Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Democritus »

Ik heb vandaag wat stukjes uit dit persoonlijk dagboek/ stukje uit de kerkbode van Oene zitten lezen. Wat kan deze man ongelooflijk droog schrijven.

Hierbij een stukje dat ik jullie niet wil onthouden. In de kerkbode had de ds iets geschreven over de knapenvereniging en daar kwam van heinde en ver reactie op:

In een uitknipsel uit een Gereformeerde Kerbode, misschien wel van artikel zoveel, hoog uit het Noorden, slaat een leider finaal aan het filisoferen over alles wat er z.i. verkeerd moet zijn in een gemeente, bij de ds, de ouders, de leiders van de vereniging etc. waar knapen er zulke wildemannen-allures op nahouden.

Wat de leiding betreft heeft hij niet begrepen dat ik (lees Ds Doornenbal) zelf de voorzitter ben. Voor deze voorzitter had de beste man maar een oplossing eruit!!!! Onder de leiding van dergelijke lieden gaat een groep overigens prima jongens finaal ten gronde.

Het ziet er dus niet rooskleurig uit voor de kerk alhier indien de ds niet opstapt. Gelukkig voor de kerk in het vaderland zijn er ook nog andere jeugdleiders. Althans de schrijver is er diep van overtuigd dat het onder zijn leiding beter gaat. als hij aan het woord is dan hebben de knapen niet het lef om spektakel te maken.

En hij vervolgt: Ik heb gemeend even een ander geluid te moeten laten horen opdat men weet dat er in den landen ook nog jeugdwerk bedreven wordt waar geen wildemannen worden gevormd. Doch deze door het werk der vereniging wijst op die ene grote Kindervriend der jeugdigen nl. Koning Jezus.

Alzo! Nu weten wij hoe het moet. Eerst de jeugd aanpakken dat zij het lef niet meer hebben en dan gaan wijzen op de grote Kindervriend. Goeie mensen wat een gewichtigdoenerij daar in het Noorden en wat schieten we hier tekort.

Maar wij zitten ook niet in een gedriliseerde afgescheiden gemeente , waar het zaad des Verbonds wedergeboren en vrijgemaakt en wel op de wereld komt en een distel zomaar vanuit zichzelf een Mirt wordt; maar in een boerendorp achter op de Veluwe, waar de mensen, de ds incluis, uit de klei getrokken zijn en nodig hebben te worden wat zij van nature niet zijn.

En onze knapen? Prima kerels, heus, met hun monden als hooischuuren en hun klompen als oorlogsschepen en lef voor een hele compagnie. Maar ze geloven niet meer in sinterklaas en aan een andere Kindervriend hebben ze van nature geen behoefte. Ze zijn geen kinderen meer en moeten nog als kinderen worden. Hoe dat in het hoge Noorden zit weet ik niet.

-- einde citaat----

Daarnaast staan er nog veel meer leuke en doordringende stukjes in.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door albion »

Democritus schreef:Ik heb vandaag wat stukjes uit dit persoonlijk dagboek/ stukje uit de kerkbode van Oene zitten lezen. Wat kan deze man ongelooflijk droog schrijven.

Hierbij een stukje dat ik jullie niet wil onthouden. In de kerkbode had de ds iets geschreven over de knapenvereniging en daar kwam van heinde en ver reactie op:

In een uitknipsel uit een Gereformeerde Kerbode, misschien wel van artikel zoveel, hoog uit het Noorden, slaat een leider finaal aan het filisoferen over alles wat er z.i. verkeerd moet zijn in een gemeente, bij de ds, de ouders, de leiders van de vereniging etc. waar knapen er zulke wildemannen-allures op nahouden.

Wat de leiding betreft heeft hij niet begrepen dat ik (lees Ds Doornenbal) zelf de voorzitter ben. Voor deze voorzitter had de beste man maar een oplossing eruit!!!! Onder de leiding van dergelijke lieden gaat een groep overigens prima jongens finaal ten gronde.

Het ziet er dus niet rooskleurig uit voor de kerk alhier indien de ds niet opstapt. Gelukkig voor de kerk in het vaderland zijn er ook nog andere jeugdleiders. Althans de schrijver is er diep van overtuigd dat het onder zijn leiding beter gaat. als hij aan het woord is dan hebben de knapen niet het lef om spektakel te maken.

En hij vervolgt: Ik heb gemeend even een ander geluid te moeten laten horen opdat men weet dat er in den landen ook nog jeugdwerk bedreven wordt waar geen wildemannen worden gevormd. Doch deze door het werk der vereniging wijst op die ene grote Kindervriend der jeugdigen nl. Koning Jezus.

Alzo! Nu weten wij hoe het moet. Eerst de jeugd aanpakken dat zij het lef niet meer hebben en dan gaan wijzen op de grote Kindervriend. Goeie mensen wat een gewichtigdoenerij daar in het Noorden en wat schieten we hier tekort.

Maar wij zitten ook niet in een gedriliseerde afgescheiden gemeente , waar het zaad des Verbonds wedergeboren en vrijgemaakt en wel op de wereld komt en een distel zomaar vanuit zichzelf een Mirt wordt; maar in een boerendorp achter op de Veluwe, waar de mensen, de ds incluis, uit de klei getrokken zijn en nodig hebben te worden wat zij van nature niet zijn.

En onze knapen? Prima kerels, heus, met hun monden als hooischuuren en hun klompen als oorlogsschepen en lef voor een hele compagnie. Maar ze geloven niet meer in sinterklaas en aan een andere Kindervriend hebben ze van nature geen behoefte. Ze zijn geen kinderen meer en moeten nog als kinderen worden. Hoe dat in het hoge Noorden zit weet ik niet.

-- einde citaat----

Daarnaast staan er nog veel meer leuke en doordringende stukjes in.
Jaja, die kon schrijven. :super
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door jvdg »

Ja, ja, die hanepoten.

Ik ken ze net zoals Ds. Doornebal vanuit mijn tuin en vooral uit mijn leven.
Maar hoevaak en hoezeer ik ze ook wiedt, hoe harder ik vecht, des temeer schieten ze op.

Het heeft mij wel eens getroost als Ds. D. (voor de zoveelste maal) ons daarop wees en onderwees.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Ander »

Ik heb al zijn pennenvruchten. Het is een genot om eens een avond in zijn boeken te duiken. Hij kon schrijven maar hij geeft in dat geschrijf ook veel onderwijs.
Wat me vooral treft aan die man is dat hij zo'n brede belangstelling had en met zoveel verschillende mensen, ook in kerkelijk opzicht, kon omgaan. Zijn boeken zijn het waard om gelezen te worden. Ook zijn preken overigens. Heel mooi!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Mister »

Eensch met de schrijvers hier. Alhoewel ik me afvraag of het heden ten dage even gewaardeerd zou worden als een dominee van de Veluwe zo in de kerkbode zou schrijven over het wel en wee van allerhande zaken...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Eensch met de schrijvers hier. Alhoewel ik me afvraag of het heden ten dage even gewaardeerd zou worden als een dominee van de Veluwe zo in de kerkbode zou schrijven over het wel en wee van allerhande zaken...
Ik meen stellig dat de uitspraken van zo'n dominee ook heden ten dage nog zijn bedoeling herkent.
Juist temeer in deze tijd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Jongere »

Moeten het geen hanenpoten zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Herman »

Ds. Doornenbal is van ver vóór de nieuwe spelling.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door jvdg »

Herman schreef:Ds. Doornenbal is van ver vóór de nieuwe spelling.
Maar niet van voor de "nije leer".
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Herman »

Overigens geniet ik met volle teugen van de stukjes, speciaal op winteravonden bij het knapperend haardvuur.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door jvdg »

Herman schreef:Overigens geniet ik met volle teugen van de stukjes, speciaal op winteravonden bij het knapperend haardvuur.
Yes
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door MarthaMartha »

Democritus schreef:Ik heb vandaag wat stukjes uit dit persoonlijk dagboek/ stukje uit de kerkbode van Oene zitten lezen. Wat kan deze man ongelooflijk droog schrijven.

Hierbij een stukje dat ik jullie niet wil onthouden. In de kerkbode had de ds iets geschreven over de knapenvereniging en daar kwam van heinde en ver reactie op:

In een uitknipsel uit een Gereformeerde Kerbode, misschien wel van artikel zoveel, hoog uit het Noorden, slaat een leider finaal aan het filisoferen over alles wat er z.i. verkeerd moet zijn in een gemeente, bij de ds, de ouders, de leiders van de vereniging etc. waar knapen er zulke wildemannen-allures op nahouden.

Wat de leiding betreft heeft hij niet begrepen dat ik (lees Ds Doornenbal) zelf de voorzitter ben. Voor deze voorzitter had de beste man maar een oplossing eruit!!!! Onder de leiding van dergelijke lieden gaat een groep overigens prima jongens finaal ten gronde.

Het ziet er dus niet rooskleurig uit voor de kerk alhier indien de ds niet opstapt. Gelukkig voor de kerk in het vaderland zijn er ook nog andere jeugdleiders. Althans de schrijver is er diep van overtuigd dat het onder zijn leiding beter gaat. als hij aan het woord is dan hebben de knapen niet het lef om spektakel te maken.

En hij vervolgt: Ik heb gemeend even een ander geluid te moeten laten horen opdat men weet dat er in den landen ook nog jeugdwerk bedreven wordt waar geen wildemannen worden gevormd. Doch deze door het werk der vereniging wijst op die ene grote Kindervriend der jeugdigen nl. Koning Jezus.

Alzo! Nu weten wij hoe het moet. Eerst de jeugd aanpakken dat zij het lef niet meer hebben en dan gaan wijzen op de grote Kindervriend. Goeie mensen wat een gewichtigdoenerij daar in het Noorden en wat schieten we hier tekort.

Maar wij zitten ook niet in een gedriliseerde afgescheiden gemeente , waar het zaad des Verbonds wedergeboren en vrijgemaakt en wel op de wereld komt en een distel zomaar vanuit zichzelf een Mirt wordt; maar in een boerendorp achter op de Veluwe, waar de mensen, de ds incluis, uit de klei getrokken zijn en nodig hebben te worden wat zij van nature niet zijn.

En onze knapen? Prima kerels, heus, met hun monden als hooischuuren en hun klompen als oorlogsschepen en lef voor een hele compagnie. Maar ze geloven niet meer in sinterklaas en aan een andere Kindervriend hebben ze van nature geen behoefte. Ze zijn geen kinderen meer en moeten nog als kinderen worden. Hoe dat in het hoge Noorden zit weet ik niet.

-- einde citaat----

Daarnaast staan er nog veel meer leuke en doordringende stukjes in.
geweldig!!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Eppo Gremdaat »

Destijds - jaren 60 - waren er Ds J.R. Cuperus, Ds R.Joh. de Boer en Ds J.T. Doornenbal, predikant op de Veluwe (Classis Harderwijk)
Op een gegeven moment ging Ds Cuperus (die twintig(!) jaar in Oosterwolde predikant was geweest naar Waddinxveen.
Ds Doornenbal schreef in de kerkbode:

wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat

waarop ds de Boer reageerde met:

Wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat.....

Op de grote stille heide
fiets een pastor eenzaam rond.
't Is de dominee van Oene
of hij soms Cuperus vond.
Want zijn vriend ging van hem heen
helemaal naar Waddinxveen!
hoe leeg is mijn heide,
hoe leeg is mijn heide,
mijn heide.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Destijds - jaren 60 - waren er Ds J.R. Cuperus, Ds R.Joh. de Boer en Ds J.T. Doornenbal, predikant op de Veluwe (Classis Harderwijk)
Op een gegeven moment ging Ds Cuperus (die twintig(!) jaar in Oosterwolde predikant was geweest naar Waddinxveen.
Ds Doornenbal schreef in de kerkbode:

wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat

waarop ds de Boer reageerde met:

Wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat.....

Op de grote stille heide
fiets een pastor eenzaam rond.
't Is de dominee van Oene
of hij soms Cuperus vond.
Want zijn vriend ging van hem heen
helemaal naar Waddinxveen!
hoe leeg is mijn heide,
hoe leeg is mijn heide,
mijn heide.
Ds. Doornebal was een opvallend type, toch kon hij heel rechtzinnig preken. Hij wilden niets van het Recht van God afdoen.
Als je dat zo hoort, dan hoor je het gemis in de hervormde kerken tegenwoordig wel. Want dit wordt door de nieuwe generatie
nauwelijks meer aangestipt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cantate
Berichten: 227
Lid geworden op: 04 jul 2009, 12:03

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Cantate »

-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Destijds - jaren 60 - waren er Ds J.R. Cuperus, Ds R.Joh. de Boer en Ds J.T. Doornenbal, predikant op de Veluwe (Classis Harderwijk)
Op een gegeven moment ging Ds Cuperus (die twintig(!) jaar in Oosterwolde predikant was geweest naar Waddinxveen.
Ds Doornenbal schreef in de kerkbode:

wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat

waarop ds de Boer reageerde met:

Wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat.....

Op de grote stille heide
fiets een pastor eenzaam rond.
't Is de dominee van Oene
of hij soms Cuperus vond.
Want zijn vriend ging van hem heen
helemaal naar Waddinxveen!
hoe leeg is mijn heide,
hoe leeg is mijn heide,
mijn heide.
Ds. Doornebal was een opvallend type, toch kon hij heel rechtzinnig preken. Hij wilden niets van het Recht van God afdoen.
Als je dat zo hoort, dan hoor je het gemis in de hervormde kerken tegenwoordig wel. Want dit wordt door de nieuwe generatie
nauwelijks meer aangestipt.
De hervormde kerk bestaat niet meer hoor. En hervormde kerken hebben zelfs helemaal nooit bestaan, wel hervormde gemeenten en die zijn er gelukkig nog steeds, die jij blijkbaar allemaal goed schijnt te kennen...
Plaats reactie