ner-gens mee geholpen worden dan met aansporingen om de stad binnen te gaan, met juiste wegwijzers die hem de kortste weg wezen. En getroost was hij pas als hij de poort binnen ging.

Alles wat we daar anders over gaan oordelen, is mijns inziens een breuk met de (Nadere) Reformatie en de puriteinen, en - belangrijker: niet naar Gods Woord.
Ik ben het van harte eens dat hier de ziel verklaard kan worden. En zeker met de opmerkingen van Eilander eens.

Mijn punt was van geheel andere orde. Ik vind de zinsnede ' heimwee naar een onverzoend God' (letterlijk uit de preek genomen) erg lastig taalgebruik. Waarbij ik me afvraag of God als onverzoend gezien mag worden.

Zo zijn er meer opmerkingen. Vanzelfsprekend weet ik wat de bedoeling van de opmerking is. En zeg met schroom dat ook die heimwee mij niet onbekend is.

Maar iets wat vertrouwd klinkt kan ook onjuist zijn. Daarom was mijn vraag, is God onverzoend? Moet de Heere God zich met ons verzoenen? Of juist wij met Hem? En mag je God dan een onverzoend God noemen?
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 24 okt 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
En de preek die ik vanavond hoorde is ook aanbevelenswaardig (selecteer de dienst van 20 oktober):
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Oprechte interesse. Wat vind je nu zo aanbevelingswaardig aan deze preek?

Ik heb de preek beluisterd. Ik heb achting voor deze predikant. Er zijn preken van hem geweest die ik mijn leven niet meer vergeet.
Maar tegelijkertijd. Stel dat je een collega had meegenomen, of een dwarse puberzoon. Die kan toch niets maken van deze geheimtaal voor mensen uit de inner circle ? Ik vraag me serieus af waarom je in deze tijd nog zo je preken maakt. Wie dien je er mee?
Wie dien je er mee? Mij wel en velen met mij ook denk ik.
Zeker, het zal moeilijk zijn voor een dwarse puberzoon. Ook voor een onkerkelijke collega. Maar vraag eens de jongeren uit de gemeente waar hij gestaan heeft of staat! Kom niet aan hun dominee!
En weet je, als je van onkerkelijke afkomst bent, dan juist kun je met dit soort preken iets hebben van: sjah, ik begrijp lang niet alles, maar die man is gelukkig en die kent iets wat ik niet ken. Dat kan heel heel jaloers maken.
Tenminste, dat is wel mijn ervaring.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

eilander schreef: Je ziel verklaard... jawel, maar niet met iets buiten Gods Woord om, hoop ik.
Wat u denk wat ik denk weet ik niet. Een beetje moeilijk geformuleerd. Maar hopelijk begrijpelijk. Is er ook nog een andere weg? Ja, dan krijg je een religieus gevoel, en hoeveel steunen daar niet op? Dat weet ik niet, maar het zullen er niet weinig zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
eilander schreef: Je ziel verklaard... jawel, maar niet met iets buiten Gods Woord om, hoop ik.
Wat u denk wat ik denk weet ik niet. Een beetje moeilijk geformuleerd. Maar hopelijk begrijpelijk. Is er ook nog een andere weg? Ja, dan krijg je een religieus gevoel, en hoeveel steunen daar niet op? Dat weet ik niet, maar het zullen er niet weinig zijn.
Nee, dat bedoelt eilander niet. Hij stelt terecht een aantal vragen over de zielsgestalte van zo'n mens. En hij wijst een andere weg, de weg van toevlucht nemen tot Christus.
Het is een uitvlucht als we gaan wijzen dat er anderen zijn die steunen op wat gevoel (wie is daar trouwens vrij van?) en dat de verstandelijke kennis bij velen gemist wordt en ga zo maar door. Maar dat is niet waar het eilander om gaat. Neem dat toch ter harte. Jij en ik kunnen niet zonder het bloed van Christus.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Adagio »

Maanenschijn schreef:Maar iets wat vertrouwd klinkt kan ook onjuist zijn. Daarom was mijn vraag, is God onverzoend? Moet de Heere God zich met ons verzoenen? Of juist wij met Hem? En mag je God dan een onverzoend God noemen?
Ik lees net bij Thomas Watson in zijn 'De hoofdsom van de geloofsleer' het volgende:
"Wij waren van nature kinderen des toorns." Met "kinderen des toorns" bedoelt de apostel hier passief "erfgenamen des toorns", blootgesteld aan Gods misnoegen. God was eenmaal een Vriend, maar de zonde heeft die vriendschapsband verbroken. Nu is Gods vriendelijk gelaat in een frons veranderd. Wij zijn nu verplicht voor de Rechter te verschijnen; wij zijn kinderen des toorns geworden.
"En wie kent de sterkte van Gods toorn?" (Psalm 90:11). "Des konings gramschap is als het brullen eens jongen leeuws" (Spreuken 19:12). Wat beefde het hart van Haman toen de koning in toorn van de maaltijd op stond! (Esther 7:7). Maar Gods toorn is oneindig, de toorn van alle anderen is maar als een vonk vergeleken met deze vlam. Toorn in God is geen hartstocht zoals bij ons, maar het is een daad van Zijn heilige wil, waardoor Hij de zonde haat en besluit haar te straffen.

Zolang we kinderen des toorns zijn, mogen we ons geen enkele belofte toeëigenen; die zijn immers als de boom des levens, die verschillende soorten vruchten draagt, maar wij hebben niet het recht om ook maar één blad ervan te plukken. "Kinderen des toorns" (Efeze 2:3). "Vreemdelingen van de verbonden der belofte" (Efeze 2:12). De beloften zijn als een verzegelde fontein.

Toepassing
Merk toch hoe ellendig we zijn geworden door de val. Erfgenamen des toorns. En kunnen we dan gerust zijn in zo'n staat? Als iemand ondervindt dat hij bij de koning in ongenade gevallen is, zal hij dan niet alles in het werk stellen om weer in zijn gunst hersteld te worden? O, laten we toch vlieden van de toorn Gods! En waarheen zullen we anders vlieden dan tot Jezus Christus? Er is niemand anders om ons te beschutten tegen de toorn Gods. "Jezus heeft ons verlost van den toekomenden toom" (1 Thessalonicenzen 1:10).

Tweede toepassing
Wat zijn alle gelovigen dank verschuldigd aan Jezus Christus; Die hen heeft bevrijd van de ellende waaraan de zonde hen heeft blootgesteld! "In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed" (Efeze 1:7). De zonde heeft ellende en vloek in de wereld gebracht; Christus heeft de ellende geheiligd en de vloek weggenomen. Ja, Hij heeft niet alleen de gelovigen bevrijd van de ellende, maar Hij heeft voor hen een kroon van heerlijkheid en onsterfelijkheid verworven. "En als de overste Herder verschenen zal zijn, zo zult gij de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid behalen" (1 Petrus 5:4).
Laatst gewijzigd door Adagio op 24 okt 2020, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door gallio »

Maanenschijn schreef:Ik ben het van harte eens dat hier de ziel verklaard kan worden. En zeker met de opmerkingen van Eilander eens.

Mijn punt was van geheel andere orde. Ik vind de zinsnede ' heimwee naar een onverzoend God' (letterlijk uit de preek genomen) erg lastig taalgebruik. Waarbij ik me afvraag of God als onverzoend gezien mag worden.
Ik geloof niet dat het gebruik van het woord 'onverzoend' onjuist is. Zolang er geen verzoening plaats gevonden heeft zijn de twee partijen onverzoend.
Ik vind wel het woord 'heimwee' minder geschikt. Heimwee is iets wat je voelt als je je plaats verlaten en je daar spijt van krijgt. Ik denk zelf dat het woord 'verlangen' beter is in dit geval.
DDD
Berichten: 28486
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Aan welke bijbelpassages denk je het eerste als het gaat om de manier waarop de evangelieprediking een ziel moet verklaren? Ik heb zelf vooralsnog geen idee op welke bijbelse aanwijzingen dat stoelt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

We hebben een preekluisterkring waarin preken aangedragen en besproken worden. Daar wordt nauwelijks gebruik van gemaakt. Erasmiaan plaatst hier een preek waarin uitspraken worden gedaan die hier uitgebreid besproken gaan worden. Wat is dat toch? Het is of topic. Daarom de oproep: on topic a.u.b. Openen van topics is voor iedereen mogelijk, al is dat hachelijk over 1 enkele uitspraak van een predikant.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
En de preek die ik vanavond hoorde is ook aanbevelenswaardig (selecteer de dienst van 20 oktober):
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Oprechte interesse. Wat vind je nu zo aanbevelingswaardig aan deze preek?

Ik heb de preek beluisterd. Ik heb achting voor deze predikant. Er zijn preken van hem geweest die ik mijn leven niet meer vergeet.
Maar tegelijkertijd. Stel dat je een collega had meegenomen, of een dwarse puberzoon. Die kan toch niets maken van deze geheimtaal voor mensen uit de inner circle ? Ik vraag me serieus af waarom je in deze tijd nog zo je preken maakt. Wie dien je er mee?
Wie dien je er mee? Mij wel en velen met mij ook denk ik.
Zeker, het zal moeilijk zijn voor een dwarse puberzoon. Ook voor een onkerkelijke collega. Maar vraag eens de jongeren uit de gemeente waar hij gestaan heeft of staat! Kom niet aan hun dominee!
En weet je, als je van onkerkelijke afkomst bent, dan juist kun je met dit soort preken iets hebben van: sjah, ik begrijp lang niet alles, maar die man is gelukkig en die kent iets wat ik niet ken. Dat kan heel heel jaloers maken.
Tenminste, dat is wel mijn ervaring.
Je haalt nu alles door elkaar.
Ik geloof zeker dat het een aardige kerel is. Die goed met jeugd om kan gaan.
Maar zo'n manier van preken is toch helemaal de bedoeling niet?
Dat is werkelijk hetzelfde als de priester in het Latijn preekt in een NL RKK.

Het is toch niet moeilijk om gewone taal te gebruiken die iedereen wel begrijpt?
Deze mystieke wollige taal dient werkelijk nergens toe.

En @Ad , volgens mij is dit wel ontopic, omdat het om een aanbevolen preek gaat in dit topic. Niet te streng hoor, in dit soort topics ;)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Arja »

helma schreef:
Bezorgd schreef:Leerzame preek over de Heilig Doop.

https://youtu.be/0dkFQGQGdeA

Of luisteren: https://kerkdienstgemist.nl/stations/27 ... 0740000278

Ds. Baan gaat in op de recente discussie in de media over de beloften, en spreekt ook helder over het 'pleiten ' waar al veel over gesproken is.
Dank voor de link! Ik luister meteen de andere preken in deze serie over de doop. Ook de moeite waard!
En het vervolg (over kinderdoop) van dezelfde dominee: https://www.youtube.com/watch?v=vM1wg7OaVFs
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ouderling »

Bezorgd schreef:
Ouderling schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
En de preek die ik vanavond hoorde is ook aanbevelenswaardig (selecteer de dienst van 20 oktober):
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10968

Oprechte interesse. Wat vind je nu zo aanbevelingswaardig aan deze preek?

Ik heb de preek beluisterd. Ik heb achting voor deze predikant. Er zijn preken van hem geweest die ik mijn leven niet meer vergeet.
Maar tegelijkertijd. Stel dat je een collega had meegenomen, of een dwarse puberzoon. Die kan toch niets maken van deze geheimtaal voor mensen uit de inner circle ? Ik vraag me serieus af waarom je in deze tijd nog zo je preken maakt. Wie dien je er mee?
Wie dien je er mee? Mij wel en velen met mij ook denk ik.
Zeker, het zal moeilijk zijn voor een dwarse puberzoon. Ook voor een onkerkelijke collega. Maar vraag eens de jongeren uit de gemeente waar hij gestaan heeft of staat! Kom niet aan hun dominee!
En weet je, als je van onkerkelijke afkomst bent, dan juist kun je met dit soort preken iets hebben van: sjah, ik begrijp lang niet alles, maar die man is gelukkig en die kent iets wat ik niet ken. Dat kan heel heel jaloers maken.
Tenminste, dat is wel mijn ervaring.
Je haalt nu alles door elkaar.
Ik geloof zeker dat het een aardige kerel is. Die goed met jeugd om kan gaan.

Maar zo'n manier van preken is toch helemaal de bedoeling niet?
Dat is werkelijk hetzelfde als de priester in het Latijn preekt in een NL RKK.

Het is toch niet moeilijk om gewone taal te gebruiken die iedereen wel begrijpt?
Deze mystieke wollige taal dient werkelijk nergens toe.

En @Ad , volgens mij is dit wel ontopic, omdat het om een aanbevolen preek gaat in dit topic. Niet te streng hoor, in dit soort topics ;)
Ik haal geen dingen door elkaar, want ik weet waar ik het over heb. Ja, hij kan goed omgaan met de jeugd en ja ze houden van zijn preken, van zijn echtheid, van zijn puurheid.
En ja, wie dien je er mee? Misschien jou niet, maar 'kenners' wel. Laat de preek dan maar voedsel geven voor diegenen die dit kunnen verdragen. En ik zou zeggen als je er niet van houdt, laat het dan liggen. Maar meet je geen smaak voor anderen aan.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door mulder »

Ouderling schreef: Ik haal geen dingen door elkaar, want ik weet waar ik het over heb. Ja, hij kan goed omgaan met de jeugd en ja ze houden van zijn preken
Dit is niet waar. Ook in Ye vindt de jeugd de preken lastig te begrijpen hoewel velen erg hun best doen het te begrijpen en de meesten houden inderdaad wel van de inhoud maar zeker niet van taalgebruik en toon van stem. Daar wordt mee geworsteld...
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door margrietha »

mulder schreef:
Ouderling schreef: Ik haal geen dingen door elkaar, want ik weet waar ik het over heb. Ja, hij kan goed omgaan met de jeugd en ja ze houden van zijn preken
Dit is niet waar. Ook in Ye vindt de jeugd de preken lastig te begrijpen hoewel velen erg hun best doen het te begrijpen en de meesten houden inderdaad wel van de inhoud maar zeker niet van taalgebruik en toon van stem. Daar wordt mee geworsteld...
Als er 1 dominee is, die met lastige jeugd en afgedwaalde schaapjes om kan gaan,is hij het wel!
Van zn preken begrijpen ze misschien niet alles maar als je wat hebt, is hij in no time bij je!
Plaats reactie