Getuigenis van geloof

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Jongere schreef:
Luther schreef:Vandaag in het ND:

Reinildis van Ditzhuyzen (etiquettekenner) gaat
binnenkort naar de kerk. ‘Ik was op
een zondag in Sint-Maartensdijk op
Tholen. Daar zag ik allemaal keurige
mensen op straat lopen, gekleed
alsof ze naar een receptie gingen. De
vrouwen zagen er beeldig uit met
hun hoeden op. De mannen droegen
allemaal een pak. ‘‘Ze gaan naar de
kerk’’, zei mijn reisgenoot. ‘‘Daar wil
ik heen’’, reageerde ik. Maar dat kon
niet, omdat ik op dat moment een
spijkerbroek droeg. ‘‘Dan word je
niet toegelaten.’’ Ik vond het
fantastisch. Zo ging het eeuwen
geleden ook. Ik ga er binnenkort
weer heen, goed gekleed, zodat ik
naar binnen mag.’
Het spijt me, maar ik weet niet of ik dit stukje geweldig vind.

Een etiquettekenner wordt dol enthousiast van de kerk omdat het eeuwen geleden ook zo ging.
Ik vind het eerder een droevig stukje. Een etiquettekenner wordt weerhouden van de kerk omdat ze een spijkerbroek draagt. Naar de kerk! Dan hoor je vanzelf wel of je de volgende keer dat je komt beter iets anders aan kunt trekken.
Ja jammer, dat ze daardoor weerhouden wordt. De wereld snapt niets van deze kledingcode. Waarom haar niet hartelijk binnengenood ? Doet me denken aan die jongen die zomaar kwam schuilen in een kerk, dacht dat het een r.k. kerk was. Lang onverzorgd haar, shabby kleding. Hij bleef komen, werd gegrepen door het Woord. Er begonnen een paar mensen te sputteren, over het feit dat die jongen er zo uit zag. Ach, zei de dominee, die staart in zn haar gaat er nog wel eens af. Twee weken later schoof een keurige jongeman in de achterste bank, hij werd niet herkend :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Gian »

memento schreef: Persoonlijk vind ik het psychisch ongezond gedrag, wanneer mensen de neiging hebben hun bekering tot in de details gemakkelijk voor een groot publiek uit de doeken te doen. Zulke dingen zijn - als het goed is - uiterst teer. Net als het ongepast is, om de intieme omgang tussen man en vrouw breed publiek uit te meten, zo is dat ook zo als het gaat om de intieme omgang met God.
Is deze vergelijking wel juist? Als je deze vergelijking wil gebruiken, de man-vrouw verhouding wordt in de bijbel gebruikt in relatie tot Chistus (mannelijk-gevende) en de Gemeente (vrouwelijk-ontvangende).

Daarbij mis ik in deze discussie dat het een bijbelse opdracht is om rekenschap af te leggen van ons geloof.

1 Petrus 3:15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef: Persoonlijk vind ik het psychisch ongezond gedrag, wanneer mensen de neiging hebben hun bekering tot in de details gemakkelijk voor een groot publiek uit de doeken te doen. Zulke dingen zijn - als het goed is - uiterst teer. Net als het ongepast is, om de intieme omgang tussen man en vrouw breed publiek uit te meten, zo is dat ook zo als het gaat om de intieme omgang met God.
Is deze vergelijking wel juist? Als je deze vergelijking wil gebruiken, de man-vrouw verhouding wordt in de bijbel gebruikt in relatie tot Chistus (mannelijk-gevende) en de Gemeente (vrouwelijk-ontvangende).

Daarbij mis ik in deze discussie dat het een bijbelse opdracht is om rekenschap af te leggen van ons geloof.

1 Petrus 3:15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Rekenschap van het geloof geven, is m.i. wat anders dan de details van de gemeenschap met God publiekelijk uitmeten. Een voorbeeld is Paulus: Hij verteld wel zijn bekering, maar blijft daarin redelijk zakelijk.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Gian »

Ok, ik heb de lezing dan ook niet gezien. Persoonlijk had ik ook nooit zoveel met getuigenissen, alleen heb ik wel geleerd dat getuigenissen heel veel indruk maken op jongeren, met name op die jongeren die zaterdags in een zuipkeet zitten, en een keertje meegenomen worden naar jijdaar.
Daarom komt het niet in me op om kritisch te zijn. Als je wil is er op iedereen kritiek te leveren, dat is zo eindeloos vermoeiend.
God doet Zijn werk, dwars door al onze fouten heen, en gelukkig is Zijn werk niet afhankelijk van onze correctheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
marnikov
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011, 20:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door marnikov »

Gian schreef:Ok, ik heb de lezing dan ook niet gezien. Persoonlijk had ik ook nooit zoveel met getuigenissen, alleen heb ik wel geleerd dat getuigenissen heel veel indruk maken op jongeren, met name op die jongeren die zaterdags in een zuipkeet zitten, en een keertje meegenomen worden naar jijdaar.
Daarom komt het niet in me op om kritisch te zijn. Als je wil is er op iedereen kritiek te leveren, dat is zo eindeloos vermoeiend.
God doet Zijn werk, dwars door al onze fouten heen, en gelukkig is Zijn werk niet afhankelijk van onze correctheid.
Persoonlijke getuigenissen zijn gemeengoed in evangelische kringen en bij de bekende televisiedominees. In de meeste gevallen zijn deze getuigenissen tot ergernis en vermaak voor de 'buitenstaanders'. Ik vraag me af of deze getuigenissen nou zoveel indruk maken op jongeren.....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door huisman »

marnikov schreef:
Gian schreef:Ok, ik heb de lezing dan ook niet gezien. Persoonlijk had ik ook nooit zoveel met getuigenissen, alleen heb ik wel geleerd dat getuigenissen heel veel indruk maken op jongeren, met name op die jongeren die zaterdags in een zuipkeet zitten, en een keertje meegenomen worden naar jijdaar.
Daarom komt het niet in me op om kritisch te zijn. Als je wil is er op iedereen kritiek te leveren, dat is zo eindeloos vermoeiend.
God doet Zijn werk, dwars door al onze fouten heen, en gelukkig is Zijn werk niet afhankelijk van onze correctheid.
Persoonlijke getuigenissen zijn gemeengoed in evangelische kringen en bij de bekende televisiedominees. In de meeste gevallen zijn deze getuigenissen tot ergernis en vermaak voor de 'buitenstaanders'. Ik vraag me af of deze getuigenissen nou zoveel indruk maken op jongeren.....
Wat is de Bijbelse grond om deze getuigenissen een plaats te geven in zo'n samenkomst ? Ik vind dat bij zulke getuigenissen (en bij veel bekeringsverhalen) bijna altijd de mens een te grote plaats krijgt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Gian »

Misschien moeten we er gewoon niks van vinden en stoppen met deze vruchteloze discussie. Ik begrijp heel goed dat mensen er problemen mee hebben. Ik ben er ook van overtuigd dat de kritiek alleen maar ontstaat uit een omgeving waar men vooral subjectief naar deze zaken kijkt.
Omgekeerd zou er minstens zoveel kritiek op allerlei gewoonten te leveren zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door jvdg »

jvdg schreef:Ik heb de betreffende jijdaar bijeenkomst ook bekeken.
En net als Marieke heb ik gebrobeerd de gehele entourage, hoe moeilijk ook, weg te denken.
Ook wil ik het niet hebben over de afgelegde getuigenis waar de predikant zonder enig onderzoek de handen oplegde.
Nee, ik wilde het hebben over de lezing van de predikant, welker inhoud door enkele forummers voluit bijbels wordt genoemd.
Jazeker, veel van wat hij sprak is als bijbels aan te merken, zeker als hij Christus als enige grond van verlossing en zaligheid noemde en aanprees.

Maar wat ik zo pijnlijk miste was het aanwijzen van de weg waarop de dode en doodschuldige zondaar bij Christus komt.
Het aanwijzen was er mss. nog wel in te vinden, maar het onderwijs daartoe, waarvoor een predikant toch is geroepen, ontbrak naar mijn mening.
De predikant wees op de verlossing van zonden en vergeving van schuld, zonder duidelijk te maken dat een mens daarvóór eerst kennis moet krijgen van die zonden en schuld.

De volgorde: Godskennis, zelfkennis, Christuskennis kon ik er niet in terugvinden.
Ik pleit niet voor een dogmatische systeembekering, maar wel voor een eerlijke boodschap, die opkomt vanuit Gods Woord zelf.

Ik heb de lezing ervaren als het inspelen op emoties en het enthousiasmeren van de gevoelens, ik kom er dan wel op terug, van de aanwezigen. Daarbij speelde ook de entourage een rol.
De, naar mijn gevoelen, populistische omkadering door de presentatoren, was daar ook debet aan.

Ik vraag me overigens af in welke mate buitenkerkelijke jongeren op zo'n avond zouden reageren.

En vraag ik me af, zouden "onze" jongeren die boodschap in hun "eigen" kerk echt niet tegenkomen?
Ken ik onze gezindte dan echt zo slecht?
Wat ik niet goed begrijp, is dat na deze post van mijn hand hier eigenlijk niemand serieus op in is gegaan, zeker gezien het doel om het stropdasverhaal weer om te buigen in de richting van het topic.
marnikov
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011, 20:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door marnikov »

jvdg schreef:
jvdg schreef:Ik heb de betreffende jijdaar bijeenkomst ook bekeken.
En net als Marieke heb ik gebrobeerd de gehele entourage, hoe moeilijk ook, weg te denken.
Ook wil ik het niet hebben over de afgelegde getuigenis waar de predikant zonder enig onderzoek de handen oplegde.
Nee, ik wilde het hebben over de lezing van de predikant, welker inhoud door enkele forummers voluit bijbels wordt genoemd.
Jazeker, veel van wat hij sprak is als bijbels aan te merken, zeker als hij Christus als enige grond van verlossing en zaligheid noemde en aanprees.

Maar wat ik zo pijnlijk miste was het aanwijzen van de weg waarop de dode en doodschuldige zondaar bij Christus komt.
Het aanwijzen was er mss. nog wel in te vinden, maar het onderwijs daartoe, waarvoor een predikant toch is geroepen, ontbrak naar mijn mening.
De predikant wees op de verlossing van zonden en vergeving van schuld, zonder duidelijk te maken dat een mens daarvóór eerst kennis moet krijgen van die zonden en schuld.

De volgorde: Godskennis, zelfkennis, Christuskennis kon ik er niet in terugvinden.
Ik pleit niet voor een dogmatische systeembekering, maar wel voor een eerlijke boodschap, die opkomt vanuit Gods Woord zelf.

Ik heb de lezing ervaren als het inspelen op emoties en het enthousiasmeren van de gevoelens, ik kom er dan wel op terug, van de aanwezigen. Daarbij speelde ook de entourage een rol.
De, naar mijn gevoelen, populistische omkadering door de presentatoren, was daar ook debet aan.

Ik vraag me overigens af in welke mate buitenkerkelijke jongeren op zo'n avond zouden reageren.

En vraag ik me af, zouden "onze" jongeren die boodschap in hun "eigen" kerk echt niet tegenkomen?
Ken ik onze gezindte dan echt zo slecht?
Wat ik niet goed begrijp, is dat na deze post van mijn hand hier eigenlijk niemand serieus op in is gegaan, zeker gezien het doel om het stropdasverhaal weer om te buigen in de richting van het topic.
Waarschijnlijk wil niemand zijn vingers er aan branden.

Ik ben zelf GG'er en ik weet dat in de meeste gemeentes van de GG de prediking best (wat) verschilt met wat we kunnen horen in de lezing. Dus wanneer jongeren een andere prediking willen horen , sta ik er niet van te kijken dat ze naar jijdaar gaan.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door jvdg »

marnikov schreef:Ik ben zelf GG'er en ik weet dat in de meeste gemeentes van de GG de prediking best (wat) verschilt met wat we kunnen horen in de lezing. Dus wanneer jongeren een andere prediking willen horen , sta ik er niet van te kijken dat ze naar jijdaar gaan.
En dus..., wat is het alternatief?
Je hebt mijn visie op jijdaar kunnen inschatten.
Dat is negatief.
Maar wat dan?
Ik weet het ook niet.
Knieënwerk is het enige wat overblijft.
marnikov
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011, 20:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door marnikov »

jvdg schreef:
marnikov schreef:Ik ben zelf GG'er en ik weet dat in de meeste gemeentes van de GG de prediking best (wat) verschilt met wat we kunnen horen in de lezing. Dus wanneer jongeren een andere prediking willen horen , sta ik er niet van te kijken dat ze naar jijdaar gaan.
En dus..., wat is het alternatief?
Je hebt mijn visie op jijdaar kunnen inschatten.
Dat is negatief.
Maar wat dan?
Ik weet het ook niet.
Knieënwerk is het enige wat overblijft.
Niemand zal daar het ultieme alternatief voor hebben, bovendien hebben jongeren ook een eigen geweten en verantwoordelijkheid. Binnen de GG doet de JBGG alles wat in haar mogelijkheden ligt om hier iets aan te doen, maar als jongeren echt kiezen voor een andere prediking (en levensstijl) dan zul je ze moeten laten gaan, hoe verdrietig dat ook is...... En ik kan ook, uit eigen ervaring zeggen, dat er mensen zijn die weer terugkeren van plaatsen zoals jijdaar of zelfs uit de wereld, omdat ze de bevindelijke, bijbelgetrouwe prediking missen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door jvdg »

marnikov schreef:...... En ik kan ook, uit eigen ervaring zeggen, dat er mensen zijn die weer terugkeren van plaatsen zoals jijdaar of zelfs uit de wereld, omdat ze de bevindelijke, bijbelgetrouwe prediking missen.
Dat geloof ik, ten spijt van wat vele forummers denken, ook.
Wormser
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2009, 09:05

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Wormser »

Wilhelm schreef:Maar met alle respect Tiberius, wat zijn de kledingcodes voor een ambtsdrager? Waar zijn deze te vinden?
Een jaquette of preekjas, een das of een strik, een toga of colbert, een zwarte strop of met stipjes, een wit overhemd of een met streepjes. Doordeweeks , wat mag wel en wat niet , zit er verschil in waar je bent en , misschien wel , in welk land?
Ik vind echt dat je de vergelijking met een bankmedewerker niet kan maken, daar worden duidelijke kledingcodes gesteld die vooraf zijn afgesproken. En ook daar zie je steeds mee variatie net als in de hele maatschappij, tot in de tweede kamer aan toe.

Ik blijf het echt een onzin onderwerp vinden om over te spreken, maar blijkbaar is het echt nog voor mensen een hoofdzaak...

Want met jou visie geef je dus eigenlijk Ds Boone gelijk dat hij op basis van een ongeschreven kleding code niet meeging in 1907.

Ik weet dat ik nu inhoudelijks niet toevoeg en vraag ook geen reactie maar ik herinnderde mij dat er lang geleden in het RD (2001, met dank aan Digibron) een artikel stond van Ds. Vreugdenhil mbt de stropdas. Daarom een reactie met een :humhihi

En nu weet je ook wat de reden was dat Ds. Vreugdenhil geen stropdas om heeft. Verder vind ik het topic geen topic waard.

"Een werelds kledingstuk"

Terwijl veel Nederlandse christenen mede vanuit de gedachte van netheid en degelijkheid een stropdas dragen, wijzen sommige buitenlandse geloofsgenoten die gewoonte als "wereldgelijkvormig" nadrukkelijk af. Ds. C. G. Vreugdenhil merkte het tijdens een conferentie van niet-geregistreerde baptisten in Rusland en paste zich moeiteloos aan. "Ik heb een vreselijke hekel aan de stropdas."

In 1994 reisde ds. Vreugdenhil, nu predikant van de gereformeerde gemeente te Groningen, met een delegatie van stichting Friedensstimme naar een conferentie in Rusland. Onderweg werd hem verteld dat hij moeilijkheden zou kunnen krijgen als hij zijn stropdas niet af zou doen. "Als je daar een stropdas draagt, denken ze dat je niet bekeerd bent. Een das vinden ze wereldgelijkvormig. Dat weegt net zo zwaar als roken."

Tijdens de conferentie had inderdaad geen enkele ambtsdrager een das om, herinnert ds. Vreugdenhil zich. Overigens bleek later dat in een ander deel van Rusland een enkele ambtsdrager uit de kring van de niet-geregistreerde baptisten wel een stropdas droeg. Dit onderstreept volgens de Groningse predikant hoezeer een kledinggebruik door cultuur en streek bepaald is.


Persoonlijk vindt ds. Vreugdenhil de stropdas "een volkomen overbodig kledingstuk dat geen enkele functie heeft. Het is alleen maar lastig. Ik gebruik uit principe geen das die je helemaal om moet doen. Als je daar aan blijft trekken, doe je jezelf de strop om en dat mag niet. Voor de mensen doe ik zo'n klipding om, maar zodra ik thuis ben gaat die af."

Teruggekeerd uit Rusland maakte de predikant verder geen punt van de dassengewoonte in kerkelijk Nederland. "Wij leven nu eenmaal in een stropdassencultuur. Ik kan de zaken wel zo relativeren dat ik besef dat ook mensen met een stropdas aardig kunnen zijn."
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door memento »

Toch denk ik dat het getuigenissen-fenomeen ons wel wat te zeggen heeft. Het geeft jongeren namelijk een duidelijk voorbeeld, van hoe het anders kan. Vele jongeren in bepaalde delen van de kerk zijn erg ongeïnteresseerd. Met een getuigenis van een mede-jongere worden ze ermee geconfronteerd dat er ook leeftijdgenoten zijn die de Heere dienen en vrezen. Met leeftijdsgenoten die de dienst van de Heere verkiezen boven werelds vermaak.

Ik denk dat het goed en leerzaam is onze eigen kerkelijke omgeving wat vragen stellen:
1. Is in onze gemeente duidelijk, dat de Heere ook jongeren bekeerd? Wordt het in de prediking benoemd dat het Gods normale weg is om jongeren te bekeren in plaats van oude mensen (zie de Bijbelse voorbeelden)? Gaan er jong-volwassenen aan het avondmaal? Of zijn er geen bekeerde jongeren in de gemeente, en is de jongste avondmaalsganger 40+?
2. Is in onze gemeente duidelijk, dat het dienen van de Heere een liefde-dienst is. Wordt die hartelijke vreugde die de ziel ervaart in de omgang met God beleefd en gepredikt, of ligt de nadruk op alles wat niet meer mag en voeren de negatieve belevingen (die er ook bijhoren) de hoofdtoon? Is zoals er gesproken wordt over bevinding jaloersmakend?
3. Zijn Gods kinderen in de gemeente, en zoals er over Gods kinderen gesproken wordt in oa de prediking, gewone mensen, of bijzondere mensen? Waar Gods kinderen bijzondere mensen zijn, zal een jongere al snel denken: Dat is voor mij niet bereikbaar. Ja, misschien zelfs wel: Dat hoeft van mij niet, ik hou niet van bijzondere mensen.

Ik denk dat HeartCry (de goede lezingen even negerend) verwerpelijk is, maar het houdt onze eigen kerkelijke praktijk wel een spiegel voor. Want in veel gemeenten is het aantal jongeren wat serieus de Heere zoekt verdrietig weinig. Laten we onszelf maar eerlijk de vraag stellen: Hoe komt dat? We kunnen ons verschuilen achter zware dogmatische woorden, of oordeelsprofetiën, maar daarmee neem je het probleem niet echt serieus. Zeker omdat er gelukkig ook gemeenten zijn, waarin wel het overgrote deel van de jongeren serieus betrokken is op de dienst van de Heere.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Auto »

memento schreef:Toch denk ik dat het getuigenissen-fenomeen ons wel wat te zeggen heeft. Het geeft jongeren namelijk een duidelijk voorbeeld, van hoe het anders kan. Vele jongeren in bepaalde delen van de kerk zijn erg ongeïnteresseerd. Met een getuigenis van een mede-jongere worden ze ermee geconfronteerd dat er ook leeftijdgenoten zijn die de Heere dienen en vrezen.

Ik denk dat het goed en leerzaam is onze eigen kerkelijke omgeving wat vragen stellen:
1. Is in onze gemeente duidelijk, dat de Heere ook jongeren bekeerd? Wordt het in de prediking benoemd dat het Gods normale weg is om jongeren te bekeren in plaats van oude mensen (zie de Bijbelse voorbeelden)? Gaan er jong-volwassenen aan het avondmaal? Of zijn er geen bekeerde jongeren in de gemeente, en is de jongste avondmaalsganger 40+?
2. Is in onze gemeente duidelijk, dat het dienen van de Heere een liefde-dienst is. Wordt die hartelijke vreugde die de ziel ervaart in de omgang met God beleefd en gepredikt, of ligt de nadruk op alles wat niet meer mag en voeren de negatieve belevingen (die er ook bijhoren) de hoofdtoon? Is zoals er gesproken wordt over bevinding jaloersmakend?
3. Zijn Gods kinderen in de gemeente, en zoals er over Gods kinderen gesproken wordt in oa de prediking, gewone mensen, of bijzondere mensen? Waar Gods kinderen bijzondere mensen zijn, zal een jongere al snel denken: Dat is voor mij niet bereikbaar. Ja, misschien zelfs wel: Dat hoeft van mij niet, ik hou niet van bijzondere mensen.

Ik denk dat HeartCry (de goede lezingen even negerend) verwerpelijk is, maar het houdt onze eigen kerkelijke praktijk wel een spiegel voor. Want in veel gemeenten is het aantal jongeren wat serieus de Heere zoekt verdrietig weinig. Laten we onszelf maar eerlijk de vraag stellen: Hoe komt dat? We kunnen ons verschuilen achter zware dogmatische woorden, of oordeelsprofetiën, maar daarmee neem je het probleem niet echt serieus. Zeker omdat er gelukkig ook gemeenten zijn, waarin wel het overgrote deel van de jongeren serieus betrokken is op de dienst van de Heere.
Ik kan het hier wel mee eens zijn. Toch de vraag, hoe kan het dat als jongeren in een gemeente bewust de Heere zoeken en in de prediking er heel veel gegeven wordt, maar vervolgens toch de gemeente verlaten en naar een andere kerk gaan (niet om de prediking omdat die gelijk is aan de gemeente waar ze uit komen) omdat daar meer jeugd is en gelijkgestemd?

Een andere vraag: hoe komt het dat een groep jeugd enthousiast in een gemeente zit, overtuigd belijdenis aflegt, overtuigd Avondmaal viert en dan blijkt jaren later dat ze nadat ze getrouwd zijn toch van de kerk afgeraakt zijn?
Plaats reactie