Preken beluisteren op internet

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:
Jantje schreef:In het andere draadje is de reactie al wat weggezakt, dus daarom hier nogmaals: https://kerkdienstgemist.nl/media/16955 ... ngsgetuige
Van harte aanbevolen!
Kun je er ook bij vertellen waarom je de preek van harte aanbeveelt en van een gemeentelid er een reactie op wilt weten?
Het helpt mij om te kiezen wat ik luisteren moet als mensen kort omschrijven waarom ze een preek aanbevelingswaardig vinden.
Er wordt altijd zo laatdunkend gedaan over de prediking van bepaalde predikanten. En nu heb ik deze preek teruggeluisterd, en ik vond dat het Evangelie ruim mocht klinken, ondanks de ook scherpe waarschuwingen en de afsnijdende prediking die ds. Huijser ook sterk kenmerkt. De tekst was genomen uit 1 Korinthe 15 vers 8: En ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien. De verwondering over Wie God wil zijn voor een arme zondaar, de onwaardigheid van 's mensen kant, maar ook de nodiging en het aanbod van het Evangelie mocht in alle ruimte worden voorgesteld.
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 apr 2019, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
windorgel schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Goed voorbeeld van een levendig voorgelezen preek, nog van een oudvader ook: Theodorus Couperus (1626-1684)
https://kerkdienstgemist.nl/media/1672662-Leesdienst
Van welke datum? Ik kom nl. op het hoofdscherm uit als ik de link volg.
10 maart 10:00 uur.
Ik kan er ook niet bij. Werd het te duur voor de kerk?
Ik denk het. Ze hebben opgeschoond, vorige week. Er staan nog maar een paar preken op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
Jongere schreef:
Jantje schreef:In het andere draadje is de reactie al wat weggezakt, dus daarom hier nogmaals: https://kerkdienstgemist.nl/media/16955 ... ngsgetuige
Van harte aanbevolen!
Kun je er ook bij vertellen waarom je de preek van harte aanbeveelt en van een gemeentelid er een reactie op wilt weten?
Het helpt mij om te kiezen wat ik luisteren moet als mensen kort omschrijven waarom ze een preek aanbevelingswaardig vinden.
Er wordt altijd zo laatdunkend gedaan over de prediking van bepaalde predikanten. En nu heb ik deze preek teruggeluisterd, en ik vond dat het Evangelie ruim mocht klinken, ondanks de ook scherpe waarschuwingen en de afsnijdende prediking die ds. Huijser ook sterk kenmerkt. De tekst was genomen uit 1 Korinthe 15 vers 8: En ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien. De verwondering over Wie God wil zijn voor een arme zondaar, de onwaardigheid van 's mensen kant, maar ook de nodiging en het aanbod van het Evangelie mocht in alle ruimte worden voorgesteld.
Dank!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Wat moet ik verstaan onder 'Dank!'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Wat moet ik verstaan onder 'Dank!'?
Jongere stelt jou een vraag, jij geeft antwoord, hij bedankt je voor het geven van dat antwoord. Zoiets?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Jantje schreef:Wat moet ik verstaan onder 'Dank!'?
Jongere stelt jou een vraag, jij geeft antwoord, hij bedankt je voor het geven van dat antwoord. Zoiets?
O, ik had graag willen horen of hij, na mijn korte aanbeveling, de preek nu wel/niet ging luisteren en waarom wel/niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door aggieoudje »

https://kerkdienstgemist.nl/playlists/9 ... height=480

Preek over Zondag 41 over het gebod: Gij zult niet echtbreken.
Thema van de preek: Het huwelijk als een verbond voor het leven.
1. Trouw 2. Toewijding
Dit was de 3e keer dat Ds J.J. Mulder over deze catechismuszondag preekte.

(De opname komt overigens uit de Rehobothkerk, maar daar is een hardnekkige storing dus zenden ze tijdelijk uit via het kanaal van de Sionskerk)
(Diensten van 16.30 en 18.30 zijn dezelfde preek, qua organist vind ik persoonlijk de half 5 dienst beter, daar was ik zelf overigens ook)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door GGotK »

Wie beluistert er nog wel eens preekjes van ds Jac van Dijk?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:Wie beluistert er nog wel eens preekjes van ds Jac van Dijk?
Ik ben de laatste weken diverse preken van hem aan het beluisteren en een en ander over hem aan het lezen. Helder bazuingeluid.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 29 apr 2019, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Jongere schreef:
Jantje schreef:In het andere draadje is de reactie al wat weggezakt, dus daarom hier nogmaals: https://kerkdienstgemist.nl/media/16955 ... ngsgetuige
Van harte aanbevolen!
Kun je er ook bij vertellen waarom je de preek van harte aanbeveelt en van een gemeentelid er een reactie op wilt weten?
Het helpt mij om te kiezen wat ik luisteren moet als mensen kort omschrijven waarom ze een preek aanbevelingswaardig vinden.
Er wordt altijd zo laatdunkend gedaan over de prediking van bepaalde predikanten. En nu heb ik deze preek teruggeluisterd, en ik vond dat het Evangelie ruim mocht klinken, ondanks de ook scherpe waarschuwingen en de afsnijdende prediking die ds. Huijser ook sterk kenmerkt. De tekst was genomen uit 1 Korinthe 15 vers 8: En ten laatste van allen is Hij ook van mij, als van een ontijdig geborene, gezien. De verwondering over Wie God wil zijn voor een arme zondaar, de onwaardigheid van 's mensen kant, maar ook de nodiging en het aanbod van het Evangelie mocht in alle ruimte worden voorgesteld.
Wel ik dacht, laat ik ook eens luisteren. Je maakte mij nieuwsgierig. Ik kan het niet nalaten om er op te reageren met onbelangrijke en wat belangrijker kanttekeningen bij deze preek. Het valt op dat de dominee over zichzelf in meervoud spreekt. Dat komt op mij wat onbescheiden over.

Zijn taalgebruik is sowieso wat plechtstatig, maar niet onbegrijpelijk. Zendbrief bijvoorbeeld. Ik vind dat niet zo erg, al zullen er ook mensen zijn die dat vervelend vinden. Maar de preek luistert prettig. Hij heeft een duidelijke uitspraak, lijkt wel een beetje op G.W.S. Mulder in zijn stijl.

De preek zit ook goed in elkaar. Uitleg en toepassing zijn zorgvuldig met elkaar verbonden. Ik vind bijvoorbeeld de uitleg van de doorn in Paulus’ vlees wel mooi gevonden. Ik zie ook wel wat extreme opmerkingen die me verbazen.

Hij zegt dat Paulus wel met God bezig was, maar andersom niet. Dat lijkt mij toch wel een heel boude stelling. Alle dingen moeten voor de uitverkorenen meewerken tot het goede. Dat geldt ook voor de opleiding van Paulus.

De dominee zegt dat de bekering van Paulus exemplarisch is voor de gelovigen in het Nieuwe Testament. Hij zegt dat al Gods kinderen een paulusbekering krijgen, niet naar de omstandigheden, maar wel naar de zaken die ervaren worden. “Over een aantal kruispunten gaan al Gods kinderen heen”. Dat lijkt mij ongereformeerd. Hij zegt dat als het gaat om de zaak al Gods kinderen in dezelfde weg worden geleid. Dat lijkt mij een ernstige dwaling.

Ds. beweert dat God zich niet meer via visioenen openbaart. Dat vind ik ook nogal stevig uitgedrukt. Maar goed, het is ook een bijzaak.

Wat de dominee zegt over de kennis van Christus die enerzijds wel en anderzijds niet door het Woord zou komen, is een paradox. Dat lijkt verder allemaal gereformeerd, maar het is volkomen onbepaald wat daar onder te verstaan valt. Er is niets mis met onderscheidende prediking, maar dan moet er wel een helder en bijbels onderscheid worden aangebracht. Ik vond dat in deze preek niet terug. En dat is mijn grootste bezwaar ertegen.

Hij stelt dat er een geloofsbevinding is die zorgt voor de kennis van Christus. Dat kan natuurlijk alleen omdat hij een onederscheid maakt tussen wedergeboorte en kennis van Christus.

Ik vind het wel het toppunt dat hij kinderen adviseert om hun ouders te zeggen dat je hoopt dat God hen nog eens bekeert, als zij niet het volgens de dominee juiste antwoord geven op de vraag. Hij vergeet dat niet iedereen even wel ter tale is en dat zijn vraag ook wat arbitrair is.

Ik had tenslotte wel wat meer pastorale aandacht verwacht voor mensen die een ongeboren kind hebben gekregen. Ik heb het in het geheel niet langs horen komen, zelfs niet in het gebed. Dat vind ik erg ongevoelig en bot. Dat geldt ook voor de vraag hoe je met zo’n cultureel bepaalde afschuw van misdrachten moet omgaan. Want ik moest gelijk denken aan de discussie met Valcke over de openstelling van de kerkelijke ambten voor de zusters der gemeente.

Kortom: ik vind het geen aanbevelenswaardige preek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Ik had van jouw ook niet anders verwacht. En verder wijs ik je er nog op dat het grote gebed er niet op staat. Dus of hij in het gebed aan die ouders gedacht heeft, kun jij helemaal niet beoordelen.

Heb je nou geluisterd omdat hij in Vlissingen preekte? Die indruk krijg ik wel namelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik had van jouw ook niet anders verwacht. En verder wijs ik je er nog op dat het grote gebed er niet op staat. Dus of hij in het gebed aan die ouders gedacht heeft, kun jij helemaal niet beoordelen.

Heb je nou geluisterd omdat hij in Vlissingen preekte? Die indruk krijg ik wel namelijk.
Dat had je dan gerust even mogen melden.

Gezien de opzet van een GG-kerkdienst is het haast onmogelijk dat dit al pastoraal verantwoord aan de orde kwam. Een gebed is daarvoor in ieder geval niet bedoeld. Dat doet verder nog niets af aan de hele problematische actualisatie van zo'n cultureel bepaalde beeldspraak en de problemen die je daar als hedendaagse lezer mee hebt. Daar hoort in zo'n preek aandacht voor te zijn. Dat is er niet, en ik vind dat oppervlakkig.

Nee, want dat stond er niet bij of heb ik over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

DDD schreef:De dominee zegt dat de bekering van Paulus exemplarisch is voor de gelovigen in het Nieuwe Testament. Hij zegt dat al Gods kinderen een paulusbekering krijgen, niet naar de omstandigheden, maar wel naar de zaken die ervaren worden. “Over een aantal kruispunten gaan al Gods kinderen heen”. Dat lijkt mij ongereformeerd. Hij zegt dat als het gaat om de zaak al Gods kinderen in dezelfde weg worden geleid. Dat lijkt mij een ernstige dwaling.
Ik lees dit bij Kohlbrugge, ds I Kievit, ds J van Haaren maar ook Spurgeon, Ralph Erskine. ds J.J. van Eckeveld, Prof. G. Wisse enz hebben gezegd dat je in de bekering van Saulus een blauwdruk kunt zie van een Schriftuurlijke bekering. Ik ga Calvijn er binnenkort over lezen.
Denk toch dat jouw gedachten meer ongereformeerd zijn dan van deze predikant. hij heeft iig meer gereformeerde bronnen aan zijn kant.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


16 Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.[/i]
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Die tekst werd door ds. Huijser ook aangehaald.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door DDD »

Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik ben benieuwd. Ik begrijp dat dit in deze boeken is uitgewerkt? Ik kan ze niet allemaal lezen. Welke is het meest overtuigend?
Plaats reactie