Orgelmuziek in de eredienst

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

Ook bij professionals is het niet goed om de eigen smaakgebonden voorkeuren al te zeer op de voorgrond te zetten.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ook bij professionals is het niet goed om de eigen smaakgebonden voorkeuren al te zeer op de voorgrond te zetten.
Je zegt het niet met zoveel woorden, en hopelijk bedoel je het ook niet, maar voorkeuren zijn niet per definitie smaakgebonden. Je hebt ook nog zoiets als kwaliteit. En die is voor mensen met kennis van zaken in objectieve criteria meetbaar.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ook bij professionals is het niet goed om de eigen smaakgebonden voorkeuren al te zeer op de voorgrond te zetten.
Je zegt het niet met zoveel woorden, en hopelijk bedoel je het ook niet, maar voorkeuren zijn niet per definitie smaakgebonden. Je hebt ook nog zoiets als kwaliteit. En die is voor mensen met kennis van zaken in objectieve criteria meetbaar.
Toch zou ik niet zo graag Reubke in de dienst horen (bijvoorbeeld psalm 94). Alhoewel ik het zeer interessante muziek vind (kwaliteit kan ik niet beoordelen).
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ook bij professionals is het niet goed om de eigen smaakgebonden voorkeuren al te zeer op de voorgrond te zetten.
Je zegt het niet met zoveel woorden, en hopelijk bedoel je het ook niet, maar voorkeuren zijn niet per definitie smaakgebonden. Je hebt ook nog zoiets als kwaliteit. En die is voor mensen met kennis van zaken in objectieve criteria meetbaar.
Toch zou ik niet zo graag Reubke in de dienst horen (bijvoorbeeld psalm 94). Alhoewel ik het zeer interessante muziek vind (kwaliteit kan ik niet beoordelen).
Dat is ook geen kerkmuziek, Psalm 94 van Reubke is gewoon concertrepertoire. Je speelt ook geen 23 minuten vóór de dienst, neem ik aan. Ik niet in elk geval.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Dat is ook geen kerkmuziek, Psalm 94 van Reubke is gewoon concertrepertoire. Je speelt ook geen 23 minuten vóór de dienst, neem ik aan. Ik niet in elk geval.
10 minuten, hooguit.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ook bij professionals is het niet goed om de eigen smaakgebonden voorkeuren al te zeer op de voorgrond te zetten.
Je zegt het niet met zoveel woorden, en hopelijk bedoel je het ook niet, maar voorkeuren zijn niet per definitie smaakgebonden. Je hebt ook nog zoiets als kwaliteit. En die is voor mensen met kennis van zaken in objectieve criteria meetbaar.
Dit verklaart enkele misverstanden.

Ik schrijf: smaakgebonden voorkeuren. Taaltechnisch staat er dan precies het tegenovergestelde dan wat jij meent 'dat ik niet met zoveel woorden zeg'.

Uiteraard zijn voorkeuren niet per definitie smaakgebonden. En als het gaat om professionele voorkeuren, zien die maar beperkt op smaak. Dat neemt niet weg dat sommige professionals hun persoonlijke voorkeuren bij voorkeur objectiveren en generaliseren, en dat is niet terecht.

Niet alle kwaliteit is overigens goed in objectieve criteria te vangen, maar het is goed als professionals hun kwaliteitsvoorkeuren zoveel mogelijk objectiveren én toelichten.

Dat alles neemt niet weg, dat veel verschillen die op de spits gedreven worden meer met persoonlijke voorkeuren dan met kwaliteitsvoorkeuren samenhangen.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orgelius »

Smaakgebonden voorkeuren vind ik in dit geval een beetje misplaatst. Volgens mij worden juist professionals opgeleid en breed uitgerust om zo divers mogelijk te kunnen zijn. Een goede amateur kan ook voor voldoende afwisseling en diversiteit zorgen. Vaak zijn het de mindere talenten die maar één smaak hebben en die vervolgens tot in de treure toe herhalen. De beste kerkorganisten zijn qua stijl niet in een hokje te plaatsen. Niet iedere psalm heeft baat bij dezelfde aanpak namelijk...
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Ik begeleid af en toe een dienst. Ik heb jarenlang orgelles gehad maar ik ben helaas geen talent. Tijdens een kerkdienst speel ik op 'safe' en houd ik het meestal bij Worp of andere eenvoudige muziek.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen het al snel goed vinden als het allemaal maar niet te lang duurt en niet te hard klinkt.
Dat laatste is in ons kleine kerkje met een veel te groot orgel nog wel een dingetje..
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Ik begeleid af en toe een dienst. Ik heb jarenlang orgelles gehad maar ik ben helaas geen talent. Tijdens een kerkdienst speel ik op 'safe' en houd ik het meestal bij Worp of andere eenvoudige muziek.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen het al snel goed vinden als het allemaal maar niet te lang duurt en niet te hard klinkt.
Dat laatste is in ons kleine kerkje met een veel te groot orgel nog wel een dingetje..
Mag ik weten wanneer je het voor het laatst gespeeld hebt?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:
Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Ik begeleid af en toe een dienst. Ik heb jarenlang orgelles gehad maar ik ben helaas geen talent. Tijdens een kerkdienst speel ik op 'safe' en houd ik het meestal bij Worp of andere eenvoudige muziek.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen het al snel goed vinden als het allemaal maar niet te lang duurt en niet te hard klinkt.
Dat laatste is in ons kleine kerkje met een veel te groot orgel nog wel een dingetje..
Een mooi wit orgel..gebouwd van........

Nee, is flauw. Mooi orgel. Ik heb er orgelles op gehad.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Bourdon16 »

Jantje schreef:Naar aanleiding van het topic 'Welke muziek luister je nu?' vroeg ik me af of er in de reformatorische gezindte nog kerken zijn waar men niet bij een orgel zingt maar bij een harmonium. Weet iemand dat?
Ik zat dit topic eens door te lezen. Met veel genoegen, maar dat terzijde.

In het kerkje van Nederhemert-Zuid staat een harmonium. Prachtig kerkje in een schitterende omgeving waar de tijd lijkt stil te staan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

[quote="Bourdon16"]
Op dit moment worden de diensten in de HHG van Aalst ook met een harmonium begeleid. Ik denk als tijdelijke oplossing, maar het is wel mooi om te horen.

Ik speel thuis ook op een (pedaal)harmonium.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef: Dat is ook geen kerkmuziek, Psalm 94 van Reubke is gewoon concertrepertoire. Je speelt ook geen 23 minuten vóór de dienst, neem ik aan. Ik niet in elk geval.
Ik las deze oude reactie terug, hoe bepaal je of iets kerkmuziek of concertrepertoire is?
Veel kerkmuziek wordt ook op concerten gespeeld, wat natuurlijk dan niet direct concertrepertoire is.

Voorbeeld, ik speelde laatst het Wilhelmus van Zwart en het Wilhelmus van Meinardi voor de dienst. Deze laatste is trouwens erg mooi vind ik
(https://www.youtube.com/watch?v=1buAbzWdKhA)
Maar hoe bepaal je dat dit kerkmuziek is, of niet?
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:
Hendrikus schreef: Dat is ook geen kerkmuziek, Psalm 94 van Reubke is gewoon concertrepertoire. Je speelt ook geen 23 minuten vóór de dienst, neem ik aan. Ik niet in elk geval.
Ik las deze oude reactie terug, hoe bepaal je of iets kerkmuziek of concertrepertoire is?
Veel kerkmuziek wordt ook op concerten gespeeld, wat natuurlijk dan niet direct concertrepertoire is.

Voorbeeld, ik speelde laatst het Wilhelmus van Zwart en het Wilhelmus van Meinardi voor de dienst. Deze laatste is trouwens erg mooi vind ik
(https://www.youtube.com/watch?v=1buAbzWdKhA)
Maar hoe bepaal je dat dit kerkmuziek is, of niet?
Waarom zou je overal een etiketje op willen plakken? Dat is nergens voor nodig.

Maar een stuk van 23 minuten dat weliswaar geïnspireerd is door een psalmtekst, maar waarin geen koraalmelodie te horen is, dat lijkt me nou niet direct iets voor de kerkdienst. Bovendien is het zo moeilijk dat het voor amateurorganisten niet te spelen is. Dus ja, dat wordt dan concertrepertoire.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RE: Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:
Bourdon16 schreef:
Maanenschijn schreef:Vergeten we niet dat er in sommige gemeenten de spoeling van organisten dun is? Soms kan dan eenvoudig orgelspel het hoogst haalbare zijn.
Ik begeleid af en toe een dienst. Ik heb jarenlang orgelles gehad maar ik ben helaas geen talent. Tijdens een kerkdienst speel ik op 'safe' en houd ik het meestal bij Worp of andere eenvoudige muziek.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen het al snel goed vinden als het allemaal maar niet te lang duurt en niet te hard klinkt.
Dat laatste is in ons kleine kerkje met een veel te groot orgel nog wel een dingetje..
Een mooi wit orgel..gebouwd van........

Nee, is flauw. Mooi orgel. Ik heb er orgelles op gehad.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... ad55c2a7b9

Ik heb er pas nog even op gespeeld in de Maanenschijn :)
In de maneschijn stond alleen niet op het repertoire..
Plaats reactie