Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:@Lilian1975,
Ik begrijp heus jouw visie wel, ik schat zo ongeveer op de lijn van ds. A. Kort. En die respecteer ik nog ook, hoewel ik hem niet deel. Mijns inziens kom je zo echt in de drang met bekeerde jonggestorven kinderen en gehandicapte mensen. Zou jij daar eens op willen reageren (@JCRyle, deze vraag heb ik ook aan jouw gesteld, eerder deze week al.).

Echter, het enige punt wat ik wilde maken, is dat jij teveel vrije exegese legt in de gelijkenis van de tollenaar en de farizeeër. Wat er niet staat, moeten we er ook niet bij verzinnen.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15 ... n-kindjes/


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Lilian, zou je willen reageren op het stukje van ds. C. Harinck over de Christenreis?
Ik denk namelijk dat daarin weergegeven wordt hoe verschillen overbrugd kunnen worden.
Nee, ik wil het nu bij de Schrift alleen laten.
De christenreis wordt teveel gebruikt als een bewijs waar ieder zijn eigen dogmatiek op projecteerd. Daarom de Schrift alleen. En ik wil zekerde christenreis niet gebfuiken om verschillen te bagatelliseren. En net te doen of het niet uitmaakt. ( dat is ook nooit de bedoeling van Bunyan geweest, denk ik)
Als je nog niet de moeite doet om dat stukje te lezen, zijn we inderdaad uitgepraat.
Ik heb het wel gelezen maar wil er niet op reageren. Omdat ik schriftbewijzen vroeg. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Dat laat toch onverlet staan wat ik eerder schreef, @Lilian1975. Ik ben het helemaal met de visie van ds. Pieters eens, laat dat duidelijk zijn. Maar ik mis een nuance in jouw visie.

Het feit dat je verder niet in wilt gaan op geschriften van oudvaders, zegt ook genoeg. Je durft wel heel vrij te exegesen, terwijl daar ook geen bronnen van zijn van bijvoorbeeld J. Calvijn of M. Henry, maar niet een mening te geven over een citaat uit de Christenreis. Dat vind ik wel een beetje tegenstrijdig, als ik heel eerlijk mag zijn.
Laatst gewijzigd door Jantje op 02 mei 2019, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

Ik vraag helemaal geen mening over de Christenreis. Ik wil ook niet een bepaalde mening bewijzen of juist ontkrachten vanuit de Christenreis, daar gaat het mij niet om.
Het ging mij om de insteek die in het door mij aangehaalde stukje gekozen wordt. Ik denk dat we daar veel van kunnen leren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ik vraag helemaal geen mening over de Christenreis. Ik wil ook niet een bepaalde mening bewijzen of juist ontkrachten vanuit de Christenreis, daar gaat het mij niet om.
Het ging mij om de insteek die in het door mij aangehaalde stukje gekozen wordt. Ik denk dat we daar veel van kunnen leren.
Inderdaad. En dus vraag je een andere forummer wel over diens mening over dít stukje. Toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:@Lilian1975,
Ik begrijp heus jouw visie wel, ik schat zo ongeveer op de lijn van ds. A. Kort. En die respecteer ik nog ook, hoewel ik hem niet deel. Mijns inziens kom je zo echt in de drang met bekeerde jonggestorven kinderen en gehandicapte mensen. Zou jij daar eens op willen reageren (@JCRyle, deze vraag heb ik ook aan jouw gesteld, eerder deze week al.).

Echter, het enige punt wat ik wilde maken, is dat jij teveel vrije exegese legt in de gelijkenis van de tollenaar en de farizeeër. Wat er niet staat, moeten we er ook niet bij verzinnen.
Waarom zou je met de visie van ds. A. Kort in de knoop komen in relatie tot het behoud van jonggestorven kinderen (en gehandicapte mensen)? Voor jonggestorven kinderen ligt er gegronde hoop door het genadeverbond. En wat betreft gehandicapte mensen; Gods genadewerk in het leven van een zondaar is niet afhankelijk van iemands IQ of geestelijke gesteldheid.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Alsof kleine kinderen geen Christuskennis zouden kunnen hebben! Denk eens aan Johannes de Doper! Vertrouw het werk van bekering in jonge kinderen en gehandicapten ook maar aan de Heilige Geest toe.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

helma schreef:Alsof kleine kinderen geen Christuskennis zouden kunnen hebben! Denk eens aan Johannes de Doper! Vertrouw het werk van bekering in jonge kinderen en gehandicapten ook maar aan de Heilige Geest toe.
Dat is wel interessant. Stel je dat Johannes de Doper Christus kende en dat hij daarom van vreugde opsprong in de buik van zijn moeder?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10605
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
helma schreef:Alsof kleine kinderen geen Christuskennis zouden kunnen hebben! Denk eens aan Johannes de Doper! Vertrouw het werk van bekering in jonge kinderen en gehandicapten ook maar aan de Heilige Geest toe.
Dat is wel interessant. Stel je dat Johannes de Doper Christus kende en dat hij daarom van vreugde opsprong in de buik van zijn moeder?
Matthew Henry schreef:1. Het kindeken sprong op in haar buik, vers 41. Zeer waarschijnlijk had zij reeds verscheidene weken (want zij was reeds in de zesde maand) het kind voelen bewegen, maar dit was een meer dan gewone beweging van het kind, waardoor zij ontstelde en iets zeer buitengewoons verwachtte, eskirtêse. Het is hetzelfde woord, gebezigd door de LXX., Genesis 25:22, voor het tezamen stoten van Jakob en Ezau in het lichaam van Rebekka, en van het springen der bergen, Psalm 114:4. Het kindeken sprong op, om als het ware aan zijn moeder een teken te geven, dat Hij thans nabij was, wiens voorloper hij zijn zou, zes maanden in de bediening, zoals hij het was in wezen of bestaan, of wel, het werd veroorzaakt door een sterken indruk, die op de moeder gemaakt was. Nu begon vervuld te worden wat de engel tot zijn vader had gezegd, vers 15, namelijk dat hij met de Heilige Geestvervuld zal worden, ook van zijner moeders lijf aan, en wellicht heeft hij zelf hierop gezinspeeld, toen hij zei, Johannes 3:29: De vriend des bruidegoms verblijdt zich met blijdschap om de stem des bruidegoms, gehoord, wel niet door hem maar door zijn moeder.
Henry geeft dus eigenlijk 2 mogelijkheden, als ik het goed lees.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door helma »

Ds.M Pronk schreef:Let ook even op Johannes, die nog in de moederschoot van Elisabth is. Hij springt van vreugde, van eerbied en hulde op. Ongetwijfeld is hier sprake van de werking van de Geest. De voorloper groet hier al de Heere, de Zaligmaker Hij buigt vol eerbied voor de Heere. Hij begroet Hem en brengt Hem hulde en is verheugd. Straks mag hij Het Lam aanwijzen. Het is de grootste vreugde voor een dienaar om naar Christus te wijzen. Johannes is een gekende vanaf de moederschoot.

De bekering kan bij iemand op een bepaald ogenblik plaats vinden. Duidelijk en helder en plotseling. Het kan ook geleidelijk geschieden. Het is ook mogelijk dat iemand van jongs af aan is wedergeboren. Zo bij deze Johannes. Hij springt van vreugde op in de buik van zijn moeder bij de nadering van Christus in de schoot van Maria. Laten we van vreugde opspringen als we Zijn stem horen, Hem ontmoeten in het Woord, als Hij zich vertoont voor het oog der ziel, als we leven uit Hem.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat één van beiden leert dat Johannes in de moederbuik bewust Christus kende.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10605
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik geloof niet dat één van beiden leert dat Johannes in de moederbuik bewust Christus kende.
Waarom geloof je dat niet, DDD?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Omdat de bovengenoemde citaten daarvoor geen aanleiding geven. Het staat er toch niet?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10605
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Omdat de bovengenoemde citaten daarvoor geen aanleiding geven. Het staat er toch niet?
Nee, wijlen ds. Verhoeks schrijft dat hij door de donkere baarmoederwand een helder gezicht kreeg op zijn Verlosser. Maar in zijn leven heeft Johannes nog veel moeten leren over wie Hij is. Haak jij nu op het woordje 'bewust'?

Al moeten we dit nu ook weer niet uitpluizen. Het is een wonderlijke situatie geweest, gewerkt door de Heilige Geest. In ieder geval geen voorval om dogmatisch uit te pluizen. De doper was wedergeboren voordat hij geboren werd. Ook zal zo'n wonder.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Dat was ongetwijfeld beeldspraak, maar ik betwijfel toch of iemand er dan niet meer inlegt dan feitelijk bedoeld is.

Los daarvan vind ik het allemaal niet zo belangrijk. Het doet er niet zo toe wat eerst is en wat later en nog minder hoe je het noemt. De meeste meningsverschillen hierover tussen gereformeerden gaan over definitiekwesties en over de vraag op welk moment iemand wel of niet naar hel of hemel gaat. Naarmate men vaster gelooft dat dit al sinds de eeuwigheid vaststaat, kan men zich er drukker om maken, hetgeen op zich al paradoxaal is.

De kwestie zou ook volkomen onbelangrijk moeten zijn voor de prediking, want daarin hoort het te gaan over geloof of ongeloof. De rest komt geheel voor elkaar zonder menselijk toedoen en is louter voor theologen van belang.

Het gaat pas mis als predikanten dit soort onderscheidingen ook aan de luisteraars in de kerk gaan meegeven, en zo aanleiding geven tot allerlei bespiegelingen over verschillen tussen ds. A en ds. B en dat soort zeer boeiende maar onbelangrijke flauwekul.
Plaats reactie