Getuigenis van geloof

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Die presentator deed een oproep (iemand zei: het gaat toch niet zo makkelijk): "noem mij één voorbeeld uit het Nieuwe Testament waar ellendekennis voorafging aan bekering. Noem het dan, noem het dan!" Sorry, alleen dit soort oproepen (en dan nog los van de manier waarop) daarvan gaan de haren me al te berge. En dan zei iemand uit het publiek iets (over geestelijke zaken) en die presentator moest daar een grap over maken. Gevolg: heel de zaal hard lachen. Het was ook erg 'vet' volgens een jongere, dat hij tot geloof was gekomen. Aansluiten bij de jongeren: prima, maar dat soort turbotaal, daarvan voelen zelfs jongeren hopelijk toch wel aan dat het te ver gaat...?! Daarna ging men met z'n drieën bidden op het podium, Ten Brinke deed het gebed. Notabene met zijn handen in zijn zakken...! Daar word ik echt verontwaardigd van (zelfs de jongeren wisten nog eerbiedig hun handen te vouwen).
Geheel eens met Erasmiaan!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Die presentator deed een oproep (iemand zei: het gaat toch niet zo makkelijk): "noem mij één voorbeeld uit het Nieuwe Testament waar ellendekennis voorafging aan bekering. Noem het dan, noem het dan!" Sorry, alleen dit soort oproepen (en dan nog los van de manier waarop) daarvan gaan de haren me al te berge. En dan zei iemand uit het publiek iets (over geestelijke zaken) en die presentator moest daar een grap over maken. Gevolg: heel de zaal hard lachen. Het was ook erg 'vet' volgens een jongere, dat hij tot geloof was gekomen. Aansluiten bij de jongeren: prima, maar dat soort turbotaal, daarvan voelen zelfs jongeren hopelijk toch wel aan dat het te ver gaat...?! Daarna ging men met z'n drieën bidden op het podium, Ten Brinke deed het gebed. Notabene met zijn handen in zijn zakken...! Daar word ik echt verontwaardigd van (zelfs de jongeren wisten nog eerbiedig hun handen te vouwen).
Geheel eens met Erasmiaan!
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat dit op "onze" jeugd zo'n invloed schijnt te hebben. Dit is gewoon schoppen tegen de Bijbelse gereformeerde leer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door albion »

huisman schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Die presentator deed een oproep (iemand zei: het gaat toch niet zo makkelijk): "noem mij één voorbeeld uit het Nieuwe Testament waar ellendekennis voorafging aan bekering. Noem het dan, noem het dan!" Sorry, alleen dit soort oproepen (en dan nog los van de manier waarop) daarvan gaan de haren me al te berge. En dan zei iemand uit het publiek iets (over geestelijke zaken) en die presentator moest daar een grap over maken. Gevolg: heel de zaal hard lachen. Het was ook erg 'vet' volgens een jongere, dat hij tot geloof was gekomen. Aansluiten bij de jongeren: prima, maar dat soort turbotaal, daarvan voelen zelfs jongeren hopelijk toch wel aan dat het te ver gaat...?! Daarna ging men met z'n drieën bidden op het podium, Ten Brinke deed het gebed. Notabene met zijn handen in zijn zakken...! Daar word ik echt verontwaardigd van (zelfs de jongeren wisten nog eerbiedig hun handen te vouwen).
Geheel eens met Erasmiaan!
Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat dit op "onze" jeugd zo'n invloed schijnt te hebben. Dit is gewoon schoppen tegen de Bijbelse gereformeerde leer.
En het gaat erin als zoete koek.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door refo »

Ik heb Jurjen ten Brinke een keer in Raron in Zwitserland gehoord. Ik heb daar hele goede herinneringen aan.
Ik raak dan ook niet van streek van een vermeende remonstrantse uitdrukking, dat scheelt een stuk.

Ik herinner me dat hij het in zijn preek precies over mij had. Dat trof me enorm.
In diezelfde preek had hij het daar nog over. Tijdens de bijbelstudie doordeweek in Amsterdam zei een Afrikaanse vrouw tegen hem: Jurjen, ik snap het niet. Iedere zondag lijkt het net of jij weet wat mij deze week heeft beziggehouden of verkeerd heb gedaan of wat ook. Een andere, Indische, vrouw viel haar bij: dat heb ik ook! Maar hoe kan dat? Hebben we dan dezelfde gedachten en problemen en zonden?
Het bleek dat die toch nog verschilden.

Jurjen legde die vrouwen (en ons in Raron dus ook) uit hoe dat kan. Hij zoekt zorgvuldig een tekst, een thema in Gods Woord. Hij vraagt God daar om licht over. Zo ontstaat de preek. Maar door de verlichting van God Geest mag ik dan die woorden spreken die de biddende en zondige gemeente nodig heeft. Want ik, Jurjen, kan dat natuurlijk niet weten, maar God weet dat wel. En Hij leidt de woorden dan zo door de preek dat ze precies op de plaats mogen vallen. Dat is namelijk het werk van de Heilige Geest.

Het is dus best mogelijk dat er op die lezig van Jijdaar wat dingen gezegd zijn die een gergemmer onwelgevallig zijn (dat is overigens al heel snel, trouwens. 't Is niet gau goe) maar houdt dat wel even in je achterhoofd: Jurjen is zich zeer bewust dat hij zelf niets kan. Hij is zich zeer bewust dat hij een Zender heeft. Hij brengt het evangelie evenwel op zijn eigen manier. De manier waarop hij weet dat hij 'succes' heeft. Dat wil zeggen: waarin de Geest kennelijk mee mag komen.

Uiteindelijk zijn we allemaal uit op één ding: dat die jongeren die daar luisterden zich zouden bekeren. Tot God. En wie zich stoort aan de vorm alleen al, zal daar geen deel aan hebben. Hij gaat om met hoeren en tollenaren en eet met hen!!

Ik weet dat we in 1618/19 een geschil hadden met de Remonstranten. Die meenden dat de mens een grote rol speelt in het zalig worden. Dat klopt uiteraard niet. Maar dat wil niet zeggen dat we dan tegen elkaar moeten gaan zeggen dat het slechts verkiezende liefde is. Want ook dat klopt niet. Althans, niet in de verkondiging. Want, hoe waar ook als dogma, dat haalt alle pit uit de preek.

Ergens op dit forum staat een stukje preek van ds Koster. Daarin kun je precies zien wat er dan overblijft: enerzijds een grote groep onbkeerden, die er maar veel om moeten vragen. En aan de andere kant een volk, dat door genade mag weten. Etc. Maar dat is de opdracht van de grote Zender niet! Om dat verschil te benadrukken. Want voor God zit er maar één soort mensen in de kerk: zondaren en nog eens zondaren. Die allemaal Christus nodig hebben. Al-le-maal.
En dat ontbreekt bij preken met die onderscheidingen. De vermeende onbekeerden hebben Christus niet nodig, want de Geest moet ze nog aan de zonden ontdekken. En de wel bekeerden hebben Hem eigenlijk slechts nodig als een Bekroning van een weg in woorden. Maar het gaat dan toch al over wedergeborenen. En een ieder weet: 't kan donker zijn, maar vroeg of laat komt het goed.

Jurjen kan van ons leren dat het wel eens wat ernstiger mag, wat stemmiger.
Maar van hem kunnen we leren hoe je genade aanbiedt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door Luther »

Mooi, refo, maar ik had het over Jurrien ten Brinke en niet over zijn neef Jurjen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door Zita »

Luther schreef:Mooi, refo, maar ik had het over Jurrien ten Brinke en niet over zijn neef Jurjen.
Is Jurrien de predikant? Er is een vrij jeugdige ds Ten Brinke, J.J. geloof ik.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door Jongere »

Luther schreef:Mooi, refo, maar ik had het over Jurrien ten Brinke en niet over zijn neef Jurjen.
Ik was aanvankelijk ook in de veronderstelling dat het hier over Jurjen ging. Voor zijn werk heb ik erg veel waardering.

Jurrien ken ik eigenlijk helemaal niet?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef:
Luther schreef:Mooi, refo, maar ik had het over Jurrien ten Brinke en niet over zijn neef Jurjen.
Ik was aanvankelijk ook in de veronderstelling dat het hier over Jurjen ging. Voor zijn werk heb ik erg veel waardering.

Jurrien ken ik eigenlijk helemaal niet?

Ik dacht ook dat het over Jurjen ging. De voorganger uit Amsterdam : http://www.hoopvoornoord.nl
De lezing heb ik verder niet beluisterd dus het verbaasde mij ook wel. Maar blijkbaar spreekt zijn neef dus ook ?
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door Oude-Waarheid »

Wilhelm schreef:
Jongere schreef:
Luther schreef:Mooi, refo, maar ik had het over Jurrien ten Brinke en niet over zijn neef Jurjen.
Ik was aanvankelijk ook in de veronderstelling dat het hier over Jurjen ging. Voor zijn werk heb ik erg veel waardering.

Jurrien ken ik eigenlijk helemaal niet?

Ik dacht ook dat het over Jurjen ging. De voorganger uit Amsterdam : http://www.hoopvoornoord.nl
De lezing heb ik verder niet beluisterd dus het verbaasde mij ook wel. Maar blijkbaar spreekt zijn neef dus ook ?
Zijn neef is Arjen ten Brinke en woont en werkt in den Haag
En een andere neef is Jurrien ten Brinke die werkt voor de HGJB
stedeling
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2009, 21:34

Re: Getuigenis van geloof (uit: Preken beluisteren)

Bericht door stedeling »

Wie kan mij vertellen waarom tegenwoordig zoveel mensen het buitenshuis/kerk moeten zoeken om diepe indrukken te krijgen/ getroffen te worden etc.?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan.

De lezing van Ds Vreugdenhil staat er nu wel op : http://kijkdaar.jijdaar.nl/
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan.
De lezing van Ds Vreugdenhil staat er nu wel op : http://kijkdaar.jijdaar.nl/
't Is nog erger dan waar ik bang voor was...
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Die live video stream gaat nog sneller dan ik denk! ;)
Prachtige lezing op http://kijkdaar.jijdaar.nl/ van Ds. C.G. Vreugdenhil.
Na de pauze de vragenbeantwoording.
Ik zie hem niet staan.
De lezing van Ds Vreugdenhil staat er nu wel op : http://kijkdaar.jijdaar.nl/
't Is nog erger dan waar ik bang voor was...

Heb je de lezing nu al beluisterd dan?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Ik zie hem niet staan.
De lezing van Ds Vreugdenhil staat er nu wel op : http://kijkdaar.jijdaar.nl/
't Is nog erger dan waar ik bang voor was...
Heb je de lezing nu al beluisterd dan?
Hij staat er al wat langer op dan dat jij het aangaf. Maar om eerlijk te zijn: ik ben gestopt met luisteren.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:De lezing van Ds Vreugdenhil staat er nu wel op : http://kijkdaar.jijdaar.nl/
't Is nog erger dan waar ik bang voor was...
Heb je de lezing nu al beluisterd dan?
Hij staat er al wat langer op dan dat jij het aangaf. Maar om eerlijk te zijn: ik ben gestopt met luisteren.

Maar dan kun je toch ook geen mening geven? Of heb je iets concreets?
Plaats reactie