Hanepooten - Ds JT Doornenbal

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door -DIA- »

Cantate schreef:
-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Destijds - jaren 60 - waren er Ds J.R. Cuperus, Ds R.Joh. de Boer en Ds J.T. Doornenbal, predikant op de Veluwe (Classis Harderwijk)
Op een gegeven moment ging Ds Cuperus (die twintig(!) jaar in Oosterwolde predikant was geweest naar Waddinxveen.
Ds Doornenbal schreef in de kerkbode:

wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat

waarop ds de Boer reageerde met:

Wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat.....

Op de grote stille heide
fiets een pastor eenzaam rond.
't Is de dominee van Oene
of hij soms Cuperus vond.
Want zijn vriend ging van hem heen
helemaal naar Waddinxveen!
hoe leeg is mijn heide,
hoe leeg is mijn heide,
mijn heide.
Ds. Doornebal was een opvallend type, toch kon hij heel rechtzinnig preken. Hij wilden niets van het Recht van God afdoen.
Als je dat zo hoort, dan hoor je het gemis in de hervormde kerken tegenwoordig wel. Want dit wordt door de nieuwe generatie
nauwelijks meer aangestipt.
De hervormde kerk bestaat niet meer hoor. En hervormde kerken hebben zelfs helemaal nooit bestaan, wel hervormde gemeenten en die zijn er gelukkig nog steeds, die jij blijkbaar allemaal goed schijnt te kennen...
Hmmm ik hoor er niet veel van. En een bekend predikant zegt ook dat de hele
(voormalige) hervormde kerk is doortrokken met de theologie van Karl Barth.
Dat kan geen slag in de lucht zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Cantate schreef:
-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Destijds - jaren 60 - waren er Ds J.R. Cuperus, Ds R.Joh. de Boer en Ds J.T. Doornenbal, predikant op de Veluwe (Classis Harderwijk)
Op een gegeven moment ging Ds Cuperus (die twintig(!) jaar in Oosterwolde predikant was geweest naar Waddinxveen.
Ds Doornenbal schreef in de kerkbode:

wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat

waarop ds de Boer reageerde met:

Wel lijkt de Veluwe leeg te worden nu Ds Cuperus heen gaat.....

Op de grote stille heide
fiets een pastor eenzaam rond.
't Is de dominee van Oene
of hij soms Cuperus vond.
Want zijn vriend ging van hem heen
helemaal naar Waddinxveen!
hoe leeg is mijn heide,
hoe leeg is mijn heide,
mijn heide.
Ds. Doornebal was een opvallend type, toch kon hij heel rechtzinnig preken. Hij wilden niets van het Recht van God afdoen.
Als je dat zo hoort, dan hoor je het gemis in de hervormde kerken tegenwoordig wel. Want dit wordt door de nieuwe generatie
nauwelijks meer aangestipt.
De hervormde kerk bestaat niet meer hoor. En hervormde kerken hebben zelfs helemaal nooit bestaan, wel hervormde gemeenten en die zijn er gelukkig nog steeds, die jij blijkbaar allemaal goed schijnt te kennen...
Hmmm ik hoor er niet veel van. En een bekend predikant zegt ook dat de hele
(voormalige) hervormde kerk is doortrokken met de theologie van Karl Barth.
Dat kan geen slag in de lucht zijn?
Waarom niet? Ga eerst maar eens luisteren, keus genoeg ook in jouw omgeving. Op een dergelijke manier moet je niet hele kerkverbanden afschrijven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:
Hmmm ik hoor er niet veel van. En een bekend predikant zegt ook dat de hele
(voormalige) hervormde kerk is doortrokken met de theologie van Karl Barth.
Dat kan geen slag in de lucht zijn?
Waarom niet? Ga eerst maar eens luisteren, keus genoeg ook in jouw omgeving. Op een dergelijke manier moet je niet hele kerkverbanden afschrijven.
Ik schrijf niets af... Dat kan ik toch niet? Wel dan? Ik spreek enkel uit betrouwbare bron
na dat de voormalige Hervormde Kerk geheel doortrokken is van de leer van Karl Barth.
Had ik maar reden om het niet te geloven! Ik schrijf daarmee de kerk op zich niet af,
wel de leer. En we zien het toch voor ogen? We lezen toch wat er overal in de kerken
gaande is? Uw reactie klinkt, eerlijk gezegd, nogal wat wereldvreemd, arrogant, en komt
niet zo heel erg bewogen over, maar dat kan schijn zijn.

En lieve broeder, zoals men tegenwoordig zegt, ik weet heus wel wat er op kerkelijk
gebied zoal speelt. Ik heb veel zien veranderen, veel zien vervallen, en veel af zien vallen.
En de onkunde omtrent ons reformatorisch geloof heb ik in die jaren schrikbarend zien
toenemen.

Was het in der jaren '60 al schrikkelijk, men was toch allemaal nog gedoopt, en ging min
of meer nog regelmatig naar de kerk. Nu moeten... (of lezen we de krant niet?) kerken
gesloten worden die ik toen heb zien gebouwd worden. Men had een optimistisch mens-
en kerkbeeld en bouwde grote kerken. Men zou het wel aantrekkelijk maken met nieuwe
liturgieën, nieuwe vertalingen, nieuwe liedbundels, ja zelfs het orgel wat niet meer
voldoende om de zang te begeleiden. Erger nog, popsterren worden eer bewezen,
drumstellen doen kerken daveren, en op hun grondvesten schudden.
Dus het zou allemaal wel goed komen, deze diensten spraken immers echt bijzonder de
nieuwe generatie aan?

Nu moeten er echter, tot verbazing van de vernieuwers, vele kerken gesloten worden,
en dat is ook een teken aan de wand. Had men een dan toch een te rooskleurig beeld?
Waren die zwarte-kerken-dominees dan zo veel te pessimistisch die dit alles maar
afkeurden? Waarom gingen die toch niet mee? Men moest immers volk in de kerken
zien te houden, en die zwartgallige leer stoot toch alleen maar af? Dwazen waren het,
in de ogen van de vernieuwers.

Verder: Zou ik dan naar zo'n kerk gaan om te toetsen of het wel waar is? Of het ook
mogelijk een keiharde leugen is? Mag dat? Je eigen kerk leeglaten en naar een valse
kerk gaan? Ik kan het niet over mijn hart krijgen...
Verleidt me toch niet, want dat is niet goed! Laten we elkaar wijzen op de Waarheid en
niet op allerlei lichtzinnige nieuwigheid.

Nogmaals ik schrijf geen kerken af, maar de leer in bepaalde kerken, en dat is klaar en
helder genoeg. Er waren eens mensen die naar een popfestival gingen, om er over mee te
kunnen praten, of naar de jongerendag van de EO, sommigen waagden zich zelfs in een
discotheek. Moet je dat op die plekken zo nodig onderzoeken? Als de programma's al
boekdelen spreken.

Vanavond Zondag 23 vr/antw 61 beluisterd. Wat was het toen al een benauwede tijd voor
de ware kerk. Men zag de jongere generatie geen interesse meer hebben voor de kerkelijke
zaken, en de onkunde werd enorm groot. Dat was in 1972. Zou het tij dan nu gekeerd zijn?
Ik merk er nog niet zo heel veel van.

http://theologienet.nl/prekenmp3.html
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Eppo Gremdaat »

Dia, laat je meetlat eens thuis als je een kerkdienst bezoekt. Luister onbevangen en zing mee en bid mee. Vraag aan God of er ook voor jou iets bij mag zijn in de verkondiging. Zet je bij voorbaat niet schrap in de trant van 't zal wel (weer) niks zijn' . Al is het maar een lied wat je aanspreekt, een gebed (wellicht wordt jij daar ook in genoemd en je weet wel hoe dat bedoeld wordt!). Ik zou je als het ware bij je oorlel willen pakken en zeggen: 'luisteren, luisteren, alleen maar luisteren....".
En.... bid je wel eens of God de verkondiging zegenen wil aan je hart?
Ik vind het wel verdrietig zoals je alles zo afkraakt.......
Doe je zelf ook iets voor je kerkelijke gemeente?
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Julian Brasser »

DIA schreef:Verder: Zou ik dan naar zo'n kerk gaan om te toetsen of het wel waar is? Of het ook
mogelijk een keiharde leugen is? Mag dat? Je eigen kerk leeglaten en naar een valse
kerk gaan? Ik kan het niet over mijn hart krijgen...
Verleidt me toch niet, want dat is niet goed! Laten we elkaar wijzen op de Waarheid en
niet op allerlei lichtzinnige nieuwigheid.
Laten we elkaar wijzen op wat Paulus predikte (Romeinen 10:8-9): "Geliefden, om zalig te worden moeten er twee dingen in actie komen: onze mond en ons hart. Belijd met je mond de Heere Jezus! Geloof in je hart dat God Hem uit de doden heeft opgewekt! En dat je dus onder Zijn ogen leeft! En dat je dus Zijn wil moet doen! En wordt zalig!".
Beste DIA, ik wens dat je gelooft dat deze prediking van Paulus het allerkrachtigste middel in Gods hand is om mensen zalig te maken. Ik wens dat je gelooft dat alléén onder deze prediking het grootste percentage mensen tot geloof komt. Alleen dán kunnen mensen als u, en mensen met wat u nu vindt "allerlei lichtzinnige nieuwigheid" elkaar tot een hand en een voet zijn!
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Marco »

Daar kan nog een leuke discussie inzitten. Prof. Barth heeft volgens mij niet alleen maar slechte dingen geschreven en gedaan. Afhankelijk van de manier waarop de Hervormde Kerk Barthiaans zou zijn, is dat wellicht als compliment op te vatten. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door -DIA- »

Allen hartelijk dank
voor de welgemeende, en
welgekozen woorden

en het hartelijke meeleven...
Tja... ik zal maar stil zijn.
Het landt toch niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Eppo Gremdaat »

-DIA- schreef:Allen hartelijk dank
voor de welgemeende, en
welgekozen woorden

en het hartelijke meeleven...
Tja... ik zal maar stil zijn.
Het landt toch niet.
Graag tot je dienst en denk er eens over na!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:
-DIA- schreef:Allen hartelijk dank
voor de welgemeende, en
welgekozen woorden

en het hartelijke meeleven...
Tja... ik zal maar stil zijn.
Het landt toch niet.
Graag tot je dienst en denk er eens over na!
Oké ook dank je blijk van medeleven!*
We hopen het te overpeinzen.
Te bemedtiteren.
Maar niet enkel dit woord.
Mag het misschien iets uitgebreider zijn?

Kennis is niet verkeerd.
Ik las vanmorgen over een man, en ik heb die man nog goed gekend,
die later onze gemeente als ouderling zou dienen:
Hij had voor de 'jongelingsvereniging' veel gestudeerd en inleidingen
gemaakt over Jezus... die hij tóen niet kende.
Later, toen hij in het ambt van diaken en ouderling was gesteld
kwam hem deze kennis toch goed van pas.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Curatorium »

Dus zo fout zaten die farizeeërs en schriftgeleerden niet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Dus zo fout zaten die farizeeërs en schriftgeleerden niet?
Op zich niet, vanzelf! Want Paulus veroordeeld zijn opgedane kennis ook nergens toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door Mister »

Goed, dan gaan we hier weer on-topic nu.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door DDD »

Wat mogelijk nog on-topic is: Volgens DIA is het bijzonder dat de dominee opvallend was en toch rechtzinnig. Dat nu is een enorm misverstand. De ware rechtzinnigheid (ik heb het niet over de napraters) blijft altijd origineel, omdat Gods werken origineel zijn, en geen kopieën. Natuurlijk heeft de ene mens meer gedachten op papier gezet die de moeite waard zijn dan de andere, maar laat de gewone weg niet de uitzondering worden, want dat is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wat mogelijk nog on-topic is: Volgens DIA is het bijzonder dat de dominee opvallend was en toch rechtzinnig. Dat nu is een enorm misverstand. De ware rechtzinnigheid (ik heb het niet over de napraters) blijft altijd origineel, omdat Gods werken origineel zijn, en geen kopieën. Natuurlijk heeft de ene mens meer gedachten op papier gezet die de moeite waard zijn dan de andere, maar laat de gewone weg niet de uitzondering worden, want dat is het niet.
Ik bedoelde zijn originele manier van verwoorden.
Dat is nogal verschillend.
De een is meer welbespraakt dan de ander.
Ik heb ook predikanten gekend, waarvan wij zouden
zeggen, die is niet zo goed ter tale, en toch
preekten ze een schriftuurlijk-bevindelijke weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hanepooten - Ds JT Doornenbal

Bericht door DDD »

Dan zijn we het daarover eens. Natuurlijk heeft niet iedereen evenveel talenten. Zolang knulligheid maar niet de norm wordt om 's mensen nederigheid aan af te meten.
Plaats reactie