Voor de organisten onder ons

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door GerefGemeente-lid »

Geef mij maar André Nieuwkoop. Dan wordt er tenminste ook enthousiast gezongen, zeker ook in deze kerk. Maar daar zal hij wel geen zangavond op het orgel mogen begeleiden, denk ik zo.

Wat een sneltreintempo. Nee, ik vind er echt niks aan.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bertiel »

in een kerk met 1200 zangers, of in een kathedraal met 500 gemeenteleden, dat maakt echt wel een groot verschil voor de opname.
zeker in zo'n inmense ruimte als de Sint Jan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:Geef mij maar André Nieuwkoop. Dan wordt er tenminste ook enthousiast gezongen, zeker ook in deze kerk. Maar daar zal hij wel geen zangavond op het orgel mogen begeleiden, denk ik zo.

Wat een sneltreintempo. Nee, ik vind er echt niks aan.
Ik vind het tempo geen probleem. De ene gemeente zingt nu eenmaal sneller dan de andere. Hij 'jaagt' niet.
Dit is jagen: https://www.youtube.com/watch?v=qytsEV2wivM
(Dat had ik niet verwacht van zo'n grote organist)
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:Geef mij maar André Nieuwkoop. Dan wordt er tenminste ook enthousiast gezongen, zeker ook in deze kerk. Maar daar zal hij wel geen zangavond op het orgel mogen begeleiden, denk ik zo.

Wat een sneltreintempo. Nee, ik vind er echt niks aan.
Volgens mij heeft Andre vorig jaar in Gouda nog een samenzangavond georganiseerd. Verder staat het elke organisatie vrij om ergens een kerk af te huren en er een samenzangavond te organiseren. Daar is alleen een bepaalde prijs aan verbonden, zeker als je een verwarmde kerk en een gestemd orgel wilt hebben.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bourdon16 »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Geef mij maar André Nieuwkoop. Dan wordt er tenminste ook enthousiast gezongen, zeker ook in deze kerk. Maar daar zal hij wel geen zangavond op het orgel mogen begeleiden, denk ik zo.

Wat een sneltreintempo. Nee, ik vind er echt niks aan.
Ik vind het tempo geen probleem. De ene gemeente zingt nu eenmaal sneller dan de andere. Hij 'jaagt' niet.
Dit is jagen: https://www.youtube.com/watch?v=qytsEV2wivM
(Dat had ik niet verwacht van zo'n grote organist)
Het kan ook aan de opname liggen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef: Ik vind het tempo geen probleem. De ene gemeente zingt nu eenmaal sneller dan de andere. Hij 'jaagt' niet.
Dit is jagen: https://www.youtube.com/watch?v=qytsEV2wivM
(Dat had ik niet verwacht van zo'n grote organist)
Vind het hier ook wel meevallen hoor, het is natuurlijk bij het orgel opgenomen waardoor het lijkt dat de gemeente er achteraan komt door de vertraging van het geluid. En verder hoort een organist ook een fractie voor de gemeente uit te spelen om de leiding te houden.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Waarom? De gemeente hoort toch het tempo? Je kunt gewoon precies meezingen, daar is niets ingewikkeld aan. Als de organist althans zelf in de maat speelt, anders wordt het wel ingewikkelde kwestie.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Geef mij maar André Nieuwkoop. Dan wordt er tenminste ook enthousiast gezongen, zeker ook in deze kerk. Maar daar zal hij wel geen zangavond op het orgel mogen begeleiden, denk ik zo.

Wat een sneltreintempo. Nee, ik vind er echt niks aan.
En waarom zou hij dat niet mogen?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ouderling schreef:
DDD schreef:Volgens mij wordt er prima enthousiast gezongen.
Okay, dan hebben wij een verschillend beeld bij enthousiast zingen.
Ik kwam net dit fragment tegen. Dat noem je enthousiast en vol overgave zingen.
https://youtu.be/ydbhKfYeeWA
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door DDD »

Ik word een beetje zenuwachtig van de organist. Maar het is mooi dat dit kan. Het is in ieder geval niet opgejaagd. :)

In welke gemeente is dit?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Herman »

Ik vind het mooi omdat het een klassieker te midden van een klassiek psalmboek is. Maar de afstemming van de opname geeft wat meer gewicht aan de zangers en aan individuele stemmen dan aan een mooi samenspel van orgel en gemeente. Dat is wat mij betreft niet mooi. De ruimte lijkt me ook tamelijk klein. Het lijkt me zijn eigen gemeente en kerkgebouw (Cillaarshoek).
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef:Ik vind het mooi omdat het een klassieker te midden van een klassiek psalmboek is. Maar de afstemming van de opname geeft wat meer gewicht aan de zangers en aan individuele stemmen dan aan een mooi samenspel van orgel en gemeente. Dat is wat mij betreft niet mooi. De ruimte lijkt me ook tamelijk klein. Het lijkt me zijn eigen gemeente en kerkgebouw (Cillaarshoek).
Daar is het inderdaad.
https://www.rd.nl/artikel/1006847-ds-me ... e-woestijn
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Bourdon16 »

GerefGemeente-lid schreef:
Ouderling schreef:
DDD schreef:Volgens mij wordt er prima enthousiast gezongen.
Okay, dan hebben wij een verschillend beeld bij enthousiast zingen.
Ik kwam net dit fragment tegen. Dat noem je enthousiast en vol overgave zingen.
https://youtu.be/ydbhKfYeeWA
Ik vind het ook een mooi tempo.
Snel zingen op hele noten vind ik niks.
Dan nog liever ritmisch maar wel gedragen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik word een beetje zenuwachtig van de organist. Maar het is mooi dat dit kan. Het is in ieder geval niet opgejaagd. :)

In welke gemeente is dit?
Haha, herkenbaar. Sowieso vind ik er weleens wat van, als een organist na de preek eerst uitgebreid een liedje gaat spelen dat blijkbaar in zijn hart opkomt. De dominee leidt de dienst en bedenkt de liturgie, en die heeft een psalm uitgekozen die aansluit bij de preek, en laat die keuze maar bij de dominee. En als preek de gemeente heeft geraakt, moet je ze ook gewoon de gelegenheid geven om te zingen, in plaats van eerst eens een poosje naar de organist te moeten luisteren. Leuk om te doen vóór of na de dienst. Maar goed, blijkbaar zit het in zijn hart en moet het uit de orgelpijpen komen. Ik snap ergens het lied dat hij speelt nog wel: 'Hoe de Heer' bedekt met wonden, ook voor uw en mijne zonden, stierf aan t kruis op Golgotha', bij deze preek. Maar dat gebibber daarna snap ik niet. En dat half toontje erbij halverwege dat tweede vers, waardoor iedereen met flinke uithalen net een beetje moet krijsen, vind ik ook niet zo'n succes. Wij hebben ook weleens een organist gehad die dat graag deed.
In de gemeente zit een kind of een dame met een zeer zeer heldere stem. Maar zo te horen zingt iedereen wel met groot enthousiasme.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor de organisten onder ons

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:En dat half toontje erbij halverwege dat tweede vers, waardoor iedereen met flinke uithalen net een beetje moet krijsen, vind ik ook niet zo'n succes. Wij hebben ook weleens een organist gehad die dat graag deed.
Dat heet transponeren. Ik vind het altijd mooi als dat gedaan wordt. Pas hoorde ik samenzang met Psalm 25 in Staphorst en werd het 3 of 4 keer binnen één couplet gedaan. Prachtig!

André Nieuwkoop en Pieter Heykoop doen het ook heel vaak.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie