Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

limosa

Bericht door limosa »

Mister schreef:@ Limosa: Het Wilhelmus bij de verjaardag van Koningin Beatrix. Mooie melodie (wordt soms in laatste 2 regels gemangeld, maar goed) en benadrukt de band God-NEderland-Oranje...
God-Nederland-Oranje ??

da's van vroeger, kijk even wat er gaande is in Nederland en in de koninklijke familie
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Mister schreef:Ok, hoe zit het dan met bijv. het "Wilhelmus" of het "Ere zij God" Wordt dat bij jullie dan niet aansluitend aan de eredienst gezongen bijv.? Of is het de uitzondering die de regel bevestigt... ?
Die koning van hispanje maakt het wel lastig.
De reformatoren waren behoorlijk strijdlustig tegen de kerk die die koning beschermde.
:roll:
limosa

Bericht door limosa »

Mister schreef:
limosa schreef:
Mister schreef:
limosa schreef: maar de eindeloze herhaling (...) vind ik ergerlijk.
Zingen jullie wel psalm 136? :wink:
niet allemaal achter elkaar, wij zingen overigens alle psalmen, onze predikant zoekt ze heel zorgvuldig uit bij z'n preek
Alle psalmen! Heel goed van die predikant!
er zijn er ook die stokpaardjes hebben en heel vaak dezelfde laten zingen, dat heeft hij gelukkkig niet, zoek er meer niet achter
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Klavier schreef:Die koning van hispanje maakt het wel lastig
Je kunt het Wilhelmus ook zingen op de melodie van psalm 128, ben je weer van dat probleem af.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 04 sep 2006, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

limosa schreef:
Mister schreef:
limosa schreef:
Mister schreef: Zingen jullie wel psalm 136? :wink:
niet allemaal achter elkaar, wij zingen overigens alle psalmen, onze predikant zoekt ze heel zorgvuldig uit bij z'n preek
Alle psalmen! Heel goed van die predikant!
er zijn er ook die stokpaardjes hebben en heel vaak dezelfde laten zingen, dat heeft hij gelukkkig niet, zoek er meer niet achter
Het gebeurt zo vaak dat er (cker na de preek) hetzelfde wordt gezongen. 25, 89, 138, meest populair: 73 : 12/13/14.
Wij zingen voor de dienst ook, en dan door het psalmboek heen...
Vorige week 9 en 10, daarna 11 en 12. Uitdaging weer eens, alhoewel het ook zo z'n mindere kanten heeft...
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Hendrikus schreef:Je kunt het Wilhelmus ook zingen op de melodie van psalm 128, ben je weer van dat probleem af.
De koning van hispanie, de vervolger van de reformatie op een geneefse melodie?
Daar moet ik even over nadenken. :wink:
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Klavier schreef:
Hendrikus schreef:Je kunt het Wilhelmus ook zingen op de melodie van psalm 128, ben je weer van dat probleem af.
De koning van hispanie, de vervolger van de reformatie op een geneefse melodie?
Daar moet ik even over nadenken. :wink:
Brrr. Doet me terugdenken aan een organist van vroeger die wij hadden. Bij psalm 80 speelde hij de melodie van 105. Terwijl psalm 80 zo MOOI is... :cry:
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Mister schreef:Brrr. Doet me terugdenken aan een organist van vroeger die wij hadden. Bij psalm 80 speelde hij de melodie van 105. Terwijl psalm 80 zo MOOI is... :cry:
Nou, een prachtige eenheid in melodie toonsoort en tekst.
En dan met de melodie van 105 helemaal in majeur? Onbegrijpelijk :shock: .
Maar hoe ontstaat zoiets dan? Kondigt de dominee de de psalm aan met vermelding van aangepaste melodie?
Als ik de verkeerde psalm in zou zetten zou het na 3 akkoorden wel eens stil kunnen kunnen worden onder het orgel.
Je moet maar net weten dat het past. :?:
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Klavier schreef:
Mister schreef:Brrr. Doet me terugdenken aan een organist van vroeger die wij hadden. Bij psalm 80 speelde hij de melodie van 105. Terwijl psalm 80 zo MOOI is... :cry:
Nou, een prachtige eenheid in melodie toonsoort en tekst.
En dan met de melodie van 105 helemaal in majeur? Onbegrijpelijk :shock: .
Maar hoe ontstaat zoiets dan? Kondigt de dominee de de psalm aan met vermelding van aangepaste melodie?
Als ik de verkeerde psalm in zou zetten zou het na 3 akkoorden wel eens stil kunnen kunnen worden onder het orgel.
Je moet maar net weten dat het past. :?:
De ds trof geen schuld. de organist vond gewoon dat 80 voor de gemeente moeilijk was en speelde 105. Waarop een klein eigenwijs mistertje zijn mond stijf dichtklemde...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef: Waarop een klein eigenwijs mistertje zijn mond stijf dichtklemde...
Hetgeen een verpletterende indruk maakte op de overige aanwezigen?

Nee dus... Ik herken het. Heb ook weleens m'n mond gehouden als we Psalm 146 moesten zingen en de organist zette die hoempapadeun uit Joh. de Heer in. Het wordt er echt niet anders van...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Mister schreef: Waarop een klein eigenwijs mistertje zijn mond stijf dichtklemde...
Hetgeen een verpletterende indruk maakte op de overige aanwezigen?

Nee dus... Ik herken het. Heb ook weleens m'n mond gehouden als we Psalm 146 moesten zingen en de organist zette die hoempapadeun uit Joh. de Heer in. Het wordt er echt niet anders van...
Indruk wel op pa en ma, dat wel. Maar ja, pa doet zijn mond ook dicht bij ps 1:4. Dat kun je ook verschillend uitleggen.
Ik ben wel eens na een preek zo verslagen geweest dat ik niet meer kón zingen, maar dat is wat anders...
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:Maar ja, pa doet zijn mond ook dicht bij ps 1:4.
Zingen jullie dat weleens dan? Ik zou niet weten wanneer wij voor 't laatst 1:4 hebben gezongen...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:Maar ja, pa doet zijn mond ook dicht bij ps 1:4.
Zingen jullie dat weleens dan? Ik zou niet weten wanneer wij voor 't laatst 1:4 hebben gezongen...
Komt voor ja, we hebben een ds met speciale voorliefde voor ps 1.

Uitleg:

Onberijmd:
Want de Heere kent de weg van de rechtvaardigen, maar de weg van de goddelozen zal vergaan.

Berijmd:
De Heer toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ
Op zulken die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hum weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.

Als je beide zaken eens vergelijkt dan zie dat e.e.a. niet overeenstemt.
Volgens de berijmde versie 'kijkt God alleen naar mensen die oprecht, met vaste gang het pad der deugd betreden'
Dat kan heel Remonstrants aandoen
Ik weet ook dat mensen dit niet met me eens zijn.
Ik val er een beetje over.
Ik weet ook wel dat het gaat over de spreektaal van die tijd. (net als "Opperwezen")
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
Mister schreef:Maar ja, pa doet zijn mond ook dicht bij ps 1:4.
Zingen jullie dat weleens dan? Ik zou niet weten wanneer wij voor 't laatst 1:4 hebben gezongen...
Komt voor ja, we hebben een ds met speciale voorliefde voor ps 1.

Uitleg:

Onberijmd:
Want de Heere kent de weg van de rechtvaardigen, maar de weg van de goddelozen zal vergaan.

Berijmd:
De Heer toch slaat der mensen wegen gâ,
En wendt alom het oog van Zijn genâ
Op zulken die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden;
God kent hum weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.

Als je beide zaken eens vergelijkt dan zie dat e.e.a. niet overeenstemt.
Volgens de berijmde versie 'kijkt God alleen naar mensen die oprecht, met vaste gang het pad der deugd betreden'
Dat kan heel Remonstrants aandoen
Ik weet ook dat mensen dit niet met me eens zijn.
Ik val er een beetje over.
Ik weet ook wel dat het gaat over de spreektaal van die tijd. (net als "Opperwezen")
Het klop volgens de heilige schrift niet, de berijming is berijmd in een tijd toen men dat vond. Maar niemand is recht vaardig van zich zelf.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Maar niemand is recht vaardig van zich zelf.
Heeft iemand dat beweerd dan?
Plaats reactie