Getuigenis van geloof

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door memento »

Wilhelm schreef:Maar dat dit soort zaken discussies uitlokken vind ik echt heel erg. Het is bijna rooms.
Sttt, pas op, straks erger je iemand met deze uitspraak...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door huisman »

memento schreef:
Wilhelm schreef:Maar dat dit soort zaken discussies uitlokken vind ik echt heel erg. Het is bijna rooms.
Sttt, pas op, straks erger je iemand met deze uitspraak...
Ja idd die Roomse pastoors hebben ook nooit een stropdas om.
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:
memento schreef:
Wilhelm schreef:Maar dat dit soort zaken discussies uitlokken vind ik echt heel erg. Het is bijna rooms.
Sttt, pas op, straks erger je iemand met deze uitspraak...
Ja idd die Roomse pastoors hebben ook nooit een stropdas om.
Afbeelding

:haha
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
Wilhelm schreef:Verder denk ik dat er weinig mensen zijn die de lezing werkelijk geluisterd hebben en zich ergeren aan het ontbreken van een reepje stof om de nek van de spreker.
Volgens mij ben jij het er op zich wel mee eens dat het niet zo handig is. Kijk alleen al naar dit topic, want over de inhoud hebben we het nog nauwelijks gehad.

Opzich denk ik ook wel, juist om idt soort discussies te voorkomen, doe een das om.
Maar dat dit soort zaken discussies uitlokken vind ik echt heel erg. Het is bijna rooms.
Ik snap dat je eraan stoort dat mensen hier een punt van maken.
Je kunt ook redeneren: dat is nu eenmaal zo, dus pas je aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
Wilhelm schreef:
Luther schreef:
Wilhelm schreef:Verder denk ik dat er weinig mensen zijn die de lezing werkelijk geluisterd hebben en zich ergeren aan het ontbreken van een reepje stof om de nek van de spreker.
Volgens mij ben jij het er op zich wel mee eens dat het niet zo handig is. Kijk alleen al naar dit topic, want over de inhoud hebben we het nog nauwelijks gehad.

Opzich denk ik ook wel, juist om idt soort discussies te voorkomen, doe een das om.
Maar dat dit soort zaken discussies uitlokken vind ik echt heel erg. Het is bijna rooms.
Ik snap dat je eraan stoort dat mensen hier een punt van maken.
Je kunt ook redeneren: dat is nu eenmaal zo, dus pas je aan.
maar wat nou als alleen de mensen zich storen die toch niet komen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:maar wat nou als alleen de mensen zich storen die toch niet komen?
Daar gaat het niet om.
Je moet als predikant alles wat in de weg staat om naar je boodschap te luisteren, nalaten of voorkomen.
Zie dit topic: als hij gewoon (net als ds. Simons bijvoorbeeld) in een zwart pak was gekomen met stropdas, dan had niemand het i.i.g. daarover kunnen hebben.
Je weet immers dat er kritiek komt, juist nu ook duizenden mensen kunnen meekijken.

En nee, het is geen principieel punt. Het zit meer in de categorie 'een beetje dom'.Als je binnen je eigen kerkverband draagvlak wil creeëren voor de boodschap, dan helpen deze uiterlijke dingen gewoonweg niet mee, maar tegen.
Dat kun je leuk vinden, of vervelend; volgens mij zijn dat gewoon feiten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Tiberius »

Helemaal eens met Luther: gewoon onverstandig om zulke dingen in zo'n positie te doen. Niet alleen het niet-als-predikant gekleed gaan, maar ook daar optreden, wetend dat het grootste deel van het kerkverband daar onoverkomelijke moeite mee heeft.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Helemaal eens met Luther: gewoon onverstandig om zulke dingen in zo'n positie te doen. Niet alleen het niet-als-predikant gekleed gaan, maar ook daar optreden, wetend dat het grootste deel van het kerkverband daar onoverkomelijke moeite mee heeft.
Tja, als jouw boodschap alleen voor jouw kerkverband is,dan is het onverstandig.
Je kan het ook omdraaien. Er zullen jongeren en ouderen zijn die denken: de GerGem... zo zwaar, dat is niets. En toe kwam er zo'n predikant uit dat vreemde kerkverband die helemaal niet zo vreemd was. Misschien dat ze dan ook zullen inzien dat het kerkverband niet zo vreemd is.
Maar ja, dan ben je niet voor eigen kerk-verband-achterban bezig, meer voor de Kerk.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:Helemaal eens met Luther: gewoon onverstandig om zulke dingen in zo'n positie te doen. Niet alleen het niet-als-predikant gekleed gaan, maar ook daar optreden, wetend dat het grootste deel van het kerkverband daar onoverkomelijke moeite mee heeft.
Tja, als jouw boodschap alleen voor jouw kerkverband is,dan is het onverstandig.
Je kan het ook omdraaien. Er zullen jongeren en ouderen zijn die denken: de GerGem... zo zwaar, dat is niets. En toe kwam er zo'n predikant uit dat vreemde kerkverband die helemaal niet zo vreemd was. Misschien dat ze dan ook zullen inzien dat het kerkverband niet zo vreemd is.
Maar ja, dan ben je niet voor eigen kerk-verband-achterban bezig, meer voor de Kerk.
Ik denk niet dat men zulke zaken van een GG-predikant verwacht, dus dat valt mensen dan weer tegen.
Hoewel ik het niet in alles met ds. Simons eens ben, heb ik er respect voor, dat hij naar zulke avonden als ambtsdrager gekleed gaat.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:Helemaal eens met Luther: gewoon onverstandig om zulke dingen in zo'n positie te doen. Niet alleen het niet-als-predikant gekleed gaan, maar ook daar optreden, wetend dat het grootste deel van het kerkverband daar onoverkomelijke moeite mee heeft.
Tja, als jouw boodschap alleen voor jouw kerkverband is,dan is het onverstandig.
Je kan het ook omdraaien. Er zullen jongeren en ouderen zijn die denken: de GerGem... zo zwaar, dat is niets. En toe kwam er zo'n predikant uit dat vreemde kerkverband die helemaal niet zo vreemd was. Misschien dat ze dan ook zullen inzien dat het kerkverband niet zo vreemd is.
Maar ja, dan ben je niet voor eigen kerk-verband-achterban bezig, meer voor de Kerk.
Ik denk niet dat men zulke zaken van een GG-predikant verwacht, dus dat valt mensen dan weer tegen.
Hoewel ik het niet in alles met ds. Simons eens ben, heb ik er respect voor, dat hij naar zulke avonden als ambtsdrager gekleed gaat.
'zulke zaken', 'niet als predikant gekleed gaan', 'zulke dingen in zo'n positie', 'de regels van je kerkverband', enzovoorts. Het gaat toch alleen over een stropdas, of heb ik iets gemist?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door rekcor »

Zita schreef: 'zulke zaken', 'niet als predikant gekleed gaan', 'zulke dingen in zo'n positie', 'de regels van je kerkverband', enzovoorts. Het gaat toch alleen over een stropdas, of heb ik iets gemist?
Inderdaad, een stropdas. Non-discussie dus. De mensen die daar 'onoverkomelijke moeite mee' hebben, moeten van mij voor straf 100 strafregels schrijven, te weten Mattheüs 7:3.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Gian »

Ik denk dat er heel wat jongeren zijn die veel liever iemand achter de lessenaar zien staan die geloofwaardig is.
Daarom ben ik blij met mensen als J. ten Brinke. Het is iemand die zichzelf is, zich kwetsbaar op durft te stellen, en daardoor voor velen geloofwaardig is. 1Cor.9 vs 20.

Er is natuurlijk een onderscheid tussen mensen. Of je nu met volle overtuiging van de gginbv bent en niet zonder stropdas kan, of dat je een puber bent die de aantrekkingskracht van de wereld voelt en gewoon eenvoudige antwoorden zoekt op vragen.
Het gaat erom dat jongeren gewonnen worden voor het Koninkrijk van Christus.

Verder goede nuance van Jongere! Christelijke vrijheid gaat samen met het handelen vanuit de liefde voor de broeders en zusters.
Dat is het tegenovergestelde van regeltjes handhaven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
marnikov
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011, 20:42

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door marnikov »

Enkele opmerkingen mijnerzijds:

As ik een lezing moet geven over een onderwerp vanuit mijn vakgebied dan moet ik ook van mijn bedrijf/baas netjes in pak en stropdas gaan, ongeacht het soort publiek.

Authentiek blijven werkt (op langere duur) beter dan je aanpassen.

Ontheilig het heilige niet met goedkope grappen en populair spraakgebruik.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door Mister »

De topictitel is hier 'getuigenis van geloof'
Het onderwerp is al pagina's lang de 'stropdaskwestie' van Ds. Vreugdenhil. :bobo
Zullen we weer eens on-topic gaan?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Getuigenis van geloof

Bericht door henriët »

Mister schreef:De topictitel is hier 'getuigenis van geloof'
Het onderwerp is al pagina's lang de 'stropdaskwestie' van Ds. Vreugdenhil. :bobo
Zullen we weer eens on-topic gaan?
Na een dagje werken eens even op rf kijken..
ik moet zeggen, dat ik zeer verbaasd en ook verdrietig werd...
idd...
laten we ontopic gaan.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie