Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Laat DIA toch zelf uitzoeken welke preken hij wil luisteren.
Als je opbouwend bezig wilt zijn, beveel dan een preek aan, met uitleg waarom je die aanbeveelt.

DIA inmiddels een beetje kennende, is hij heus wel bereid om zo'n preek te beluisteren.

Zelf vond ik bijvoorbeeld de preken die @Flying Eagle aanbeval van ds AT Vergunst erg mooi!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Forummer schreef:Laat DIA toch zelf uitzoeken welke preken hij wil luisteren.
Als je opbouwend bezig wilt zijn, beveel dan een preek aan, met uitleg waarom je die aanbeveelt.

DIA inmiddels een beetje kennende, is hij heus wel bereid om zo'n preek te beluisteren.

Zelf vond ik bijvoorbeeld de preken die @Flying Eagle aanbeval van ds AT Vergunst erg mooi!
Mooie reactie!
-
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:
-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Ben inmiddels aan deze preek begonnen DIA. Tot nu toe een goede preek. Als ik uitgeluisterd heb zal ik laten weten wat ik van het geheel vond.

Voor nu valt het normale stemgebruik en vrij normaal taalgebruik me positief op.
De preek van ds van de Kieft is een goede preek DIA.

Ernstig, eerlijk en ook Evangelie!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:
Forummer schreef:
-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Ben inmiddels aan deze preek begonnen DIA. Tot nu toe een goede preek. Als ik uitgeluisterd heb zal ik laten weten wat ik van het geheel vond.

Voor nu valt het normale stemgebruik en vrij normaal taalgebruik me positief op.
De preek van ds van de Kieft is een goede preek DIA.

Ernstig, eerlijk en ook Evangelie!
En een preek waarin eenzijdig alleen evangelie wordt gepreekt is geen preek.
Een preek waarin alleen de wet wordt gepreekt ook niet.
Een preek met alleen bevinding ook niet.
En enkel de schriftuur lezen ook niet. Ofwel enkel Schriftuurlijk ook niet.
De preek dient Schriftuurlijk en bevindelijk te zijn, met daarin de verkondiging van Wet en Evangelie.
Ik denk dat dan dit besluitende dat veel 'moderne' preken hier niet aan voldoen, niet dan?
Vat dit alstublieft niet op als kritiek die aanvallend is bedoeld, maar zo hebben wij het geleerd, en ik meen stellig dat dit naar de Schrift is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
Forummer schreef:
Forummer schreef:
-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Ben inmiddels aan deze preek begonnen DIA. Tot nu toe een goede preek. Als ik uitgeluisterd heb zal ik laten weten wat ik van het geheel vond.

Voor nu valt het normale stemgebruik en vrij normaal taalgebruik me positief op.
De preek van ds van de Kieft is een goede preek DIA.

Ernstig, eerlijk en ook Evangelie!
En een preek waarin eenzijdig alleen evangelie wordt gepreekt is geen preek.
Een preek waarin alleen de wet wordt gepreekt ook niet.
Een preek met alleen bevinding ook niet.
En enkel de schriftuur lezen ook niet. Ofwel enkel Schriftuurlijk ook niet.
De preek dient Schriftuurlijk en bevindelijk te zijn, met daarin de verkondiging van Wet en Evangelie.
Ik denk dat dan dit besluitende dat veel 'moderne' preken hier niet aan voldoen, niet dan?
Vat dit alstublieft niet op als kritiek die aanvallend is bedoeld, maar zo hebben wij het geleerd, en ik meen stellig dat dit naar de Schrift is.
Ik zie het zeker niet als aanval DIA. Ik weet dat het in liefde gezegd wordt.

Ik ben het met je eens, behalve dat de 'moderne' preken hier niet aan zouden voldoen. Ik hoor écht genoeg moderne preken in hedendaagse taal waarin dit allemaal aanwezig is.

Ik begrijp wel dat het wat moeilijker kan zijn om een preek in hedendaagse taal te luisteren, als je dat niet zo gewend bent. Ik zou zeggen, luister eens een preek van ds. van Binsbergen (HHK) die kan het zo mooi eenvoudig zeggen, terwijl toch echt alles erin zit. Of ds van Vugt (HHK).

Maar misschien begrijp ik je niet goed, en bedoel je iets anders met 'moderne' preken. Dan hoor ik het graag.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:
Ik zie het zeker niet als aanval DIA. Ik weet dat het in liefde gezegd wordt.

Ik ben het met je eens, behalve dat de 'moderne' preken hier niet aan zouden voldoen. Ik hoor écht genoeg moderne preken in hedendaagse taal waarin dit allemaal aanwezig is.

Ik begrijp wel dat het wat moeilijker kan zijn om een preek in hedendaagse taal te luisteren, als je dat niet zo gewend bent. Ik zou zeggen, luister eens een preek van ds. van Binsbergen (HHK) die kan het zo mooi eenvoudig zeggen, terwijl toch echt alles erin zit. Of ds van Vugt (HHK).

Maar misschien begrijp ik je niet goed, en bedoel je iets anders met 'moderne' preken. Dan hoor ik het graag.
ik heb 'moderne' preken niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. Anders zou je dat kunnen lezen alsof er geen goede preken meer zouden zijn. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Liever niet verder vragen want het hele forum weet wel wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ten slotte, als voorbereiding op de zondag, een preek van ds. Venema.


https://www.youtube.com/watch?v=BtGkLd9z5g8
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

't Is nog een beetje vroeg in het jaar, maar ik hoorde vandaag een preek over Lukas 2:14 van wijlen Prof C Graafland. Erg de moeite waard: http://www.omsheerenhuis.nl/diverse/dow ... racht-1984
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Ds. C.P. de Boer.
Beth-El kerk Sliedrecht
Tekst:
Openbaring 13 : 8

Thema:
De troost van de verkiezing
1 Aangevochten troost
2 Gefundeerde troost
3 Beproefde troost

Hij is fijn om via koptelefoon naar hem te luisteren, prettige preekstem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

Wijlen ds. C. vd Berg uit Ouddorp. Een preek over Stefanus, gehouden in Scherpenisse. Wat een enorm prekenarchief hebben ze daar overigens. Aanbevolen!

We luisteren als gezin doordeweeks altijd een preek. Wat een verademing, zo'n prediking.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: We luisteren als gezin doordeweeks altijd een preek. Wat een verademing, zo'n prediking.
Wat een mooi gebruik! Luister je dan een hele dienst of alleen echt de preek (i.v.m. tijd)? Ik ga het hier eens opperen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

:tilt
Mara schreef:Ds. C.P. de Boer.
Beth-El kerk Sliedrecht
Tekst:
Openbaring 13 : 8

Thema:
De troost van de verkiezing
1 Aangevochten troost
2 Gefundeerde troost
3 Beproefde troost

Hij is fijn om via koptelefoon naar hem te luisteren, prettige preekstem.
Vandaag geluisterd in de auto, een mooie preek, ontdekkend, veroordelend en alleen maar wijzen naar Christus. Geen makkelijk Bijbelboek maar er wordt goed uitgelegd hoe we deze verzen moeten verstaan. Het boek Openbaring is nog wel eens aanleiding voor allerlei soorten theorieën.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef: We luisteren als gezin doordeweeks altijd een preek. Wat een verademing, zo'n prediking.
Wat een mooi gebruik! Luister je dan een hele dienst of alleen echt de preek (i.v.m. tijd)? Ik ga het hier eens opperen.
Inderdaad alleen de preek. Dus meestal tussen 45 en 60 minuten. Ik hou ook niet van meebidden met een gebed van 10 jaar terug.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Wijlen ds. C. vd Berg uit Ouddorp. Een preek over Stefanus, gehouden in Scherpenisse. Wat een enorm prekenarchief hebben ze daar overigens. Aanbevolen!

We luisteren als gezin doordeweeks altijd een preek. Wat een verademing, zo'n prediking.
Prachtige preken inderdaad. Zo eenvoudig dat de jongsten het kunnen volgen en tegelijkertijd zo doorspekt van Godsvreze dat je als ouderen les op les ontvangt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef:
Ad Anker schreef: We luisteren als gezin doordeweeks altijd een preek. Wat een verademing, zo'n prediking.
Wat een mooi gebruik! Luister je dan een hele dienst of alleen echt de preek (i.v.m. tijd)? Ik ga het hier eens opperen.
Inderdaad alleen de preek. Dus meestal tussen 45 en 60 minuten. Ik hou ook niet van meebidden met een gebed van 10 jaar terug.
Er zijn mensen die zich afvragen, waar ik nooit bij stil had gestaan,
of het goed is, om een stem die op aarde zwijgt nog te beluisteren via een geluidsdrager.
Als we een preek horen van 20 jaar terug, en we horen de gemeente zingen,
dan zullen er veel stemmen bij zijn die nu in de eeuwigheid zijn.
Nog niet zo lang geleden kregen we daar gedachten over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie