Orgelmuziek in de eredienst

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

Ik vind het prettig om voor de dienst te weten welke tekst de organist speelt of naar aanleiding waarvan hij of zij iets speelt. Maar ik vind het vervelend als een organist 20 bewerkingen speelt van een psalm met vier coupletten (nu krijg ik dat zelden mee, want ik ben meestal pas in de laatste paar minuten in de kerkzaal). Dat vind ik bijna net zo ergerlijk als organisten die doorspelen bij een half vers, oftewel: geen idee hebben van wat de gemeente zingt.

Als er een weekbrief is, is het fijn als de organist de liederen voor de dienst kan vermelden, zodat mensen mee kunnen kijken in het kerkboek.

Daarnaast is het fijn als de organist zo goed en zo mooi mogelijk speelt. Naar aanleiding van wat DIA zegt: de kerk verdient het beste, meer dan in een concertzaal de luisteraars. Overigens is het niet zo dat meer kabaal perse mooier of beter is.

Overigens zal ik zelf geen concerten geven, maar dien ik met liefde een kleine gemeente met orgelspel. Maar als het mogelijk is, heeft een conservatorium-opgeleide organist mijns inziens de voorkeur.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Orgelius schreef:Even weer terug naar het onderwerp: hebben jullie voor de dienst liever een partita (meerdere bewerkingen over een psalm) of liever dat een organist het halve psalmboek behandelt zonder echt een duidelijke lijn?
Zijn dat de enige smaken?
G'woon stichtelijke improvisaties kan ook. Maar dat moet wel een deskundig organist zijn, die dit kan. Alles moet in het teken staan van eerbied.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

Afhankelijk van de tijd van het jaar, behoort het orgelspel feestelijk te zijn, de harten opwaarts in de hemel te heffen, en niet onder te doen voor muziek bij de inhuldiging van een aardse koning.

De zondagse eredienst is immers een feestelijke bijeenkomst om stil te staan bij de opstanding van de Heere Jezus en het is van belang dat het inleidend orgelspel dan ook doet denken aan de opstanding uit de doden.

Soms kom je wel eens in kerken waar het eerder lijkt alsof het Goede Vrijdag is. Maar daar is op de zondagen door het jaar in zijn algemeenheid geen plaats voor, de lijdenstijd en misschien het overlijden van een broeder of zuster van de gemeente uitgezonderd.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orgelius »

refo schreef:
Orgelius schreef:Even weer terug naar het onderwerp: hebben jullie voor de dienst liever een partita (meerdere bewerkingen over een psalm) of liever dat een organist het halve psalmboek behandelt zonder echt een duidelijke lijn?
Zijn dat de enige smaken?
Dat zijn de uitersten uiteraard. Of weet jij nog andere?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

Ja, je kunt natuurlijk ook een stuk uit de orgelliteratuur spelen, of speciaal gecomponeerde muziek vóór de eredienst. Of iets van Bach, bijvoorbeeld.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orgelius »

Improviseren is niet voor iedereen weggelegd inderdaad, al kun je met goede harmonielessen ver komen. Ik ben zelf een voorstander van een psalm van de basisschool behandelen + een psalm van het 'briefje'. Iedereen trouwens bekend met de bundels van de VOGG? Of wordt dat niet gepruimd?
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orgelius »

DDD schreef:Ja, je kunt natuurlijk ook een stuk uit de orgelliteratuur spelen, of speciaal gecomponeerde muziek vóór de eredienst. Of iets van Bach, bijvoorbeeld.
Dat laatste is de afgescheiden kerken geen gewoonte; is meestal verboden overigens. Overigens wordt Bach amper gespeeld in de Hervormde kerken. Praktijk wijst uit dat de goede organisten voor de dienst improviseren op een lied (mits dan mag) of een psalm of koraalbewerkingen uit de kast pakken en dat de minder begenadigde het halve psalm/liedboek behandelt (meestal is de lijn de toonsoort zodat er niet constant gemoduleerd hoeft te worden)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door -DIA- »

Orgelius schreef:Improviseren is niet voor iedereen weggelegd inderdaad, al kun je met goede harmonielessen ver komen. Ik ben zelf een voorstander van een psalm van de basisschool behandelen + een psalm van het 'briefje'. Iedereen trouwens bekend met de bundels van de VOGG? Of wordt dat niet gepruimd?
Ik ben daar niet echt voor. Dat houdt in dat men rekening moet houden met wat op de school wordt geleerd. Dat past niet altijd bij de preek, en de preek altijd daaraan aanpassen lijkt me ook niet goed.
Wat misschien wel zou kunnen is de 'schoolpsalm' voor de dienst spelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orgelius »

-DIA- schreef:
Orgelius schreef:Improviseren is niet voor iedereen weggelegd inderdaad, al kun je met goede harmonielessen ver komen. Ik ben zelf een voorstander van een psalm van de basisschool behandelen + een psalm van het 'briefje'. Iedereen trouwens bekend met de bundels van de VOGG? Of wordt dat niet gepruimd?
Ik ben daar niet echt voor. Dat houdt in dat men rekening moet houden met wat op de school wordt geleerd. Dat past niet altijd bij de preek, en de preek altijd daaraan aanpassen lijkt me ook niet goed.
Wat misschien wel zou kunnen is de 'schoolpsalm' voor de dienst spelen.
Uiteraard bedoel ik voor de dienst ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

Orgelius schreef:Improviseren is niet voor iedereen weggelegd inderdaad, al kun je met goede harmonielessen ver komen. Ik ben zelf een voorstander van een psalm van de basisschool behandelen + een psalm van het 'briefje'. Iedereen trouwens bekend met de bundels van de VOGG? Of wordt dat niet gepruimd?
Ik heb een orgelbank vol van die ringbandjes, maar ze kunnen me maar zelden bekoren.

Ik improviseer graag voor de dienst een aantal bewerkingen. Dit probeer ik te doen door vooraf na te denken over de vorm en stijl. Zoals Sietse de Vries zal het nooit worden, maar is wel een prima inspiratiebron.

Bijzonderheden nagelaten ga ik de psalmen op volgorde af.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Orgelius schreef:Improviseren is niet voor iedereen weggelegd inderdaad, al kun je met goede harmonielessen ver komen. Ik ben zelf een voorstander van een psalm van de basisschool behandelen + een psalm van het 'briefje'. Iedereen trouwens bekend met de bundels van de VOGG? Of wordt dat niet gepruimd?
Ik ben daar niet echt voor. Dat houdt in dat men rekening moet houden met wat op de school wordt geleerd. Dat past niet altijd bij de preek, en de preek altijd daaraan aanpassen lijkt me ook niet goed.
Wat misschien wel zou kunnen is de 'schoolpsalm' voor de dienst spelen.
Worden er bij jullie wel eens melodieën van gezangen voor de dienst gespeeld?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Maanenschijn »

Iets waar ik mij wel verder zou willen bekwamen is improviseren en spelen in de kerktoonsoort. Of het kerkpubliek dat kan waarderen is mij nog een vraag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orgelius »

Improviseren in de kerktoonsoort is moeilijker aangezien je de kruizen en mollen even weg moet laten (uiteraard als de toonsoort daar om vraagt). Overigens; Sietze de Vries improviseert nauwelijks in de kerktoonsoort en speelt geregeld kwint- en octaafparallellen. Zijn ook niet te vermijden, maar moet als het kan vermeden worden.

Ps. Ik herken het gevoel van de VOGG-bundels die matig bekoren. Zijn ook meestal bedacht voor een akoestische ruimte met erg fraaie registers. De praktijk is echter weerbarstiger.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Orgelius »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Orgelius schreef:Improviseren is niet voor iedereen weggelegd inderdaad, al kun je met goede harmonielessen ver komen. Ik ben zelf een voorstander van een psalm van de basisschool behandelen + een psalm van het 'briefje'. Iedereen trouwens bekend met de bundels van de VOGG? Of wordt dat niet gepruimd?
Ik ben daar niet echt voor. Dat houdt in dat men rekening moet houden met wat op de school wordt geleerd. Dat past niet altijd bij de preek, en de preek altijd daaraan aanpassen lijkt me ook niet goed.
Wat misschien wel zou kunnen is de 'schoolpsalm' voor de dienst spelen.
Worden er bij jullie wel eens melodieën van gezangen voor de dienst gespeeld?
Vrijwel nooit. Alleen met 'bijzondere' dagen hoor je het wel eens weggemoffeld in een bewerking voorbij komen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door DDD »

In mijn gemeente wel regelmatig, maar ook regelmatig psalmen en soms iets van Bach. In de andere GG waar ik kom is het hetzelfde, met één uitzondering, waar vrijwel alleen psalmen klinken.
Plaats reactie