Preken beluisteren op internet

DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Dat is toch ook zo? Je kunt niet onbewust zalig worden.
Daar dachten de Dordtse vaders dan heel anders over. Maar goed. Ik krijg al snel het verwijt dat ik wat welwillender moet lezen. Dus ik zal er maar niet teveel over zeggen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door GJdeBruijn »

Ad Anker schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Dat is toch ook zo? Je kunt niet onbewust zalig worden.
En wel onbewust wedergeboren?
Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.

Persoonlijk denk ik dat je dit antwoord anders, en voorzichtiger moet formuleren. Ja, dat wil zeggen, zonder kennis van Christus als Zaligmaker voor mij persoonlijk. Dus wel degelijk kennis van Christus als de Zaligmaker van zondaren waar het hart naar uitgaat (brandende harten van de Emmausgangers) maar er zelf nog niet bij kunnen; de bestrijding in het toe-eigenen van Christus en Zijn weldaden (Boston, Erskines)
Die kennis acht ik onlosmakelijk verbonden met de wedergeboorte.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Dat is toch ook zo? Je kunt niet onbewust zalig worden.
En wel onbewust wedergeboren?
Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.
Kun je weten wedergeboren te zijn zonder kennis van Christus? Nee.

Zo zegt onze dominee dat vaak. En dan kun je van alles theologiseren en dogmatiseren, maar ik vind het mooi gezegd.
Inderdaad. Dat vind ik ook.

Overigens had ik misschien beter kunnen schrijven dat je niet onbewust bekeerd kunt zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje schreef:Overigens had ik misschien beter kunnen schrijven dat je niet onbewust bekeerd kunt zijn.
Het kan niet tegelijkertijd waar zijn: wel onbewust wedergeboren maar niet onbewust bekeerd :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Overigens had ik misschien beter kunnen schrijven dat je niet onbewust bekeerd kunt zijn.
Het kan niet tegelijkertijd waar zijn: wel onbewust wedergeboren maar niet onbewust bekeerd :quoi
Inderdaad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Dat is toch ook zo? Je kunt niet onbewust zalig worden.
En wel onbewust wedergeboren?
Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.
Is hier een duidelijk Bijbels voorbeeld van te vinden?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Gaan we weer een discussie over Zondag 23 doen? :quoi Want dan haak ik af hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:Voor de goede orde omdat mijn naam hier genoemd wordt.

1. Of ds I Kievit hetzelfde zegt als ds Huijser kan ik niet beoordelen omdat ik de preek niet heb gehoord.
2. Het boek van ds I Kievit is geen “boekje” maar een kloek boek van 303 pagina’s.

Even een voorproefje:

De apostel leert ons verstaan dat zijn bekering niet slechts daartoe strekte dat hij behouden zou worden en de Naam van Jezus zou uitdragen, maar dat zijn bekering ook tot een voorbeeld zou strekken voor degenen, die in Jezus zullen geloven ten eeuwige leven. Hij is het patroon van de Heilige Geest dat ons wordt voorgesteld, opdat wij ons leven aan dat patroon zouden toetsen. Niet de toebrenging van Timotheüs is ten voorbeeld gesteld, maar die van Paulus . Ook Timotheüs zal geen vrede met God smaken, tenzij de Heilige Geest hem leidde en inging in zijn leven om Christus in zijn ziel te openbaren, zodat hij toch weer aan het patroon, in Paulus geschonken, beantwoordt..................Daarom is het een smaden van de Geest dit klare patroon niet als patroon te willen erkennen en er zich niet aan te willen toetsen. (Blz 31&32 uit De bekering van Saulus ten voorbeeld gesteld. Ds I Kievit)

Dr C.A van der Sluijs zei het ongeveer zo: Wij hebben elkaar zo vaak verteld dat niet elke bekering een Paulus bekering hoeft te zijn dat we zijn gaan geloven dat bekering helemaal niet meer nodig is.
En hoe wordt dit Bijbels gestaafd?
Ik lees nu vooral de mening van de dominee. Waarom zou ieder ander kind van God uit de Bijbel niet als voorbeeld kunnen dienen? Door 1 vers?
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 30 apr 2019, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Dat is toch ook zo? Je kunt niet onbewust zalig worden.
En wel onbewust wedergeboren?
Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.
Is hier een duidelijk Bijbels voorbeeld van te vinden?
Zeker, de Heere Jezus geeft ons zelf de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar.

Maar deze discussie is al zó vaak gevoerd. En ja, je kunt er misbruik van maken, en dat is gevaarlijk.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10608
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:Is hier een duidelijk Bijbels voorbeeld van te vinden?
Zeeuw schreef:En hoe wordt dit Bijbels gestaafd?
Ik vind dit het toppunt van rechtzinnigheid, soms erger ik me er ook aan. Jaja, het is echt waar dat je alles aan de Bijbel moet toetsen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Dat is toch ook zo? Je kunt niet onbewust zalig worden.
Geenszins kan dat. Wedergeboorte, geloof en bekering werkt aan op de bevindelijke kennis van Christus in het hart. Buiten de geloofsvereniging met Christus gaat een mens verloren. In de geloofsverening leert men Christus kennen als persoonlijke Zaligmaker.
Ad Anker schreef:Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.
Kun je weten wedergeboren te zijn zonder kennis van Christus? Nee.

Zo zegt onze dominee dat vaak. En dan kun je van alles theologiseren en dogmatiseren, maar ik vind het mooi gezegd.
Néé & Néé.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door CvdW »

Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja. ?

Het goede antwoord is: Nee!
Er is nog niemand die dit heeft kunnen uitleggen op grond van de Schrift.
Nemen we de geschriften van Calvijn of Luther dan zullen te vergeefs zoeken. Dit geldt ook voor Van der Groe, maar ook bij hedendaagse predikanten als ds. Heemskerk, ds. Stelwagen.

Ds. W. a Brakel schrijft heel duidelijk over wedergeboorte.
http://theologienet.nl/documenten/Brake ... 36_DLI.pdf

(b) Die staat, waarin zij overgebracht worden, is het geestelijke leven, namelijk, de
gemeenschap met God. Als God een ziel wederbaart, zo brengt Hij haar in het licht, en
doet haar zien, dat al hare ellende bestaat in de afscheiding van God, Hem ongelijk te
zijn, en het zijn onder Zijn toorn; en dat al haar heil, vermaak, genoegen en zaligheid
is in God te zien. Hem te hebben tot een verzoend God, in Zijn gemeenschap te leven,
en Hem te lieven en te vrezen. Naar dat dit klaarder en in hoger trap is, daarnaar heeft
de ziel blijdschap. Door de wedergeboorte leeft Christus in hen, Gal. 2:20; zijn ze één
met God, Joh. 17:21; wandelen met God, Gen. 5:22, en in 't licht van Zijn aangezicht,
Psalm 89:16; waarin verzading der vreugde is, Psalm 16:11. 't Is hun goed nabij God
te zijn, en God te hebben tot hun Deel, Psalm 73:26, 28.
Hierdoor wordt God het Voorwerp van hun liefde, vrees en gehoorzaamheid, en hun
werken worden in Gode gedaan, Joh. 3:29. Dus leven ze door de Geest en wandelen
door de Geest, Gal. 5:25.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Maar dat is toch wat anders dan dat je wedergeboren wordt, zonder dit bewust te weten?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje schreef:Maar dat is toch wat anders dan dat je wedergeboren wordt, zonder dit bewust te weten?
Waarom vraag je dit Jantje, je kunt toch niet onbewust bekeerd zijn, schreef je eerder!?
Is bekering bij jou iets anders dan wedergeboorte?
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 30 apr 2019, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Is hier een duidelijk Bijbels voorbeeld van te vinden?
Zeeuw schreef:En hoe wordt dit Bijbels gestaafd?
Ik vind dit het toppunt van rechtzinnigheid, soms erger ik me er ook aan. Jaja, het is echt waar dat je alles aan de Bijbel moet toetsen.
Niet dan Ad? Als de Paulus bekering zo een grote plaats krijgt, blijkbaar boven alle andere, heb ik meer dan een mening van een ds nodig om dat als de enige weg te zien. Ik zag in het geciteerde stuk van ds Kievit geen schrift verwijzing.
Plaats reactie