Vraag (pc en internet)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Een vraag:

Bericht door J.C. Philpot »

emigrant schreef:
J.C. Philpot schreef:
emigrant schreef: Bij Rome mag het niet.
Dag Emigrant,
Ik ben erg benieuwd hoe je tot de bovenstaande conclusie bent gekomen. Heb je voor mij informatie hierover? Het zou me namelijk bijzonder verbazen als de RKK mannen in een rolstoel de priesterwijding weigert.
dan is de priester NA zijn wijding invalide geworden.

voor de exacte info zou ik de codex iuris canonici moeten raadplegen, maar zie bijvoorbeeld:
https://forums.catholic.com/t/would-som ... t/371762/2
Jouw conclusie lees ik niet in deze link.

Het bisdom gaat hierover, en bepaald of de betreffende handicapts praktisch gezien een belemmering vormen voor de uitoefenen van de taken. Een priester niet niet kan spreken kan geen dienst leiden (net zoals bij protestantse kerken), en voor de RKK belangrijk is dat de priester de Eucharistie moet kunnen consacreren, dus ook zijn handen moeten kunnen bewegen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Een vraag:

Bericht door emigrant »

J.C. Philpot schreef:
emigrant schreef:
J.C. Philpot schreef:
emigrant schreef: Bij Rome mag het niet.
Dag Emigrant,
Ik ben erg benieuwd hoe je tot de bovenstaande conclusie bent gekomen. Heb je voor mij informatie hierover? Het zou me namelijk bijzonder verbazen als de RKK mannen in een rolstoel de priesterwijding weigert.
dan is de priester NA zijn wijding invalide geworden.

voor de exacte info zou ik de codex iuris canonici moeten raadplegen, maar zie bijvoorbeeld:
https://forums.catholic.com/t/would-som ... t/371762/2
Jouw conclusie lees ik niet in deze link.

Het bisdom gaat hierover, en bepaald of de betreffende handicapts praktisch gezien een belemmering vormen voor de uitoefenen van de taken. Een priester niet niet kan spreken kan geen dienst leiden (net zoals bij protestantse kerken), en voor de RKK belangrijk is dat de priester de Eucharistie moet kunnen consacreren, dus ook zijn handen moeten kunnen bewegen.
ik heb een priester gekend die vanwege zijn MS niet in de RK gewijd mocht worden. Ook niet bij oud-katholieken. Hij is via onafhankelijke bisschoppen uiteindelijk toch zelf gewijd en zelfs bisschop geworden, deed wekelijks diensten achter zijn huis die ruim bezocht werden.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Een vraag:

Bericht door Brbndr »

Ds G.H. Kersten heeft schijnbaar ergens gewaarschuwd over de gevaar uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Weet iemand waar dat terug gevonden kan worden?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een vraag:

Bericht door -DIA- »

Brbndr schreef:Ds G.H. Kersten heeft schijnbaar ergens gewaarschuwd over de gevaar uit de rechterflank van de gereformeerde gezindte. Weet iemand waar dat terug gevonden kan worden?
Ds. Kersten zag de afval binnen eigen kring. Hij heeft dat vooral in zijn laatste levensjaren bemerkt, er was geen vrede meer. Toen hij van de laatste (synode)vergaderingen thuiskwam was hij zo modeloos dat hij in een stoel zakte met de woorden "Er is geen liefde meer"
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Een vraag:

Bericht door Nasrani »

Vraagje voor de mensen die op sociale media zitten.. worden jullie ook veel benaderd met volg- en vriendschapsverzoeken van mensen die lid zijn van 'De Kerk van Almachtige God'?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Een vraag:

Bericht door FlyingEagle »

Nasrani schreef:Vraagje voor de mensen die op sociale media zitten.. worden jullie ook veel benaderd met volg- en vriendschapsverzoeken van mensen die lid zijn van 'De Kerk van Almachtige God'?
Kan ik me niet herinneren
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een vraag:

Bericht door Tiberius »

Nasrani schreef:Vraagje voor de mensen die op sociale media zitten.. worden jullie ook veel benaderd met volg- en vriendschapsverzoeken van mensen die lid zijn van 'De Kerk van Almachtige God'?
Best vaak, ja. Zo een keer per twee weken.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Een vraag:

Bericht door Nasrani »

Tiberius schreef:
Nasrani schreef:Vraagje voor de mensen die op sociale media zitten.. worden jullie ook veel benaderd met volg- en vriendschapsverzoeken van mensen die lid zijn van 'De Kerk van Almachtige God'?
Best vaak, ja. Zo een keer per twee weken.
Ik dus ook ja. Maar ook vermeldingen op Twitter.
Zie ook bij anderen dat ze dat hebben. Lijkt wel een bewuste actie.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Een vraag:

Bericht door Herman »

Wat is dat voor groep?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Een vraag:

Bericht door Nasrani »

Herman schreef:Wat is dat voor groep?
https://nl.kingdomsalvation.org
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Een vraag:

Bericht door emigrant »

hoe is het in de Gereformeerde Gemeenten geregeld:

- als je lid wil worden van een gemeente buiten je eigen stad/dorp, terwijl er 1 in je woonplaats is?

- kan je lid worden van een NRC gemeente in Amerika, eventueel naast je bestaande lidmaatschap alhier?

hoe kijkt men daarnaast in de hele gezindte aan tegen “dubbel lidmaatschap” over het kerkverband heen?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

emigrant schreef:hoe is het in de Gereformeerde Gemeenten geregeld:

- als je lid wil worden van een gemeente buiten je eigen stad/dorp, terwijl er 1 in je woonplaats is?

- kan je lid worden van een NRC gemeente in Amerika, eventueel naast je bestaande lidmaatschap alhier?

hoe kijkt men daarnaast in de hele gezindte aan tegen “dubbel lidmaatschap” over het kerkverband heen?
Het laatste heb ik nog nooit gehoord, ik zou het ook heel vreemd vinden. Of het ook kan, weet ik niet.
Binnen de GG zal het vast wel verschillend zijn. Laatst hoorde ik wel van iemand die dit na een gesprek met de kerkenraad wel zo heeft gedaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Een vraag:

Bericht door Jantje »

Ik geloof niet dat het mogelijk is hoor. Ik ken geen enkele voorbeelden.
Wel is het zo dat er hier in Zeeland soms nogal wonderlijk met kerkgrenzen van gemeenten om wordt gegaan (in in letterlijke ligging en figuurlijke ligging). Maar daar is zoveel over te zeggen, dat je er wel een apart topic over kunt openen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een vraag:

Bericht door DDD »

Jawel hoor. Dat kan wel althans, zolang er in classisverband geen andere afspraken zijn. En dat is mijns inziens maar goed ook. Monopolieposities en machtsmisbruik liggen anders op de loer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een vraag:

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Ik geloof niet dat het mogelijk is hoor. Ik ken geen enkele voorbeelden.
Wel is het zo dat er hier in Zeeland soms nogal wonderlijk met kerkgrenzen van gemeenten om wordt gegaan (in in letterlijke ligging en figuurlijke ligging). Maar daar is zoveel over te zeggen, dat je er wel een apart topic over kunt openen.
Ik ken die voorbeelden wel, bij ons op het eiland. Dat heeft in die gevallen helemaal niets met grenzen te maken.
Plaats reactie