Orgelmuziek in de eredienst

Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Protegé »

Dank voor het welkom.

Ik zag overigens dat ik mij vergist heb, het door mij genoemde koraalboek zonder voorspelen van Kousemaker staat op de website van Boeyenga nog wel als leverbaar vermeld:

Voorspelen voor de Psalmen (150)
Componist:
Kousemaker, Adriaan (1909-1984)
Uitgever:
Ars Nova
Editienummer:
AN41

Artikelnummer: sarsn041
€ 12,95
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door samanthi »

Protegé schreef:Dank voor het welkom.

Ik zag overigens dat ik mij vergist heb, het door mij genoemde koraalboek zonder voorspelen van Kousemaker staat op de website van Boeyenga nog wel als leverbaar vermeld:

Voorspelen voor de Psalmen (150)
Componist:
Kousemaker, Adriaan (1909-1984)
Uitgever:
Ars Nova
Editienummer:
AN41

Artikelnummer: sarsn041
€ 12,95
Ik blijf ze mooi vinden. Wel met de juiste registratie en de juiste accenten. Ik heb ze overigens in 15 losse boekjes met koraal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

Kousemaker is antiquarisch nog volop verkrijgbaar.
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=ko ... &prijstot=
Kennelijk zijn er nog steeds mensen die daar genoegen aan beleven. Prima. Het is mijn smaak niet, maar het zit in elk geval goed in elkaar. En dat kan van veel koraalmuziek van recenter datum niet gezegd worden.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:Kousemaker is antiquarisch nog volop verkrijgbaar.
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=ko ... &prijstot=
Kennelijk zijn er nog steeds mensen die daar genoegen aan beleven. Prima. Het is mijn smaak niet, maar het zit in elk geval goed in elkaar. En dat kan van veel koraalmuziek van recenter datum niet gezegd worden.
Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Aan wat voor muziek en stijl moet ik dan denken?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Ik had er zelf ooit wel wat boekjes van, maar ik vond het toen enorm saai. Nu is mijn smaak wel wat veranderd in de loop der jaren, maar ja... ik heb ze weggedaan.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Via Facebook kwam ik op een koraalboek, gratis te downloaden.
http://bookofpraise.ca/documents/150_Ps ... eitsma.pdf

Nog niet heel goed gekeken, maar lijkt er best leuk uit te zien. Al zal @eilander het niet kunnen lezen. :langue
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Protegé »

samanthi schreef:
Protegé schreef:Dank voor het welkom.

Ik zag overigens dat ik mij vergist heb, het door mij genoemde koraalboek zonder voorspelen van Kousemaker staat op de website van Boeyenga nog wel als leverbaar vermeld:

Voorspelen voor de Psalmen (150)
Componist:
Kousemaker, Adriaan (1909-1984)
Uitgever:
Ars Nova
Editienummer:
AN41

Artikelnummer: sarsn041
€ 12,95
Ik blijf ze mooi vinden. Wel met de juiste registratie en de juiste accenten. Ik heb ze overigens in 15 losse boekjes met koraal.
Ik vermoed dat dat andere voorspelen zijn dan de voorspelen in de door mij genoemde bundel. Het gaat dus om twee verschillende uitgaven.
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Protegé »

Jongere schreef: Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Aan wat voor muziek en stijl moet ik dan denken?
De Ars-Nova-stijl :D Nee, dat is flauw, hoewel minder flauw dan je zou denken. Die uitgeverij gaf wel muziek uit waarin een bepaalde wind waaide, mensen die de uitgaven een beetje kennen, weten vast wel wat ik bedoel. De stijl van deze componist is heel gedegen, noem het objectief-formeel, duidelijk van structuur en qua idioom gematigd modern. Al blijft het lastig een stijl precies te omschrijven. Ik nodig de anderen hier van harte uit om mijn beschrijving aan te vullen. Dat mensen het saai vinden, kan ik begrijpen, al deel ik de mening niet. Als het goed gespeeld en uitgeregistreerd wordt, is het hele effectieve en eerlijke muziek waar veel plezier aan te beleven valt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Via Facebook kwam ik op een koraalboek, gratis te downloaden.
http://bookofpraise.ca/documents/150_Ps ... eitsma.pdf

Nog niet heel goed gekeken, maar lijkt er best leuk uit te zien. Al zal @eilander het niet kunnen lezen. :langue
Wrijf het er nog maar even in ;) Dwars op de lessenaar zetten helpt ook niet, heb ik gemerkt.
Ik kan het overigens wel een beetje lezen; ik zet nog wel eens wat over.
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Carsten »

Gisterenavond 2x 25 minuten in minimal style (o.a. Ps 41) geïmproviseerd en vandaag ook in een kerk minimal style gespeeld (o.a. Ps 53), maar dat was niet in kerkdienst. Maar de organist van de kerk van vandaag, speelt wel regelmatig minimal style in de eredienst en krijgt daar positieve reacties op.
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Protegé »

Waar (bij wie) heb je leren improviseren?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Ouddorp »

Afgelopen herfstvakantie bezochten we de HHG Putten. We zongen tot slot psam 76:4. Toen vreesde d' aarde voor Uw ogen;
Toen werd ze stil door Uw vermogen. Bij het woordje 'stil' hield het orgel even stil, zodat de organist op die manier het gezongene benadrukte. Ik vond dat wel mooi om te horen (hoewel ik zelf helemaal niet muzikaal ben). Er zijn vast meer van zulke voorbeelden?
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door ejvl »

Ouddorp schreef:Afgelopen herfstvakantie bezochten we de HHG Putten. We zongen tot slot psam 76:4. Toen vreesde d' aarde voor Uw ogen;
Toen werd ze stil door Uw vermogen. Bij het woordje 'stil' hield het orgel even stil, zodat de organist op die manier het gezongene benadrukte. Ik vond dat wel mooi om te horen (hoewel ik zelf helemaal niet muzikaal ben). Er zijn vast meer van zulke voorbeelden?
Alhoewel het volgens de "regels" waarschijnlijk niet te verdedigen is, doe ik het ook heel af en toe. Een complete regel, of een gedeelte van een regel A capella laten zingen, of eenstemmig, bij indringende psalmen/regels zoals psalm 6, 51, 90, 130 etc.
Maar voor alles geldt, met mate.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door eilander »

Ouddorp schreef:Afgelopen herfstvakantie bezochten we de HHG Putten. We zongen tot slot psam 76:4. Toen vreesde d' aarde voor Uw ogen;
Toen werd ze stil door Uw vermogen. Bij het woordje 'stil' hield het orgel even stil, zodat de organist op die manier het gezongene benadrukte. Ik vond dat wel mooi om te horen (hoewel ik zelf helemaal niet muzikaal ben). Er zijn vast meer van zulke voorbeelden?
Ik vind het mooier om in zo'n geval helemaal terug te registreren, zodat het orgel niet plotseling heel even stil is, maar stiller wordt. Dat soort dingen doe ik wel, verder ben ik wat voorzichtig met het uitbeelden van tekst; ik vind dat niet functioneel.
Protegé
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 sep 2017, 10:02

Re: Orgelmuziek in de eredienst

Bericht door Protegé »

Op dat soort effecten ben ik per definitie tegen, je loopt enorm het risico om de gemeente in verwarring te brengen (je hoort mensen vaak aarzelen, schrikken). Verder zit je er, in mijn optiek, niet om de tekst te illustreren, maar om de gemeentezang te faciliteren. Zachte harpen en schelle luiten, musjes etc. je zit heel snel in het banale, makkelijk scorende effect. De sfeer van de te zingen psalm kun je treffen in je voorspel en daarna functioneel begeleiden. Voor je het weet ben je theaterorganist....
Plaats reactie