Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bogerman »

DDD schreef:Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er dominees zijn die dit behandelen op catechisatie. Wat is er mis met Hellenbroek of de Catechismus of een andere gewone methode?
In de nieuwe methode van catechisatie van de gergem wordt het gewoon besproken. Het is goed om dwalingen te leren toch? Ik heb pas stukjes hierover gelezen van ds Kersten, die legt het goed uit.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Nou, dat lijkt me dan een reden om die nieuwe methode niet te gebruiken. Ik ben helemaal niet tegen moderniseringen, maar wel als die gebruikt worden om eigen stokpaardjes te berijden.

Ik denk dat je beter iemand anders hierover kunt lezen dan ds. Kersten, want die is de oorzaak van de hele verwarring.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

Bogerman schreef:
DDD schreef:Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er dominees zijn die dit behandelen op catechisatie. Wat is er mis met Hellenbroek of de Catechismus of een andere gewone methode?
In de nieuwe methode van catechisatie van de gergem wordt het gewoon besproken. Het is goed om dwalingen te leren toch? Ik heb pas stukjes hierover gelezen van ds Kersten, die legt het goed uit.
Om de drie verbondenleer een dwaling te noemen gaat mij te ver. Hooguit een theologisch accentverschil. Met beide leringen kun je verkeerde kanten op. Deze discussie moet m.i. maar op de universiteiten en theologische scholen gevoerd worden, niet in het catechisatielokaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Bogerman schreef:
DDD schreef:Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er dominees zijn die dit behandelen op catechisatie. Wat is er mis met Hellenbroek of de Catechismus of een andere gewone methode?
In de nieuwe methode van catechisatie van de gergem wordt het gewoon besproken.
Bedoel je de uitgaven van de Synodale Commissie Catechese? Van de Catechismus en van Hellenbroek? In welk van die boeken en hoofdstukken kan ik dat vinden?
Ik heb die boeken namelijk hier, vind het wel leuk om na te lezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

Bogerman schreef:
DDD schreef:Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er dominees zijn die dit behandelen op catechisatie. Wat is er mis met Hellenbroek of de Catechismus of een andere gewone methode?
In de nieuwe methode van catechisatie van de gergem wordt het gewoon besproken. Het is goed om dwalingen te leren toch? Ik heb pas stukjes hierover gelezen van ds Kersten, die legt het goed uit.
Ds Kersten legt het inderdaad helder uit maar hij zat er wel naast. Dat zie je het duidelijkst in zijn Dogmatiek waar hij over de doop spreekt. Dit schrijven van ds Kersten is niet in lijn met H.C. vr en antw 74. Zie citaat van ds W. Visscher in dit topic.

Verder verwijs ik nogmaals naar mijn onderschrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Voor alle duidelijkheid: zeg je dat ds. Kersten het niet eens was met vraag en antwoord 74 van de HC? Dat zou dan wel het toppunt zijn. Ik kan het mij nauwelijks voorstellen, maar dat is misschien naïef.

Ik kreeg hier pas nog op mijn kop omdat ik het niet eens was met een impliciete stelling over gevallen engelen uit de Westminster confessie. Terecht dat iemand daarop wijst, daar niet van. Maar als dit echt zo is, dan lijkt me het handhaven van de forumgrondslag erg ingewikkeld worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

DDD schreef:Voor alle duidelijkheid: zeg je dat ds. Kersten het niet eens was met vraag en antwoord 74 van de HC? Dat zou dan wel het toppunt zijn. Ik kan het mij nauwelijks voorstellen, maar dat is misschien naïef.

Ik kreeg hier pas nog op mijn kop omdat ik het niet eens was met een impliciete stelling over gevallen engelen uit de Westminster confessie. Terecht dat iemand daarop wijst, daar niet van. Maar als dit echt zo is, dan lijkt me het handhaven van de forumgrondslag erg ingewikkeld worden.
Hou het maar op een interpretatie verschil. Klinkt vriendelijker. Elke lezer kan zien dat de uitleg van het Schatboek over de doop anders is dan de uitleg van ds Kersten over de doop in zijn dogmatiek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Maar dat is inderdaad iets anders. Zolang iemand de tekst maar niet laat buikspreken.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erskinees »

Bogerman schreef:
DDD schreef:Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er dominees zijn die dit behandelen op catechisatie. Wat is er mis met Hellenbroek of de Catechismus of een andere gewone methode?
In de nieuwe methode van catechisatie van de gergem wordt het gewoon besproken. Het is goed om dwalingen te leren toch? Ik heb pas stukjes hierover gelezen van ds Kersten, die legt het goed uit.
Gelukkig wordt in een groot deel van de GG dit echt niet als dwaling gezien. Wel als verschil van inzicht en gewoon een ander systematisch onderscheid. Maar een dwaling?! Zo heb ik dat nog nooit gehoord. Wel dat er gevaren kleven aan de drieverbondenleer, maar dat is gewoon om het GG-eigene te benadrukken.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hoopvol »

Een leespreek van ds. B. Smijtegelt over Spreuken 23:26: Mijn zoon, geef mij uw hart: https://m.youtube.com/watch?v=TIaZcXpBbi4
Aanbevolen!
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GGotK »

Hoopvol schreef:Een leespreek van ds. B. Smijtegelt over Spreuken 23:26: Mijn zoon, geef mij uw hart: https://m.youtube.com/watch?v=TIaZcXpBbi4
Aanbevolen!
Ik heb al vaak een leespreek gehoord van ds Smytegelt, maar nog nooit gehoord dat de naam werd uitgesproken als 'Smietegelt'.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
Hoopvol schreef:Een leespreek van ds. B. Smijtegelt over Spreuken 23:26: Mijn zoon, geef mij uw hart: https://m.youtube.com/watch?v=TIaZcXpBbi4
Aanbevolen!
Ik heb al vaak een leespreek gehoord van ds Smytegelt, maar nog nooit gehoord dat de naam werd uitgesproken als 'Smietegelt'.
Ik ook niet, tenminste in gewoon Nederlands, wel in het plaatselijk dialect....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

In het Zeeuws heet hij inderdaad Smietegelt.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:In het Zeeuws heet hij inderdaad Smietegelt.
Komt mij erg bekend voor, inderdaad.
Maar mooi dat deze preken gelezen worden! En deze ambtsdrager kan uitstekend lezen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
Mannetje schreef:In het Zeeuws heet hij inderdaad Smietegelt.
Komt mij erg bekend voor, inderdaad.
Maar mooi dat deze preken gelezen worden! En deze ambtsdrager kan uitstekend lezen.
Hij is geen ambtsdrager, maar thuislezer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie