Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door DDD »

Ik ben het met Hendrikus eens. Natuurlijk zijn er ook best goede organisten zonder conservatorium, maar dat zijn dan geen professionals. Net zoals anderen ook best verstand van agrarisch recht kunnen hebben, zonder jurist te zijn, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
Tja, jongens.... als iemand zich arts noemt maar geen geneeskunde heeft gestudeerd, noemen we hem of haar met z'n allen een charlatan, een kwakzalver of een beunhaas (of alle drie tegelijk).
In principe geldt dat voor alle beroepsgroepen. En natuurlijk, er zijn uitzonderingen, mensen die het gewoon heel goed doen, ook al hebben ze geen vakopleiding genoten. Maar dat zijn witte raven. En let wel, ik heb het over mensen die een beroep uitoefenen zonder daarvoor te zijn gecertificeerd, niet over bezigheden in de hobbysfeer.
Kunnen zij dan kerkorganist zijn of niet? Dan zouden we weer met voorzangers in de weer moeten, want er is nu al een tekort
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door ejvl »

Natuurlijk kunnen zij kerkorganist zijn.
Al vind ik wel dat ze zich op z'n minst meester moeten maken van het boek: Handboek voor de kerkorganist.
En met alle beschikbare vermogens streven naar een zo hoog mogelijk niveau, en dit niveau te vermeerderen.

Kortom, niet zomaar wat aanrommelen.
Est
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2014, 19:30

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Est »

DDD schreef:Ik ben niet zo weg van dat soort muziek. Maar de stukken van Sanderman vind ik wel mooi. Jammer dat in de enquête niet is gevraagd hoeveel van de organisten professioneel musicus zijn.
Kan wel verschillende stijlen waarderen. Maar voor wat betreft de eredienst gaat toch mijn voorkeur uit naar Zwart / Asma / Mulder etc. Sanderman heeft zeker niet mijn voorkeur.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door DDD »

Dan zijn wij het dus geheel oneens;-)

Ik heb een voorkeur voor Sietse de Vries en Geert Bierling, bijvoorbeeld.
Est
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2014, 19:30

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Est »

DDD schreef:Dan zijn wij het dus geheel oneens;-)

Ik heb een voorkeur voor Sietse de Vries en Geert Bierling, bijvoorbeeld.
Ik zal niet boos worden hoor :)
Dat is inderdaad ook prachtige muziek, maar daar moet ik echt rustig de tijd voor nemen.... gaat bij mij vaak ten kostte van de rest van de dienst dan.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Wim Anker »

Met alle respect voor de muziekkanten maar men kan natuurlijk een muzikant niet vergelijken met een arts qua opleidingseisen.
Het ene (een arts) is een beroep met grote verantwoordelijkheden, (leven en dood) het andere valt in de categorie waarin ook b.v. schilders en andere kunstenaars thuishoren.

Prachtig om te zien of te horen maar uiteraard is er slechts behoefte aan zolang de welvaart het toelaat
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef:
Hendrikus schreef:
Tja, jongens.... als iemand zich arts noemt maar geen geneeskunde heeft gestudeerd, noemen we hem of haar met z'n allen een charlatan, een kwakzalver of een beunhaas (of alle drie tegelijk).
In principe geldt dat voor alle beroepsgroepen. En natuurlijk, er zijn uitzonderingen, mensen die het gewoon heel goed doen, ook al hebben ze geen vakopleiding genoten. Maar dat zijn witte raven. En let wel, ik heb het over mensen die een beroep uitoefenen zonder daarvoor te zijn gecertificeerd, niet over bezigheden in de hobbysfeer.
Kunnen zij dan kerkorganist zijn of niet? Dan zouden we weer met voorzangers in de weer moeten, want er is nu al een tekort
90% van de kerkorganisten doet dat in de hobbysfeer, lezen we in het RD.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Wim Anker schreef:Met alle respect voor de muziekkanten maar men kan natuurlijk een muzikant niet vergelijken met een arts qua opleidingseisen.
Het ene (een arts) is een beroep met grote verantwoordelijkheden, (leven en dood) het andere valt in de categorie waarin ook b.v. schilders en andere kunstenaars thuishoren.

Prachtig om te zien of te horen maar uiteraard is er slechts behoefte aan zolang de welvaart het toelaat
Zes jaar universiteit of vijf jaar HBO: in beide gevallen gaat het om een stevige beroepsopleiding. Volgens mij onderschat je de opleidingseisen een beetje. En dat jij het een luxe hobby vindt: tja, dat laten we maar voor jouw rekening.
~~Soli Deo Gloria~~
Est
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 aug 2014, 19:30

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Est »

Hendrikus schreef:
Wim Anker schreef:Met alle respect voor de muziekkanten maar men kan natuurlijk een muzikant niet vergelijken met een arts qua opleidingseisen.
Het ene (een arts) is een beroep met grote verantwoordelijkheden, (leven en dood) het andere valt in de categorie waarin ook b.v. schilders en andere kunstenaars thuishoren.

Prachtig om te zien of te horen maar uiteraard is er slechts behoefte aan zolang de welvaart het toelaat
Zes jaar universiteit of vijf jaar HBO: in beide gevallen gaat het om een stevige beroepsopleiding. Volgens mij onderschat je de opleidingseisen een beetje. En dat jij het een luxe hobby vindt: tja, dat laten we maar voor jouw rekening.
Toch heeft Wim wel gelijk: als de beroepsopleidingen voor de kunsten per vandaag sluiten zullen er m.i. geen schokkende situaties ontstaan op gebied van welzijn. Als de opleidingen voor arts stoppen wel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Posthoorn »

Est schreef:
Hendrikus schreef:
Wim Anker schreef:Met alle respect voor de muziekkanten maar men kan natuurlijk een muzikant niet vergelijken met een arts qua opleidingseisen.
Het ene (een arts) is een beroep met grote verantwoordelijkheden, (leven en dood) het andere valt in de categorie waarin ook b.v. schilders en andere kunstenaars thuishoren.

Prachtig om te zien of te horen maar uiteraard is er slechts behoefte aan zolang de welvaart het toelaat
Zes jaar universiteit of vijf jaar HBO: in beide gevallen gaat het om een stevige beroepsopleiding. Volgens mij onderschat je de opleidingseisen een beetje. En dat jij het een luxe hobby vindt: tja, dat laten we maar voor jouw rekening.
Toch heeft Wim wel gelijk: als de beroepsopleidingen voor de kunsten per vandaag sluiten zullen er m.i. geen schokkende situaties ontstaan op gebied van welzijn. Als de opleidingen voor arts stoppen wel.
Als de vuilnismannen ermee stoppen, hebben we een groter probleem.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ergens in een gemeente waren er meerdere organisten, maar degene met conservatorium zorgde voor de problemen met zingen, en speelde niet beter dan de rest van de organisten. Conservatorium maakt niet alles uit/goed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Ergens in een gemeente waren er meerdere organisten, maar degene met conservatorium zorgde voor de problemen met zingen, en speelde niet beter dan de rest van de organisten. Conservatorium maakt niet alles uit/goed.
Tja, er zijn mensen die hetzelfde verhaal ook over predikanten vertellen: al dat gestudeer, nergens voor nodig, de discipelen waren ook maar ongeschoolde jongens, zo uit de vissersboot geplukt.

Maar ik snap je punt wel. Er zijn vakorganisten die fantastisch Bach kunnen spelen, maar totaal geen gevoel hebben voor gemeentezangbegeleiding. Absoluut, dat komt voor. Dus als je zegt: conservatorium maakt niet alles uit: daar zit wat in. Maar daar ging het niet om. We hadden het over mensen die een beroep uitoefenen zonder daarvoor gecertificeerd te zijn.
~~Soli Deo Gloria~~
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Wim Anker »

Hendrikus schreef:
Wim Anker schreef:Met alle respect voor de muziekkanten maar men kan natuurlijk een muzikant niet vergelijken met een arts qua opleidingseisen.
Het ene (een arts) is een beroep met grote verantwoordelijkheden, (leven en dood) het andere valt in de categorie waarin ook b.v. schilders en andere kunstenaars thuishoren.

Prachtig om te zien of te horen maar uiteraard is er slechts behoefte aan zolang de welvaart het toelaat
Zes jaar universiteit of vijf jaar HBO: in beide gevallen gaat het om een stevige beroepsopleiding. Volgens mij onderschat je de opleidingseisen een beetje. En dat jij het een luxe hobby vindt: tja, dat laten we maar voor jouw rekening.
Ik onderschat de opleidings(eisen) niet. Ik geef een wat realistisch(er) beeld van nut en noodzaak.
Zoals Posthoorn al opmerkte, als de vuilnismannen ermee stoppen hebben we een groter probleem. Of secretaresses, buschauffeurs, leraars etc.

En, last but not least, als de frustraties door gebrek aan erkenning te hoog oplopen kan men natuurlijk altijd een ander vak kiezen. Vele beunhazen (zoals ik) worden hogelijk gewaardeerd. En in mijn vak (wat ik als beunhaas bedrijf) worden uitstekende vergoedingen verstrekt :haha
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 16 mar 2015, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Ik onderschat de opleidings(eisen) niet. Ik geef een wat realistisch(er) beeld van nut en noodzaak.
Zoals Posthoorn al opmerkte, als de vuilnismannen ermee stoppen hebben we een groter probleem. Of secretaresses, buschauffeurs, leraars etc.
Waarmee ik het bestaan van musici overigens niet voor overbodig verklaar.
Als je werkelijk naar het nut van veel dingen gaat kijken, afgezet tegen de eerste levensbehoeften, ja, dan valt er veel weg (RF bijvoorbeeld). Maar zo kun je niet heel lang op een gezonde manier leven.
Plaats reactie