Gezocht: gedicht

Hennepen
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2022, 18:26

Gezocht: gedicht

Bericht door Hennepen »

Wie kan mij helpen?

Ik zoek een gedicht over een vrouw die als vreemde in de kerk komt en daar onvriendelijk wordt behandeld en daarna de kerk weer uit gaat.
Volgens mij stond het laatst in de Paulus of een ander blad, maar ik kan het helaas niet meer vinden!

Komt iemand dit bekend voor?
Alvast bedankt!
Evenwel het vaste fondament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn
~2 Timotheus 2: 19a~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hennepen schreef:Wie kan mij helpen?

Ik zoek een gedicht over een vrouw die als vreemde in de kerk komt en daar onvriendelijk wordt behandeld en daarna de kerk weer uit gaat.
Volgens mij stond het laatst in de Paulus of een ander blad, maar ik kan het helaas niet meer vinden!

Komt iemand dit bekend voor?
Alvast bedankt!
Een vreemde vrouw is in de kerk gelopen
Vanmorgen, even vóór het zegenwoord
Zij had geen zondagsmantel kunnen kopen,
Maar had van buren ‘Jezus’ naam gehoord.

De koster had er overheen gekeken
En even ergens anders op gelet:
Ze zocht langs vreemden en het had geleken
Of hier het Evangelie ‘rangen’ kende en verschil.

Zo had ze banken afgezocht, een teken,
Een vage hand gaf haar een plaats te leen,
En dankbaar was ze neergestreken,
Net op ’t moment dat satan ook verscheen.

En al haar vreugde werd tot waas verweven,
Toen naast haar koud ’n stem verwijtend sneed:
‘U zit op ’t kussen van een ander, leest u even:
‘gereserveerd’, ik weet niet of u ’t weet’.

Toen koos de vrouw de uitgang langs de toren,
Haar wijze ogen vroegen maar niet meer.
En buiten kon zij d’anderen horen zingen:
‘God heb ik lief, want die getrouwe Heer…..’


Het staat elders op het forum en stond enige tijd geleden in Dovencontact.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Je zou het er ijskoud van krijgen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door KDD »

Zou het een waar verhaal zijn? Ik denk het niet. Er gaan meer van die verzonnen verhaaltjes rond.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Herman »

KDD schreef:Zou het een waar verhaal zijn? Ik denk het niet. Er gaan meer van die verzonnen verhaaltjes rond.
Het is een duidelijk voorbeeld van een 19e eeuwse standenmaatschappij waar de deugdzame christen met recht op een zitplek niet genegen was naast een stinkende volksvrouw ter kerke te gaan. Dat thema kent tientallen, zo niet meer verhalen. Je kunt het volgens mij ook lezen in een boek als Kruimeltje van Chris van Abcoude.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Ik weet dat iets dergelijks in de kerk waar ik opgroeide wel eens gebeurd is, en dat had niets met standen, maar met gehechtheid aan de 'eigen plek' te maken. Daar is nog speciaal aandacht aan besteed in de volgende kerkdienst, opdat het niet nog een keer zou gebeuren.

Dus ja, er zijn hele rare mensen in de kerk.

Ik lees net een interview met Bert Noteboom in Visie, waarin ook iets staat over zijn droevige catechisatie-ervaringen in Ermelo. Net zo schokkend en raar. Kennelijk zag de geachte dominee geen reden om zijn excuses aan te bieden voor zijn wangedrag.

Gelijk daarna zie ik in een ND van enkele weken terug dat de scriba van de GG in Yerseke geen gelegenheid had om een woordvoerder voor een journalist te regelen toen die op bezoek kwam bij de kerken van het dorp. Ook al zoiets geks.

Ik zou er maar vanuit gaan dat de helft je nog niet is aangezegd, als het om dit soort dingen gaat.
Het zijn net mensen, zou Joris zeggen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Ik weet dat iets dergelijks in de kerk waar ik opgroeide wel eens gebeurd is, en dat had niets met standen, maar met gehechtheid aan de 'eigen plek' te maken. Daar is nog speciaal aandacht aan besteed in de volgende kerkdienst, opdat het niet nog een keer zou gebeuren.

Dus ja, er zijn hele rare mensen in de kerk.

Ik lees net een interview met Bert Noteboom in Visie, waarin ook iets staat over zijn droevige catechisatie-ervaringen in Ermelo. Net zo schokkend en raar. Kennelijk zag de geachte dominee geen reden om zijn excuses aan te bieden voor zijn wangedrag.

Gelijk daarna zie ik dat de scriba van de GG in Yerseke geen gelegenheid had om een woordvoerder voor een journalist te regelen.

Ik zou er maar vanuit gaan dat de helft je nog niet is aangezegd, als het om dit soort dingen gaat.
Het zijn net mensen, zou Joris zeggen.
Ik ben ook erg gehecht aan 'mijn' vaste plaats en daarom altijd vroeg in de kerk.
En als er iemand anders zit dan heeft die een fijne plaats uitgezocht.

Maar ik ken ook iemand die omdraaide toen hij zag dat zijn plaats bezet was en zei dat hij wel naar Heusden zou gaan, want daar was nog plek zat...
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Dat is nog tot daaraan toe. Maar iemand wegjagen van een plek, zeker als die te gast is, dat is natuurlijk ongehoord.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef:Dat is nog tot daaraan toe. Maar iemand wegjagen van een plek, zeker als die te gast is, dat is natuurlijk ongehoord.
Klopt, maar helaas komt ook dat voor. Ik ken iemand die als gast ergens was en verzocht werd ergens anders te gaan zitten.

Ik denk wel dat we aan kerken nog veel kunnen verbeteren aan het verwelkomen van gasten. Vaak worden gasten toch meer aangegaapt dan dat ze zich welkom voelen vrees ik.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik lees net een interview met Bert Noteboom in Visie, waarin ook iets staat over zijn droevige catechisatie-ervaringen in Ermelo. Net zo schokkend en raar. Kennelijk zag de geachte dominee geen reden om zijn excuses aan te bieden voor zijn wangedrag.
Ik schrik er ook van. Het interview is ook op internet te lezen. Ik heb even zitten rekenen en we kunnen allemaal weten om welke dominee het gaat. Je zou hem toch ter plekke opbellen. Wat een ergernis.

Ik hoop dat hij het nu niet meer doet.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door CvdW »

KDD schreef:Zou het een waar verhaal zijn? Ik denk het niet. Er gaan meer van die verzonnen verhaaltjes rond.
Tot je het zelf meemaakt.
Ik kan me voorstellen dat u zich afvraagt of het een waar verhaal is. Vooral als de mensen dan zingen ' God heb ik lief ...' .
Als je in de kerk komt kom je in de wereld.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

Sinds jaar en dag is de werkelijkheid erger dan mensen kunnen verzinnen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door KDD »

DDD schreef:Sinds jaar en dag is de werkelijkheid erger dan mensen kunnen verzinnen.
Weet ik maar sommige verhaaltjes zijn net te mooi om waar te zijn of andersom - net te erg om waar te zijn.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik lees net een interview met Bert Noteboom in Visie, waarin ook iets staat over zijn droevige catechisatie-ervaringen in Ermelo. Net zo schokkend en raar. Kennelijk zag de geachte dominee geen reden om zijn excuses aan te bieden voor zijn wangedrag.
Ik schrik er ook van. Het interview is ook op internet te lezen. Ik heb even zitten rekenen en we kunnen allemaal weten om welke dominee het gaat. Je zou hem toch ter plekke opbellen. Wat een ergernis.

Ik hoop dat hij het nu niet meer doet.
Hij zal misschien een keer zijn dag niet gehad hebben, maar het is een droevige toestand.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gezocht: gedicht

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Ik lees net een interview met Bert Noteboom in Visie, waarin ook iets staat over zijn droevige catechisatie-ervaringen in Ermelo. Net zo schokkend en raar. Kennelijk zag de geachte dominee geen reden om zijn excuses aan te bieden voor zijn wangedrag.
Ik schrik er ook van. Het interview is ook op internet te lezen. Ik heb even zitten rekenen en we kunnen allemaal weten om welke dominee het gaat. Je zou hem toch ter plekke opbellen. Wat een ergernis.

Ik hoop dat hij het nu niet meer doet.
Hij zal misschien een keer zijn dag niet gehad hebben, maar het is een droevige toestand.
Inderdaad. Overigens waren ook de ouderlingen duidelijk niet op hun plek. Verdrietig dat zulke dingen gebeuren.

Maar ik durf wel de stelling aan dat dit in die gemeente nu niet meer zou gebeuren.
Plaats reactie