Programma's kijken op pc of tv?

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door albion »

vlinder schreef:
albion schreef:Om eerlijk te zijn zie ik geen verschil tussen het kijken naar TV-programma's, of diezelfde programma's bekijken op het Internet. Ik vind het zelfs hypocriet om te kijken naar verschillende programma's op het internet en dan te zeggen dat je tegen TV bent.
Zelf kijk ik nooit naar uitzending gemist of wat voor programma, omdat ik bang ben daar ook aan verslaafd te raken. Je ziet iedere keer weer een ander interessant ding.
Het journaal mis ik ook niet. We hebben de krant, radio en op het Internet zie je het nieuws ook vaak langskomen.
Wat ik wel graag zie (en daar ontbreekt het me de tijd voor, of is het al geweest en dan taal ik er ook niet meer na) is sport (tennis, schaatsen) of 'spelletjes' (zoals algemene kennis vragen. De Engelsen vind ik daar heel goed in). Omdat we geen TV hebben, denk ik ook niet aan die programmas dus heb ik ook niet zozeer de behoefte om het op te zoeken.
Het is nu al zeker een jaar geleden dat ik een DVD bekeken heb (thuis). Waarschijnlijk zal ik in de vakantie wel eens kijken.
Spoorloos en Opsporing verzocht zijn ook programma's die regelmatig worden bekeken in onze kringen en dat zal best wel interessant zijn.
Dan hebben wij dus een verschil van mening. En het argument van Gabriëlle vind ik ook heel sterk: je kunt inderdaad dingen overslaan.
Ik denk dat je bewuster kunt kiezen voor dingen die je wel wilt en kunt zien en wat niet. Toch ben ik niet bang om daar aan verslaafd te raken. Ik zoek ook niet op wat leuk is, maar kijk soms naar iets wat een ander aanraadt. Zoals een tijdje geleden naar die open hartoperatie die life te volgen was vanuit het Antionius. Dat kijk ik dan na en dat lijkt me ook verantwoord omdat ik het kijk om er wat van te leren.
Maar Albion: internet vind je hypocriet, maar dvd niet. Kun je uitleggen waarom? Bij beiden kies je toch of je het wel of niet kijkt, zonder dat er informatie voorbij komt die je niet wilt zien? Bij beiden weet je van tevoren hoe lang je kijkt. Ik snap niet zo goed wat er dan niet hypocriet is aan een DVD. M.i. zijn daar namelijk dezelfde argumenten voor aan te voeren.
En dan nog een persoonlijke nood: sport zou ik dan weer nooit kijken omdat ik dat het toppunt van zinloos tijdverdrijf vind.

Ik zeg: Ik vind het hypocriet als je zegt tegen TV te zijn en wel de programma's op het Internet bekijkt.
Ik zeg niet: dat ik tegen TV of tegen die programma's ben. Alleen ik doe het niet omdat ik niet gewend ben aan een TV dus ook geen programma mis.

Bovendien vind ik zelf dat je als persoon hetzelf moet bepalen om TV te hebben of open Internet en dat dat niet van bovenaf door de synode moet bepaald worden. Het lijkt wel Rooms. Die bepaalden (vroeger) ook het leven van de gezinnen.

Sport (tennis en schaatsen) vind ik wel mooi om te zien, maar ook geen uren.

DVD en romans zijn naar mijn mening ook hetzelfde. Of je nu een mooie roman leest of je ziet de DVD die er gemaakt is nav die roman.

Verder denk ik dat toen ik opgevoed werd de grenzen heel wat duidelijker zijn/waren aangegeven dan tegenwoordig. Dat was ook de kracht van mijn opvoeding. Je wist precies waar je aan toe was, en je ouders leefden er ook naar.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:
Gabrielle schreef:het voordeel van online programma's kijken is dat je hele stukken kunt overslaan.
als je het niet zo interressant vindt, spoel je gewoon door.
bij de tv ben je verplicht het hele programma te kijken.

zelf kijk ik zondagsavonds met de jongste, als de anderen naar de kerk zijn, Nederland
zingt op zondag. ( dan moet je wel eens wat doorspoelen, anders duurt het te lang )
"Dankzij" uitzendingen van de EO is het destijds gewoon geworden om de TV op zondag aan te zetten, waar die voor die tijd uitbleef. Want veel mensen blijven daarna "hangen". Bij ons gaat de stekker er op zaterdag uit om op maandag er pas weer in te gaan.
En onze kinderen zitten meer uren achter de laptop dan voor de tv :huhu Thanks to MSN, Hyves en facebook.
Ik denk hetzelfde als bij gezinnen zonder tv. Ik denk niet dat er veel pubers zijn die avond aan avond een goed gesprek met hun ouders voeren of een spelletje willen doen. :jongle
Ze zouden niet weten hoe dat moet, zeker. De EO brengt de mensen wat dat betreft op een verkeerd spoor. Hoe goed bedoeld misschien ook, maar ik denk dat ook de duivel daar achter zit of te wel die vind het maar al te leuk als mensen daar hun tijd aan besteden.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gijs83 »

In bepaalde delen van de Gereformeerde Gezindte is TV tamelijk geaccepteerd, hoe kan dat? Wat waren de redenen van vroeger uit?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gabrielle »

Gijs83 schreef:
Mara schreef:
Gabrielle schreef:het voordeel van online programma's kijken is dat je hele stukken kunt overslaan.
als je het niet zo interressant vindt, spoel je gewoon door.
bij de tv ben je verplicht het hele programma te kijken.

zelf kijk ik zondagsavonds met de jongste, als de anderen naar de kerk zijn, Nederland
zingt op zondag. ( dan moet je wel eens wat doorspoelen, anders duurt het te lang )
"Dankzij" uitzendingen van de EO is het destijds gewoon geworden om de TV op zondag aan te zetten, waar die voor die tijd uitbleef. Want veel mensen blijven daarna "hangen". Bij ons gaat de stekker er op zaterdag uit om op maandag er pas weer in te gaan.
En onze kinderen zitten meer uren achter de laptop dan voor de tv :huhu Thanks to MSN, Hyves en facebook.
Ik denk hetzelfde als bij gezinnen zonder tv. Ik denk niet dat er veel pubers zijn die avond aan avond een goed gesprek met hun ouders voeren of een spelletje willen doen. :jongle
Ze zouden niet weten hoe dat moet, zeker. De EO brengt de mensen wat dat betreft op een verkeerd spoor. Hoe goed bedoeld misschien ook, maar ik denk dat ook de duivel daar achter zit of te wel die vind het maar al te leuk als mensen daar hun tijd aan besteden.

dat snap ik niet helemaal.
hoezo zou de EO mensen op een verkeerd spoor zetten ?
Ik weet dat er mensen zijn die door dit programma op zoek naar God zijn gegaan.
maar voor wie de drempel van een kerk in eerste instantie veel te hoog was.
ik denk dat de duivel het ook prima vind als je zondags drie keer ter kerke gaat, zonder te
geloven.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gian »

Gijs83 schreef: Ze zouden niet weten hoe dat moet, zeker. De EO brengt de mensen wat dat betreft op een verkeerd spoor. Hoe goed bedoeld misschien ook, maar ik denk dat ook de duivel daar achter zit of te wel die vind het maar al te leuk als mensen daar hun tijd aan besteden.
Beter zondags de blijde boodschap op TV, dan geen Evangelie in de kerk.
Bovendien heeft God al heel wat werk van de duivel gebruikt ten goede.
Gewoon op jezelf blijven letten, dan heb je je handen vol.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Schemerlichtje »

Gian schreef:
Gijs83 schreef: Ze zouden niet weten hoe dat moet, zeker. De EO brengt de mensen wat dat betreft op een verkeerd spoor. Hoe goed bedoeld misschien ook, maar ik denk dat ook de duivel daar achter zit of te wel die vind het maar al te leuk als mensen daar hun tijd aan besteden.
Beter zondags de blijde boodschap op TV, dan geen Evangelie in de kerk.
Bovendien heeft God al heel wat werk van de duivel gebruikt ten goede.
Gewoon op jezelf blijven letten, dan heb je je handen vol.
En de vraag is natuurlijk: wanneer gebruik je je tijd verkeerd? Is dat door EO of ook door andere dingen? (er wordt hier bijna gesuggereerd dat het alleen door EO komt en als je dat mijdt, dan....)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gian »

Schemerlichtje schreef:En de vraag is natuurlijk: wanneer gebruik je je tijd verkeerd?
Dit zijn nuttige vragen.
Alleen zijn het vragen die je vooral jezelf moet stellen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door henriët »

Schemerlichtje schreef:
Gian schreef:
Gijs83 schreef: Ze zouden niet weten hoe dat moet, zeker. De EO brengt de mensen wat dat betreft op een verkeerd spoor. Hoe goed bedoeld misschien ook, maar ik denk dat ook de duivel daar achter zit of te wel die vind het maar al te leuk als mensen daar hun tijd aan besteden.
Beter zondags de blijde boodschap op TV, dan geen Evangelie in de kerk.
Bovendien heeft God al heel wat werk van de duivel gebruikt ten goede.
Gewoon op jezelf blijven letten, dan heb je je handen vol.
En de vraag is natuurlijk: wanneer gebruik je je tijd verkeerd? Is dat door EO of ook door andere dingen? (er wordt hier bijna gesuggereerd dat het alleen door EO komt en als je dat mijdt, dan....)
sja..
dan kun je rf er wellicht ook bijzetten?!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Neeltje Jans »

henriët schreef: sja..
dan kun je rf er wellicht ook bijzetten?!
hm... zou ik niet direct willen zeggen, ik heb hier best veel geleerd hoor, vaak door alleen maar te lezen, de Bijbel erbij te pakken, nadenken, overdenken... is echt geen zinloos tijdverdrijf.
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door henriët »

Neeltje Jans schreef:
henriët schreef: sja..
dan kun je rf er wellicht ook bijzetten?!
hm... zou ik niet direct willen zeggen, ik heb hier best veel geleerd hoor, vaak door alleen maar te lezen, de Bijbel erbij te pakken, nadenken, overdenken... is echt geen zinloos tijdverdrijf.
is waar.. niet zinloos..
maar ja,
er moeten grenzen zijn, maar goed nu spreek ik vooral tegen me zelf hoor...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gijs83 »

Gabrielle schreef:
Gijs83 schreef:
Mara schreef:
Gabrielle schreef:het voordeel van online programma's kijken is dat je hele stukken kunt overslaan.
als je het niet zo interressant vindt, spoel je gewoon door.
bij de tv ben je verplicht het hele programma te kijken.

zelf kijk ik zondagsavonds met de jongste, als de anderen naar de kerk zijn, Nederland
zingt op zondag. ( dan moet je wel eens wat doorspoelen, anders duurt het te lang )
"Dankzij" uitzendingen van de EO is het destijds gewoon geworden om de TV op zondag aan te zetten, waar die voor die tijd uitbleef. Want veel mensen blijven daarna "hangen". Bij ons gaat de stekker er op zaterdag uit om op maandag er pas weer in te gaan.
En onze kinderen zitten meer uren achter de laptop dan voor de tv :huhu Thanks to MSN, Hyves en facebook.
Ik denk hetzelfde als bij gezinnen zonder tv. Ik denk niet dat er veel pubers zijn die avond aan avond een goed gesprek met hun ouders voeren of een spelletje willen doen. :jongle
Ze zouden niet weten hoe dat moet, zeker. De EO brengt de mensen wat dat betreft op een verkeerd spoor. Hoe goed bedoeld misschien ook, maar ik denk dat ook de duivel daar achter zit of te wel die vind het maar al te leuk als mensen daar hun tijd aan besteden.

dat snap ik niet helemaal.
hoezo zou de EO mensen op een verkeerd spoor zetten ?
Ik weet dat er mensen zijn die door dit programma op zoek naar God zijn gegaan.
maar voor wie de drempel van een kerk in eerste instantie veel te hoog was.
ik denk dat de duivel het ook prima vind als je zondags drie keer ter kerke gaat, zonder te
geloven.
Ook dat ja.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:
Gijs83 schreef: Ze zouden niet weten hoe dat moet, zeker. De EO brengt de mensen wat dat betreft op een verkeerd spoor. Hoe goed bedoeld misschien ook, maar ik denk dat ook de duivel daar achter zit of te wel die vind het maar al te leuk als mensen daar hun tijd aan besteden.
Beter zondags de blijde boodschap op TV, dan geen Evangelie in de kerk.
Bovendien heeft God al heel wat werk van de duivel gebruikt ten goede.
Gewoon op jezelf blijven letten, dan heb je je handen vol.
Waar wordt geen evangelie gebracht dan?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Schemerlichtje schreef:En de vraag is natuurlijk: wanneer gebruik je je tijd verkeerd?
Dit zijn nuttige vragen.
Alleen zijn het vragen die je vooral jezelf moet stellen.
Het is ook niet erg om naar een ander te luisteren als hij of zij die vragen stelt. Maar dan moet je wel buigen. En dat vereist wat zelfverloochening.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door edward »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Schemerlichtje schreef:En de vraag is natuurlijk: wanneer gebruik je je tijd verkeerd?
Dit zijn nuttige vragen.
Alleen zijn het vragen die je vooral jezelf moet stellen.
Het is ook niet erg om naar een ander te luisteren als hij of zij die vragen stelt. Maar dan moet je wel BUIGEN. En dat vereist wat ZELFVERLOOCHENING.
Laten deze 2 aktiviteiten nu net die zichtbare kenmerken van het ware geloof zijn. ;)
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Rijssen »

Gijs83 schreef:In bepaalde delen van de Gereformeerde Gezindte is TV tamelijk geaccepteerd, hoe kan dat? Wat waren de redenen van vroeger uit?
In de jaren 70 en 80 werd er in de GG niets gezegd als je een tv in huis had, dat werd later wel anders.
Bijvoorbeeld de kinderen later dopen en nog meer van die regeltjes.
Met open internet gaat het al niet anders, de eerste jaren geen woord over gehoord, nu beginnen ze het ook al te vragen met huisbezoek, trouwen enz.

Heel veel mensen uit onze plaats hebben de mond vol van als je tv hebt, maar zitten 's avonds wel met de gordijnen dicht tv progamma's achter de pc te bekijken, tamelijk hypocriet als je het mij vraagt.
Plaats reactie