Bespreking teksten gezangen

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:De ondeugendheid in mij kan het niet laten om mee te delen dat de regel 'Hij biedt ons Zijne vriendschap aan', in de onberijmde Psalm 103 helemaal niet letterlijk voorkomt...
Dat neemt niet weg dat zelfs ds. De Heer deze Psalm ooit eens opgaf tijdens een dienst in mijn gemeente.
Dit vind ik raar, Jantje. Alsof het bijzonder is dat deze predikant dit vers opgeeft. Bedoel je het zo?
Nee nee. Ik bedoel ermee te zeggen dat ds. De Heer ook 'gewoon' zo'n Psalm opgeeft (voor het geval sommigen dat niet geloven).
Ik vind dat inderdaad wel bijzonder. Dat zegt ook wat over mij, natuurlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Jantje »

Uiteraard. Maar ik schreef het er expres al gelijk maar bij, om me in te dekken tegen de wederwoorden van mensen zoals jij. :D Ik wist namelijk bij voorbaat al dat er dan wel een vraag of suggestie zou komen dat ds. De Heer deze Psalm wellicht ook nooit laat zingen (omdat het onberijmd er zo helemaal niet stast). Maar dat is dus niet het geval, integendeel, hij heeft een vrij dik Psalmboek, zeker in vergelijking tot andere predikanten binnen de GG.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door DDD »

Dat begreep ik.

Daarom dacht ik, ik zal je niet beschaamd laten staan tegen de opmerking van Ad Anker :D
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:De ondeugendheid in mijn kan het niet laten om mee te delen dat de regel 'Hij biedt ons Zijne vriendschap aan', in de onberijmde Psalm 103 helemaal niet letterlijk voorkomt...
Dat neemt niet weg dat zelfs ds. De Heer deze Psalm ooit eens opgaf tijdens een dienst in mijn gemeente.
Dat klopt inderdaad, maar dat was mijn punt niet.
En daar reageer je dan niet op....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat begreep ik.

Daarom dacht ik, ik zal je niet beschaamd laten staan tegen de opmerking van Ad Anker :D
:haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Uiteraard. Maar ik schreef het er expres al gelijk maar bij, om me in te dekken tegen de wederwoorden van mensen zoals jij. :D Ik wist namelijk bij voorbaat al dat er dan wel een vraag of suggestie zou komen dat ds. De Heer deze Psalm wellicht ook nooit laat zingen (omdat het onberijmd er zo helemaal niet stast). Maar dat is dus niet het geval, integendeel, hij heeft een vrij dik Psalmboek, zeker in vergelijking tot andere predikanten binnen de GG.
Als daarna of daarvoor alles weer neergesabeld wordt in een preek heb je weinig aan een dik psalmboek.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10599
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat begreep ik.

Daarom dacht ik, ik zal je niet beschaamd laten staan tegen de opmerking van Ad Anker :D
:super
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Bezorgd »

Jantje in een ander topic schreef:En het lied 'Welk een vriend is onze Jezus' is absoluut niet breed gerespecteerd, en zeker niet in de Biblebelt.
Maar dit is niet je persoonlijke mening? (Nav een instemming op een stukje in ander topic?)
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Mannetje »

@Carrie: allereerst dank dat je toch gereageerd hebt!

We lezen het lied inderdaad heel anders. Want ik zie nergens dat bedoeld wordt dat C.V. met zijn oproep mensen in de klem wil brengen. Het komt op mij echt over als een directe oproep: doe het en je bent gered.

Heel bewust heb ik alle persoonlijke informatie over C.V. buiten de bespreking gehouden, hier zou de tekst besproken worden.
Maar als ik nu lees dat het eerste gedeelte zijn eigen ervaring is, dan had ik dat echt graag terug kunnen zien in het lied. Als voorbeeld daarvan noem ik "Eens was ik een vreemd'ling" van ds. Mac Cheyne. Of een ander prachtig lied van hem "De Levensbron"

Ik blijf moeite hebben met de verwijzing naar Joh. 1:12 los van de context in Joh. 1. Aannemen is een Bijbels woord, absoluut! Maar de prediker Johannes de Doper, die heel helder oproept tot bekering, zegt ook in Joh 3:27: Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.


En ik begrijp best de spanning die er kan liggen tussen onmacht en opdracht. Daarom ben ik zo blij dat de Heere Jezus zegt in Johannes 5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
-
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Carrie »

Mannetje schreef:@Carrie: allereerst dank dat je toch gereageerd hebt!

We lezen het lied inderdaad heel anders. Want ik zie nergens dat bedoeld wordt dat C.V. met zijn oproep mensen in de klem wil brengen. Het komt op mij echt over als een directe oproep: doe het en je bent gered.

Heel bewust heb ik alle persoonlijke informatie over C.V. buiten de bespreking gehouden, hier zou de tekst besproken worden.
Maar als ik nu lees dat het eerste gedeelte zijn eigen ervaring is, dan had ik dat echt graag terug kunnen zien in het lied. Als voorbeeld daarvan noem ik "Eens was ik een vreemd'ling" van ds. Mac Cheyne. Of een ander prachtig lied van hem "De Levensbron"

Ik blijf moeite hebben met de verwijzing naar Joh. 1:12 los van de context in Joh. 1. Aannemen is een Bijbels woord, absoluut! Maar de prediker Johannes de Doper, die heel helder oproept tot bekering, zegt ook in Joh 3:27: Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.


En ik begrijp best de spanning die er kan liggen tussen onmacht en opdracht. Daarom ben ik zo blij dat de Heere Jezus zegt in Johannes 5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Ik denk dat dit lied ook verschillende meningen naar boven kan brengen.
Dat iedereen het anders leest, en wellicht anders invult.

En misschien laat hij ook dingen liggen, maar bij mij blijft de vraag of echt alles erin moet.

En wat betreft het punt aannemen.
Ik denk dat de bijbel voor beide kanten genoeg verwijzingen geeft.
Ik heb altijd geleerd dat wij ons moeten richten op onze verantwoordelijkheid.
Want als wij straks voor Zijn rechterstoel staan zullen we nooit kunnen zeggen, U heb mij niet aangenomen!
En om het voorbeeld te noemen.
We zullen ook nooit kunnen zeggen, God, ik was verlamd, kon niets, dus sorry.. Maar het is Uw schuld dat ik U niet kon aannemen.

Ik verwijs naar Openbaring :
Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij.
Openbaring 3:20 HSV
https://bible.com/bible/1990/rev.3.20.HSV

En ja, tegelijk...
Als wij Hem aannemen.
Als wij die deur openen
Dan zien we in Zijn volle licht hoeveel genade Hij geeft, en dat dit vanuit onszelf onmogelijk was!
Maar daar mogen we nooit beginnen!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:@Carrie: allereerst dank dat je toch gereageerd hebt!

We lezen het lied inderdaad heel anders. Want ik zie nergens dat bedoeld wordt dat C.V. met zijn oproep mensen in de klem wil brengen. Het komt op mij echt over als een directe oproep: doe het en je bent gered.

Heel bewust heb ik alle persoonlijke informatie over C.V. buiten de bespreking gehouden, hier zou de tekst besproken worden.
Maar als ik nu lees dat het eerste gedeelte zijn eigen ervaring is, dan had ik dat echt graag terug kunnen zien in het lied. Als voorbeeld daarvan noem ik "Eens was ik een vreemd'ling" van ds. Mac Cheyne. Of een ander prachtig lied van hem "De Levensbron"

Ik blijf moeite hebben met de verwijzing naar Joh. 1:12 los van de context in Joh. 1. Aannemen is een Bijbels woord, absoluut! Maar de prediker Johannes de Doper, die heel helder oproept tot bekering, zegt ook in Joh 3:27: Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.


En ik begrijp best de spanning die er kan liggen tussen onmacht en opdracht. Daarom ben ik zo blij dat de Heere Jezus zegt in Johannes 5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Dit is een misverstand, dit gaat over het ambt
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Mara »

Jantje schreef:"Als je nu zo'n oude kabinetkast hebt, en je zegt tegen een gehandicapt persoon die je in de rolstoel er voor zet, dat alles wat in die kast en in die laatjes zit voor hem is, terwijl hij niets kan pakken omdat hij verlamd is en niet kan bewegen, is dat dan niet hard en wreed?" Voor alle duidelijkheid: hij haalde hierin ook nog zijn eigen zoon aan, die ook gehandicapt is en in een rolstoel zit.
Begrijp je wat hij hiermee wilde zeggen?
In het verleden heb ik predikanten wel als voorbeeld horen noemen:
Heb je weleens bij het lichaam van een dode gestaan?
En als je dan tegen hem praat of vraagt of hij zijn hand wil uitstrekken, wat gebeurt er dan?
Nou niets natuurlijk, zult u zeggen, een dode kan immers niet bewegen, daar is al het leven uit.
Precies! Zo is een mens van nature.

Maar als je zoiets nu in een gemiddelde gemeente zou zeggen, zou het merendeel zeggen: wat een onsmakelijk voorbeeld zeg.
Bij iemand die verlamd is, kun je nog hopen op (gedeeltelijk) herstel, of een reflexbeweging.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Mannetje »

liz boer schreef: Dit is een misverstand, dit gaat over het ambt
Je hebt gelijk.
-
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door liz boer »

Mannetje schreef:
liz boer schreef: Dit is een misverstand, dit gaat over het ambt
Je hebt gelijk.
Ik had het eerst ook altijd verkeerd geïnterpreteerd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Bespreking teksten gezangen

Bericht door Erasmiaan »

liz boer schreef:
Mannetje schreef:@Carrie: allereerst dank dat je toch gereageerd hebt!

We lezen het lied inderdaad heel anders. Want ik zie nergens dat bedoeld wordt dat C.V. met zijn oproep mensen in de klem wil brengen. Het komt op mij echt over als een directe oproep: doe het en je bent gered.

Heel bewust heb ik alle persoonlijke informatie over C.V. buiten de bespreking gehouden, hier zou de tekst besproken worden.
Maar als ik nu lees dat het eerste gedeelte zijn eigen ervaring is, dan had ik dat echt graag terug kunnen zien in het lied. Als voorbeeld daarvan noem ik "Eens was ik een vreemd'ling" van ds. Mac Cheyne. Of een ander prachtig lied van hem "De Levensbron"

Ik blijf moeite hebben met de verwijzing naar Joh. 1:12 los van de context in Joh. 1. Aannemen is een Bijbels woord, absoluut! Maar de prediker Johannes de Doper, die heel helder oproept tot bekering, zegt ook in Joh 3:27: Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.


En ik begrijp best de spanning die er kan liggen tussen onmacht en opdracht. Daarom ben ik zo blij dat de Heere Jezus zegt in Johannes 5:25: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Dit is een misverstand, dit gaat over het ambt
Ja maar het is een universele waarheid die daarmee niet alleen op het ambt ziet en ook overigens steun vindt in andere teksten (bijv.: uit genade zijt gij zalig geworden, en dat niet uit u, maar het is Gods gave en Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.).

Dus het valt wel mee met die misinterpretatie.
Plaats reactie