Opwekkingsmuziek

Ik luister naar opwekkingsmuziek

Nee - muzikaal vind ik het niet mooi
11
26%
Nee - ik heb theologische bezwaren
13
30%
Ja - ondanks mijn theologische bedenkingen
6
14%
Ja - want het is goede en verantwoorde muziek
13
30%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Bonny »

Vervolgde schreef:Als DC Lewis met ingetogen zang en kerkorgel begeleiding de top 40 weet te halen, is het muzikale verschil niet meer essentieel in mijn ogen. Dan gaat het primair om een oordeel over de Bijbelse inhoud van de liederen. En daaraan voldoet mijn voorbeeld niet en zeker ook de hele opwekkingsmuziek niet. Het toelaten en verdedigen van dergelijke liederen kan dan ook niet op mijn begrip rekenen.
DC Lewis, ja dat ken ik nog wel. Dat was óók niet om aan te horen.

De meeste gospel/opwekking vind ik muzikaal gezien al heel erg jammer. Er zit weinig flair in bijvoorbeeld Sela. Ik luister liever naar de reli-albums van Bob Dylan. Muzikaal zeker de moeite waard en tekstueel ook erg goed.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Herman »

Bob Dylan is bepaald niet christelijk te noemen, maar hoorde bij het pastafarisme. Lijkt me niet echt de bedoeling om die semi religieuze muziek als de gewoonste zaak van de wereld als onderdeel van opwekking te presenteren.

En het is nog lelijk ook.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Bonny »

Herman schreef:Bob Dylan is bepaald niet christelijk te noemen, maar hoorde bij het pastafarisme. Lijkt me niet echt de bedoeling om die semi religieuze muziek als de gewoonste zaak van de wereld als onderdeel van opwekking te presenteren.

En het is nog lelijk ook.
Jij bent in de war met Bob Marley. Hij was een rastafari en niet een pastafari.

Over smaak valt te twisten.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door parsifal »

Herman schreef:Bob Dylan is bepaald niet christelijk te noemen, maar hoorde bij het pastafarisme. Lijkt me niet echt de bedoeling om die semi religieuze muziek als de gewoonste zaak van de wereld als onderdeel van opwekking te presenteren.

En het is nog lelijk ook.
Volgens maakt hij nogal wat veranderingen door. Er is weinig mis met veel van zijn teksten en ik zou teksten als "gotta serve somebody" niet direct als semi-religieus presenteren.

Zelf vind ik de boodschap van "Les Miserables" wel goed, ondanks de uitgangspunten van Victor Hugo.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Herman »

Ik haalde de twee Bob's even door elkaar.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door John Galt »

Kan iemand wat concrete voorbeelden geven van liederen die echt onbijbels zijn? Niet eenzijdig of ongenuanceerd, maar waar echt dingen in staan die wit noemen wat de Bijbel zwart noemt of andersom. Ik heb daar nl. niet zo direct een beeld bij.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Kan iemand wat concrete voorbeelden geven van liederen die echt onbijbels zijn? Niet eenzijdig of ongenuanceerd, maar waar echt dingen in staan die wit noemen wat de Bijbel zwart noemt of andersom. Ik heb daar nl. niet zo direct een beeld bij.
Voorbeeld:
Opwekking schreef:Refr.
Is je deur nog op slot?
is je deur nog op slot?
van je krr, krr, krr
doe ‘m open voor God
want de Heer wil bij je wonen
en dan ben je nooit alleen (2x)

Je hart is net een huisje
waar het gezellig is
maar ‘t is er nog zo donker
er is iets dat ik mis
Is dat zo, dat ons hart net een gezellig huisje is?
De Heere Jezus schreef:Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.
Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen; maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet.
Zoiets zou ik dus echt nooit mijn kinderen laten zingen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 sep 2020, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Erskinees »

maar ‘t is er nog zo donker
er is iets dat ik mis

?

Mensen bij wie "de deur nog op slot is" zullen hun hart heel gezellig vinden. Maar het is er donker, want ze missen wat.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 30 sep 2020, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Adagio »

Kan iemand wat concrete voorbeelden geven van liederen die echt onbijbels zijn?
Vergeet ook niet de vraag, hoe we dezelfde (goede) liederen zingen. Ter vergelijk: in psalm 137 lezen we
"Wij zeiden: Hoe zouden wij een lied des HEEREN zingen in een vreemd land? Indien ik u vergete, o Jeruzalem, zo vergete mijn rechterhand zichzelve; Mijn tong kleve aan mijn gehemelte, zo ik aan u niet gedenke, zo ik Jeruzalem niet verheffe boven het hoogste mijner blijdschap."
De kanttekenaren leggen uit: "Liederen die men gewoon is ter ere Gods te zingen, niet tot lust dergenen die van den waren godsdienst vreemd zijn. De zin is: Wij zullen ons zingen en spelen sparen, totdat de tijd komt dat Jeruzalem herbouwd wordt."
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Vervolgde »

Bonny schreef:
Vervolgde schreef:Als DC Lewis met ingetogen zang en kerkorgel begeleiding de top 40 weet te halen, is het muzikale verschil niet meer essentieel in mijn ogen. Dan gaat het primair om een oordeel over de Bijbelse inhoud van de liederen. En daaraan voldoet mijn voorbeeld niet en zeker ook de hele opwekkingsmuziek niet. Het toelaten en verdedigen van dergelijke liederen kan dan ook niet op mijn begrip rekenen.
DC Lewis, ja dat ken ik nog wel. Dat was óók niet om aan te horen.

De meeste gospel/opwekking vind ik muzikaal gezien al heel erg jammer. Er zit weinig flair in bijvoorbeeld Sela. Ik luister liever naar de reli-albums van Bob Dylan. Muzikaal zeker de moeite waard en tekstueel ook erg goed.
Ik gaf mijn voorbeeld niet in verband met de tekst van dat lied. Maar als reactie op optie 4.
In het voorbeeld hebben we:
1 een kerkorgel,
2 een organist die binnen de gereformeerde gezindte breed werd gewaardeerd,
3 een refo-achtige vorm in de uitvoering.
Dit, bijna kerkelijk aandoende lied wist een behoorlijk aantal weken in de top 40 te komen. Het sprak dus kennelijk een jong publiek erg aan.

Hiermee geef ik aan dat muziek van een bepaalde gevoelswaarde per definitie een publiek heeft. Muziek doet kennelijk wat met een mens.
Muziek raakt mensen kennelijk gevoelsmatig, waarna ze erin mee gaan. Dat zou een waarschuwing moeten zijn om goed na te denken als er tekst met de muziek meekomt. En roept de vraag op of optie 4 wel zo onschuldig is als het lijkt.
Daar aandacht voor vragen was mijn bedoelen met die post.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door John Galt »

Dus moeten we helemaal niet meer zingen @adagio?
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Kan iemand wat concrete voorbeelden geven van liederen die echt onbijbels zijn? Niet eenzijdig of ongenuanceerd, maar waar echt dingen in staan die wit noemen wat de Bijbel zwart noemt of andersom. Ik heb daar nl. niet zo direct een beeld bij.
Met dit lied heb ik erg veel moeite:
Houd mij vast, laat uw liefde stromen.
Houd mij vast, heel dicht bij uw hart.
Ik voel uw kracht en stijg op als een arend.
Dan zweef ik op de wind,
Gedragen door uw Geest en de kracht van uw liefde.
Heer komt dichterbij dan kan ik uw schoonheid zien
En uw liefde voelen, diep in mij.
En Heer, leer mij uw wil zodat ik U steeds dienen kan
En elke dag mag leven door de kracht van uw liefde.

Ik kreeg dit lied eens toegestuurd van iemand, toen ik in een zeer verdrietige periode zat.
En ik werd er alleen maar moedelozer van, want ik voelde niets.
Later sprak ik met een mevrouw die in een diepe depressie had gezeten en dit ook zo ervaren had.
Ze zei: "Als het toch eens van ons gevoel zou moeten afhangen he, wat een arm evangelie zou het dan zijn."

Dit soort liederen staat m.i. haaks op de Psalmen.
Als je Psalm 38 daar naast houdt:
Uitgeteerd door al mijn klachten
Zijn mijn krachten,
Zeer verbrijzeld en vergaan;
'k Brul van bitt're zielesmarte,
Want mijn harte
Is verzwakt, door al Uw slaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Adagio »

John Galt schreef:Dus moeten we helemaal niet meer zingen @adagio?
Die conclusie lees ik niet in de Bijbel.
De kanttekenaren van psalm 137 leggen slechts de vinger daarbij, dat er wel een goed lied gezongen kan worden, terwijl met het hart geveinsd wordt.

Daarentegen schrijft Petrus: “Indien iemand spreekt, die spreke als de woorden Gods; indien iemand dient, die diene als uit kracht die God verleent; opdat God in alles geprezen worde door Jezus Christus, Welken toekomt de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.”
En Paulus: “Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liedekens, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart. En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.”
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
John Galt schreef:Kan iemand wat concrete voorbeelden geven van liederen die echt onbijbels zijn? Niet eenzijdig of ongenuanceerd, maar waar echt dingen in staan die wit noemen wat de Bijbel zwart noemt of andersom. Ik heb daar nl. niet zo direct een beeld bij.
Met dit lied heb ik erg veel moeite:
Houd mij vast, laat uw liefde stromen.
Houd mij vast, heel dicht bij uw hart.
Ik voel uw kracht en stijg op als een arend.
Dan zweef ik op de wind,
Gedragen door uw Geest en de kracht van uw liefde.
Heer komt dichterbij dan kan ik uw schoonheid zien
En uw liefde voelen, diep in mij.
En Heer, leer mij uw wil zodat ik U steeds dienen kan
En elke dag mag leven door de kracht van uw liefde.

Ik kreeg dit lied eens toegestuurd van iemand, toen ik in een zeer verdrietige periode zat.
En ik werd er alleen maar moedelozer van, want ik voelde niets.
Later sprak ik met een mevrouw die in een diepe depressie had gezeten en dit ook zo ervaren had.
Ze zei: "Als het toch eens van ons gevoel zou moeten afhangen he, wat een arm evangelie zou het dan zijn."

Dit soort liederen staat m.i. haaks op de Psalmen.
Als je Psalm 38 daar naast houdt:
Uitgeteerd door al mijn klachten
Zijn mijn krachten,
Zeer verbrijzeld en vergaan;
'k Brul van bitt're zielesmarte,
Want mijn harte
Is verzwakt, door al Uw slaan.
Juist de berijmde tekst laat in vers 2,5 en 22 het woordje voelen zingen. Het is lastig om in een bepaalde toestand (depressie, vreugde) het gevoel uit te schakelen. Om een depressief iemand op te beuren met een gevoelig positief lied is inderdaad vaak zinloos, toch is daarmee niet gezegd dat het gevoel niet meedoet. Zo'n lied zegt natuurlijk niet dat het geloof van ons gevoel af moet hangen, wat je ook van de inhoud vindt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Opwekkingsmuziek

Bericht door parsifal »

Ik durf zelfs te beweren dat liederen als "Jezus Alleen" en "Man van Smarten" als je naar direct spreken kijkt theologisch veel rijker zijn dan veel psalmen (waar we toch nog veel dingen als in een ouderwetse spiegel bezingen, zonder direct over de Heere Jezus te spreken). Zoals ik eerder aangaf is de manier waarop met de Nederlandse taal wordt omgegaan in die liederen vrij storend, maar theologisch zit het vrij sterk in elkaar.

"In Christ alone" heeft behoorlijk wat discussie gecreeerd omdat het lied vasthoudt aan de kern. https://www.firstthings.com/web-exclusi ... uishy-love
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie