Literaire poëzie

Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Literaire poëzie

Bericht door Protegé »

Om mij heen kijkend krijg ik de indruk dat poëzie in het algemeen en in het bijzonder binnen de gereformeerde gezindte nu niet bepaald een veel gelezen genre is. Uitgezonderd bepaalde stichtelijke gedichten die meer een pastorale dan een literaire functie vervullen, al sluit het een het ander natuurlijk niet bij voorbaat uit. Ik vroeg me af of er hier ook poëzieliefhebbers zitten en dan doel ik op lezers van de poëzie met een literair karakter. (Op voorhand: liever geen discussie over wat literatuur wel of juist niet zou zijn.) En klopt mijn beeld dat het vooral vrouwen zijn die poëzie waarderen? Welke drempels zouden er kunnen zijn tot het waarderen van poëzie? Wat lees je wel, en wat niet? Brand los, zou ik zeggen. :livre
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Literaire poëzie

Bericht door Ambtenaar »

Protegé schreef:Om mij heen kijkend krijg ik de indruk dat poëzie in het algemeen en in het bijzonder binnen de gereformeerde gezindte nu niet bepaald een veel gelezen genre is. Uitgezonderd bepaalde stichtelijke gedichten die meer een pastorale dan een literaire functie vervullen, al sluit het een het ander natuurlijk niet bij voorbaat uit. Ik vroeg me af of er hier ook poëzieliefhebbers zitten en dan doel ik op lezers van de poëzie met een literair karakter. (Op voorhand: liever geen discussie over wat literatuur wel of juist niet zou zijn.) En klopt mijn beeld dat het vooral vrouwen zijn die poëzie waarderen? Welke drempels zouden er kunnen zijn tot het waarderen van poëzie? Wat lees je wel, en wat niet? Brand los, zou ik zeggen. :livre
Ooit las ik 'Verzen' van Willem Kloos en 'Mei' van Herman Gorter. Maar dat was om enige variatie te brengen in mijn literatuurlijst voor Nederlands.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Literaire poëzie

Bericht door parsifal »

Ik kan Jacqueline van der Waals heel erg waarderen, zowel om de betekenis van de woorden als om het woordgebruik. Het gedicht "voor wie ik liefheb wil ik heten" van Neeltje Maria Min raakte me ooit geweldig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Literaire poëzie

Bericht door Herman »

Eenmaal in de week lees ik een gedicht die ik krijg via een mailinglist. Interessant om een indruk op te doen van actuele schrijvers. Hele bundels achter elkaar hou ik niet vol.

Gerrit Achterberg kan ik erg waarderen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Literaire poëzie

Bericht door Dodo »

Op onze leeskring (allemaal vrouwen) doen we eens per jaar gedichten. Soms rond een onderwerp, van verschillende dichter, soms van één dichter een aantal gedichten. Dat is wel verrijkend.

Ik ben wel benieuwd naar die mailinglijst van Herman.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Literaire poëzie

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Op onze leeskring (allemaal vrouwen) doen we eens per jaar gedichten. Soms rond een onderwerp, van verschillende dichter, soms van één dichter een aantal gedichten. Dat is wel verrijkend.

Ik ben wel benieuwd naar die mailinglijst van Herman.
Dat kan je hier vinden: https://arsprodomo.nl/een-gedicht-van/
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Literaire poëzie

Bericht door Protegé »

Dodo schreef:Op onze leeskring (allemaal vrouwen) doen we eens per jaar gedichten. Soms rond een onderwerp, van verschillende dichter, soms van één dichter een aantal gedichten. Dat is wel verrijkend.

Ik ben wel benieuwd naar die mailinglijst van Herman.
Wat is er zoal aan bod gekomen in de loop der tijd?

Bedankt ook voor de overige reacties! V.d. Waals en Min zijn inderdaad prachtig. De mailinglist vind ik een fijne tip!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Literaire poëzie

Bericht door Mara »

Ik heb hier wel een plankje vol hoor.
Ida Gerhardt, Jacqueline van der Waals, de Merode, Inge Lievaart, Vasalis, Guillaume van der Graft.

Deze zijn wel blijvend waardevol, i.t.t. andere goedbedoelde christelijke gedichten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Literaire poëzie

Bericht door Posthoorn »

Ik ben niet echt een poëzielezer. Een dichter die ik erg kan waarderen is J.C. Bloem. En verder ken ik "Ik ween om bloemen in de knop gebroken" van Willem Kloos uit mijn hoofd. ;)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Literaire poëzie

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Ik ben niet echt een poëzielezer. Een dichter die ik erg kan waarderen is J.C. Bloem. En verder ken ik "Ik ween om bloemen in de knop gebroken" van Willem Kloos uit mijn hoofd. ;)
Ja Bloem. Heb ik uiteraard ook.
Avondliedeke van Alice Nahon is ook zo'n ijzersterke klassieker.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Literaire poëzie

Bericht door Protegé »

De Mérode waardeer ik ook ontzettend, toen ik nog veel jonger was maakte 'Vitellus' een onuitwisbare indruk op me.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Literaire poëzie

Bericht door DDD »

Ik vind alle genoemde dichters de moeite waard. In de krant lees ik ook regelmatig een gedicht, ik weet alleen zo niet in welke bijlage.

Dank voor de nieuwsbrieftip.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Literaire poëzie

Bericht door eilander »

Herman schreef:Eenmaal in de week lees ik een gedicht die ik krijg via een mailinglist. Interessant om een indruk op te doen van actuele schrijvers. Hele bundels achter elkaar hou ik niet vol.

Gerrit Achterberg kan ik erg waarderen.
Mooi topic! Ik las net nog een gedicht van Achterberg, in onze regionale kerkbode aangehaald door ds. Piet de Jong:
Afvaart
Aan het roer dien avond stond het hart
en scheepte maan en bossen bij zich in
en zeilend over spiegeling
van al wat het geleden had
voer het met wind en schemering
om boeg en tuig voorbij de laatste stad
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Literaire poëzie

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik heb hier wel een plankje vol hoor.
Ida Gerhardt, Jacqueline van der Waals, de Merode, Inge Lievaart, Vasalis, Guillaume van der Graft.

Deze zijn wel blijvend waardevol, i.t.t. andere goedbedoelde christelijke gedichten.
Bedankt voor het lijstje. Ik houd ook van gedichten die je bijblijven, die je niet helemaal begrijpt, die je hardop moet voorlezen om het goed tot je nemen.
Ik vind het knap dat je een christelijke boodschap op rijm kunt zetten, maar meestal is het niet van ontzettend hoog niveau.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Literaire poëzie

Bericht door helma »

Protegé schreef:De Mérode waardeer ik ook ontzettend, toen ik nog veel jonger was maakte 'Vitellus' een onuitwisbare indruk op me.
Mijn vader droeg Vitellus nogal eens voor vroeger, daardoor ken ik het ook nog uit mijn hoofd.
Ik heb ook een heel rijtje gedichtenbundels staan. Toen ik 'jong' was leerde ik er heel veel uit mijn hoofd. Ik had een docente in klas 2 Havo die heel veel aandacht schonk aan gedichten; ik vond het héérlijk. Ze maakte zelf ook gedichten, ik heb het schrift nog steeds.

Wij hadden een meester op de basisschool (inmiddels de schoonvader van mijn zoon) die nogal eens een gedicht op muziek zette. Dat leerde wel makkelijk.
We zongen bijvoorbeeld van Geerten Gossaert 'de moeder'

Hij sprak en zeide
In ‘t zaâl zich wendend:
Vaarwel, o moeder,
Nooit keer ik weer…
En door de lanen
Zag zij hem gaan en
Sprak geen vervloeking maar weende zeer.

Sprak geen vervloeking…
Doch, bijna blijde,
Beval de maagden:
Laat immermeer
De zetels staan en
De lampen aan en
De poort geopend, de slotbrug neer.

En toen, na jaren,
Melaats, een zwerver
Ter poorte klaagde:
Uw zoon keert weer…
Zag zij hem aan en
Vond gene tranen,
Voor zoveel vreugde geen tranen meer.
Plaats reactie