Programma's kijken op pc of tv?

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Orchidee »

Ik ben het wel met Philpot en Vlinder eens, maar zo kom je ook weer op een ander vlak terecht qua verantwoorde vrijetijdsbesteding...
Ik ken meer mensen die in hun vrije tijd veel op visite gaan, en daar hele avonden roddelen over van alles en nog wat, wel tv/pc kijken scherp afwijzen. maar zelf ook geen ander tijdverdrijf hebben dan roddelen enz. en zeker geen geestelijke lectuur oid lezen, laat staan dat er goede, inhoudelijke gesprekken plaats vinden :nonnon
En de kinderen die dan thuis blijven of ergens anders heen gaan, omdat ze op een gegeven moment geen zin meer hebben in die verplichte visite avondjes, zoeken dan toch andere aktiviteiten, waaronder pc'en of tv kijken, de kroeg in enz.
Het is best wel een uitdaging om je kinderen een gezellig thuis te bieden, zodat ze niet altijd behoefte hebben om ergens anders heen te gaan of andere dingen gaan doen, maar alle jeugd, en niet te vergeten ook de ouderen, heeft ook geen zin om samen op een zaterdagavond bijv. met elkaar te zingen, bijbelse/geestelijke discussies te voeren...
Ik heb dan nog liever dat we met elkaar als gezin een verantwoord programma of dvd bekijken, als dat ze hun vertier ergens gaan zoeken, waar ze helemaal van `het padje` afraken...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gijs83 »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik denk niet, dat je tegen TV kan zijn als je dezelfde programma's gaat zitten bekijken op je PC.
Het is één van beiden: óf je bent tegen TV en kijkt die zaken ook niet op je PC; óf je kijkt die zaken op je PC en bent niet tegen een TV (behoudens niet-principiële redenen natuurlijk, zoals "zo'n TV staat niet bij mijn notenhouten boekenkast").
Ik zit ook meer in de lijn van Philpot en vlinder en ben het dus niet met Tiberius eens.

Het was mijns inziens beter geweest als we niet het toestel hadden afgewezen (da's alleen maar wat techniek) maar de inhoud (en dan bedoel ik niet alleen maar verderfelijke programma's, maar ook programma's die alleen maar voor "tijdverdrijf" zijn - verschrikkelijk woord). Het probleem daarmee was dat het een veel lastiger discussie wordt. Het was nl. zo simpel: heb je een tv? Dat is fout. Het ging dus niet over het gebruik.

Nu we internet hebben, kunnen we met dit onderwerp maar moeilijk uit de voeten. Dat zie in elk geval in ons kerkverband: daar hebben we eerst het medium afgewezen (a la TV), maar komen we er toch achter dat dat niet haalbaar is. Inmiddels is er wel schade ontstaan, want het gebruik van een goed filter werd in het begin niet aangemoedigd omdat alles fout was.
Ik denk dat internet, wat dat betreft, een staaltje van de duivel is om ons hart de verkeerde kant uit trekken. Tenminste dat het zo gegaan is. Hij probeert ons wel om 1 of andere manier van God af te leiden. Zouden geoorloofde programma's op TV ons dat wel doen. Misschien alleen als het journaal op TV(net als de krant) naast de Bijbel legt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door vlinder »

Orchidee schreef:Ik ben het wel met Philpot en Vlinder eens, maar zo kom je ook weer op een ander vlak terecht qua verantwoorde vrijetijdsbesteding...
Ik ken meer mensen die in hun vrije tijd veel op visite gaan, en daar hele avonden roddelen over van alles en nog wat, wel tv/pc kijken scherp afwijzen. maar zelf ook geen ander tijdverdrijf hebben dan roddelen enz. en zeker geen geestelijke lectuur oid lezen, laat staan dat er goede, inhoudelijke gesprekken plaats vinden :nonnon
En de kinderen die dan thuis blijven of ergens anders heen gaan, omdat ze op een gegeven moment geen zin meer hebben in die verplichte visite avondjes, zoeken dan toch andere aktiviteiten, waaronder pc'en of tv kijken, de kroeg in enz.
Het is best wel een uitdaging om je kinderen een gezellig thuis te bieden, zodat ze niet altijd behoefte hebben om ergens anders heen te gaan of andere dingen gaan doen, maar alle jeugd, en niet te vergeten ook de ouderen, heeft ook geen zin om samen op een zaterdagavond bijv. met elkaar te zingen, bijbelse/geestelijke discussies te voeren...
Ik heb dan nog liever dat we met elkaar als gezin een verantwoord programma of dvd bekijken, als dat ze hun vertier ergens gaan zoeken, waar ze helemaal van `het padje` afraken...
Toch is dit m.i. een oneigenlijke tegenstelling. Ik ben het met je eens dat de zaken die je noemt niet goed zijn, maar bovenstaande suggereert dat iedereen die geen TV heeft roddelt of veel op visite gaat. Het zijn beide zaken die m.i. niet goed zijn. Maar je kunt ook kiezen voor samen op de bank een gesprek/discussie hebben, een goed boek lezen, of inderdaad een spel doen met je kinderen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Lassie »

In een oude CV-Koers (ik meen die van dec. '10) stonden een aantal kleine intervieuws met gezinnen die de TV de deur uit hadden gedaan of helemaal geen TV in huis hadden gehaalt (vanaf hun trouwen). Een heel mooi stukje.

Mensen kijken raar op als je geen TV in huis heb. Wij hebben sinds ons trouwen ook geen TV. Niet uit principe, want wij kijken wel programma's via internet (maar dan kijk je bewuster). Heel persoonlijk vindt ik een TV in de huiskamer niet mooi. Maar dat heeft te maken met smaak.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Orchidee »

vlinder schreef:
Orchidee schreef:Ik ben het wel met Philpot en Vlinder eens, maar zo kom je ook weer op een ander vlak terecht qua verantwoorde vrijetijdsbesteding...
Ik ken meer mensen die in hun vrije tijd veel op visite gaan, en daar hele avonden roddelen over van alles en nog wat, wel tv/pc kijken scherp afwijzen. maar zelf ook geen ander tijdverdrijf hebben dan roddelen enz. en zeker geen geestelijke lectuur oid lezen, laat staan dat er goede, inhoudelijke gesprekken plaats vinden :nonnon
En de kinderen die dan thuis blijven of ergens anders heen gaan, omdat ze op een gegeven moment geen zin meer hebben in die verplichte visite avondjes, zoeken dan toch andere aktiviteiten, waaronder pc'en of tv kijken, de kroeg in enz.
Het is best wel een uitdaging om je kinderen een gezellig thuis te bieden, zodat ze niet altijd behoefte hebben om ergens anders heen te gaan of andere dingen gaan doen, maar alle jeugd, en niet te vergeten ook de ouderen, heeft ook geen zin om samen op een zaterdagavond bijv. met elkaar te zingen, bijbelse/geestelijke discussies te voeren...
Ik heb dan nog liever dat we met elkaar als gezin een verantwoord programma of dvd bekijken, als dat ze hun vertier ergens gaan zoeken, waar ze helemaal van `het padje` afraken...
Toch is dit m.i. een oneigenlijke tegenstelling. Ik ben het met je eens dat de zaken die je noemt niet goed zijn, maar bovenstaande suggereert dat iedereen die geen TV heeft roddelt of veel op visite gaat. Het zijn beide zaken die m.i. niet goed zijn. Maar je kunt ook kiezen voor samen op de bank een gesprek/discussie hebben, een goed boek lezen, of inderdaad een spel doen met je kinderen.
Daar heb je wel gelijk in, maar dat gebeurt maar bar weinig, als ik zo om me heen kijk...
En niet iedereen houd van lezen, spelletjes doen, en wil een discussie/gesprek hebben :nonnon
Het is wel een ideaalbeeld/plaatje, maar de praktijk is meestal anders...
Veel jongelui, maar ook ouderen gaan dan bij iemand die wel tv heeft "foute" dingen kijken, of gaan naar "foute" uitgaansgelegenheden, daarom geef ik aan dat ik het dan beter vind om wel samen een programma te bekijken, en erover te praten, of dat nu op tv of pc is, maakt niets uit, en je denkt toch niet dat als je tv hebt dat je alles kijkt wat er maar te bekijken valt, want dat valt ons dan weer op, dat mensen die geen tv gewend zijn, er als ze er zelf wel één hebben of aanschaffen, of als ze op vakantie of bij een ander zijn die wel tv hebben, alle remmen losgaan, en er maar "los en raak" gekeken word, en dat de tv altijd aangaat/staat.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door vlinder »

Orchidee schreef: Daar heb je wel gelijk in, maar dat gebeurt maar bar weinig, als ik zo om me heen kijk...
En niet iedereen houd van lezen, spelletjes doen, en wil een discussie/gesprek hebben :nonnon
Het is wel een ideaalbeeld/plaatje, maar de praktijk is meestal anders...
Veel jongelui, maar ook ouderen gaan dan bij iemand die wel tv heeft "foute" dingen kijken, of gaan naar "foute" uitgaansgelegenheden, daarom geef ik aan dat ik het dan beter vind om wel samen een programma te bekijken, en erover te praten, of dat nu op tv of pc is, maakt niets uit, en je denkt toch niet dat als je tv hebt dat je alles kijkt wat er maar te bekijken valt, want dat valt ons dan weer op, dat mensen die geen tv gewend zijn, er als ze er zelf wel één hebben of aanschaffen, of als ze op vakantie of bij een ander zijn die wel tv hebben, alle remmen losgaan, en er maar "los en raak" gekeken word, en dat de tv altijd aangaat/staat.
Het eerste zie ik juist wel veel om mij heen. Juist jongeren die nu trouwen denken m.i. bewust over dingen na en werken hard aan dingen die ze anders willen.
Verder schrijf je dat niet iedereen houdt van (...). Dat ligt dan wel aan diegene denk ik. Ik noemde bewust verschillende dingen. Het lijkt mij een gemis als er in een gezin niet gelezen wordt, geen gesprek is of geen spelletjes gedaan worden...Wat doe je dan met elkaar? Hoe wil je dan een gezellig thuis bieden? Ja, dan blijft alleen de TV over.

Tuurlijk kijk je niet alles wat los en vast zit, maar m.i. is het onoverkomelijk als je zapt dat je dingen ziet die je als christen niet hoort te zien. Is het niet een reclame, dan wel in een trailer (of hoe heet dat) of reclame voor een programma.
En het laatste ben ik met je eens. Net zoals 3/4 van refoland achter de buis zit op het moment dat de kroonprins trouwt. Dat mag dan weer wel....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door albion »

Om eerlijk te zijn zie ik geen verschil tussen het kijken naar TV-programma's, of diezelfde programma's bekijken op het Internet. Ik vind het zelfs hypocriet om te kijken naar verschillende programma's op het internet en dan te zeggen dat je tegen TV bent.
Zelf kijk ik nooit naar uitzending gemist of wat voor programma, omdat ik bang ben daar ook aan verslaafd te raken. Je ziet iedere keer weer een ander interessant ding.
Het journaal mis ik ook niet. We hebben de krant, radio en op het Internet zie je het nieuws ook vaak langskomen.
Wat ik wel graag zie (en daar ontbreekt het me de tijd voor, of is het al geweest en dan taal ik er ook niet meer na) is sport (tennis, schaatsen) of 'spelletjes' (zoals algemene kennis vragen. De Engelsen vind ik daar heel goed in). Omdat we geen TV hebben, denk ik ook niet aan die programmas dus heb ik ook niet zozeer de behoefte om het op te zoeken.
Het is nu al zeker een jaar geleden dat ik een DVD bekeken heb (thuis). Waarschijnlijk zal ik in de vakantie wel eens kijken.
Spoorloos en Opsporing verzocht zijn ook programma's die regelmatig worden bekeken in onze kringen en dat zal best wel interessant zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door albion »

Om eerlijk te zijn zie ik geen verschil tussen het kijken naar TV-programma's, of diezelfde programma's bekijken op het Internet. Ik vind het zelfs hypocriet om te kijken naar verschillende programma's op het internet en dan te zeggen dat je tegen TV bent.
Zelf kijk ik nooit naar uitzending gemist of wat voor programma, omdat ik bang ben daar ook aan verslaafd te raken. Je ziet iedere keer weer een ander interessant ding.
Het journaal mis ik ook niet. We hebben de krant, radio en op het Internet zie je het nieuws ook vaak langskomen.
Wat ik wel graag zie (en daar ontbreekt het me de tijd voor, of is het al geweest en dan taal ik er ook niet meer na) is sport (tennis, schaatsen) of 'spelletjes' (zoals algemene kennis vragen. De Engelsen vind ik daar heel goed in). Omdat we geen TV hebben, denk ik ook niet aan die programmas dus heb ik ook niet zozeer de behoefte om het op te zoeken.
Het is nu al zeker een jaar geleden dat ik een DVD bekeken heb (thuis). Waarschijnlijk zal ik in de vakantie wel eens kijken.
Spoorloos en Opsporing verzocht zijn ook programma's die regelmatig worden bekeken in onze kringen en dat zal best wel interessant zijn.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:Ik denk niet, dat je tegen TV kan zijn als je dezelfde programma's gaat zitten bekijken op je PC.
Het is één van beiden: óf je bent tegen TV en kijkt die zaken ook niet op je PC; óf je kijkt die zaken op je PC en bent niet tegen een TV (behoudens niet-principiële redenen natuurlijk, zoals "zo'n TV staat niet bij mijn notenhouten boekenkast").
Is wel wat ongenuanceerd.
Denk alleen maar aan het nieuws, nos journaal bijvoorbeeld.
Dan kun je tegen tv zijn, maar het journaal, lijkt me een voorbeeld van dat je dat kijken kunt achter de pc.
Dat is zo, ja.
Maar Ria heeft het over op zaterdagavond allerlei programma's en filmpjes te bekijken. Ik ken maar weinig mensen die elke zaterdag de hele avond journaal zitten te kijken.
Klopt. Maar je kiest dan wel bewust wat je kijkt. Als je doelloos gaat zappen kom je vanalles tegen. Nu kies je bewust wat je kijkt. Dat hoeft dan inderdaad niet alleen het journaal te zijn nee, maakt ook wel uit wat je kijkt... Dat is wel heel wat anders. Als iemand uitzending gemist gebruikt om de series van In Europa of Jong of Nu we er toch zijn of wat dan ook te bekijken, is dat wel heel wat anders dan wanneer je bijv Spuiten en Slikken ofzo gaat kijken. Het gaat er dus om wat je kijkt... en ik kan we goed voorstellen dat mensen dan niet zoveel kijken en heen tv gaan kopen (ook om geroddel enzo te voorkomen) en dan gelijk ook niet het gevaar lopen doelloos te gaan zappen, bij vanalles te blijven hangen... maar wel bepaalde programma's kijken. Dan ben je zelf het filter, maar helpt het kijken via pc je er wel bij.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gabrielle »

het voordeel van online programma's kijken is dat je hele stukken kunt overslaan.
als je het niet zo interressant vindt, spoel je gewoon door.
bij de tv ben je verplicht het hele programma te kijken.

zelf kijk ik zondagsavonds met de jongste, als de anderen naar de kerk zijn, Nederland
zingt op zondag. ( dan moet je wel eens wat doorspoelen, anders duurt het te lang )
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door vlinder »

albion schreef:Om eerlijk te zijn zie ik geen verschil tussen het kijken naar TV-programma's, of diezelfde programma's bekijken op het Internet. Ik vind het zelfs hypocriet om te kijken naar verschillende programma's op het internet en dan te zeggen dat je tegen TV bent.
Zelf kijk ik nooit naar uitzending gemist of wat voor programma, omdat ik bang ben daar ook aan verslaafd te raken. Je ziet iedere keer weer een ander interessant ding.
Het journaal mis ik ook niet. We hebben de krant, radio en op het Internet zie je het nieuws ook vaak langskomen.
Wat ik wel graag zie (en daar ontbreekt het me de tijd voor, of is het al geweest en dan taal ik er ook niet meer na) is sport (tennis, schaatsen) of 'spelletjes' (zoals algemene kennis vragen. De Engelsen vind ik daar heel goed in). Omdat we geen TV hebben, denk ik ook niet aan die programmas dus heb ik ook niet zozeer de behoefte om het op te zoeken.
Het is nu al zeker een jaar geleden dat ik een DVD bekeken heb (thuis). Waarschijnlijk zal ik in de vakantie wel eens kijken.
Spoorloos en Opsporing verzocht zijn ook programma's die regelmatig worden bekeken in onze kringen en dat zal best wel interessant zijn.
Dan hebben wij dus een verschil van mening. En het argument van Gabriëlle vind ik ook heel sterk: je kunt inderdaad dingen overslaan.
Ik denk dat je bewuster kunt kiezen voor dingen die je wel wilt en kunt zien en wat niet. Toch ben ik niet bang om daar aan verslaafd te raken. Ik zoek ook niet op wat leuk is, maar kijk soms naar iets wat een ander aanraadt. Zoals een tijdje geleden naar die open hartoperatie die life te volgen was vanuit het Antionius. Dat kijk ik dan na en dat lijkt me ook verantwoord omdat ik het kijk om er wat van te leren.
Maar Albion: internet vind je hypocriet, maar dvd niet. Kun je uitleggen waarom? Bij beiden kies je toch of je het wel of niet kijkt, zonder dat er informatie voorbij komt die je niet wilt zien? Bij beiden weet je van tevoren hoe lang je kijkt. Ik snap niet zo goed wat er dan niet hypocriet is aan een DVD. M.i. zijn daar namelijk dezelfde argumenten voor aan te voeren.
En dan nog een persoonlijke nood: sport zou ik dan weer nooit kijken omdat ik dat het toppunt van zinloos tijdverdrijf vind.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Gijs83 »

Orchidee schreef:
vlinder schreef:
Orchidee schreef:Ik ben het wel met Philpot en Vlinder eens, maar zo kom je ook weer op een ander vlak terecht qua verantwoorde vrijetijdsbesteding...
Ik ken meer mensen die in hun vrije tijd veel op visite gaan, en daar hele avonden roddelen over van alles en nog wat, wel tv/pc kijken scherp afwijzen. maar zelf ook geen ander tijdverdrijf hebben dan roddelen enz. en zeker geen geestelijke lectuur oid lezen, laat staan dat er goede, inhoudelijke gesprekken plaats vinden :nonnon
En de kinderen die dan thuis blijven of ergens anders heen gaan, omdat ze op een gegeven moment geen zin meer hebben in die verplichte visite avondjes, zoeken dan toch andere aktiviteiten, waaronder pc'en of tv kijken, de kroeg in enz.
Het is best wel een uitdaging om je kinderen een gezellig thuis te bieden, zodat ze niet altijd behoefte hebben om ergens anders heen te gaan of andere dingen gaan doen, maar alle jeugd, en niet te vergeten ook de ouderen, heeft ook geen zin om samen op een zaterdagavond bijv. met elkaar te zingen, bijbelse/geestelijke discussies te voeren...
Ik heb dan nog liever dat we met elkaar als gezin een verantwoord programma of dvd bekijken, als dat ze hun vertier ergens gaan zoeken, waar ze helemaal van `het padje` afraken...
Toch is dit m.i. een oneigenlijke tegenstelling. Ik ben het met je eens dat de zaken die je noemt niet goed zijn, maar bovenstaande suggereert dat iedereen die geen TV heeft roddelt of veel op visite gaat. Het zijn beide zaken die m.i. niet goed zijn. Maar je kunt ook kiezen voor samen op de bank een gesprek/discussie hebben, een goed boek lezen, of inderdaad een spel doen met je kinderen.
Daar heb je wel gelijk in, maar dat gebeurt maar bar weinig, als ik zo om me heen kijk...
En niet iedereen houd van lezen, spelletjes doen, en wil een discussie/gesprek hebben :nonnon
Het is wel een ideaalbeeld/plaatje, maar de praktijk is meestal anders...
Veel jongelui, maar ook ouderen gaan dan bij iemand die wel tv heeft "foute" dingen kijken, of gaan naar "foute" uitgaansgelegenheden, daarom geef ik aan dat ik het dan beter vind om wel samen een programma te bekijken, en erover te praten, of dat nu op tv of pc is, maakt niets uit, en je denkt toch niet dat als je tv hebt dat je alles kijkt wat er maar te bekijken valt, want dat valt ons dan weer op, dat mensen die geen tv gewend zijn, er als ze er zelf wel één hebben of aanschaffen, of als ze op vakantie of bij een ander zijn die wel tv hebben, alle remmen losgaan, en er maar "los en raak" gekeken word, en dat de tv altijd aangaat/staat.
"Iedereen is uit de zelfde lap gescheurd, helaas"
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Marnix »

Gabrielle schreef:het voordeel van online programma's kijken is dat je hele stukken kunt overslaan.
als je het niet zo interressant vindt, spoel je gewoon door.
bij de tv ben je verplicht het hele programma te kijken.

zelf kijk ik zondagsavonds met de jongste, als de anderen naar de kerk zijn, Nederland
zingt op zondag. ( dan moet je wel eens wat doorspoelen, anders duurt het te lang )
Tegenwoordig kan dat ook met digitale televisie, programma's die al geweest zijn terugkijken met de mogelijkheid om door te spoelen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Orchidee »

vlinder schreef:
Orchidee schreef: Daar heb je wel gelijk in, maar dat gebeurt maar bar weinig, als ik zo om me heen kijk...
En niet iedereen houd van lezen, spelletjes doen, en wil een discussie/gesprek hebben :nonnon
Het is wel een ideaalbeeld/plaatje, maar de praktijk is meestal anders...
Veel jongelui, maar ook ouderen gaan dan bij iemand die wel tv heeft "foute" dingen kijken, of gaan naar "foute" uitgaansgelegenheden, daarom geef ik aan dat ik het dan beter vind om wel samen een programma te bekijken, en erover te praten, of dat nu op tv of pc is, maakt niets uit, en je denkt toch niet dat als je tv hebt dat je alles kijkt wat er maar te bekijken valt, want dat valt ons dan weer op, dat mensen die geen tv gewend zijn, er als ze er zelf wel één hebben of aanschaffen, of als ze op vakantie of bij een ander zijn die wel tv hebben, alle remmen losgaan, en er maar "los en raak" gekeken word, en dat de tv altijd aangaat/staat.
Het eerste zie ik juist wel veel om mij heen. Juist jongeren die nu trouwen denken m.i. bewust over dingen na en werken hard aan dingen die ze anders willen.
Verder schrijf je dat niet iedereen houdt van (...). Dat ligt dan wel aan diegene denk ik. Ik noemde bewust verschillende dingen. Het lijkt mij een gemis als er in een gezin niet gelezen wordt, geen gesprek is of geen spelletjes gedaan worden...Wat doe je dan met elkaar? Hoe wil je dan een gezellig thuis bieden? Ja, dan blijft alleen de TV over.

Tuurlijk kijk je niet alles wat los en vast zit, maar m.i. is het onoverkomelijk als je zapt dat je dingen ziet die je als christen niet hoort te zien. Is het niet een reclame, dan wel in een trailer (of hoe heet dat) of reclame voor een programma.
En het laatste ben ik met je eens. Net zoals 3/4 van refoland achter de buis zit op het moment dat de kroonprins trouwt. Dat mag dan weer wel....
Ik kom denk ik de "verkeerde" mensen in mijn leven tegen :huhu
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Programma's kijken op pc of tv?

Bericht door Mara »

Gabrielle schreef:het voordeel van online programma's kijken is dat je hele stukken kunt overslaan.
als je het niet zo interressant vindt, spoel je gewoon door.
bij de tv ben je verplicht het hele programma te kijken.

zelf kijk ik zondagsavonds met de jongste, als de anderen naar de kerk zijn, Nederland
zingt op zondag. ( dan moet je wel eens wat doorspoelen, anders duurt het te lang )
"Dankzij" uitzendingen van de EO is het destijds gewoon geworden om de TV op zondag aan te zetten, waar die voor die tijd uitbleef. Want veel mensen blijven daarna "hangen". Bij ons gaat de stekker er op zaterdag uit om op maandag er pas weer in te gaan.
En onze kinderen zitten meer uren achter de laptop dan voor de tv :huhu Thanks to MSN, Hyves en facebook.
Ik denk hetzelfde als bij gezinnen zonder tv. Ik denk niet dat er veel pubers zijn die avond aan avond een goed gesprek met hun ouders voeren of een spelletje willen doen. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie