Welke muziek luister je?

Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Welke muziek luister je?

Bericht door sputnik »

Opgevoed met het luisteren van zowel populaire muziek als 'geestelijke' muziek (Opwekking). Tegenwoordig wil ik geen muziek luisteren die tegen God en gebod ingaat. Ik luister wel 'neutrale' muziek en uiteraard bij voorkeur muziek met Christelijke teksten. Dit kan variëren van orgel en psalmen tot snoeiharde gitaren (Christelijke bands).

Maar doe ik hier wel goed aan? Wat luisteren jullie? En bestaat er wel zoiets als neutrale muziek?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Panny »

Ik kan je aanraden om de antwoorden van G. Slurink op Refoweb te lezen over muziek. Heel leerzaam!

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/pa ... g-slurink/
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

sputnik schreef:Opgevoed met het luisteren van zowel populaire muziek als 'geestelijke' muziek (Opwekking). Tegenwoordig wil ik geen muziek luisteren die tegen God en gebod ingaat. Ik luister wel 'neutrale' muziek en uiteraard bij voorkeur muziek met Christelijke teksten. Dit kan variëren van orgel en psalmen tot snoeiharde gitaren (Christelijke bands).

Maar doe ik hier wel goed aan? Wat luisteren jullie? En bestaat er wel zoiets als neutrale muziek?
Het gaat er maar om wat de muziek met jou doet en wat jij met die muziek doet.

Uit je dak gaan (jezelf niet meer onder controle hebben) kan voor de één voortkomen uit het geluid van snoeiharde gitaren, voor de ander uit massale uiterst langzame samenzang met bovenstem. Dan mag je je afvragen waar je mee bezig bent.

Bewondering voor de Schepper die in Zijn schepping ook muziek als gave heeft gegeven, kan zowel voortkomen uit een kind dat ongekunsteld een kinderlied zingt als uit een fuga van Bach of een strijkkwartet van Mozart. Dat Mozart vrijmetselaar was, Reger alcoholist, Lucretia van Merken remonstrante, dat is allemaal niet zo interessant. Het gaat erom wat die muziek met jou doet en wat jij met die muziek doet.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Hendrikus »

Panny schreef:Ik kan je aanraden om de antwoorden van G. Slurink op Refoweb te lezen over muziek. Heel leerzaam!

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/pa ... g-slurink/
Meneer Slurink is maar een leek op het gebied van muziek, en dat erkent 'ie ook zelf, gelukkig. Lees zijn antwoord op de vraag over opera: dat is niet meer dan Wikipediawijsheid.
Dus: leerzaam?
~~Soli Deo Gloria~~
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Panny »

Hendrikus schreef:
Panny schreef:Ik kan je aanraden om de antwoorden van G. Slurink op Refoweb te lezen over muziek. Heel leerzaam!

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/pa ... g-slurink/
Meneer Slurink is maar een leek op het gebied van muziek, en dat erkent 'ie ook zelf, gelukkig. Lees zijn antwoord op de vraag over opera: dat is niet meer dan Wikipediawijsheid.
Dus: leerzaam?
Misschien wat klassieke muziek betreft niet zo leerzaam. Maar hij schrijft ook zelf in het artikel over de opera dat hij er niet zoveel verstand van heeft.

Hij is zelf ex-popmuziekant. Zijn artikelen over hedendaagse muziek (en daar gaan veruit de meeste vragen die hij beantwoord over) vind ik zeker heel leerzaam.
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door sputnik »

Panny schreef:Ik kan je aanraden om de antwoorden van G. Slurink op Refoweb te lezen over muziek. Heel leerzaam!

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/pa ... g-slurink/
Zeer goede tip. Bedankt.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Ambtenaar »

Panny schreef: Hij is zelf ex-popmuziekant. Zijn artikelen over hedendaagse muziek (en daar gaan veruit de meeste vragen die hij beantwoord over) vind ik zeker heel leerzaam.
Niet een hele bekende. Een internetsearch levert geen resultaat.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door -DIA- »

Ik luister het liefst naar Psalmen. Ook instrumentaal, er zijn erg mooie orgeluitvoeringen, bewerkingen, maar ook enkel eenvoudige koralen kunnen het hart wel eens raken. Er zijn naast de psalmen meer liederen die ik kan waarderen. Meest zijn dat gezangen van de oude stempel, uit de bundel van 1938 of soms uit de 29 gezangen (de eerste voorzichtige stap van de Gereformeerde Kerken om gezangen in te voeren), waarvan er sommige niet in de bundel van 1938 staan.
Ook niet religieuze muziek kan mooi zijn. Maar het moet wel melodieus blijven, en dus geen gestamp of beats, dat maakt muziek tot een stuk hartstocht, in plaats van dat het stichtelijk of melodieus is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Jantje »

Er is toch al een vergelijkbaar draadje over dit onderwerp?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
sputnik
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2020, 09:18

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door sputnik »

Jantje schreef:Er is toch al een vergelijkbaar draadje over dit onderwerp?
Ok misschien moet ik het iets verduidelijken. Ik zou graag willen dat ik niet zo naar pop muziek getrokken zou worden.
Maar elke keer als ik radicaal (zoals ook aangegeven in een antwoord van Slurink op refoweb) alles weg doe, gaat het 3 weken goed en daarna versloft het in rap tempo weer.

Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Of is het meer met de paplepel ingegoten? :)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Geytenbeekje »

Bach, Fugue in A minor, BWV 904
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Geytenbeekje »

sputnik schreef:
Jantje schreef:Er is toch al een vergelijkbaar draadje over dit onderwerp?
Ok misschien moet ik het iets verduidelijken. Ik zou graag willen dat ik niet zo naar pop muziek getrokken zou worden.
Maar elke keer als ik radicaal (zoals ook aangegeven in een antwoord van Slurink op refoweb) alles weg doe, gaat het 3 weken goed en daarna versloft het in rap tempo weer.

Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Of is het meer met de paplepel ingegoten? :)
Bid om niet in verleiding te komen, en misschien wat praktisch, zet meteen een psalm op en zing daar mee.
Want met zingen verdrijf je de duivel, heeft Luther wel eens gezegd.
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Salomo »

Ik luister vooral pop muziek, maar in de woonkamer wordt veel bach gedraait.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door -DIA- »

Salomo schreef:Ik luister vooral pop muziek, maar in de woonkamer wordt veel bach gedraait.
Elders is op het forum een link naar achtergronden en het ontstaan van popmuziek.
Als liefhebber van deze muziek zal je daar zeker in geïnteresseerd zijn, denk ik zo.
Nu kan het ook zijn dat je gedwongen naar popmuziek luistert.
Ik moet dat ook. Ik werk een paar middagen per week in een van Nederlands grootste supermarktketen, en daar ben je dan gedwongen naar deze muziek te luisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Welke muziek luister je?

Bericht door Salomo »

-DIA- schreef:
Salomo schreef:Ik luister vooral pop muziek, maar in de woonkamer wordt veel bach gedraait.
Elders is op het forum een link naar achtergronden en het ontstaan van popmuziek.
Als liefhebber van deze muziek zal je daar zeker in geïnteresseerd zijn, denk ik zo.
Nu kan het ook zijn dat je gedwongen naar popmuziek luistert.
Ik moet dat ook. Ik werk een paar middagen per week in een van Nederlands grootste supermarktketen, en daar ben je dan gedwongen naar deze muziek te luisteren.
Pop muziek is natuurlijk erg breed en je hoort het overal in terug. Op school en in de supermarkt (volgensmij draaien ze daar expres slome muziek, zodat je langer in de supermarkt blijft). Ik voel me vaak niet gedwongen om pop muziek te luisteren. Ik stoor me eerder aan het hip hop wat iedereen tegenwoordig luistert.

Kan je het linkje doorsturen?
Plaats reactie