Getuigenis van geloof

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door memento »

Auto schreef:Ik kan het hier wel mee eens zijn. Toch de vraag, hoe kan het dat als jongeren in een gemeente bewust de Heere zoeken en in de prediking er heel veel gegeven wordt, maar vervolgens toch de gemeente verlaten en naar een andere kerk gaan (niet om de prediking omdat die gelijk is aan de gemeente waar ze uit komen) omdat daar meer jeugd is en gelijkgestemd?

Een andere vraag: hoe komt het dat een groep jeugd enthousiast in een gemeente zit, overtuigd belijdenis aflegt, overtuigd Avondmaal viert en dan blijkt jaren later dat ze nadat ze getrouwd zijn toch van de kerk afgeraakt zijn?
De gemeente waar ik lid ben voor ogen hebbend, herken ik dit niet echt. Kerkverandering om die reden is daar redelijk zeldzaam.

Maar helaas komt wat je noemt soms voor. Ik denk dat we dan toch eens de vraag moeten stellen: Hoe komt dat? Wordt er wel op een goede manier over bekering gedacht en gesproken? Of is het slechts oppervlakkig (een verkapt: ik kies ervoor)?

Verder: De kerkgeschiedenis (Calvijn bv) en ook de Heere Jezus zelf leren ons, dat waar koren groeit er ook tijdgeloof zal zijn. Waar het ware geloof daadwerkelijk schittert in de gemeente, zal de duivel dit ook proberen na te bootsen. Hoewel een diep-ernstige zaak is dat dit gebeurt (het gaat om het eeuwig zielenheil van mensen!), acht ik dit een gezonde gang van zaken. Het zou gekker zijn, als de duivel het ware geloof in onze gemeente niet meer als gevaar zou zien, en dus het de moeite niet meer waard vind het na te maken...

Maargoed, dat er soms misstanden voorkomen, ontslaan ons niet om de vragen te stellen die ik in mijn vorige post stelde.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Gian »

memento schreef: Ik denk dat HeartCry (de goede lezingen even negerend) verwerpelijk is, maar het houdt onze eigen kerkelijke praktijk wel een spiegel voor. Want in veel gemeenten is het aantal jongeren wat serieus de Heere zoekt verdrietig weinig. Laten we onszelf maar eerlijk de vraag stellen: Hoe komt dat? We kunnen ons verschuilen achter zware dogmatische woorden, of oordeelsprofetiën, maar daarmee neem je het probleem niet echt serieus. Zeker omdat er gelukkig ook gemeenten zijn, waarin wel het overgrote deel van de jongeren serieus betrokken is op de dienst van de Heere.
Betrokken op de dienst van de Heere komt nogal algemeen over. Op de jeugdvereniging vroeger was iedereen betrokken, maar hoeveel hadden er een nieuw leven?
Ik vind je vraag een nieuw topic waard.
Zelf denk ik dat velen die de Heer leren kennen toch op termijn de kerk uitgaan om diverse redenen.
Jongeren uit ultra-rechtse kerken zie ik juist buiten de eigen kerken tot geloof komen. Die zijn meestal direct weg ook.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef: Ik denk dat HeartCry (de goede lezingen even negerend) verwerpelijk is, maar het houdt onze eigen kerkelijke praktijk wel een spiegel voor. Want in veel gemeenten is het aantal jongeren wat serieus de Heere zoekt verdrietig weinig. Laten we onszelf maar eerlijk de vraag stellen: Hoe komt dat? We kunnen ons verschuilen achter zware dogmatische woorden, of oordeelsprofetiën, maar daarmee neem je het probleem niet echt serieus. Zeker omdat er gelukkig ook gemeenten zijn, waarin wel het overgrote deel van de jongeren serieus betrokken is op de dienst van de Heere.
Betrokken op de dienst van de Heere komt nogal algemeen over. Op de jeugdvereniging vroeger was iedereen betrokken, maar hoeveel hadden er een nieuw leven?
Ik vind je vraag een nieuw topic waard.
Zelf denk ik dat velen die de Heer leren kennen toch op termijn de kerk uitgaan om diverse redenen.
Jongeren uit ultra-rechtse kerken zie ik juist buiten de eigen kerken tot geloof komen. Die zijn meestal direct weg ook.
Ik bedoelde met "betrokken op de dienst van de Heere" dat deze jongeren serieus op zoek zijn naar de Heere. Ik bedoel daarmee méér, dan alleen maar "in het spoor" lopen. Maar dat ze ook de persoonlijke noodzaak gevoelen, en daarmee worstelen. Een betrokkenheid die niet alleen uiterlijk of oppervlakkig is, maar ook "geestelijk" genoemd kan worden (zonder daarmee te zeggen, dat al die jongeren ware christenen zullen worden).

Ik ken genoeg gemeenten, die voluit bevindelijk-gereformeerd (niet: ultra-rechts) zijn, waarin grote groepen jongeren zo gezind zijn. Deze blijven de gemeente bijzonder trouw, is mijn ervaring. Juist omdat deze gemeenten er ook zijn, moeten we kritische vragen stellen als dat in onze gemeente niet zo is.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Democritus »

memento schreef:
Gian schreef:
memento schreef: Ik denk dat HeartCry (de goede lezingen even negerend) verwerpelijk is, maar het houdt onze eigen kerkelijke praktijk wel een spiegel voor. Want in veel gemeenten is het aantal jongeren wat serieus de Heere zoekt verdrietig weinig. Laten we onszelf maar eerlijk de vraag stellen: Hoe komt dat? We kunnen ons verschuilen achter zware dogmatische woorden, of oordeelsprofetiën, maar daarmee neem je het probleem niet echt serieus. Zeker omdat er gelukkig ook gemeenten zijn, waarin wel het overgrote deel van de jongeren serieus betrokken is op de dienst van de Heere.
Betrokken op de dienst van de Heere komt nogal algemeen over. Op de jeugdvereniging vroeger was iedereen betrokken, maar hoeveel hadden er een nieuw leven?
Ik vind je vraag een nieuw topic waard.
Zelf denk ik dat velen die de Heer leren kennen toch op termijn de kerk uitgaan om diverse redenen.
Jongeren uit ultra-rechtse kerken zie ik juist buiten de eigen kerken tot geloof komen. Die zijn meestal direct weg ook.
Ik bedoelde met "betrokken op de dienst van de Heere" dat deze jongeren serieus op zoek zijn naar de Heere. Ik bedoel daarmee méér, dan alleen maar "in het spoor" lopen. Maar dat ze ook de persoonlijke noodzaak gevoelen, en daarmee worstelen.

Ik ken genoeg gemeenten, die voluit bevindelijk-gereformeerd (niet: ultra-rechts) zijn, waarin grote groepen jongeren zo gezind zijn. Deze blijven de gemeente bijzonder trouw, is mijn ervaring. Juist omdat deze gemeenten er ook zijn, moeten we kritische vragen stellen als dat in onze gemeente niet zo is.
Elementen waar ik aan denk zijn:
- Aard van de prediking. Krijgen alle aspecten van het geloofsleven evenwichtig en in verhouding aandacht? Als dit zo is dan zal het lastigzijn om te zeggen ik mis dit of dat is overge-accentueerd.
- Voortgaande studie van een predikant. Merkt de gemeente dat er steeds nieuwe schatten opgediept en verdiept worden of wordt de prediking voorspelbaar. Is de prediking verrassend (exegese), overtuigend (appél), doorleefd en fris?
- Houding van de ambtsdragers. Merkt de gemeente dat predikant en overige ambstdragers maar één doel hebben namelijk het opbouwen (groeien in geloof en het toevoegen van nieuwe leden) van het lichaam van Christus. Dat jong en oud voelen, merken en zien dat de mannenbroeders naast en in de gemeente staan. Er aandacht en oor is...ook voor kritische vragen. Overigens geloof ik dat dan ook de jongeren bereid zijn om zich onder een dergelijke raad der kerk te stellen. Omdat ze weten dat de grootste wens is om de gemeente leden tot Christus te brengen en verder te helpen op de weg met Hem.
- Houding van de gemeente. Is er een geest van kritiek en partijschap of zoeken we oprecht het beste voor de ander (praktisch en geestelijk). Denken we eerst het goede van en voor de ander of proberen we gelijk als op een schaaltje van rechtzinnigheid (rechts) dan wel bekrompenheid (links) te wegen. Wat is de betrokkenheid van de gemeente met haar herder en leraar? Is de gemeente biddend bezig met de voorbereiding van de preek ofdat de dienaar wijsheid en inzicht mag krijgen. Of consumeren we alleen maar?

Mijn ervaring is dat als dergelijke zaken functioneren dan wordt je wekelijks gevoed en heb je niet de neiging om bij het gras van de buurman te gaan kijken.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Gian »

memento schreef: Ik bedoelde met "betrokken op de dienst van de Heere" dat deze jongeren serieus op zoek zijn naar de Heere. Ik bedoel daarmee méér, dan alleen maar "in het spoor" lopen. Maar dat ze ook de persoonlijke noodzaak gevoelen, en daarmee worstelen. Een betrokkenheid die niet alleen uiterlijk of oppervlakkig is, maar ook "geestelijk" genoemd kan worden (zonder daarmee te zeggen, dat al die jongeren ware christenen zullen worden).
Ik ben blij als jongeren betrokken zijn. Toch klinkt dit erg grijs. In de bijbel vind ik geen betrokken mensen die zochten maar nog niet gevonden hadden terwijl ze onder het Evangelie verkeerden.
Als mensen betrokken zijn is dit vanuit het vlees of vanuit de Geest. In het eerste geval moeten ze hun 'betrokkenheid' verliezen om niets over te houden, in het tweede geval is men een kind van God.
Moet een net kerkmens niet veel meer verliezen dan een heiden om tot het eenvoudig geloof te komen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door jvdg »

Gian schreef: Moet een net kerkmens niet veel meer verliezen dan een heiden om tot het eenvoudig geloof te komen?
Ach, je kent de uitspraak: Een heiden bekeren is een christelijk werk, maar een christen bekeren is een heidens werk.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef: Ik bedoelde met "betrokken op de dienst van de Heere" dat deze jongeren serieus op zoek zijn naar de Heere. Ik bedoel daarmee méér, dan alleen maar "in het spoor" lopen. Maar dat ze ook de persoonlijke noodzaak gevoelen, en daarmee worstelen. Een betrokkenheid die niet alleen uiterlijk of oppervlakkig is, maar ook "geestelijk" genoemd kan worden (zonder daarmee te zeggen, dat al die jongeren ware christenen zullen worden).
Ik ben blij als jongeren betrokken zijn. Toch klinkt dit erg grijs. In de bijbel vind ik geen betrokken mensen die zochten maar nog niet gevonden hadden terwijl ze onder het Evangelie verkeerden.
Als mensen betrokken zijn is dit vanuit het vlees of vanuit de Geest. In het eerste geval moeten ze hun 'betrokkenheid' verliezen om niets over te houden, in het tweede geval is men een kind van God.
Moet een net kerkmens niet veel meer verliezen dan een heiden om tot het eenvoudig geloof te komen?
Theoretisch heb je gelijk hoor. Alleen, daar had ik het niet over. Ik had het over een geestelijk klimaat, waarbij de vragen rondom de eigen zaligheid leven. Hoewel dit niet bij een ieder tot een (iig voor buitenstaanders zichtbaar) waar geloof leidt, is mijn ervaring dat zo'n geestelijk klimaat tot vele bekeringen leidt. God zegent het gebruik van de middelen, en het zoeken naar Hem.

Daarom: Als het in onze gemeente niet gewoon is, dat jongeren hun ziel serieus nemen en de Heere zoeken, dan mogen we de situatie van onze gemeente wel eens kritisch bevragen:
1. Is in onze gemeente duidelijk, dat de Heere ook jongeren bekeerd? Wordt het in de prediking benoemd dat het Gods normale weg is om jongeren te bekeren in plaats van oude mensen (zie de Bijbelse voorbeelden)? Gaan er jong-volwassenen aan het avondmaal? Of zijn er geen bekeerde jongeren in de gemeente, en is de jongste avondmaalsganger 40+?
2. Is in onze gemeente duidelijk, dat het dienen van de Heere een liefde-dienst is. Wordt die hartelijke vreugde die de ziel ervaart in de omgang met God beleefd en gepredikt, of ligt de nadruk op alles wat niet meer mag en voeren de negatieve belevingen (die er ook bijhoren) de hoofdtoon? Is zoals er gesproken wordt over bevinding jaloersmakend?
3. Zijn Gods kinderen in de gemeente, en zoals er over Gods kinderen gesproken wordt in oa de prediking, gewone mensen, of bijzondere mensen? Waar Gods kinderen bijzondere mensen zijn, zal een jongere al snel denken: Dat is voor mij niet bereikbaar. Ja, misschien zelfs wel: Dat hoeft van mij niet, ik hou niet van bijzondere mensen.
Gebruikersavatar
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 jun 2011, 12:08

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Arjan »

Gian schreef:
Ik ben blij als jongeren betrokken zijn. Toch klinkt dit erg grijs. In de bijbel vind ik geen betrokken mensen die zochten maar nog niet gevonden hadden terwijl ze onder het Evangelie verkeerden.
Als mensen betrokken zijn is dit vanuit het vlees of vanuit de Geest. In het eerste geval moeten ze hun 'betrokkenheid' verliezen om niets over te houden, in het tweede geval is men een kind van God.
Moet een net kerkmens niet veel meer verliezen dan een heiden om tot het eenvoudig geloof te komen?
Hier is het echt belangrijk dat we duidelijk hebben wat er met betrokken bedoelt wordt. Betrokken in het kader van, ik lees de bijbel ga naar cat. en vereniging. Of dat er ook duidelijk vruchten gezien worden. Als ze zeggen, ik geloof en wil Jezus volgen! ik wil breken met de zonde. Ik wil naar de wet van God leven. Als je dat wilt, is dat ook zichtbaar. Dan praten we duidelijk over dat het uit de Geest komt. Die wil komt namelijk niet uit onszelf, wij zijn er namelijk op uit om God en onze naaste te haten! (zondag 2 v&a 5).
Volgens mij, is naar Gods wil willen leven iets goeds, en dat goede zijn wij alleen tot in staat als wij door de Geest opnieuw geboren zijn. (zondag 3 v&8).
Als iemand dit zegt en doet, is dat een vernieuwde wil, deze wil staat haaks op de wil van de menselijke aard. God haten en geloven kan namelijk niet tegelijkertijd! Die wil komt niet uit onszelf, God is het die dat werkt, zie ook: Filippensen 2: 13, Efeziërs 2:10 en Joh 15: 5-8 (kanttekeningen zijn verduidelijkend)
Natuurlijk zullen er ook hypocrieten tussen zitten, maar aangezien wij niet in het hart van de mensen kunnen kijken moeten wij gunstig over hen oordelen en spreken. DL III/IV art 15. uiteindelijk zullen ze "door de mand vallen", is het niet hier op aarde, dan wel voor Gods troon.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erasmiaan »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan.
De lezing van Ds Vreugdenhil staat er nu wel op : http://kijkdaar.jijdaar.nl/
't Is nog erger dan waar ik bang voor was...
Deze kritiek heb ik nog steeds, maar er staat nu toch wel een mooie meditatie van ds. Vreugdenhil in de Saambinder.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:
Erasmiaan schreef:'t Is nog erger dan waar ik bang voor was...
Deze kritiek heb ik nog steeds, maar er staat nu toch wel een mooie meditatie van ds. Vreugdenhil in de Saambinder.
Van harte mee eens!! Een hele goede meditatie.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door memento »

Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
Erasmiaan schreef:'t Is nog erger dan waar ik bang voor was...
Deze kritiek heb ik nog steeds, maar er staat nu toch wel een mooie meditatie van ds. Vreugdenhil in de Saambinder.
Van harte mee eens!! Een hele goede meditatie.
Wat een enthousiasme, ik ben helemaal nieuwsgierig geworden. Misschien wil iemand m hier even plaatsen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
Erasmiaan schreef:
Erasmiaan schreef:'t Is nog erger dan waar ik bang voor was...
Deze kritiek heb ik nog steeds, maar er staat nu toch wel een mooie meditatie van ds. Vreugdenhil in de Saambinder.
Van harte mee eens!! Een hele goede meditatie.
Wat een enthousiasme, ik ben helemaal nieuwsgierig geworden. Misschien wil iemand m hier even plaatsen.
Een stukje dan: ;)
Hebt u zo wel eens heerlijkheid in Hem mogen zien, in die lijdende en stervende Zaligmaker? Wie immers straks de witte steen uit de handen van God ontvangen zal, heeft door het geloof in dit leven al iets geleerd van de vrijspraak op grond van Christus' verdiensten. Weet u daar ook van? Dat u in het uur van uw veroordeling, toen u voor de heilige God niet bestaan kon in al uw schuld en zonden, het zicht mocht ontvangen op die witte keursteen? Toen u erkennen moest de zwarte steen verdiend te hebben. Heere, ik ben schuldig! Ik moet voor eeuwig veroordeeld worden!
Maar Christus kwam, die schuldovernemende Borg. En Hij opende uw oog ervoor dat Hij in de plaats van Zijn schuldig volk de zwarte steen ontving uit de handen van de Vader toen Hij veroordeeld werd en vervloekt.
En als de Heilige Geest ons oog daarvoor opent en de toepassing schenkt van die goddelijke vrijspraak om Christus' wil, wordt dat zo'n groot wonder, dat je met Paulus gaat uitroepen: "Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorene Gods."
Dan kun je weer voor God bestaan, gereinigd door Zijn bloed en geheiligd door Zijn Geest. De troost van die vrijspraak is echter hier nog maar ten dele. De troost is afhankelijk van de mate van het geloof. Maar straks zal ze ten volle zijn. Dan zal God Zijn volk ten volle rechtvaardigen voor het oog van de hele wereld.
Plaats reactie