Evensongs in Nederland

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Voor in de agenda:
Zaterdag 12 oktober 2019 16:30-17:30 is er in Rhenen een evensong met het Bath Abbey Choir uit Engeland.

https://www.evensongrhenen.com/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:Voor in de agenda:
Zaterdag 12 oktober 2019 16:30-17:30 is er in Rhenen een evensong met het Bath Abbey Choir uit Engeland.

https://www.evensongrhenen.com/
Slechte timing, dan hoop ik juist in Engeland te zijn :OO3
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

https://www.christelijkeconcertagenda.n ... vensong%29

Dit zie ik helaas te laat. Maar ook in Woudenberg zijn dus Evensongs op zaterdag.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Op donderdag 19 september gaat er een nieuwe serie Choral Evensong & Pub van start!

De eerste Choral Evensong begint om 19.00 uur in de Domkerk in Utrecht en wordt gezongen door het Kampen Boys Choir o.l.v. Rintje te Wies en organist is Sander van den Houten. Muziek: Introït: Ubi caritas – Maurice Duruflé (1902 – 1986), Responses: John Reading (d. 1692), Psalms: 138 (H. G. Ley) en 141 (James Turle), Canticles: Sir Charles Villiers Stanford (1852 – 1924) in A, Anthem: I waited for the Lord – Felix Mendelssohn Bartholdy (1809 – 1847). Hymn: Be Thou my vision & The day Thou gavest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

De evensong is begonnen. DDD arriveerde 1 minuut te laat op zijn zitplek, gekleed in blauwe jas.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:De evensong is begonnen. DDD arriveerde 1 minuut te laat op zijn zitplek, gekleed in blauwe jas.
Ik kon helaas niet, vandaag 23 jaar getrouwd… gevierd meteen kopje koffie, samen met onze ouders en kinderen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Ik was inderdaad te laat. Het gebed van het koor was al begonnen.

Maar het was erg mooi. Maar als niet iedereen er van houdt, niet zo geschikt voor een gedenkdag.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Vandaag was ik noch te laat, noch op tijd. En het was weer erg mooi.

Maar het jongenskoor uit Roden is er niet op vooruitgegaan sinds vorig jaar. Er waren tot mijn verbazing wel een paar onzuiverheden.

Dat neemt niet weg, dat het iedere keer weer een geweldige ervaring is om naar de avondzang te gaan. 30 jaar geleden moest je daarvoor naar Engeland, denk ik.
Laatst gewijzigd door DDD op 26 sep 2019, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Germanicus »

DDD schreef:30 jaar geleden moest je daarvoor naar Engeland, denk ik.
Da's ook geen straf natuurlijk. ;-) Proberen wij in elk geval elk voorjaar te doen..
Hier beneden is het niet.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Nee, maar iedere donderdagavond is toch wel wat veel gevraagd... Nog afgezien van de kosten.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Wat is er zo speciaal aan de evensongs ?
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door DDD »

Hun zeldzaamheid, vooral.

En in het geval van de Utrechtse serie: dat deze door de weeks zijn, en met een zo grote regelmaat. Dat gebeurt nergens elders in Nederland, voor zover ik weet. Al schijnt er in Amsterdam ook regelmatig een evensong te zijn.

Leiden heeft het in de zomer een keer per maand op zondagmiddag. Maar ik vind het leuk om uit mijn werk naar de evensong te gaan, de psalmen te horen, te zingen en mee te bidden en de schriftlezingen te horen.

Je kunt ook eens komen. Het is niet ver van jouw woonomgeving. Via Station Amersfoort ben je zo in de binnenstad en soms kan ik een parkeerplaats beschikbaar stellen in het centrum. Hoewel de trein veel handiger is, in de meeste gevallen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Evensongs in Nederland

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Vandaag was ik noch te laat, noch op tijd. En het was weer erg mooi.

Maar het jongenskoor uit Rhoden is er niet op vooruitgegaan sinds vorig jaar. Er waren tot mijn verbazing wel een paar onzuiverheden.

Dat neemt niet weg, dat het iedere keer weer een geweldige ervaring is om naar de avondzang te gaan. 30 jaar geleden moest je daarvoor naar Engeland, denk ik.
't Is maar gewoon Roden hoor :)

Ja, sommige koren komen een heel eind in het benaderen van de Engelse koorklank.
Alleen die Nederlandse orgels - dat blijft behelpen. De Engelse orgels zijn zó optimaal toegerust voor deze liturgische praktijk, zo wendbaar in hun dynamiek, dat krijg je op een Nederlands orgel nooit voor elkaar. Al was het maar door het ontbreken van generals en divisionals (de registratie-voorprogrammering van Engelse orgels). En door het veelal ontbreken van de zwelkast.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie