Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

Wat wordt er feitelijk bedoeld dan?

Je verdere beschouwing gaat me wat boven de pet.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JCRyle »

helma schreef:Alsof kleine kinderen geen Christuskennis zouden kunnen hebben! Denk eens aan Johannes de Doper! Vertrouw het werk van bekering in jonge kinderen en gehandicapten ook maar aan de Heilige Geest toe.
Precies.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Volgens mij is de strekking dat Jezus heel bijzonder is en mensen blij maakt en deze opmerking moet dat illustreren. Het kind sprong van blijdschap op in haar buik. Ik vind daar niet zoveel ingewikkelds aan.

Mensen die daaruit afleiden dat hij al bewust in het geloof kennis had gemaakt met Christus, slaan wat mij betreft een beetje door in hun stichtelijke gedachten.

Maar goed.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Volgens mij is de strekking dat Jezus heel bijzonder is en mensen blij maakt en deze opmerking moet dat illustreren. Het kind sprong van blijdschap op in haar buik. Ik vind daar niet zoveel ingewikkelds aan.

Mensen die daaruit afleiden dat hij al bewust in het geloof kennis had gemaakt met Christus, slaan wat mij betreft een beetje door in hun stichtelijke gedachten.

Maar goed.
Je weet toch waarom je ergens blij van bent ?
Kennis van Christus is niet automatisch zondekennis ofzo
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Het is de vraag of ongeboren kinderen van drie maanden bewust dingen kunnen weten. Ik heb daar niet zoveel verstand van. Ik vind het in ieder geval een tamelijk gezochte discussie.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Het is de vraag of ongeboren kinderen van drie maanden bewust dingen kunnen weten. Ik heb daar niet zoveel verstand van. Ik vind het in ieder geval een tamelijk gezochte discussie.
Toch zegt Jezus zelf, we moeten worden als een kind. Daar zal Hij vast geen kind van 3 maanden mee bedoelen, maar toch.

Ik ben op zondag regelmatig tussen geestelijk gehandicapten en ben wel eens jaloers op hun kinderlijke verstand.
Natuurlijk hou ik van de Heere Jezus, de Heere God is mijn Vader, dat is toch logisch? Ik hou toch van Hem?
Zo eenvoudig, zonder redeneringen, zonder twijfel. Daar kan ik en ik denk meer mensen, nog wat van leren.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Maar dan weten ze wie Jezus is. Ik beweer ook niet dat geloven zo ingewikkeld is dat mensen daar een goed verstand voor moeten hebben. Het tegendeel is eerder waar.

Maar als een theologisch model mensen dwingt om te geloven dat een kind van 15 weken bewuste geloofskennis van Christus had, dan klopt er mijns inziens iets niet met het model en ook niet met de mensen die het hanteren.

Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar dan sla je echt door in rechtlijnigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar dan weten ze wie Jezus is. Ik beweer ook niet dat geloven zo ingewikkeld is dat mensen daar een goed verstand voor moeten hebben. Het tegendeel is eerder waar.

Maar als een theologisch model mensen dwingt om te geloven dat een kind van 15 weken bewuste geloofskennis van Christus had, dan klopt er mijns inziens iets niet met het model en ook niet met de mensen die het hanteren.

Dat bedoel ik verder niet onaardig, maar dan sla je echt door in rechtlijnigheid.
Ik begrijp ook niet zo goed hoe het nu precies is gegaan met Johannes de Doper. Soms is zwijgen en onze onkunde bekennen, én Gods wondere werken erkennen, dan maar beter denk ik.
Om deze reden kan ik trouwens ook dit 'model' niet afkeuren.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Aan te raden preek.
Ds Kattenberg
Serie Stefanus.
Handelingen 7
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Aan te raden preek.
Ds Kattenberg
Serie Stefanus.
Handelingen 7
Daar is een boekje van: "Onder een open hemel".
Zeker aan te raden.
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Orchidee »

https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-j-ko ... 12-05-2019
Aanbevolen!
Véél heilige huisjes worden omver gegooid Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-j-ko ... 12-05-2019
Aanbevolen!
Véél heilige huisjes worden omver gegooid Afbeelding
Waarom aanbevolen? Heilige huisjes omgooien maakt op zichzelf niet gelukkig, toch?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-j-ko ... 12-05-2019
Aanbevolen!
Véél heilige huisjes worden omver gegooid Afbeelding
Eigen heilige huisjes of andermans heilige huisjes? Als mijn eigen heilige huisjes worden omgegooid, sta ik in eerste instantie niet te juichen. Maar het omgooien van andermans heilige huisjes is weer niet zo heel vruchtbaar.
(niet vervelend bedoeld hoor; ik hoor jullie ds graag)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Orchidee »

Moet dat gelukkig maken?
Het is verhelderend en leerzaam!
Uiteindelijk word je er (misschien/wie weet) gelukkiger van

Deze preek is van ds J Koppelaar @Zita, niet van onze eigen predikant.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:Moet dat gelukkig maken?
Het is verhelderend en leerzaam!
Uiteindelijk word je er (misschien/wie weetAfbeelding) gelukkiger vanAfbeelding

Deze preek is van ds J Koppelaar @Zita, niet van onze eigen predikant.
Ik heb geluisterd. Heldere preek. En heilige huisjes? Tsja, vooral oproep om het alleen van de Heere Jezus te verwachten. Heel goed!
Plaats reactie