Preken beluisteren op internet

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het hoogstens in andere bewoordingen vertellen, hier en daar wat gezuiverd, en dezelfde boodschap blijft klinken.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het hoogstens in andere bewoordingen vertellen, hier en daar wat gezuiverd, en dezelfde boodschap blijft klinken.
Ik geloof zeker dat het veel dieper ligt. Dat er veel meer gaande is dan we wel beseffen.
Relativeren is een woord van deze tijd. En dat horen we steeds frequenter.
Ik weet niet of er nog eentje is die dit opmerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het hoogstens in andere bewoordingen vertellen, hier en daar wat gezuiverd, en dezelfde boodschap blijft klinken.
Ik geloof zeker dat het veel dieper ligt. Dat er veel meer gaande is dan we wel beseffen.
Relativeren is een woord van deze tijd. En dat horen we steeds frequenter.
Ik weet niet of er nog eentje is die dit opmerkt.
Wijkt Ds Schipaanboord (ken hem niet) dan zo veel af van preken van bv Luther of Calvijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het hoogstens in andere bewoordingen vertellen, hier en daar wat gezuiverd, en dezelfde boodschap blijft klinken.

Geloof je dir echt? Dat de inhoud van de lezingen op HeartCry of JijDaar wezenlijk hetzefde zijn als de preek die DIA postte?
Ik beluister nog wel eens een (deel) van zo’n lezing en voel steeds meer vervreemding. Het zijn toch vaak lezingen die eenzijdig zijn en die een geestelijke leven aanprijzen die ik niet terug lees in Gods Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Orchidee »

Jongeren kunnen zéker veel beter een avond van Heart Cry of Jijdaar bezoeken dan naar de kroeg of een andere uitgaansgelegenheid gaan!
Ongelofelijk dat er ouders zijn die hun kind liever in het café of andere wereldse gelegenheid zien :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Jongeren kunnen zéker veel beter een avond van Heart Cry of Jijdaar bezoeken dan naar de kroeg of een andere uitgaansgelegenheid gaan!
Ongelofelijk dat er ouders zijn die hun kind liever in het café of andere wereldse gelegenheid zien :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Wat een onzin. De doopbelofte geeft ons de opdracht onze kinderen te onderwijzen in de voorzeide leer. Dan horen ze niet in de kroeg en niet bij HeartCry.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door ZWP »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Jongeren kunnen zéker veel beter een avond van Heart Cry of Jijdaar bezoeken dan naar de kroeg of een andere uitgaansgelegenheid gaan!
Ongelofelijk dat er ouders zijn die hun kind liever in het café of andere wereldse gelegenheid zien :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Wat een onzin. De doopbelofte geeft ons de opdracht onze kinderen te onderwijzen in de voorzeide leer. Dan horen ze niet in de kroeg en niet bij HeartCry.
Maar er zit wel verschil in waar ze horen te zijn, en waar ze daadwerkelijk zijn. En dan, wat mij betreft, veel liever bij HeartCry en/of Jijdaar, dan in één of andere kroeg/keet...
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jeremiah »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het hoogstens in andere bewoordingen vertellen, hier en daar wat gezuiverd, en dezelfde boodschap blijft klinken.
Gezuiverd. Van wat?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door refo »

En doopbelofte of niet: het maakt nogal wat uit of je een stel brave dochters hebt of wat meer vragen stellende kinderen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jeremiah »

Dodo schreef:
Terri schreef:
samanthi schreef: Luther ik heb twee kinderen die van het geloof af gegaan zijn. Ik zou de Heere danken als zij naar een van de stichtingen gaan zouden. Begrijp je dat? Nu gaan ze steeds verder bij de Heere vandaan. We hebben echt nog wel eens gesprekken over de Heere, maar in de loop der jaren merk je echt dat dat steeds minder aanslaat en dat ze steeds meer de houding van iedereen vrijlaten in zijn of haar overtuiging krijgen.
Zo denk ik er ook over, kwamen ze daar maar.....
Ik ook.
Zo denk ik er ook over, ook al ben ik het over t algemeen niet met Heart Cry en Jij daar eens. Als het Woord van God open gaat, kunnen er mensen bekeerd worden. Zo zijn er ook in de RKK mensen tot waarachtige bekering gekomen zoals een oudvader opmerkte (volgens een leespreek van Ds. C. A. van Dieren)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JCRyle »

huisman schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het hoogstens in andere bewoordingen vertellen, hier en daar wat gezuiverd, en dezelfde boodschap blijft klinken.

Geloof je dir echt? Dat de inhoud van de lezingen op HeartCry of JijDaar wezenlijk hetzefde zijn als de preek die DIA postte?
Ik beluister nog wel eens een (deel) van zo’n lezing en voel steeds meer vervreemding. Het zijn toch vaak lezingen die eenzijdig zijn en die een geestelijke leven aanprijzen die ik niet terug lees in Gods Woord.
Ja dat geloof ik echt. Het bezwaar tegen dergelijke lezingen wordt vaak teruggevoerd op het geestelijk leven. En zeker je kan bezwaren tegen deze lezingen hebben, maar die heb ik net zo goed tegen een bepaalde prediking. En dan mag ik hopen dat het wezenlijk op hetzelfde neerkomt, namelijk dat we met God verzoend moeten worden door en in Christus. Dat is de kern van het Evangelie en dat is de Fundament van de Schrift. En zeker dan zijn er lezingen die afgeschreven zouden kunnen worden, aangezien zalig worden dan in de vermogens van mensen gelegd worden. Maar anderzijds zijn er ook preken die niet aan de Bijbelse voorwaarden voldoen, aangezien mensen gefundeerd worden op hun bekering. Terwijl het enkel en alleen Christus is.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JCRyle »

Jeremiah schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Vraag die me bezighoudt: Zouden mensen die naar HeartCry of JijDaar! gaan een preek als van ds. Schipaanboord, (zie boven) nog verstaan? Wat werkt dat uit? Ik geloof zeker dat het iets doet met de hoorders. Het is niet waardenvrij toch? Ik vrees dat door deze bijeenkomsten de oude Schriftuurlijk-bevindelijke leer onder vuur komt te liggen. Iets wat we op dit forum al merken.
Dat zal wel meevallen. Ze zullen het hoogstens in andere bewoordingen vertellen, hier en daar wat gezuiverd, en dezelfde boodschap blijft klinken.
Gezuiverd. Van wat?
Dat weet jij wel wat ik bedoel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Ja dat geloof ik echt. Het bezwaar tegen dergelijke lezingen wordt vaak teruggevoerd op het geestelijk leven. En zeker je kan bezwaren tegen deze lezingen hebben, maar die heb ik net zo goed tegen een bepaalde prediking. En dan mag ik hopen dat het wezenlijk op hetzelfde neerkomt, namelijk dat we met God verzoend moeten worden door en in Christus. Dat is de kern van het Evangelie en dat is de Fundament van de Schrift. En zeker dan zijn er lezingen die afgeschreven zouden kunnen worden, aangezien zalig worden dan in de vermogens van mensen gelegd worden. Maar anderzijds zijn er ook preken die niet aan de Bijbelse voorwaarden voldoen, aangezien mensen gefundeerd worden op hun bekering. Terwijl het enkel en alleen Christus is.
Je zit nu bezwaren tegen de ene kant goed te praten door je bezwaren tegen de andere kant te benoemen. Dat schiet natuurlijk niet op. Misschien zou het erop neer komen dat je beide moet afwijzen of afraden, maar het is in elk geval absoluut niet vruchtbaar om een soort ´evenwicht´ te creëren: als de dwalingen aan de ene kant maar even zwaar wegen dan die aan de andere kant, dan kunnen we er toch heen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Ja dat geloof ik echt. Het bezwaar tegen dergelijke lezingen wordt vaak teruggevoerd op het geestelijk leven. En zeker je kan bezwaren tegen deze lezingen hebben, maar die heb ik net zo goed tegen een bepaalde prediking. En dan mag ik hopen dat het wezenlijk op hetzelfde neerkomt, namelijk dat we met God verzoend moeten worden door en in Christus. Dat is de kern van het Evangelie en dat is de Fundament van de Schrift. En zeker dan zijn er lezingen die afgeschreven zouden kunnen worden, aangezien zalig worden dan in de vermogens van mensen gelegd worden. Maar anderzijds zijn er ook preken die niet aan de Bijbelse voorwaarden voldoen, aangezien mensen gefundeerd worden op hun bekering. Terwijl het enkel en alleen Christus is.
Je zit nu bezwaren tegen de ene kant goed te praten door je bezwaren tegen de andere kant te benoemen. Dat schiet natuurlijk niet op. Misschien zou het erop neer komen dat je beide moet afwijzen of afraden, maar het is in elk geval absoluut niet vruchtbaar om een soort ´evenwicht´ te creëren: als de dwalingen aan de ene kant maar even zwaar wegen dan die aan de andere kant, dan kunnen we er toch heen.
Dan lees en interpreteer je me totaal verkeerd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Luther »

samanthi schreef: Luther ik heb twee kinderen die van het geloof af gegaan zijn. Ik zou de Heere danken als zij naar een van de stichtingen gaan zouden. Begrijp je dat? Nu gaan ze steeds verder bij de Heere vandaan. We hebben echt nog wel eens gesprekken over de Heere, maar in de loop der jaren merk je echt dat dat steeds minder aanslaat en dat ze steeds meer de houding van iedereen vrijlaten in zijn of haar overtuiging krijgen.
Uiteraard begrijp ik dat.
Ik reageerde op Helma die een verschil in beide stichtingen opmerkte. Bovendien reageerde ik vanuit de grote zorg dat jongeren die daar komen nogal eens kritisch in de eigen gemeente gaan functioneren, en deze nogal eens verlaten om te gaan naar een kerk, gemeente waar het allemaal wat makkelijker is, waar een eenzijdige boodschap klinkt, of zelfs een remonstrantse lijn heerst. Wat is er dan gewonnen?

Daarom wil ik wel eerlijk zijn. Helaas is vooral bij HeartCry nogal eens onevenwichtigheid, maar meer nog schadelijke eenzijdigheid te beluisteren. Is dat uiteindelijk werkelijk tot heil?
Uiteraard is er bij jullie als ouders groot verdriet als kinderen wegen gaan, waarvan je vast overtuigd bent dat ze bij de Heere vandaan gaan. Dat je vreest voor hun eeuwig heil. En overal waar de Bijbel open gaat kun je dan beter zijn dan waar ze nu zijn, al is het in een katholieke kerk. Maar vraag je mij: Hoop je dan vervolgens dat ze daar ook blijven? Dan is mijn antwoord in alle eerlijkheid toch nee.
Laatst gewijzigd door Luther op 10 jan 2018, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie