Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

ejvl schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind dat echt overdreven. De kerk is een plaats waar we eerbied dienen te hebben. Dat mag heus plechtig zijn. Dat pubers dat raar of vreemd vinden zegt meer over henzelf dan over de ouderling of dominee van dienst.

Ik vind het niet normaal om dáárover je al druk te maken. Is dat tegenwoordig al een reden om van kerk te wisselen???
Eerbied en plechtigheid hebben naar mijn weten niets van doen met oud taalgebruik.
Exact. Je kunt ook in hedendaagse taal je eerbied uitdrukken.
Wellicht is ouderwetsch verheven taalgebruik wel fijn voor degenen die hechten aan klankherkenning.

Om dat in deze tegenwoordige tijd nog te gebruiken komt op mij meestal een beetje gemaakt over, alhoewel er wel zijn waarbij je voelt dat het onderdeel is van hun eerbied. Maar dat betekent niet dat daarom iedereen het moet doen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Chrisje72 »

Als klein kind dacht ik dat gemeenschappelijk "lang" betekende. Ik kende het woord niet, en als ik het hoorde volgde er altijd een (m. i. ) lang gebed
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door CvdW »

:)

U zult het vast niet meer herinneren. In het gebed werd aan God vertelt hoe Hij een mens moet bekeren.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

CvdW schreef::)

U zult het vast niet meer herinneren. In het gebed werd aan God vertelt hoe Hij een mens moet bekeren.
Dat betwijfel ik. Er zijn wel predikanten die heel enthousiast en vooral uitvoerig vertellen hoe God dat volgens hen doet. Maar dat is niet hetzelfde als het uitdelen van opdrachten.

Overigens is het mijns inziens onbeleefd om iemand die bij uitstek deskundig is te vertellen hoe hij zijn bezigheden inricht, maar kennelijk gelden voor sommige dominees ten opzichte van God andere normen.

In het gewone intermenselijke verkeer is het in ieder geval nogal onbeschoft, in mijn beleving. Het is mij nooit duidelijk geworden op grond waarvan bepaalde dominees daar bij de Almachtige geen probleem mee hebben.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Overigens is het mijns inziens onbeleefd om iemand die bij uitstek deskundig is te vertellen hoe hij zijn bezigheden inricht.
Wellicht is het nuttig om dat te bedenken bij het becommentatieren van predikanten.

Overigen ben ik het eens dat een uitgebreide behandeling van de leer der bekering, niet in het gebed thuishoort.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Zeker. Je kunt je beter beperken tot de verbeterpunten, inderdaad. Wat de eerste zin betreft, want ik zie nu dat je je bericht aanvulde.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:Ik heb soms het idee dat mensen nu veel meer op het uiterlijke letten. De stijl moet aanspreken, we moeten het verstandelijk kunnen beredeneren. Dat gaat echt niet altijd door iedereen als is die professor in de theologie. Ik ben toch anders luisteren gewend. Ik luister niet zozeer naar de stijl, naar de bewoordingen, maar ik luister of de preek ontdekkend is, of de preek iets verklaard. Dat kan ook met een spraakgebrek of zelf met een kromme zin. Ik merk vaker op dat we mooie redes hier vaak ook als een 'mooie preek' betitelen. Ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren.
Tegelijk, DIA, is het de vraag of uw manier van luisteren wél goed is. U schrijft dat u luistert of de preek ontdekkend is, of iets verklaart. Ook u luistert dan als fijnproever, zullen we maar even zeggen - net als DDD, ook al let die op andere dingen dan u.
Misschien zouden we meer gewoon simpelweg het hoofd moeten buigen als het Woord Gods klinkt, wanneer Christus ons wordt voorgesteld. Volgens mij is de vrucht voor hen die dat beoefenen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:Ik heb soms het idee dat mensen nu veel meer op het uiterlijke letten. De stijl moet aanspreken, we moeten het verstandelijk kunnen beredeneren. Dat gaat echt niet altijd door iedereen als is die professor in de theologie. Ik ben toch anders luisteren gewend. Ik luister niet zozeer naar de stijl, naar de bewoordingen, maar ik luister of de preek ontdekkend is, of de preek iets verklaard. Dat kan ook met een spraakgebrek of zelf met een kromme zin. Ik merk vaker op dat we mooie redes hier vaak ook als een 'mooie preek' betitelen. Ik denk niet dat we zo naar een preek moeten luisteren.
Tegelijk, DIA, is het de vraag of uw manier van luisteren wél goed is. U schrijft dat u luistert of de preek ontdekkend is, of iets verklaart. Ook u luistert dan als fijnproever, zullen we maar even zeggen - net als DDD, ook al let die op andere dingen dan u.
Misschien zouden we meer gewoon simpelweg het hoofd moeten buigen als het Woord Gods klinkt, wanneer Christus ons wordt voorgesteld. Volgens mij is de vrucht voor hen die dat beoefenen.
Ik let nergens op, en pakt het niet, dan kan ik twee dingen doen: ligt het aan de preek, dan nog een preek van dezelfde prediker, en zit er dan nog niet wat in, tja... luister ik dan niet goed? Ik heb dat ooit wel eens gehad, maar niet dat ik kritisch luisterde, maar een beetje bevooroordeeld. Mijn ervaring is ook, dat als je bevooroordeeld luistert, dat je er dan helemaal geen boodschap in vindt. Daar ben ik ooit op terechtgewezen door een vriend, en wat was ik daar blij om. Ik heb later heel veel geluisterd naar betreffende predikant waar ik de eerste keer bevooroordeeld, ofwel zonder hoop naar luisterde. Ik zal geen naam noemen, maar op dit forum heb ik de naam van die prediker al vaak genoemd vanwege de leerrijke en bevindelijke preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef: Ik let nergens op, en pakt het niet, dan kan ik twee dingen doen: ligt het aan de preek, dan nog een preek van dezelfde prediker, en zit er dan nog niet wat in, tja... luister ik dan niet goed? Ik heb dat ooit wel eens gehad, maar niet dat ik kritisch luisterde, maar een beetje bevooroordeeld. Mijn ervaring is ook, dat als je bevooroordeeld luistert, dat je er dan helemaal geen boodschap in vindt. Daar ben ik ooit op terechtgewezen door een vriend, en wat was ik daar blij om. Ik heb later heel veel geluisterd naar betreffende predikant waar ik de eerste keer bevooroordeeld, ofwel zonder hoop naar luisterde. Ik zal geen naam noemen, maar op dit forum heb ik de naam van die prediker al vaak genoemd vanwege de leerrijke en bevindelijke preken.
Ik zat te denken aan de manier van luisteren die die jongen had, uit het stukje van de GG Lelystad dat Bezorgd vandaag aanhaalde in het topic "Gelezen, gedacht, gehoord...". Misschien bedoelt u hetzelfde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Een heel leerzame preek, even afgezien nog van het bevindelijke.
De kleinste dieren van deze aarde tot een voorbeeld voor ons, voor u en voor mij.
Ds. Verschuure behandeld in een serie preken deze kleinste dieren.
De preek van zondagmorgen:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21866
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Ben inmiddels aan deze preek begonnen DIA. Tot nu toe een goede preek. Als ik uitgeluisterd heb zal ik laten weten wat ik van het geheel vond.

Voor nu valt het normale stemgebruik en vrij normaal taalgebruik me positief op.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:
-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Ben inmiddels aan deze preek begonnen DIA. Tot nu toe een goede preek. Als ik uitgeluisterd heb zal ik laten weten wat ik van het geheel vond.

Voor nu valt het normale stemgebruik en vrij normaal taalgebruik me positief op.
Tja, daar kunnen sommige GG-predikanten nog een puntje aan zuigen. :slurp
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:
-DIA- schreef:Vanavond hoorde ik een ontdekkende preek, En ik denk dat we het er geen van allen mee eens zijn. Mezelf moet ik ook insluiten, maar ik zeg wel dat het de waarheid is. Ik hoop dat we er zin in krijgen om deze preek eens ernstig te beluisteren. Ik dacht zo net even, een preek, zo dicht bij mijn woning uitgesproken, en er niets van gehoord. De preek is niet naar de mens, maar om zo te zeggen wel voor de mens. Voor de grootste der zondaren zelfs. Maar niet voor mensen die in zichzelf zo vroom zijn. Die zullen niet luisteren of het afkeuren.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 6460001002
Ben inmiddels aan deze preek begonnen DIA. Tot nu toe een goede preek. Als ik uitgeluisterd heb zal ik laten weten wat ik van het geheel vond.

Voor nu valt het normale stemgebruik en vrij normaal taalgebruik me positief op.
Tja, daar kunnen sommige GG-predikanten nog een puntje aan zuigen. :slurp
Ik denk niet dat we nu nog in termen van kerkverbanden moeten spreken. Een kerkverband is meer een organisatorische eenheid. De kerk waarin de Kerk zich openbaart is verbroken als beenderen aan de mond van het graf. Het is daarom goed om over kerkmuren heen te kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Voor jou lijkt het mij vooral goed om binnen de kerkmuren rond te kijken.

Er staat trouwens nog een vraag open over de preek die jij aanraadde: wat daarin voor jou leerzaam of onderwijzend was. Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Ik kon niets bedenken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
-DIA- schreef:Ik denk niet dat we nu nog in termen van kerkverbanden moeten spreken. Een kerkverband is meer een organisatorische eenheid. De kerk waarin de Kerk zich openbaart is verbroken als beenderen aan de mond van het graf. Het is daarom goed om over kerkmuren heen te kijken.
Voor jou lijkt het mij vooral goed om binnen de kerkmuren rond te kijken.
Inderdaad. Ik stel voor dat @DIA op alfabetische volgorde elke maand een preek gaat beluisteren van de predikanten binnen de GG. Ik doe dan ook mee. We kunnen ze eventueel hier ook bespreken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie